Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjeromstrekk til TMS, finnes det?

Startet av Coachen, lørdag 16. november 2013, klokken 00:08

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mars 2014, klokken 18:01
Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 17:45
Merk at tidligere har det også vært krav til PRO skjerm og PRO bluetooth pakke + betalbart for smartphone apps.
Jeg tror ingen av disse kravene gjelder mer, men garanterer det ikke, men hvis du må betale noe mer, så gjør du det i fra bilen uansett hvilken opsjon du bestilte.
Takk for svar, får vente å se da, men skjønner at det nok hadde vært lurt å bestilt bilen en uke før (nyttår).
Ole
Det spiller ingen rolle, bortsett fra skjermen. Og jeg tviler sterkt på at de går glipp pengene fra de som kjøper med 606 skjerm. Derfor tror jeg disse begrensningene også er "utgått på dato".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 16:53
Med 6AK får du 3 års abonnement på "et eller annet", som kommuniserer via bilens mobilens SIM kort. Mest interessant er de nye Apps som ligger i bilen og ikke trenger din egen mobil tilkoblet. Alle de andre opsjonene som har egen kode etter 1. jan er ikke inkludert. Men hva du faktisk får for 2400.- for 3 år er fremdeles litt uklart - vel det gir muligheten til å kjøre BMW Apps, som er en samling Apper som kjøres på brukerens mobiltelefon - se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12487.msg185333.html#msg185333
Men det som er sikkert er:
- Du må ha 6AK for å få bestilt enkelte av de andre tjenestene som bruker SIM kortet (derfor tror jeg dette i praksis dette er minste/basis "datapakke".Det kommer jo helt tydelig av tittelen gjør det ikke: "Connected Drive Services"
- Du skal kunne lese email, avtaler?, aksjer, nyheter, værmelding, og oppslag i en "adressebok" inkludert.

Men som jeg nevnte i en annen tråd så koster f.eks. full musikktilgang i Tyskland 300.- i måneden! (Så TJA, du kan spille nettradio over bilen SIM, men det blir dyrt. Wimp på bilen er i hvert fall ikke klar når du får bilen :-))
Derfor tror jeg at hver "pakke" du kjøper i tillegg til 6AK, også inneholder det eventuelle "gjennomsnittlige" dataforbruket den tjeneste har, s.feks. 6AM Real Time Traffic, som koster 1100.- for 3 år. osv.

Hvorfor kan ikke du, LMOR, høre på oss som faktisk har brukt BMW Connected-appen i flere år, og som i tillegg har sjekket at dette fungerer identisk på i3 ?? Med en gang du finner en problemstilling som du ikke finner et enkelt svar på, så begynner du å spinne på rokken din, og "velter" ut av deg med mer eller mindre uverifiserte konklusjoner...

I nåværende prisliste står følgende:

6AK ConnectedDrive Services (3 år inkludert) X     2 400
Kun med 6NR
I kombinasjon med 7S9                                       X           0

6NR Apps                                                             X           0
Kun med 6AK

(så disse har altså ikke forsvunnet, eller blitt erstattet med noe annet, som du delvis har begitt deg inn på å konkludere med)

6AK er nødvendig for å kjøre de etablerte BMW Apps som er installert på brukerens telefon - og de er så godt som GRATIS i bruk, hvis du allerede har datakvote på telefonen. Det er tydelig noe på noe på gang mht. mini-apps og ting som kan installeres "inni bilen" og evt. bruke bilens SIM mot ekstra betaling, ja - men det utelukker ikke den gamle løsningen med 6AK/6NR som fungerer ypperlig slik som det er, (også på alle andre nyere BMW'er). Og hvis det nye systemet med onboard apps koster 300 kr måneden (som du selv har "anslått"), så er det helt uaktuelt for de fleste av oss.... Det er 3600 kr per år det - eller 10.800 kr for 3 år   ???

LMOR

Dette er siste gang jeg gidder å svare deg bromm. Du leser ikke det jeg skriver. Fra og med nå så er du svartelistet så jeg slipper å lese det du skriver.

- Jeg har xx ganger vist til at det er et HELT NYTT konsept fra høsten 2013
- Du stryker over bilen og erstatter med mobilen? Bare tull. Du har definitivt ikke lest hva jeg har "dokumentert"
- 6AK heter nå "Online Services". Feil i Norge
- Vi har tidligere funnet mange feil i prisliste og markedsmaterialet til BMW. Så hvorfor kan du ikke se at det kan være feil denne gangen også?
- Hvis du hadde lest det jeg skrev, så refererer de 300.- (som er eksempel), til en tjeneste som gir ubegrenset bruk av data til streaming, og fullt musikk og radio tilgang "tilsvarende" wimp/spotify/itunes radio. Det er ikke sikkert denne tjenesten kommer til Norge, men viser at prisene per tjeneste er med tjenesten og datatrafikk.

Satte stor pris på dine bidrag i starten bromm, men i det siste er du mest til irritasjon.
Alle som irriterer seg over meg står fritt til å blokkere meg ute. Heldigvis en nyttig funksjon i forumet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Javel, LMOR - bare blokk i vei du....

Jeg har selv fått bekreftet at jeg kan kjøre mine egne Apper (Deezer, TuneIn radio, Glympse, BMW M Lap timer, Facebook, Twitter, RSS Newsfeeds) på en telefon som jeg har koblet til en i3 med 6AK, og at jeg ikke kunne det med en i3 uten 6AK (og det var pussignok "etter høsten 2013").

Det er forskjell på at noe nytt kommer som et tillegg (i tilfelle etterforskningen din er riktig), og at det nye skal "erstatte" det som allerede er der (noe du automatisk konkluderer med...)

LMOR

Kom over denne offisielle release teksten, denne gangen på engelsk:

http://www.bimmerfile.com/2013/06/05/bmw-updates-connected-drive-with-sim-card-slots-app-store-improved-speech-recongnition/

Her nevnes også i3 og Norge, som også manualen til min og andre biler viser, så er det ikke tvil om at det er dette vi får. BMW har i hvert fall lurt meg til å bruke 6400.- på noe jeg kunne testet ut før jeg kjøpte abonnementet... Jeg kunne kjøpt deler av det jeg nå får, bare i ferier el.l. Det vi trenger er standard på alle i3. Men bruken blir ikke gratis.

Målet til BMW er å ha en online flåte på 5 mill biler innen slutten av 2017, noe de umulig kan klare hvis ikke alle biler har dette, og dermed trengte vi ikke ha bestilt noe fabrikkmontert. (5 mill er i praksis alle bilene BMW klarer å levere på 4 år, fordi ikke alle modeller har fått dette på plass enda).

Bare tenk på verdien det vil ha for BMW at app-utviklere kan lage en app som over natten kan aktiveres i 5 mill biler i 2017! Her kommer det mye spennende fremover!

Og at dette kan ordnes senere og skal kunne være "billig" hvis du bruker lite, støtte av dette:
For the first time, it is also possible to customise services for the second owner and/or in a used BMW. Last but not least, the new option-based model results in cost savings in many cases, as well as permitting a lower starting price.

Det er bare å bite i seg at en nok en gang er "lurt" til å kjøpe mer enn en trenger pga selgere og andre som ikke helt har forstått hva denne endringen ville bety...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 23:29
Kom over denne offisielle release teksten, denne gangen på engelsk:

http://www.bimmerfile.com/2013/06/05/bmw-updates-connected-drive-with-sim-card-slots-app-store-improved-speech-recongnition/

Her nevnes også i3 og Norge, som også manualen til min og andre biler viser, så er det ikke tvil om at det er dette vi får. BMW har i hvert fall lurt meg til å bruke 6400.- på noe jeg kunne testet ut før jeg kjøpte abonnementet... Jeg kunne kjøpt deler av det jeg nå får, bare i ferier el.l. Det vi trenger er standard på alle i3. Men bruken blir ikke gratis.

Målet til BMW er å ha en online flåte på 5 mill biler innen slutten av 2017, noe de umulig kan klare hvis ikke alle biler har dette, og dermed trengte vi ikke ha bestilt noe fabrikkmontert. (5 mill er i praksis alle bilene BMW klarer å levere på 4 år, fordi ikke alle modeller har fått dette på plass enda).

Bare tenk på verdien det vil ha for BMW at app-utviklere kan lage en app som over natten kan aktiveres i 5 mill biler i 2017! Her kommer det mye spennende fremover!

Og at dette kan ordnes senere og skal kunne være "billig" hvis du bruker lite, støtte av dette:
For the first time, it is also possible to customise services for the second owner and/or in a used BMW. Last but not least, the new option-based model results in cost savings in many cases, as well as permitting a lower starting price.

Det er bare å bite i seg at en nok en gang er "lurt" til å kjøpe mer enn en trenger pga selgere og andre som ikke helt har forstått hva denne endringen ville bety...



Min magefølelse sa at dette trengte jeg ikke å kjøpe. Men heldigvis så er det jo ikke en kjempesum man snakker om uansett. Men forstår din frustrasjon over mangel på info/kunnskap fra selger. Men selger er selger....

bromm

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 23:29
BMW har i hvert fall lurt meg til å bruke 6400.- på noe jeg kunne testet ut før jeg kjøpte abonnementet...

Det er bare å bite i seg at en nok en gang er "lurt" til å kjøpe mer enn en trenger pga selgere og andre som ikke helt har forstått hva denne endringen ville bety...

Jeg vil tørre å påstå at BMW ikke har lurt noen som helst - det som er omtalt i den teksten "eksluderer" ikke de tjenestene som er inkludert i 7S9 (6AK, 6AM, 6AN) på noen som helst måte. 6AK er fortsatt nødvendig for å kunne bruke "third party Smartphone apps" (se uthevet nedenfor). 6AM er fortsatt nødvendig for RTTI - real time traffic information, som er en tjeneste som nødvendigvis koster penger (og som faktisk kan innvirke på rekkevidde-beregningen i spesielle situajoner). 6AN er fortsatt nødvendig for Concierge services, som nødvendigvis må koste penger fordi det sitter noen personer og svarer på spørsmål i den andre enden (ok, man kan selvfølgelig ha blitt lurt til å tro at man trenger akkurat dette, men det er en helt annen sak).

Her er et utdrag fra teksten det ble linket til. Det i uthevet tekst vil ikke være mulig å benytte uten 6AK:

For yet greater convenience while travelling, there is the BMW Connected app for smartphones, which includes functions such as web radio, Wiki Local, Facebook, calendar, plus several more besides. All applications, regardless of whether they are vehicle apps used via BMW Online or smartphone apps, are controlled using the intuitive iDrive controller and visualised in a uniform manner in the Control Display with the familiar menu structure. In addition to all future BMW ConnectedDrive customers, the extended range of services is also available to a large number of existing customers at no extra charge.

Third-party apps mean the infotainment possibilities are virtually boundless.

The highly flexible app concept makes it possible to incorporate not just the applications specially developed by the BMW Group, but also BMW Apps-ready applications from other providers. With the advent of these BMW Apps-ready applications, BMW is giving customers the option of continuing to use their favourite or familiar service providers when driving in their car, too. This will allow the wide array of infotainment functions that BMW drivers enjoy when at home or out and about to be smoothly transferred to their vehicle in future. With these BMW Apps-ready applications, the range of functions can basically be expanded at will. The prerequisite for all apps is that they meet the BMW requirements for distraction-free operation. In order to ensure optimum integration of third-party applications into the vehicle, the BMW Group offers providers a special Software Development Kit (SDK). This contains specific tools that are intended to help the third-party providers develop compatible, vehicle-adapted versions of their apps that are befitting of the cars' premium status. The current portfolio comprising Pandora, MOG, Aupeo, Stitcher, Baidu Music, Douban FM and Snippy is being gradually extended by the addition of numerous exciting third-party apps such as Deezer, Napster, Rhapsody, TuneIn Radio, Audible and Glympse. From this summer, application-based integration will also be compatible with smartphones running the Google Android operating system. With a market share of over 50 per cent, Android is now the most widely used operating system for smartphones.

LMOR

Det vi i hvert fall kan være enig i er at kommunikasjonen rundt dette er alt for dårlig, siden vi må bruke så mye tid på å finne svaret. Slik burde det ikke være.

Viking1 får nå en stor oppgave på vegne at oss. Pga "feilvurderingen" han gjorde, er han en av få som har fått bestille 6NR uten 6AK. Dermed vil han kunne finne ut dette for oss, slik at andre kan bestille "riktig".

Som jeg har funnet frem sier både Android appen at den trenger 6NR eller 6AK, det samme sier BMW sine Connected Drive sider om tjenester som før krevde 6AK, at de nå krever 6AC og/eller 6AK. (prislisten er ikke til å stole på, den side noe helt annet i f.eks. NL, der de selger minst like mange el-biler som i Norge)

Skulle det vise seg at Viking1 ikke får tilgang til 6NR likevel, så ville jeg på bakgrunn at informasjonen som ligger ute, fått dette kompensert med gratis tjeneste :-)

Den som gidder å lese denne tråden fra start, vil se at vi nå har fått en helt annen forståelse for hva de nye Online tjenestene fra BMW er, og at det ikke er riktig at 6AK eller andre tjenester må bestilles fra fabrikken, og at de som kjøper en brukt bil fra de som ikke valgte full pakke, kan får hva de vil. Jeg valgte alt pga. bruktbilverdien, og at kjøperen da kan reaktivere "butler-tjenesten" (som er eksempel). Det er den planen som var bortkastet, men jeg ville nok ha testet ut alt dette uansett, fordi jeg vil finne ut hvordan det fungerer :-) (men ikke nødvendigvis i 3år)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Viking1

Jeg skal sjekke å oppdatere dere når jeg får bilen utlevert, forhåpentligvis kommende uke evet neste uke.

to be continued... =)

LMOR

Nå er de første bilene fra den nye produksjonlinjen på plass, og det er i praksis de bilene som ble bestilt etter at 01.01. (+/- noen få)

som det ble nevnt i en annen tråd, så stod ikke 6NR på ordrebekreftelsen for de som hadde bestilt rett før nyttår. Det ble sjekket ut at det var fordi 6NR nå var inkludert i 6AK.

Det viser seg som forventet at 6NR heller ikke står på listen over leverte opsjoner på de nye bilene. Så 6NR er i praksis borte som opsjon (selv om den står i prislisten). Jeg skal spare dere for reaksjonene fra andre her på forumet, med å ikke skrive hva jeg tror dette betyr.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

På min kontrakt så står det "BMW apps", men uten noen kode 6NR.. Jeg har forøvrig ikke 6AK

Snodig.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:33
På min kontrakt så står det "BMW apps", men uten noen kode 6NR.. Jeg har forøvrig ikke 6AK
Snodig.
Du er ikke alene, men det betyr at du bestilte før nyttår.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:05
Ja, det stemmer. 20.12.
Da er du en av de som det blir spennende å følge. Har BMW skrevet Apps i kontrakten så får de levere det :-)
(og det tror jeg de gjør. Har større tiltro til tysk grundighet enn at fabrikken leverer ekstrautstyr som ikke vil fungere uten en komponent som mangler. Det ville de gitt beskjed om, eller slettet opsjonen fra bekreftelsen/leveransen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Viking1

Apps fungerer fin fint!

Oppdatering:

Connected drive står det at jeg ikke abonnerer på, men ikke noe problem for min del da apps kalender osv fungerer ved tilkobling av telefon via USB.

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:14
Sitat fra: pberg på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:05
Ja, det stemmer. 20.12.
Da er du en av de som det blir spennende å følge. Har BMW skrevet Apps i kontrakten så får de levere det :-)
(og det tror jeg de gjør. Har større tiltro til tysk grundighet enn at fabrikken leverer ekstrautstyr som ikke vil fungere uten en komponent som mangler. Det ville de gitt beskjed om, eller slettet opsjonen fra bekreftelsen/leveransen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA