Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 8/14A ladekabel

Startet av TorC, søndag 17. november 2013, klokken 00:00

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: sven erik på søndag 10. november 2013, klokken 21:04
er viktig å vite konkret hva vi skriver under på
men en burde  få et press på komunene om å sette opp ladere dette er kansje et vetak som  er noe for rejeringen de komm jo med at de skulle satse  hvorfor ikke si at kommunen må ha et vist antal ladere
Sven Erik, var det ikke du som ville finansiere hurtglader-installasjonen og strøm med salg av vafler og kaffe ?
Etter dine tidliger argumentasjoner trengs ingen støtte, kun å opplyse vegkroer om hvor lønnsomt det er å montere en ladestasjon.

Sitat fra: TorC på søndag 10. november 2013, klokken 19:54
Jeg tror dere alle har misforstått min intensjon på dette innlegget, selv om svarene er veldig interessante. Griffel er muligens uenig i kampanjen som sådann.
Ja, det er riktig. Jeg synes det er på tide at den delen blir komersielt dervet, enten det er med abonnemet, høye priser for nød-lading, eller med salg av hamburgere på McDonals.

Uten direkte pengestøtte til tifeldig utvalgte gjennom Transnova øker sjansen for en sund konkuranse mellom potensielle leverandører.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

03sib113

Sitat fra: TorC på søndag 10. november 2013, klokken 18:26
Sitat fra: 03sib113 på lørdag 09. november 2013, klokken 20:49
Er ikke venstre håpet og veien å gå her?

Det er godt mulig, men nå har vi nå engang en Høyre-Frp regjering.  Jeg ser ikke helt hvilken relevanse parti har til mitt innlegg.

Nå har har jo den gjengen ett samarbeid med krf og venstre. Og de er jo ikke nok til å få gjennom ett budsjett alene. De må jo forhandle...
Tungsten E-Up!

Mons


Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 00:29
Uten direkte pengestøtte til tifeldig utvalgte gjennom Transnova øker sjansen for en sund konkuranse mellom potensielle leverandører.

Enig. Nå som antall elbiler er kommet over kritisk mengde kan antakelig Transnova like gjerne forsinke en utbygging som forsterke. Ikke mange aktører som har lyst å bygge ut dyre hurtigladere hvis en konkurrent plutselig kan få støtte til en lik stasjon i nærheten og dermed kan selge hurtiglading til halv pris.

En annen sak er om man deler ut billige Salto-bokser til diverse butikker og spisesteder. 10000,- er vel ikke stort nok til å være særlig konkurransevridende?


Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

bkv

Jeg kommer nok ikke til å støtte denne kampanjen. Hvis jeg har forstått det riktig går støtten Transnova får til utbygging av hurtigladere. Med det virvar av lite forbrukervennlige betalingsordninger som finnes i dette markedet, synes jeg ikke at det offentlige bør bruke penger på denne utbygningen. De bør kanskje ikke bruke penger på den i uansett. Dette er en noe som bør drives kommersielt.

I-Miev 2012, Volvo S80 2,9 1998
Mitsubishi i-Miev 2012.

TorC

Jeg skjønner at det er mange som er uenige i sektrariatets ønske om mer penger til Transnova. DET synes jeg er positivt, ikke det at man er uenig, men at det viser at det er mange meninger om hva Elbilforeningen skal mene.

Jeg savner sektretariatets meninger her. Og jeg ser nå at hele kampanjen faktisk fremstår som litt underlig siden man enten:
1) Har et vedtak som omhandler Elbilforeningens mening om Transnova. Eller
2) Ikke har et vedtak, men søker støtte i medlemmene. Da er det litt rart å kjøre en underskriftskampanje siden Elbilforeningen skal representere medlemmene. Det å initiere en slik kampanje uten å ha et vedtak er langt utenfor sektraiatets kompetanse og mandat.

Hvis sistnevnte beskriver virkeligheten vil det være veldig uheldig at Elbilforeningen går ut med en kampanje som ikke har støtte i medlemmene. Det kan lett oppleves som overkjøring, og ende med splittelse.

Hvor er styret og sektretariatet?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

OddB

Som kommende teslaeier virker det som mine ønsker og interesser ikke er prioritert av Transnova.
I dag finnes det ingen planer for en utbygging av Type 2 ladepunkt i distriktene.  Tror heller ikke det foreligger noen planer om å støtte Teslas superladere.  Så ut fra et egoistisk standpunkt ser jeg ikke hva jeg kommer til å gå glipp av om bevilgningene reduseres ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TorC

Sitat fra: OddB på mandag 11. november 2013, klokken 20:52
Som kommende teslaeier virker det som mine ønsker og interesser ikke er prioritert av Transnova.
I dag finnes det ingen planer for en utbygging av Type 2 ladepunkt i distriktene.  Tror heller ikke det foreligger noen planer om å støtte Teslas superladere.  Så ut fra et egoistisk standpunkt ser jeg ikke hva jeg kommer til å gå glipp av om bevilgningene reduseres ?

Sett utifra et egoistisk synspunkt ville jeg foretrukket en drøsss chademo. Tesla har imidlertid meldt seg ut av alle standarder med sitt ønske om å monopolisere kundene sine.

Uavhengig av hvorvidt man er for eller mot reduksjon så er fortsatt spørsmålet: Hva er egentlig oppropet?

Ingen har så langt klart å besvare dette. At sekretariat/styret fortsatt er passiv bekymrer meg.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

OddB

Sitat fra: TorC på mandag 11. november 2013, klokken 21:20
Sitat fra: OddB på mandag 11. november 2013, klokken 20:52
Som kommende teslaeier virker det som mine ønsker og interesser ikke er prioritert av Transnova.
I dag finnes det ingen planer for en utbygging av Type 2 ladepunkt i distriktene.  Tror heller ikke det foreligger noen planer om å støtte Teslas superladere.  Så ut fra et egoistisk standpunkt ser jeg ikke hva jeg kommer til å gå glipp av om bevilgningene reduseres ?

Sett utifra et egoistisk synspunkt ville jeg foretrukket en drøsss chademo. Tesla har imidlertid meldt seg ut av alle standarder med sitt ønske om å monopolisere kundene sine.
Så at jeg betaler gjennom å betale litt ekstra for bilen for å få den beste hurtigladerløsningen som finnes på noen få hovedveier i Norge betyr at jeg skal klare meg selv overalt ellers ?
Bilen har en STANDARD Type 2 kontakt i motsetning til de amerikanske utgavene slik at jeg står fritt til å bruke den europeiske standarden for AC lading. Det kommer snart et CHAdeMO-adapter og jeg regner med at også et CSS-adapter er på trappene.

Du kan godt si at Tesla monopoliserer sine kunder ved å tilby verdens raskeste ladestandard, til en pris og bekvemmelighet som ingen ser ut til å komme til å matche. For ca 50 kr pr mnd får jeg ubegrenset tilgang til strøm på langturer i Europa. For meg vil det nok i praksis bety ca 100 kr pr lading siden jeg sjelden vil kjøre mer enn 40 mil om dagen og derfor lade hjemme godt over 90% av tiden.

Det er synd om janteloven når helt inn i de indre gemakker av elbilmiljøet....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA