Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjeromstrekk til TMS, finnes det?

Startet av Coachen, lørdag 16. november 2013, klokken 00:08

« forrige - neste »

Coachen

Lurer veldig på om det er noe poeng for meg å gå for denne pakka?
Jeg bor i lille Skien og 90% av all kjøring vil foregå i nærmiljøet.
Det blir kanskje 1 til 2 lengre turer i året hvor vi beveger oss mot Oslo eller Kristiansand men da bør det vel gå greit å finne disse ladepunktene uten å ha ConnectedDrive pakka..
Men er dette noe man kan få innstalert i etterkant om ting skulle forandre seg?

5AT Driving Assistant Plus :
Av samme grunn har jeg tenkt å droppe denne pakka, jeg går for park delen da man aldri kan stole på kvinnfolk og parkeringshus ;-)

Hva tenker dere andre?

Ett siste spørsmål, hva er forskjellen på Blutooth business i forhold til standar?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

bromm

#1
Sitat fra: Coachen på fredag 08. november 2013, klokken 11:22
Lurer veldig på om det er noe poeng for meg å gå for denne pakka?
Jeg bor i lille Skien og 90% av all kjøring vil foregå i nærmiljøet.
Det blir kanskje 1 til 2 lengre turer i året hvor vi beveger oss mot Oslo eller Kristiansand men da bør det vel gå greit å finne disse ladepunktene uten å ha ConnectedDrive pakka..
Men er dette noe man kan få innstalert i etterkant om ting skulle forandre seg?

5AT Driving Assistant Plus :
Av samme grunn har jeg tenkt å droppe denne pakka, jeg går for park delen da man aldri kan stole på kvinnfolk og parkeringshus ;-)

Hva tenker dere andre?

Ett siste spørsmål, hva er forskjellen på Blutooth business i forhold til standar?

Hei Coachen,
Connected drive pakken (4.600kr) inneholder disse 3 pakkene (som kan kjøpes separat):
6AK ConnectedDrive Services (3 års abonnement er inkludert) - 2.400 kr
6AM Real Time Trafic Information (3 års abonnement er inkludert) - 1.100 kr
6AN Concierge Services (3 års abonnement er inkludert) - 1.800 kr

For en bil som dette, som mer eller mindre er laget for å være på Internett, så vil det nok være veldig dumt å velge bort 6AK og 6AM. Dette handler ikke bare om å finne ladestasjoner, for det er mye mere involvert. 6AK-CD Services er faktisk påkrevd for at du skal kunne bruke 6NR Apps (kr 0,-), og da mister du mulighet til å bruke Connected Drive-appen på telefonen (Android eller iOS). Når bilen er koblet opp med "Connected Drive", så finnes det flere APPer som gir funksjonalitet mot Internett (Nyhets-feeds (RSS), Facebook, Twitter og Webradio bl.a.). Disse APPene øker stadig i omfang/utbredelse, og hvis man ikke har 6AK kan de ikke benyttes.

6AM RTTI - dette brukes veldig aktivt for å beregne den optimale ruten (evt. omdirigering) i forhold til traffikk-situasjonen og vær-data i sanntid. Dette kan man kanskje til nød velge bort, men man vil kanskje angre seg den dagen man kommer til en blokkert vei pga. veiarbeid eller ulykke, når man allerede kanskje er på kanten med rekkevidden...?!

Det minst viktige er kanskje 6AN Concierge services - dette er mer som en telefonbasert "butler-service", som gir tilgang til informasjon og personlig oppfølging fra "kundesenteret" hos BMW for ting som nummeropplysning, adresseoppslag og åpningstider. Altså informasjon man finner på nett selv, hvis man stopper bilen ;)

Når det gjelder 5AT Driving Assistant, så inneholder denne en del sikkerhetsutstyr i form av automatisk nødbremsing og kollisjon/filvarsling. Den leser i tillegg fartsgrense-skilt, slik at man hele tiden ser fartsgrensen i displayet. På komfortsiden er det med Adaptiv cruise control med stop & go (dvs. at den holder avstanden til bilen foran, også gjennom stopping i f.eks lyskryss). Den helt nye Traffic Jam Assistant er også med i denne pakken, hvor bilen aktivt styrer seg selv til å ligge sentrert i kjørefilen under saktegående rush-trafikk. Innholdsrik pakke med andre ord... Er nok mere "verdi" for pengene her enn i 5DU Park Assist til samme prisen.

6NS Bluetooth Proffesional er alltid en omdiskutert pakke på alle BMW'er - og fra før vet vi at selgerne selv ikke helt har visst hva det medfører. Det som er helt sikkert er at den gir tilgang til å "paire" flere en enn telefon samtidig (noe de fleste ikke har behov for). Ellers er det litt tvil om den er nødvendig for å kunne spille musikk over BT fra telefoner og andre duppedingser, og om den trengs for å få tilgang til kalender, email og SMS-meldinger på telefonen(e). Siri for iOS (talestyring av mobilen) har også vært diskutert i forbindelse med 6NS, og om det behøves eller ikke, men det var før iOS7, og der har det visst skjedd noe ?! Man bør teste sin egen telefon med og uten 6NS hvis man er i tvil på denne...

Coachen

Takk for et meget utfyllende svar på det meste jeg lurte på Bromm!
6AK skal uten tvil med da Appen med forvarming,ladestatus,etc er et must.
Må man også ha 6AR Internett (1 års abonnement er inkludert) for å bruke dette eller er det noe annet?

6AM vil jeg ha svært lite behov for til mitt bruk..
Regner med at jeg kan kjøpe tilgang til dette senere om mine kjørevaner skulle endre seg?

5AT er uten tvil spennende for en "EL geek" men føler det er sløs av penger på en bil som ikke vi kjøre mye i stror trafikk eller lange pendelerturer.

5DU parkerings assistenten er jo heller ingen nødvendighet men når man leverer/henter på skole/barnehage daglig så vil sensorene/kamera gi en ekstra sikkerhet med mye barn rundt.
Har parkeringssensorer foran og bak på min 318DAT og setter stor pris på dem.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Snart-i3

Det er aldri lett å velge, men jeg tror at 5AT Driving Assistant Plus blir den nye standard-pakka slik klima-anlegg, airbag og parkeringssensor bak har blitt. Tenker da spesielt på nød-stopp funksjonen. Om noen år, dvs når bilen skal selges, regner jeg med at nød-stopp har blitt standard på de fleste biler. Biler uten dette utstyret må da ned i pris for å bli solgt.

Ellers er kostnader en brøkdel av kostnadene ved å kjøre på noen bakfra.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Obba

Sitat fra: Snart-i3 på fredag 08. november 2013, klokken 18:51
Det er aldri lett å velge, men jeg tror at 5AT Driving Assistant Plus blir den nye standard-pakka slik klima-anlegg, airbag og parkeringssensor bak har blitt. Tenker da spesielt på nød-stopp funksjonen. Om noen år, dvs når bilen skal selges, regner jeg med at nød-stopp har blitt standard på de fleste biler. Biler uten dette utstyret må da ned i pris for å bli solgt.

Ellers er kostnader en brøkdel av kostnadene ved å kjøre på noen bakfra.
Jeg synes egentlig standard interiøret ser ganske bra ut (på bilder), men det ser ut som Driving Assistant Plus kun er tilgjengelig med oppgradert interiør. Da blir også den reelle prisen for 5AT høyere. Valgets kval...

Coachen

Sitat fra: Obba på fredag 08. november 2013, klokken 19:54
Sitat fra: Snart-i3 på fredag 08. november 2013, klokken 18:51
Det er aldri lett å velge, men jeg tror at 5AT Driving Assistant Plus blir den nye standard-pakka slik klima-anlegg, airbag og parkeringssensor bak har blitt. Tenker da spesielt på nød-stopp funksjonen. Om noen år, dvs når bilen skal selges, regner jeg med at nød-stopp har blitt standard på de fleste biler. Biler uten dette utstyret må da ned i pris for å bli solgt.

Ellers er kostnader en brøkdel av kostnadene ved å kjøre på noen bakfra.
Jeg synes egentlig standard interiøret ser ganske bra ut (på bilder), men det ser ut som Driving Assistant Plus kun er tilgjengelig med oppgradert interiør. Da blir også den reelle prisen for 5AT høyere. Valgets kval...

Noen som kan bekrefte om dette stemmer, i tilfelle så ble dette uaktuelt da jeg skal ha standard intriøret
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

bromm

#6
Sitat fra: Coachen på fredag 08. november 2013, klokken 16:04
Takk for et meget utfyllende svar på det meste jeg lurte på Bromm!
6AK skal uten tvil med da Appen med forvarming,ladestatus,etc er et must.
Må man også ha 6AR Internett (1 års abonnement er inkludert) for å bruke dette eller er det noe annet?

6AM vil jeg ha svært lite behov for til mitt bruk..
Regner med at jeg kan kjøpe tilgang til dette senere om mine kjørevaner skulle endre seg?

5DU parkerings assistenten er jo heller ingen nødvendighet men når man leverer/henter på skole/barnehage daglig så vil sensorene/kamera gi en ekstra sikkerhet med mye barn rundt.
Har parkeringssensorer foran og bak på min 318DAT og setter stor pris på dem.

6AR er etter det man kan forstå utfra bmw.de, en nettleser (og evt. det som heter BMW Live (vær/nyheter)) som kan brukes direkte på skjerm slik at man kan surfe på vanlige nettsider. 6AK er ikke avhengig av 6AR. 1 års abb. tyder på at dette kan aktiveres når som helst.

6AM kan man mest sannsynlig sette igang senere, ja - siden det også er tidsbestemt (3 år)

5DU er vel kun ment som hjelp i parkeringsøyemed. Ser du nevner den som sikkerhet ved barnehage/skole, men da er 5AT det du egentlig vil ha, siden den detekterer fotgjengere og biler (stille eller i bevegelse), slik at bilen nødbremser hvis det er overhengende fare for påkjørsel. 5DU fungerer bare i lav hastighet, og piper hvis det er noe som kommer nær front/bakende, og så har den det nyeste ryggekameraet til BMW (som forøvrig ser veldig bra ut)

bromm

#7
Sitat fra: Coachen på fredag 08. november 2013, klokken 21:31
Sitat fra: Obba på fredag 08. november 2013, klokken 19:54
Sitat fra: Snart-i3 på fredag 08. november 2013, klokken 18:51
Det er aldri lett å velge, men jeg tror at 5AT Driving Assistant Plus blir den nye standard-pakka slik klima-anlegg, airbag og parkeringssensor bak har blitt. Tenker da spesielt på nød-stopp funksjonen. Om noen år, dvs når bilen skal selges, regner jeg med at nød-stopp har blitt standard på de fleste biler. Biler uten dette utstyret må da ned i pris for å bli solgt.

Ellers er kostnader en brøkdel av kostnadene ved å kjøre på noen bakfra.
Jeg synes egentlig standard interiøret ser ganske bra ut (på bilder), men det ser ut som Driving Assistant Plus kun er tilgjengelig med oppgradert interiør. Da blir også den reelle prisen for 5AT høyere. Valgets kval...

Noen som kan bekrefte om dette stemmer, i tilfelle så ble dette uaktuelt da jeg skal ha standard intriøret

5AT krever oppgradert interiør, ja. Så kan man spørre seg hvorfor. Et eget opplegg for speilfestet på frontruta er jo en ting (siden det inneholder et forovervendt kamera), men det er også nevnt at Traffic Jam Assistant benytter berøringssensorer i rattet (sjekker at det finnes berøring med temp/blodomløp (!)). Så man kan anta at dette er spart vekk på rattet i standard-interiøret, samt at det muligens er andre detaljer som blokkerer for noen av funksjonene og sensorene til 5AT

Coachen

Da blir det ikke 5AT Driving assistant plus på meg selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å legge det til.
Tillegget blir for stort når man også må ha et dyrere interiør.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Viking1

Er det noen som har informasjon om det er mulig å i etterkant kjøpe Connected drive pakken?

Jeg kjenner jeg blir varm når jeg ikke valgte denne pakken på bakgrunn av totalt manglende informasjon av selger, jeg MÅ iallefall ha tak i 6AK ConnectedDrive Services.

Tinhlevan

Sitat fra: Viking1 på fredag 28. februar 2014, klokken 14:05
Er det noen som har informasjon om det er mulig å i etterkant kjøpe Connected drive pakken?

Jeg kjenner jeg blir varm når jeg ikke valgte denne pakken på bakgrunn av totalt manglende informasjon av selger, jeg MÅ iallefall ha tak i 6AK ConnectedDrive Services.


iflg. selger på skøyen er ikke det mulig, fordi nytt sim-kort må fabrikkmonteres.

Viking1

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 28. februar 2014, klokken 14:16
Sitat fra: Viking1 på fredag 28. februar 2014, klokken 14:05
Er det noen som har informasjon om det er mulig å i etterkant kjøpe Connected drive pakken?

Jeg kjenner jeg blir varm når jeg ikke valgte denne pakken på bakgrunn av totalt manglende informasjon av selger, jeg MÅ iallefall ha tak i 6AK ConnectedDrive Services.


iflg. selger på skøyen er ikke det mulig, fordi nytt sim-kort må fabrikkmonteres.

Jeg håper virkelig dette lar seg gjøre på fornuftig vis, dette er jo hele vitsen med å kjøpe en BMW kontra de andre billigere bilene som er tilgjengelig. Jeg forstod det slik som at jeg ikke gikk glipp av noe viktig med å velge bort denne pakken til fordel for annet utstyr.

Komplett manglende informasjon om dette som jeg vil si er nøkkelinformasjon i en fase hvor man sammen med selger "spekker" en ny bil. Å da har isåfall selger i mine øyne tilbakeholdt nøkkelinformasjon eller ikke hatt peiling på produktet han har solgt.

LMOR

Hva er det du MÅ ha?
Er det 6AP remote services du mener? Den er standard.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Viking1

#13
Sitat fra: LMOR på fredag 28. februar 2014, klokken 14:42
Hva er det du MÅ ha?
Er det remote services du mener?

Hmm, noe feber varm her, hodet henger ikke med idag...

Trodde en liten stund jeg ikke fikk muligheten til å styre bilen med mobilen i tillegg til å se ladestasjoner, nøyaktig informasjon om rekkevidde med forslag til lading osv?

De to siste er også er et nøkkelpunkt da jeg skal bruke bilen endel også i jobbsammenheng på litt "lengre" turer.

Kontrakten min inneholder iallefall:
TeleServices 6AE (standard)
REmote Services 6AP (standard)
BMW Apps 6NR

+++ Utvalg av annet innhold på ekstrautstyr listen min +++
Bluetooth Professional 6NS
Comfort Advanced Pakke 7GA
Navigasjonssystem Professional 609
Comfort Advanced Pakke 7GA
Park Assistant pakke 5DU

Vind

Sitat fra: Viking1 på fredag 28. februar 2014, klokken 15:11
Trodde en liten stund jeg ikke fikk muligheten til å styre bilen med mobilen i tillegg til å se ladestasjoner,  planlegge kjøringen, nøyaktig informasjon om rekkevidde osv?
Det er standard - så du trenger ikke å bekymre deg.  ConnectedDrive har noen morsomme funksjoner - men ikke kritisk å ha.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA