Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjeromstrekk til TMS, finnes det?

Startet av Coachen, lørdag 16. november 2013, klokken 00:08

« forrige - neste »

LMOR

#45
Her er en god beskrivelse for de som kan tysk. Blir ikke så bra å google-oversette denne:

http://www.pcwelt.de/ratgeber/BMW_macht_ConnectedDrive_guenstiger_und_umfangreicher-Texterkennung__Online_Entertainment__ConnectedDrive_Store-7942440.html

1. Denne beskriver godt forskjellen på "Fahrzeug-Apps", som ligger i 6AK og Smartphone-Apps som tidligere var 6NR. Det er disse jeg tror bromm blander sammen :-)
2. "Fahrzeug-Apps" bruker SIM kortet i bilen, men ikke "Smartphone-Apps".
3. Når du bruker "Fahrzeug-Apps", så trenger du ikke koble din egen mobil til bilen.
4. Den beskriver også "ConnectedDrive Store". Slik jeg har forstått det kan alle, selv om de ikke kjøper 6AK ved levering, oppgradere, enten per App eller til full "6AK Online Service". (Diese ConnectedDrive Services können auch noch nachträglich über den ConnectedDrive Store hinzugebucht werden. Die für ConnectedDrive erforderliche separate SIM-Karte ist auch weiterhin im BMW fest verbaut.
5. Det betyr også i så fall at Viking1 kan kjøpe RTI :-) (hvis de støtter det i Norge)
6. Om Online Entertainment er tilgjengelig i Norge vet jeg ikke, men da betaler du ca 300.- per måned for musikktjeneste inkl. all datatrafikk dirkete fra bilen. (Da er det nok bedre å kjøre Appen fra iphone :-))

En litt kortere engelsk versjon:
http://uk.news.yahoo.com/bmw-launch-connecteddrive-store-buy-car-upgrades-while-143000158.html#V46MVqf

Håper noen setter pris på info, selv om bromm ikke har tro på dette :-)

(Dere som har fått bilen, kan sjekke om Connected Store vises under "ConnectedDrive"/"BMW Online"/"Visit Store", eller om BMW Norge har sperret dette i Norge :-()
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 00:21
Håper noen setter pris på info, selv om bromm ikke har tro på dette :-)

Hvem er det som sier at jeg ikke tror på "Fahrzeug-Apps" eller Widgets som de heter på engelsk ? For litt over en uke siden, skrev jeg dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12107.msg186160.html#msg186160

Datakvoter koster penger, og det må brukeren betale for. 6AK har vært (og er) bindeleddet som gjør det mulig for bilene å bruke nett-tilgang (for underholdning) gjennom brukerens egen mobiltelefon. Denne App-baserte tilnærmingen gir også alle app-utviklere (iOS og Android) mulighet for å legge inn styringsmulighet gjennom API'et for BMW Apps. Om Widgets/Fahrzeug-Apps/Online Entertainment (som mest trolig må utvikles av BMW selv) kommer til å bli mer populær/brukt i fremtiden er umulig og si - men datakvoten må altså uansett betales av sluttbrukeren, og det blir neppe billigere hvis bilens egen nett-tilgang skal oppgraderes til å kunne håndtere dette. For de fleste vil vel dette bety det samme som å ha 2 mobil-abonnement m/datakvote.

LMOR

Så bra vi er enig igjen bromm, og her har du rett i alt du skriver.

Noen vil velge å ha eget dataabonnement i bilen fordi det er praktisk.

Det som har forvirret oss, og for flere andre i3 opsjoner, er at de bruker koder om igjen som betydde noe annet for 2 år siden.

Jeg har også skrevet om dette før i en annen tråd, og det vi som har kjøpt full pakke har gjordt, er å forhåndsaktivete det meste, men de som ikke har kjøp alt kan kjøpe det etter hvert.

Det er også grunnen til at BMW kan aktivere 6NR som er den "gamle" typen app, hvis de "gidder". Det har de sikkert sluttet med nå, fordi vi sannsynligvis kan gjøre dette selv gratis. Den kostet heller ikke noe i prislisten i fjor.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Viking1

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 00:21

Håper noen setter pris på info, selv om bromm ikke har tro på dette :-)


Jeg setter STOR pris på info du har gravet frem LMOR, å bøyer meg i støvet for dedikasjonen til å finne utav dette, tusen takk for hjelpen!

bromm


Viking1


Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på fredag 28. februar 2014, klokken 19:47
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 28. februar 2014, klokken 19:40
Ta det helt med ro viking1. Jeg trodde også at jeg kom til å gå glipp av mye viktig ting uten connected drive, men etter to uker med bilen ser jeg ingen stort behov. Det er vane alt sammen. Du får full kontroll på bilen via i remote uansett-:)
Men det store spørsmålet som kanskje du kan svare på da er, kan du kjøre BMW Apps?


Nei, det gjør man nok ikke. Men forstod det slik at viking1 var litt urolig for at han ikke engang kunne bruke i remote uten 6AK. Men det kan man. Det er tross alt det viktigste.

Olemann

Hei,

Jeg har forsøkt å følge denne tråden, men skal ikke påstå jeg skjønner alle konsekvenser.....så derfor, noen som kan oppklare hva jeg får/ikke får, med min bil som er bestilt slik?

6AC, 6AE, 6AP (som alle vel er standard) og 6AK, 7GA, 606 og en del annet, men ikke noe mer som angår nett/skjerm såvidt jeg skjønner

Mvh Ole

bromm

Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:24
Hei,

Jeg har forsøkt å følge denne tråden, men skal ikke påstå jeg skjønner alle konsekvenser.....så derfor, noen som kan oppklare hva jeg får/ikke får, med min bil som er bestilt slik?

6AC, 6AE, 6AP (som alle vel er standard) og 6AK, 7GA, 606 og en del annet, men ikke noe mer som angår nett/skjerm såvidt jeg skjønner

Mvh Ole

Hvis du har med 6AK så er du nok godt forberedt på underholdningsmulighetene - stort sett alt det andre ser ut til å være abonnementsbasert (RTTI, Concierge, Internett), så det kan sikkert startes/stoppes når du vil...

LMOR

Du gir deg ikke bromm.

Etter juli 2013 produksjonen, så er det 6AC som er basis for alt, og ikke 6AK.

Det er det som står på tysk, og de tyske beskrivelsene er sjelden feil. Det står mye mer i artikkelen jeg la inn link til.

"6AK Online Service". (Diese ConnectedDrive Services können auch noch nachträglich über den ConnectedDrive Store hinzugebucht werden. Die für ConnectedDrive erforderliche separate SIM-Karte ist auch weiterhin im BMW fest verbaut.

Slutten sier at det som trengs leveres som en del av 6AC.

Som jeg har skrevet, kan det være Norge sperrer for dette, men tviler jeg sterkt på, for da går de glipp at mange penger..
i3 blir som en annen app-store. Det blir absurd at kun de som forhåndsbetaler fabrikkmontert kan kjøpe abonnement...
Så dumme velger jeg å tro at BMW ikke er. Det strider også mot alt de skriver i artikkelen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 13:28
Du gir deg ikke bromm.

Etter juli 2013 produksjonen, så er det 6AC som er basis for alt, og ikke 6AK.

Det er det som står på tysk, og de tyske beskrivelsene er sjelden feil. Det står mye mer i artikkelen jeg la inn link til.

"6AK Online Service". (Diese ConnectedDrive Services können auch noch nachträglich über den ConnectedDrive Store hinzugebucht werden. Die für ConnectedDrive erforderliche separate SIM-Karte ist auch weiterhin im BMW fest verbaut.

Slutten sier at det som trengs leveres som en del av 6AC.

Som jeg har skrevet, kan det være Norge sperrer for dette, men tviler jeg sterkt på, for da går de glipp at mange penger..
i3 blir som en annen app-store. Det blir absurd at kun de som forhåndsbetaler fabrikkmontert kan kjøpe abonnement...
Så dumme velger jeg å tro at BMW ikke er. Det strider også mot alt de skriver i artikkelen.


Enig i det meste her LMOR, det virker ulogisk at BMW legger opp til at bilen skal ha nettbaserte funksjoner og ikke ha det som en del av standard ting. Når bilen må ha sim for å kunne kommunisere på web så tror jeg at det vil bli mulig å oppgradere til CDS, selv om man ikke har det fra starten av.
Det høres ufornektelig dumt ut at man må levere bilen til fabrikken i Tyskland for å bytte sim???!!!

Olemann

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 13:28

Etter juli 2013 produksjonen, så er det 6AC som er basis for alt, og ikke 6AK.


Jeg ble ikke så mye klokere av dette, kan se ut som det er 2 leire som er uenige her, og er det uklart hva man får/ikke får med 6AK får jeg vente til jeg får bilen, men om noen hadde visst hva man fikk og ev ikke fikk så tar jeg gjerne en kort oppklaring, om mulig:-)
Jeg vet jeg ikke får butler service for teaterbillett og skjortevask bestilling, men det plager meg lite.

Får jeg f.eks. mulighet til å kjøre nettradio/wimp over bilens sim, eller må egen mobil kobles til, og i så fall hvordan kobles den til?

Mvh Ole

LMOR

#57
Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mars 2014, klokken 16:15
Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 13:28

Etter juli 2013 produksjonen, så er det 6AC som er basis for alt, og ikke 6AK.


Jeg ble ikke så mye klokere av dette, kan se ut som det er 2 leire som er uenige her, og er det uklart hva man får/ikke får med 6AK får jeg vente til jeg får bilen, men om noen hadde visst hva man fikk og ev ikke fikk så tar jeg gjerne en kort oppklaring, om mulig:-)
Jeg vet jeg ikke får butler service for teaterbillett og skjortevask bestilling, men det plager meg lite.

Får jeg f.eks. mulighet til å kjøre nettradio/wimp over bilens sim, eller må egen mobil kobles til, og i så fall hvordan kobles den til?

Mvh Ole
Synes du oppsummerer det veldig fint :-)
Beskrivelsene som ligger ute er gamle, og derfor gir det ikke er riktig bilde.

Med 6AK får du 3 års abonnement på "et eller annet", som kommuniserer via bilens SIM kort. Mest interessant er de nye Apps som ligger i bilen og ikke trenger din egen mobil tilkoblet. Alle de andre opsjonene som har egen kode etter 1. jan er ikke inkludert. Men hva du faktisk får for 2400.- for 3 år er fremdeles litt uklart.
Men det som er sikkert er:
- Du må ha 6AK for å få bestilt enkelte av de andre tjenestene som bruker SIM kortet (derfor tror jeg dette i praksis dette er minste/basis "datapakke".
- Du skal kunne lese email, avtaler?, aksjer, nyheter, værmelding, og oppslag i en "adressebok" inkludert.

Men som jeg nevnte i en annen tråd så koster f.eks. full musikktilgang i Tyskland 300.- i måneden! (Så TJA, du kan spille nettradio over bilen SIM, men det blir dyrt. Wimp på bilen er i hvert fall ikke klar når du får bilen :-))
Derfor tror jeg at hver "pakke" du kjøper i tillegg til 6AK, også inneholder det eventuelle "gjennomsnittlige" dataforbruket den tjeneste har, s.feks. 6AM Real Time Traffic, som koster 1100.- for 3 år. osv.

Se under hvordan det ser ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Merk at tidligere har det også vært krav til PRO skjerm og PRO bluetooth pakke + betalbart for smartphone apps.
Jeg tror ingen av disse kravene gjelder mer, men garanterer det ikke, men hvis du må betale noe mer, så gjør du det i fra bilen uansett hvilken opsjon du bestilte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 17:45
Merk at tidligere har det også vært krav til PRO skjerm og PRO bluetooth pakke + betalbart for smartphone apps.
Jeg tror ingen av disse kravene gjelder mer, men garanterer det ikke, men hvis du må betale noe mer, så gjør du det i fra bilen uansett hvilken opsjon du bestilte.

Takk for svar, får vente å se da, men skjønner at det nok hadde vært lurt å bestilt bilen en uke før (nyttår).

Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA