Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi vinterdekkene våre?

Startet av Stiania79, fredag 15. november 2013, klokken 19:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

#270
Sitat fra: noto på mandag 30. desember 2013, klokken 13:07
Moms og skattefradrag må holdes utenom hvis man vil se hva Tesla tar for å shippe til Norge og selge her i landet. Relevant sammenligning er Teslas listepriser pluss 7500 dollar i USA. Amerikansk moms er helt irrelevant.
+1

Bilen selges UTEN mva på nettsiden i Norge, og UTEN sales tax på nettsiden i USA.
På den amerikanske nettsiden ser jeg derimot at de allerede har trukket fra $7.500 i federal tax credit, som ikke engang alle amerikanere kvalifiserer til.
Du må altså LEGGE TIL $7.500 på prisen du kommer frem til på US siden, selv for en god del amerikanere. Hvorfor du begynte å trekke ifra skjønner jeg ikke.
Trakk du ifra på den norske prisen?

Testet "max out my Model S". Da ender man i USA på snaut 795.000,-.
Max out i Norge ender på 829.000. Dvs en diff på 34.000,-. I dette ligger da transport, høyere lønnsnivå og herunder behovet for høyere fortjeneste, tilpasninger til Europeiske regulatoriske krav/spesifikasjoner etc.

Har dog ikke sjekket om utstyrspakkene er identiske.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

noto

Prisforskjellen på 5% er nok alt for liten til å forsvare utgiftene. Altså motsatt av påstanden som startet denne diskusjonen.

Ytterligere prisøkninger må påregnes.

Tesla-man

Sitat fra: noto på mandag 30. desember 2013, klokken 13:40
Ytterligere prisøkninger må påregnes.

Helt klart - det er bare å bestille for den som sitter på gjerdet...
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

nebbulk

Sitat fra: Tesla-man på mandag 30. desember 2013, klokken 14:27
Sitat fra: noto på mandag 30. desember 2013, klokken 13:40
Ytterligere prisøkninger må påregnes.

Helt klart - det er bare å bestille for den som sitter på gjerdet...
Jeg tror vi gradvis vil få økninger fremover, til vi har er økning på ca 25% (tilsvarende momsen vår). Dette for å kunne beholde prisen, når vi evt. får endringer i dagens insentiver. Norge har pt. den laveste prisen på TMS i verden mtp. våre garantiordninger og vårt lønnsnivå.

Prisendringer fremover, slik som i november, vil nok komme oftere og uten noen videre varsler. Sitter man på gjerdet, bør man ikke sitte der for lenge ;)
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Oreo

Øyvind.h; +1

Her er det noen som ikke helt har forstått tax credit og amerikansk moms tror jeg.
Tror de beste kjøpene ble gjort av oss som fikk tidligrabatten, samt alle som bekreftet bestilling før prisoppgangen. Noen vil si det kanskje var litt risky, ville gjerne se hvordan bilen var på vinterføre, ikke bestille med barnesykdommer osv.

Norge har vært et viktig marked og utstillingsvindu for Tesla nå mens de ennå driver småskala produksjon. På sikt er Tyskland og Kina hva Tesla sikter seg inn mot, og da havner Norge lengre bak i "prioriteringskøa", om noe slikt finnes da? Det jeg mener å si er at den som sitter og venter på bedre priser tror på julenissen. Det toget er gått.
Nå er vel også options også litt forskjellige fra US versjoner og EU versjoner, bare så det er nevnt. De mest "rettferdige" sammenligninger vil jeg si er å sammenligne prisene i det Europeiske markedene. Ifølge min research for en tid tilbake så synes jeg Tesla sine priser i Norge var ganske fair. Nå har jeg ikke giddet å sammenligne dagens priser.

En kan ikke gjøre alle til lags, spesielt dem som vil ha både i pose og sekk.


Sent from a mobile device
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

TRM

Jeg ble påført en ekstrakostnad på 24100,- pga prisøkningen i november. Mektig irriterende der og da, men etter at oppgraderte seter, oppgraderte bremser, el.innfellbare sidespeil, forsterka plate under batteriet, og nå sist - gratis hattehylle, ble lagt til før min gikk i produksjon - synes jeg prisøkningen er helt grei. Tilsvarer prisen av Tech-pakke - som inneholder langt mindre viktige ting.

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

hma

Jeg synes også det er helt ok at beta-kjøpere ble rabattert.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Øyvind.h

Vi som bestilte tidlig har måttet tåle mest. Eks. manglende adaptere, dårlige UMC``er, treg levering av vinterdekk (jeg kjøpte fra tredjepart) og det seneste nå - korroderende speilbraketter for alle biler produsert før ca desember 2013.

Det er jo en ulempe for oss at vi må innom service-senter for å bytte til nye braketter, få ettermontert titanplate (tror jeg venter med dette til høstens service) og bytte andre ting som er blitt endret i produksjon (jeg har blant annet fått ny skjerm/media unit). For min del utgjør prisforskjellen ca 60-70K, og jeg har i tillegg fått kjøre bilen snart 7 måneder. Ville ikke gjort det omvendt, og det er bra å se at Tesla endrer ting fortløpende i produksjon så vel som ettermontering på "eldre" biler. Totalt sett vil jeg si jeg har blitt mer passe avbalansert entusiast. Hadde bilen vært feilfri og hatt et par ting til på utstyrsfronten hadde min entusiasme blitt smakløs.....Bra det er noen skår i gleden  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Daniel.B

Øyvind:

Vet du at det har blitt gjort en endring i speilbrakkettene etter desember 2013?

Øyvind.h

#279
Sitat fra: Daniel.B på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:24
Øyvind:

Vet du at det har blitt gjort en endring i speilbrakkettene etter desember 2013?
Bil levert desember 2013 hadde ulakkert brakett.
Bil levert mars 2014 hadde lakkert brakett. Så en eller annen gang i produksjon mellom oktobr og januar har de byttet fra ulakkerte til lakkerte braketter.

Merk at dette er basert på en håndfull observasjoner, men du kan selv se at mange biler har grå striper nedover dørene. Alternativt kommer de til å få grå striper nedover dørene i fremtiden, om ikke braketten byttes til lakkert type.
Skøyen fikk inn et lite parti lakkerte braketter til test nylig.

Det blir litt kjedelig når folk forsøker å vaske bilen sin etter vinteren, for det er først da mange vil merke dette. Men jeg tror ikke de bytter før man klager, eller før første service. Det har de ikke deler eller kapasitet til. Uansett ikke noe å bekymre seg over annet enn kosmetisk (i følge både Tesla og Drammen Karosseri). Delene blir byttet ved anledning :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:31
Bil levert desember 2013 hadde ulakkert brakett.
Bil levert mars 2014 hadde lakkert brakett. Så en eller annen gang i produksjon mellom oktobr og januar har de byttet fra ulakkerte til lakkerte braketter.

Merk at dette er basert på en håndfull observasjoner, men du kan selv se at mange biler har grå striper nedover dørene. Alternativt kommer de til å få grå striper nedover dørene i fremtiden, om ikke braketten byttes til lakkert type.
Skøyen fikk inn et lite parti lakkerte braketter til test nylig.


Stemmer dette, jeg fikk montert lakkert brakket i slutten av mars.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ellholt

Min bil ble levert 27 februar og har lakkerte braketter :-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Cobos

Kan noen fortelle meg hva som menes med lakkerte brakketter? Hvilken del av speilet snakker vi egentlig om?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Min bil, levert 14 februar har IKKE lakerte festebraketter.
Braketten som holder speil fast i døra Cobos. Ser den ikke utenfra men inni døren under trekantvindu om du bretter opp pakningen.

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. april 2014, klokken 06:44
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:31
Bil levert desember 2013 hadde ulakkert brakett.
Bil levert mars 2014 hadde lakkert brakett. Så en eller annen gang i produksjon mellom oktobr og januar har de byttet fra ulakkerte til lakkerte braketter.

Merk at dette er basert på en håndfull observasjoner, men du kan selv se at mange biler har grå striper nedover dørene. Alternativt kommer de til å få grå striper nedover dørene i fremtiden, om ikke braketten byttes til lakkert type.
Skøyen fikk inn et lite parti lakkerte braketter til test nylig.


Stemmer dette, jeg fikk montert lakkert brakket i slutten av mars.
Min var inne nå i månedsskiftet mars/april for noen justeringer, og ble lovet nye braketter. De hadde to igjen, men når jeg skulle hente bilen fikk jeg beskjed om at jeg hadde lakkerte braketter allerede og at speilhusene var helt rene innvendig.
Det er da tre alternativer:
1. De byttet brakettene når bilen var inne for å skifte et dørhåndtak i midten av februar, uten at jeg fikk info (ok for meg, det er sikkert mange deler som skal byttes på bilen de kommende årene pga redesign/feil)
2. Bilen var innom Drammen Karosseri i forbindelse med service-besøket og ble da shinet opp av dem (DK har utrolig god service!). DK har shinet døren og speilhus så bra at Tesla mener jeg ikke trenger nye braketter (fordi alle spor ble fjernet, dvs. hvit løgn om at jeg faktisk har lakkert brakett) - lite trolig
3. Braketten ble byttet med en gang bilen kom inn 31 mars, slik at de som egentlig skulle bytte brakett etter svippturen innom DK forsøkte seg på en jobb som allerede var gjort ved samme service-besøk.

Jeg har ikke tatt av gummipakningen for å sjekke, for jeg leste at den kunne være vanskelig å få på plass. I tillegg er pakningen justert for å få bort trekk, så jeg vil helst la den være.

Så da lever jeg i den tro at jeg også har nye braketter nå. Trodde også jeg skulle ha fått 32A trefas lading, for min service advisor la til en fix på bilen min, men han har antakelig lagt til en fix for noe annet. Fikk tydeligvis ny ladeport og kabling, for det er tyngre å sette inn ladepistolen :) Den var jo hverken slitt eller ødelagt, men at bilen min gradvis fornyes er helt OK  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA