Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trefelts vei

Startet av El-Rosso, lørdag 16. november 2013, klokken 12:00

« forrige - neste »

El-Rosso

Batteriene i min Buddy 2006 går mot slutten - kjørelengde på flatmark i Trondheim er nå <20 km fra 100%-10% og fra 40% er bilen ikke spesielt "sterk" :)

De siste dagene har Zirvan oppført seg slik:
Setter i gang lading - alt ok - etter kort tid blinker dioden oransje og Zirvan piper ett pip per sekund'ish
Tar ut 230V og setter i gang igjen - den lader litt til og så samme feil/stopp. Fortsetter utover kvelden til den omsider er på 100%.

Tips? Er det batteriene som er så slitne at det bare raser ladestrøm gjennom uten "motstand"?

Koble til C-Tek Zafir for eksempel 6 stk. Hvordan rigger jeg dette korrekt i så fall?



Trondheim:
i-Pace MY19
Buddy 2006-mod 28000km - Solgt

hkaspenberg

#1
Når det piper i Zivan'en (fikk nesten linn K&L-føling her...) så er noe galt. Ved å sjekke opp feilkoder her: http://www.elbil.no/wiki/Buddy så fant jeg ut at det mest sannsynlig er temperatur-sensoren som er falt ut eller feiler. Denne er koplet til laderen i bakkant med en 5-pin DIN-plugg. Sjekk om denne sitter skikkelig i og/eller er korrodert på pinnene.

Du bør ta ut en service-rapport for å finne ut batterienes tilstand. Dette står også beskrevet på Wiki'en som peker rett på mine gamle sider: http://www.aspenberg.info/Kewet/srvrep.html

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

RoadRunner

Jeg kjører uten tempføler tilkoblet uten piping, så det bør ikke være feilmelding på det. Jeg har kjørelengde rundt 1.5 mil og to par som er skikkelig dårlige, carcomputeren skjønner ikke at batteriet er oppladet og viser litt forskjellig når laderen er grønn. Men det er ingen pip hos meg...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Hvis du kjører ned til 35%-40% og måler spenningen på alle celle-parene, så tipper jeg du finner ett (eller to) som er rundt 12v eller lavere. Disse to (fire) er de dårligste cellene i batteri-pakken din. Fortsetter du å kjøre videre så er de dødsdømt... Men det er vel pakken egentlig uansett.

Det hele kommer an på hvor lang kjørelengde du trenger. Si fra om du kasserer pakken. Junior trenger bare 6 km og "suser" avgårde på gamle kasserte celler på 3.je året nå :-).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA