Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøpekontrakt

Startet av sn0le, fredag 15. november 2013, klokken 15:15

« forrige - neste »

sn0le

Var innom på Alna i dag og snakket med en av selgerne der.
Han oppfordret veldig til å bestille bil så fort som mulig hvis jeg kunne.
Han sa ikke noe direkte, men nevnte noe med at prisen kunne gå opp før man visste ordet av det.
Jeg avventer et svar fra arbeidsgiver om det er OK å bruke en TMS i jobben min, så jeg kan
egentlig ikke bestille før jeg har avklart dette.

Jeg regner med at ved store svingninger i dollarkursen så kan Tesla se seg nødt til å endre prisene.
Men sjekket dollarkursen for de siste 12 mnd, og synes ikke det ser ut som dollaren har gått så mye opp
at det har noe å si.
http://valutakurser.no/kursutvikling.php?valuta=USD&from=1351728000&until=1383782400

Laveste kurs siste 12 mnd var i slutten av januar 2013. Da var dollaren nede i 5,45.
I  Juni/Juli 2013 peaket den rundt 6,20.
Nå ligger den på ca 6.

Noen som vet hva dollarkursen lå i når Tesla satte den Norske prisen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Leaf_entusiast

Det var i desember i fjor. Den la da på ca 5,5 -5,6. Sammenlignet med dagens kurs er prisene 9% for lave. euroen lå på 7,3 til 7,4 så sammenlignet med øvrige priser så er de norske prisene 10% for lave. Hvis de var rasjonelle ville de øke de norske prisene med 10% og det er jo fort 60.000 kr

Sjøhyene

nå virker det jo også veldig usannsynlig at dollarkursen skal ned med det første (pga diverse negative trender i norsk økonomi), så det at Tesla nå endelig bestemmer seg for å justere opp prisen tilsvarende verdifallet for NOK vs USD tror jeg er ganske så sannsynlig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Stiania79

...det er nok VELDIG sannsynlig og dessverre skjer det nok NÅ. Er nok en grunn til at Tesla's internett sider er "nede for maintenance" mao nye priser... seeing is believing.

Men riktig at NOK/USD ROE har svekket seg ca 10% siden Teslas norske priser ble lansert. De har seff hedget i 2013, men når de skal ta en ny posisjon i markedet for 2014 blir dette dyrere. Ser nå også ut som renten skal ned som betyr mindre etterspørsel etter NOK på det internasjonale markedet og ergo lavere NOK kurs mot ledende valuta. Se Finansavisen eller DN idag, fredag 8 nov... spår EUR kurs på 9 kr... bra for norsk næringsliv mtp å selge varer og tjenester i utlandet, men ikke bra for import næringen - som da Tesla er en del av.

Vel, vi får se.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

bakskj

Ser ut som prisen er gått opp ja. 60kwh starter på 461' og 85kwh på 523'
Min konfig har økt med 32.000 ca. Glad jeg har bestilt ja.. :)

Men skulle gjerne hatt ett par av de nye features, tåkelys og karboninteriør blant annet..
TM3 LR AWD

BMW850

Etter det jeg kan se har prisen på min konfigurasjon økt med 80000,-. Glad jeg har bestillt  ;D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

OleJA

Da kom også de nye konfig opsjonene til EU: Xenon lys som standard, Mye dyrere lydpakke med nytt fancy navn, skinnseter og karbon int. tas ut av perf. pakka og blir opsjoner tilgjengelige for all mm.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

bakskj

Ref tidligere utsagn fra Alna om at prisøkning varsles i god tid, er det tilfelle til dere som ikke har bestilt ennå? Mistenker at dette kom litt kjapt på..
TM3 LR AWD

Djur1

Men grovt sett så ser det ut som mye som var standard før nå har blitt opsjon. Pluss at slikt som panoramatak har blitt dyrere.

Det vil vel motvirke prisfall på model s, men blir det færre som bestiller? Dere som sitter på gjerdet, hva nå? Virker som prisene er opp ca 10 %, noe som er ganske heftig
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Brede

Ser iallefall at om jeg hadde bestillt i dag så hadde det blitt standard med en del utstyr istedet for performance.

Opp 80k her.

rsomby

Min konfig gikk opp 48.000. Men jeg ser det er blitt flere valg på interiør som jeg savnet. Nå kan en velge performance seter og gulv i matchende yacht-stil.

frosken

Det har blitt noen nye valg, som røde bremsekalipere, utvidet skinn og tåkelys. Er dette nye opsjoner eller ting som var inkludert i andre pakker tidligere?

Henning76

Sitat fra: frosken på fredag 08. november 2013, klokken 10:04
Det har blitt noen nye valg, som røde bremsekalipere, utvidet skinn og tåkelys. Er dette nye opsjoner eller ting som var inkludert i andre pakker tidligere?

Det er nye opsjoner som ikke eksisterte tidligere.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

frosken

Sitat fra: Henning76 på fredag 08. november 2013, klokken 10:07
Sitat fra: frosken på fredag 08. november 2013, klokken 10:04

Det er nye opsjoner som ikke eksisterte tidligere.
Ja, det ser jeg, men var noe av dette inkludert tidligere? For eksempel utvidet skinn - var ikke det inkludert i Performance tidligere?

Stiania79

S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA