Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Trøndertesla, fredag 15. november 2013, klokken 23:29

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 14. januar 2014, klokken 17:48
Tesla burde solgt superchargere til alle som ønsket å sette opp for å tjene penger på dem, feks i byene.
Enig- og jeg tror ikke det er noe problem for Tesla. De er interessert i en optimal ladeinfrastruktur.
Hvis Kirkebø øker solar-kapasiteten sin litt og skaffer seg noe til å lagre strømmen i står det snart en betal-SC i Østfold 8)

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 14. januar 2014, klokken 17:48
Tesla burde solgt superchargere til alle som ønsket å sette opp for å tjene penger på dem, feks i byene.
Jepp. Hadde eksempelvis hadde betalingsvilje for å lade på en superlader rundt koppang mellom Oslo og Trondheim. Det hadde vært fint å kunne kjøre i hvert fall 25 mil før lading slik at SOC ble så lav som mulig (og komfortabelt) slik at ladehastigheten kan være så høy som mulig.

Eneste problemet er at om det etableres betalings-stasjoner og Tesla senere bestemmer seg for å dekke samme ruten, så undergraver de hele investeringen til de som ville tilby betalings-lading. Så det spørs om betalings-tilbudet vil dukke opp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Derfor er byene optimale mtp disse betal SC- ingen konkurranse fra Teslas gratis-tilbud.

Trustno1

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. januar 2014, klokken 18:04
Derfor er byene optimale mtp disse betal SC- ingen konkurranse fra Teslas gratis-tilbud.

Spør du meg så burde Tesla absolutt satt opp superchargers i/ved byene også. Dersom det er ett problem at lokale bruker laderen, så må det da være mulig å sette opp en sperre på laderene som gjør at man ikke kan lade en bil med eier som har registrert hjemstedsadresse innen 10 mils omkrets eller noe slikt.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. januar 2014, klokken 17:54
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 14. januar 2014, klokken 17:48
Tesla burde solgt superchargere til alle som ønsket å sette opp for å tjene penger på dem, feks i byene.
Enig- og jeg tror ikke det er noe problem for Tesla. De er interessert i en optimal ladeinfrastruktur.
Hvis Kirkebø øker solar-kapasiteten sin litt og skaffer seg noe til å lagre strømmen i står det snart en betal-SC i Østfold 8)

Hehe, tror kanskje ikke det nei ;)

Men hvem som helst kan jo sette opp en hurtiglader for Tesla. Det er bare å sette opp en basert på CCS DC-Mid det. 140A fordelt over de 4 pinnene i Type 2 kontakten betyr ladehastighet på ca. 50-55kW. Protokollen skal jo være den samme så dette bør virke uten problemer.

Mon tro om ikke de nye multistandard hurtigladerne som etterhvert settes opp også vil få en kabel for DC-Mid?

Er det noen som vet om de andre CCS-elbilene støtter DC-Mid? i3 og e-UP spesifikt? I så fall er det ingen vits i å bruke de to digre pinnene under (DC-High, 200A) i det hele tatt, da klarer man seg med DC-Mid for alle.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trøndertesla

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Trøndertesla

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Go-carter

Ingen i nord/midt-tyskland :( Akkurat litt for langt fra Kiel-kaia de som er der nå...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Oreo

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 21. januar 2014, klokken 20:28
Ingen i nord/midt-tyskland :( Akkurat litt for langt fra Kiel-kaia de som er der nå...
SitatBy the end of March 2014, 50 percent of the German population will live within 320km of a Supercharger, and 100 percent of the population will be covered by the end of the year.
Om knappe to mnd vil du forhåpentligvis ikke ha så mye rekkeviddeangst på Kielkaia  ;)
(Ihvertfall på slutten av året). Er vel ikke akkurat høysesong med kjøring nedover kontinentet ennå?
Tyder ihvertfall på at Tesla setter inn flest ressurser i Tyskland for øyeblikket. Ikke overraskende da de har uttalt dette blir deres viktigste marked i Europa.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Oreo

Sitat fra: Oreo på mandag 13. januar 2014, klokken 22:49
Ser ut som Tesla er offensive med utbygging i USA for tiden:
http://www.teslamotors.com/supercharger
https://www.facebook.com/teslamotors?fref=ts

Snart kan Elon ta turen sin fra kyst til kyst. Mangler vel bare en lader i Ohio nå?
Tenker meg at utbygginga i Europa skyter fart til våren. Før sommeren er det definitivt satt opp en god del mer.
Biter meg merke i at det er kommet to nye SC i Ohio også nå. Venter meg nyheten om at Elon har tatt turen kyst til kyst anytime nå  ;D
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. januar 2014, klokken 20:07
Men hvem som helst kan jo sette opp en hurtiglader for Tesla. Det er bare å sette opp en basert på CCS DC-Mid det. 140A fordelt over de 4 pinnene i Type 2 kontakten betyr ladehastighet på ca. 50-55kW. Protokollen skal jo være den samme så dette bør virke uten problemer.

Jeg har tenkt litt på dette. CCS virker jo være mye nærmere Type2 connectorn og for så vidt også Teslas egne SC enn omveien via en kompleks Chademo adapter, slik at CCS vel burde kunne bli fremtiden "Supercharger light"? Når du sier "protokllen skal jo være den samme" hva mener du da? Samme som hva? Som AC-lading via Type 2 eller samme som Teslas SC protokoll?

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:26
Jeg har tenkt litt på dette. CCS virker jo være mye nærmere Type2 connectorn og for så vidt også Teslas egne SC enn omveien via en kompleks Chademo adapter, slik at CCS vel burde kunne bli fremtiden "Supercharger light"? Når du sier "protokllen skal jo være den samme" hva mener du da? Samme som hva? Som AC-lading via Type 2 eller samme som Teslas SC protokoll?

Samme som Teslas SC-protokoll. CCS og Tesla bruker begge kommunikasjon over strøm-pinnene, mens CHAdeMO bruker CAN-bus over egne pinner. En CHAdeMO-adapter krever altså en protokoll-oversetter mens en CCS adapter kan være en "dum" overgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:26
Jeg har tenkt litt på dette. CCS virker jo være mye nærmere Type2 connectorn og for så vidt også Teslas egne SC enn omveien via en kompleks Chademo adapter, slik at CCS vel burde kunne bli fremtiden "Supercharger light"? Når du sier "protokllen skal jo være den samme" hva mener du da? Samme som hva? Som AC-lading via Type 2 eller samme som Teslas SC protokoll?

Samme som Teslas SC-protokoll. CCS og Tesla bruker begge kommunikasjon over strøm-pinnene, mens CHAdeMO bruker CAN-bus over egne pinner. En CHAdeMO-adapter krever altså en protokoll-oversetter mens en CCS adapter kan være en "dum" overgang.

Det hadde vært veldig spennende å lage en helt dum overgang, d.v.s. en rent elektrisk/kablet, mellom en CCS-DC kontakt og en Type 2 connector og plugge denne inn i en Model S. Tenk om det bare funker og den begynner å ta lading på 50kW. Jeg hadde ikke turt å prøve med min. Og det er vel ikke sannsynlig at det er helt så enkelt? Men man kan jo se for seg at dette bare er en FW oppgradering som trengs i bilen for at det skal fungere.

Det er på gang 100 slike CCS DC ladere i Danmark og 200 st i Nederland iflg. press releaser fra ABB. Det blir nog ABB:s sin Terra 53 C modell som blir storselgern:
http://www.abb.com/product/seitp332/140ea2874c0e8e40c1257b0f0039ff0f.aspx?productLanguage=us&country=NO

Harlex

Jeg leste et sted her på forumet at noen i Tesla hadde sagt at de prøver å få til Bergen - Nice til kommende sommer... Det vil jeg gjerne høre mer om... Sitter å vurderer nå om jeg skal kjøre eller ta fly.... Beslutningen blir tatt ganske snart. Det må/ bør komme flere SC nedover til sommeren. Å basere seg på 20 kW punkt vil bli for tregt... Ser for meg 4 dagers reise hver vei....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA