Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjeromstrekk til TMS, finnes det?

Startet av Coachen, lørdag 16. november 2013, klokken 00:08

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 28. februar 2014, klokken 16:40
Sitat fra: LMOR på fredag 28. februar 2014, klokken 16:32
Greit nok det bromm, men BMW har et lite problem hvis de har bekreftet at du skal få med BMW Apps, men ikke gitt beskjed om at du ikke kan bruke den...

Det er jeg vel i og for seg enig i - hvis de spesifikt har sagt det, så har du jo en god sak...

Men 6NR er altså helst siste punkt i prislista - og den sier helt tydelig at 6AK kreves:
Riktig, men dette stod ikke i Tyskland og flere andre land. Det står på 6AK at den leveres kun sammen med 6NR..., og når 6NR er gratis gir ikke dette mening, da burde i så fall 6NR kun vært en del av 6AK :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Dette står faktisk på GooglePlay sin side:

This App is designed for use in your motor vehicle*. To use it, you require a BMW with a production date of July 2013 or later, fitted with the BMW ConnectedDrive Function 'BMW Apps' (depending on market and model, this is either the optional extra 6NR 'Apps' or is included as part of the 6AK 'ConnectedDrive Services'). *News, Last Mile and Wiki Local can also be used outside the vehicle.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

For de som er interessert:

http://www.bmw.com/com/en/owners/bmw_apps/downloads/bmw-connected-manual.pdf

Manualen sier ingenting om 6AK,

http://www.bmw.com/com/en/owners/bmw_apps/downloads/bmw-connected-faq.pdf

FAQ sier bare 6NR, men de kan ha gjort noen endringer siden.

MEN uansett har de som har fått 6NR nå et godt utgangspunkt i forhold til å krangle med BMW. Det er selgers ansvar å informere at du bestiller opsjoner som ikke virker, og fabrikken burde også reagert. Det meste tyder på at 6NR alene vil virke i Norge, men at de nå endrer dette til å være en del av 6AK, slik at nye kunder må betale mer. Sikkert fordi BMW apps blir bedre og bedre, mens 6AK gir mindre verdi alene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: Viking1 på fredag 28. februar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: LMOR på fredag 28. februar 2014, klokken 14:42
Hva er det du MÅ ha?
Er det remote services du mener?

Hmm, noe feber varm her, hodet henger ikke med idag...

Trodde en liten stund jeg ikke fikk muligheten til å styre bilen med mobilen i tillegg til å se ladestasjoner, nøyaktig informasjon om rekkevidde med forslag til lading osv?

De to siste er også er et nøkkelpunkt da jeg skal bruke bilen endel også i jobbsammenheng på litt "lengre" turer.

Kontrakten min inneholder iallefall:
TeleServices 6AE (standard)
REmote Services 6AP (standard)
BMW Apps 6NR

+++ Utvalg av annet innhold på ekstrautstyr listen min +++
Bluetooth Professional 6NS
Comfort Advanced Pakke 7GA
Navigasjonssystem Professional 609
Comfort Advanced Pakke 7GA
Park Assistant pakke 5DU


Ta det helt med ro viking1. Jeg trodde også at jeg kom til å gå glipp av mye viktig ting uten connected drive, men etter to uker med bilen ser jeg ingen stort behov. Det er vane alt sammen. Du får full kontroll på bilen via i remote uansett-:)

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 28. februar 2014, klokken 19:40
Ta det helt med ro viking1. Jeg trodde også at jeg kom til å gå glipp av mye viktig ting uten connected drive, men etter to uker med bilen ser jeg ingen stort behov. Det er vane alt sammen. Du får full kontroll på bilen via i remote uansett-:)
Men det store spørsmålet som kanskje du kan svare på da er, kan du kjøre BMW Apps?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

...det kan du nok ikke, for de ligger på eierens telefon/iPod/iPad - og de enhetene får ikke bilen kontakt med uten 6AK...

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 28. februar 2014, klokken 19:50
...det kan du nok ikke, for de ligger på eierens telefon/iPod/iPad - og de enhetene får ikke bilen kontakt med uten 6AK...
Da tror jeg du har misforstått noe bromm. Bilen kommuniserer direkte med mobilen, f.eks. via kabel, og så er det mobilen som er koblet til nettet, og ikke omvendt. Det er jo derfor du har wifi løsningen din mellom iPod og mobilen din, slik at iPoden kan nå nettet. Det går ikke noen kommunikasjon gjennom 6AK til mobilen. Hvordan skulle det virket? og hva skulle poenget være?

What is needed to use all new features of the new special option "Apps"?
All BMWs equipped with special option code 6NR ("Apps"), Navigation System Professional, USB connection and
SnapIn adapter in combination with an iPhone and the BMW Connected app (which can be download free of
charge from Apple's App Store) can use the full feature set. In addition, it is recommended to have a suitable
mobile phone contract with broadband data services for the best possible functionality (e.g. webradio).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Kanskje denne er litt mer oppklarende:

http://www.bmw.com/com/en/owners/connected_drive_services/services/information.html

6AC er standard i Norge.

Dermed kan du f.eks. bruke Remote Services.
Her ser du/dere også at de kan (hvis de vil) levere 6AM over 6AC. Men BMW Norge kan velge å si at du må ha 6AK, men det er ikke teknisk begrunnet i så fall. Som nevnt så leveres 6AM med 609 i UK.

På denne listen står det ingenting om 6NR, rett og slett fordi den ikke er avhengig av hverken 6AC eller 6AK. (rent teknisk)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 28. februar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: bromm på fredag 28. februar 2014, klokken 19:50
...det kan du nok ikke, for de ligger på eierens telefon/iPod/iPad - og de enhetene får ikke bilen kontakt med uten 6AK...
Da tror jeg du har misforstått noe bromm. Bilen kommuniserer direkte med mobilen, f.eks. via kabel, og så er det mobilen som er koblet til nettet, og ikke omvendt. Det er jo derfor du har wifi løsningen din mellom iPod og mobilen din, slik at iPoden kan nå nettet. Det går ikke noen kommunikasjon gjennom 6AK til mobilen. Hvordan skulle det virket? og hva skulle poenget være?
Dette er tydeligvis litt for komplisert for deg LMOR, og du har snart skrevet en kilometer med "konklusjoner" igjen, slik som du vanligvis bruker. Du sier det jo selv: "Bilen kommuniserer direkte med mobilen, f.eks. via kabel" - JA NETTOPP, men for at det skal skje så må man ha 6AK !

Jeg har hatt BMW Apps i over 2 år allerede, og jeg vet at BMW Apps ikke vil fungere uten BMW Connected-app'en (dette har jeg allerede sjekket med både i3 og andre BMW'er).

Jeg prøver igjen: BMW Apps er altså en fellesbetgnelse for ulike app'er som kjøres og bruker Internett lokalt på mobiltelefonen (eller iPod/iPad som er koblet til bilen), og som iDrive-systemet kan vise/bruke i bilens skjerm og samtidig fjernstyre. iPod-løsningen virker på samme måte som en mobiltelefon, men den tar (kun) Internett over "Wifi hotspot" fra mobiltelefonen (som i det tilfellet ikke behøver å gjøre noe annet, forruten å evt. være koblet til bilen over BT for telefonfunksjonene).

...og så kommer det viktige: 6AK gjør det mulig å nå disse tjenestene gjennom BMW Connected-appen (som må kjøres på det som kobles til bilen), og dette er nødvendig for at iDrive skal kunne kommunisere med dem. Har du ikke 6AK så "ser" ikke bilen tjenestene, og derfor kan de heller ikke brukes...

LMOR

#39
OK, Bromm, det har vel vist seg at jeg har hatt rett og du har hatt feil noen ganger, og du kan ikke referere til noe som er 2 år gammelt, når jeg nå har klippet ut X antall referanser, og der det står at dette gjelder fra juli-2013 produksjonen. De endret også dette ved mars 2013 produksjonen...
Kravlisten som jeg la ut er fra 2013, og ikke fra 2 år siden.

6AK er et abonnement, og ikke en kabelkommunikasjon. I 6AK ligger det en rekke apper som krever dette abonnementet (og kjører i bilen og ikke på mobilen), men 6NR er app-støtte mot iPhone/Android.

Det nytter ikke å diskutere dette lengre, vi får vente å se om noen med 6NR og uten 6AK får det til å virke :-)

6AK BMW Online Services are initially available for three years and can then be extended or renewed. 6NR BMW Apps is available and active for the lifetime of the vehicle and requires the free BMW Connected app to be installed on the device (currenty supported on Apple iOS devices and a limited range of Android smartphones).

(Merkelig at 6NR da skulle kreve 6AK, vi har funnet mange feil i beskrivelsen før også)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Det går jo ikke an å diskutere med deg, LMOR - for du skal ha siste ordet uansett.

Ja, det ville vært hyggelig å se de som har bil uten 6AK sende oss en Glympse, ja - eller at de har full newsfeed på Facebook/Twitter og streamer musikk fra Deezer eller Napster- eller spiller web-radio fra Rio de Janeiro - tro nå bare ikke at BMW har tenkt å betale for den Internett-trafikken, for i såfall er de konkurs til neste nyttårsaften ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 28. februar 2014, klokken 22:10
Det går jo ikke an å diskutere med deg, LMOR - for du skal ha siste ordet uansett.

Ja, det ville vært hyggelig å se de som har bil uten 6AK sende oss en Glympse, ja - eller at de har full newsfeed på Facebook/Twitter og streamer musikk fra Deezer eller Napster- eller spiller web-radio fra Rio de Janeiro - tro nå bare ikke at BMW har tenkt å betale for den Internett-trafikken, for i såfall er de konkurs til neste nyttårsaften ;)
Det som driver meg er at vi skal finne ut av ting... ikke at jeg skal få rett...Dette blir bare tull igjen bromm...

Men igjen så misforstår du totalt. Det er DIN mobil som betaler for dette, og ikke BMW!

6AK BMW Online Services are initially available for three years and can then be extended or renewed. 6NR BMW Apps is available and active for the lifetime of the vehicle and requires the free BMW Connected app to be installed on the device (currenty supported on Apple iOS devices and a limited range of Android smartphones).

In addition, it is recommended to have a suitable mobile phone contract with broadband data services for the best possible functionality (e.g. webradio).

All data transfer costs will need to be covered by the user's mobile phone contract.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

..exactly - and it's available through 6AK !!

LMOR

Det er vi i hvert fall enige om bromm, og etter 1.jan kan du ikke velge 6NR, og  må derfor kjøpe 6AK.

Fint at i hvert fall du ikke er opptatt av siste ordet...

Nå har jeg lastet ned Viking1 sin skreddersydde manual, så i tillegg til at han har 6NR i kontrakten, så står det i manualen at han kan bruke Apps.
Så i stedet for å svare på den måten så kan vi kanskje alle vente til at de det gjelder har fått testet dette.
Utklippet er fra hans manual.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Og her står det som jeg har skrevet at appene lastes fra mobilen inn i bilen, og ikke via online services. Så ingenting ved installasjon eller bruk, bruker 6AK Online services.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA