Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi vinterdekkene våre?

Startet av Stiania79, fredag 15. november 2013, klokken 19:55

« forrige - neste »

teslaslaven

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 26. november 2013, klokken 18:05
Vel, jeg skal ikke garantere noe, har jo ikke fått bilen. Men har fått bekreftet fra tre forskjellige personer i Tesla-systemet at tidligere Performance, altså frem til 8.november, HAR Nappa-skinn på dashboard og detaljer i dører. Har sogar fått det skriftlig!! Har vanskelig for å tro at dette ikke stemmer...

Ser jo at du har bilen og mener det er plastikk. Enten tar du eller tre tesla ansatte feil. Interessant!

Tro meg. Hadde min egen bil og en Signature side om side, kjente på dashboard/dører med få sekunders mellomrom. Kjente godt at det var skinn på Signature og plast på min. Visuelt sett er det liten forskjell, men det kjennes altså.

pnq

Sitat fra: Brede på tirsdag 26. november 2013, klokken 18:26
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 26. november 2013, klokken 18:05
Vel, jeg skal ikke garantere noe, har jo ikke fått bilen. Men har fått bekreftet fra tre forskjellige personer i Tesla-systemet at tidligere Performance, altså frem til 8.november, HAR Nappa-skinn på dashboard og detaljer i dører. Har sogar fått det skriftlig!! Har vanskelig for å tro at dette ikke stemmer...

Ser jo at du har bilen og mener det er plastikk. Enten tar du eller tre tesla ansatte feil. Interessant!

Og jeg fikk vite fra Tesla Trondheim at Performance IKKE har nappa på blandt annet dashboard. Kikket på to stykker Performance der oppe og jeg har definitivt mere tro på at det er "plast".


Min Performance bestilt for 1,5 år siden og levert i september har nappa.
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

PK

Hvorfor "tillater" vi at elbilprodusentene (ikke bare Tesla) melker den norske forbruker.
Spekket en TMS på den norske og amerikanske siden i dag. På IS siden fikk jeg en pris på 77.920 USD (med totalt 15.000 (7.500+7.500) USD i fratrekk for skatt), noe som ble 475,976.41  NOK med dagens kurs. På den norske siden 595.200,- kr. Altså nesten 120.000 kr mer for bilen.
Ja, frakt, norsk klargjøring koster noe, men ikke 120.000 kr. I Norge er bilen avgiftsfri, så burde faktisk være samme pris i Norge som USA om ikke billigere.

Det samme gjør de andre produsentene. Nissan Leaf koster også en god del mindre i USA enn Norge. Og batteri-garantien  er til og med bedre i USA enn i Norge (8 år vs 5 år).
VW e-up er også priset veldig høyt i Norge kontra andre land

Jeg blir ganske irritert på at bilprodusentene utnytter at vi er vant til å betale mye for bilene våre. Og det ser ut som vi synets det er helt OK. Lurer på hva elbilforeningen gjør for å bedre dette...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

noto

#258
Har ikke sjekket nå, men har sett før at en bra spekket TMS kommer på 100k dollar pluss. Hvorfor trekker du fra 7500 dollar (og ikke bare en, men to ganger)? Med korrekte regnestykker er prisforskjellen mindre enn forventet merkost.

Meringdal

Om avgiftene kommer så må de nok balansere seg litt bedre. Selv så synes jeg det er ok at de tjener noen kroner på bilene sine (kanskje ikke 120k pr bil). På denne måten kan de bygge ut infrastrukturen i landet.

krister461

Nå er det mange grunner til å ta høyere pris i Norge enn andre land. F.eks. Norske lønninger til ansatte og norske forbrukerrettigheter.

Men uavhengig av dette så står selgere fritt til å sette den prisen som vil gi de størst fortjeneste. Om Tesla selger bilene sine rimeligere så ville det p.t. ikke ført til økt salg, bare økt venteliste.

Mons

Amerikanerne betaler moms, men prisen de viser er uten moms. Det er vanlig der borte. Så du om moms var lagt til prisen?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

noto

Moms og skattefradrag må holdes utenom hvis man vil se hva Tesla tar for å shippe til Norge og selge her i landet. Relevant sammenligning er Teslas listepriser pluss 7500 dollar i USA. Amerikansk moms er helt irrelevant.

PK

Sitat fra: Mons på mandag 30. desember 2013, klokken 13:05
Amerikanerne betaler moms, men prisen de viser er uten moms. Det er vanlig der borte. Så du om moms var lagt til prisen?

Står på tesla sine sider at en får igjen avgifter, mellom 7.500 USD til 15.000 USD avhengig av hvilken stat man bor i. Prisen de oppgir er med 7.500 USD trukket fra. Derfor trakk jeg fra 7.500 USD til, for å få maks "refusjon" av avgifter i regnestykket.
Totalt 15.000 USD i avgifter trukket fra. Vet ikke om det er mer avgifter å trekke ifra, da blir eventuelt prisforskjellen enda større. Men det er iallefall totalt 15.000 USD eller mer i avgifter på den slik jeg leser det.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

cairnz

Sitat fra: PK på mandag 30. desember 2013, klokken 13:09
Sitat fra: Mons på mandag 30. desember 2013, klokken 13:05
Amerikanerne betaler moms, men prisen de viser er uten moms. Det er vanlig der borte. Så du om moms var lagt til prisen?


"Federal Tax Credit" er ikke i nærheten sammenlignbart med avgifter her til lands. Det er ikke slik at du får fratrekk for avgifter, da det ikke er avgifter å trekke fra. Insentivene du får "kreditert" avhenger av hvilken stat du bor i. Det nærmeste du kommer er om at hvis man kjøper en Model S i Norge, så får man igjen på skatten... det hadde neppe vært spesielt populært :)

Til sammenligning er en maks-spekket P85 på US-sidene ca 125000 slik den er listet - og i norge er den ca 138000 USD. Prisforskjellen er cirka 10% - er det så ille da?

Står på tesla sine sider at en får igjen avgifter, mellom 7.500 USD til 15.000 USD avhengig av hvilken stat man bor i. Prisen de oppgir er med 7.500 USD trukket fra. Derfor trakk jeg fra 7.500 USD til, for å få maks "refusjon" av avgifter i regnestykket.

Totalt 15.000 USD i avgifter trukket fra. Vet ikke om det er mer avgifter å trekke ifra, da blir eventuelt prisforskjellen enda større. Men det er iallefall totalt 15.000 USD eller mer i avgifter på den slik jeg leser det.
Elbilist

noto

Sitat fra: PK på mandag 30. desember 2013, klokken 13:09
Sitat fra: Mons på mandag 30. desember 2013, klokken 13:05
Amerikanerne betaler moms, men prisen de viser er uten moms. Det er vanlig der borte. Så du om moms var lagt til prisen?

Står på tesla sine sider at en får igjen avgifter, mellom 7.500 USD til 15.000 USD avhengig av hvilken stat man bor i. Prisen de oppgir er med 7.500 USD trukket fra. Derfor trakk jeg fra 7.500 USD til, for å få maks "refusjon" av avgifter i regnestykket.
Totalt 15.000 USD i avgifter trukket fra. Vet ikke om det er mer avgifter å trekke ifra, da blir eventuelt prisforskjellen enda større. Men det er iallefall totalt 15.000 USD eller mer i avgifter på den slik jeg leser det.

Elementært at dette ikke skal inkluderes i et regnestykke for å bedømme produsentens/importørens fortjenestemarginer i forskjellige markeder.

noto

Mulig du misforstår. Det er ingen avgifter inkludert i Teslas listepriser. De 7500 USD er subsidier som kjøper mottar i form av skattefradrag på sin inntekt/formue i etterkant. De må altså LEGGES TIL i listeprisen for å se hva Tesla tar i USA.

Kagex

pluss lønninger til tesla ansatte, skal du sammenligne prisen på bilen må du også sammenligne prisen på å drifte servicesenteret som skal ta imot, klargjøre, levere og drive service på bilen din
P29687

noto

#268
Påslaget for en S85 uten ekstrautstyr (basispris) basert på dagens dollarkurs er nokså nøyaktig 5% (500 vs 525 k). Det er prisen ut fra Tesla. Skatter og avgifter er irrelevante i denne sammenheng, men amerikanere får 7500 dollar i skattefradrag på toppen av dette (i enkelte stater mer), men må betale "moms" som varierer fra 0 til ca 10%. I Norge er det som kjent ingen avgifter eller subsidier på kjøpspris.

toppi

Sitat fra: PK på mandag 30. desember 2013, klokken 12:57
Hvorfor "tillater" vi at elbilprodusentene (ikke bare Tesla) melker den norske forbruker.
Spekket en TMS på den norske og amerikanske siden i dag. På IS siden fikk jeg en pris på 77.920 USD (med totalt 15.000 (7.500+7.500) USD i fratrekk for skatt), noe som ble 475,976.41  NOK med dagens kurs. På den norske siden 595.200,- kr. Altså nesten 120.000 kr mer for bilen.
Ja, frakt, norsk klargjøring koster noe, men ikke 120.000 kr. I Norge er bilen avgiftsfri, så burde faktisk være samme pris i Norge som USA om ikke billigere.

Det samme gjør de andre produsentene. Nissan Leaf koster også en god del mindre i USA enn Norge. Og batteri-garantien  er til og med bedre i USA enn i Norge (8 år vs 5 år).
VW e-up er også priset veldig høyt i Norge kontra andre land

Jeg blir ganske irritert på at bilprodusentene utnytter at vi er vant til å betale mye for bilene våre. Og det ser ut som vi synets det er helt OK. Lurer på hva elbilforeningen gjør for å bedre dette...

Det er da helt frivillig å handle i Norge?
Det er vi forbrukere som gjør det mulig å opprettholde dagens prisnivå.
EU har gjort handel over grensa veldig enkelt, men de fleste gidder allikevel ikke.

Vi går man av huse for å få billig flesk på grensa, men betaler gjerne 100 000 mer enn nødvendig for vår nye bil.

Selv er TMS den første bilen jeg kjøper i Norge, fordi det faktisk ikke var nok å tjene på å kjøpe den i et annet EU land (USA byr på andre utfordringer).
Ellers har jeg handlet brukt og nytt i Tyskland, Sverige og Danmark.

Mitt beste kjøp var en A6 Avant, som Møller skulle ha 610 000 for, og etter pruting (for å se hva som var mulig) kom vi ned i 550 000.
Kjøpte samme bil i Sverige for 460 000 kr (alle avgifter inkludert)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA