Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Kevz, fredag 15. november 2013, klokken 12:01

« forrige - neste »

Kevz

Har bestilt meg en leaf tekna, og lurer på hva ekstra den ladekabelen som elbilforeningen selger gir meg, evt hva kan bilen ta imot?

Har også lest at jeg kan kjøpe en justerbar lader, hvor får jeg evt kjøpt dette?

Og hva anbefaler dere?

Bilen blir levert i slutten av november, så vil ha alt klart:-D

Kjell Leaf

#1
Denne har jeg satt meg på venteliste for å få. Min Tekna kommer i midten av desember.
Du setter deg her på liste ved å oppgi navn og e-mail, når du så senere får mail har du fem dager på deg til å bestille den, ellers går den til noen andre.
http://charge-amps.com/um-evse
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trig8

Sitat fra: Kevz på torsdag 07. november 2013, klokken 21:44
evt hva kan bilen ta imot?

Har også lest at jeg kan kjøpe en justerbar lader, hvor får jeg evt kjøpt dette?
Bilen tar imot 16A i standardutførelse, så kan man ihht prislisten betale 7500 kr for å få 32A. Dette er noe som installeres på fabrikk og kan ikke ettermonteres.

Jeg har bestilt men ikke mottatt ennå en justerbar 6-10-16A kabel herfra:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#6-10-16A portabel ladekladd
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

pottle

Hvorfor er det så viktig for "tekna"-eiere å si at det er en Tekna? Når utstyrsnivået ikke er relevant, som ved kjøp av ladekabel, så bør det da være unødvendig?

Min Tekna, bla bla bla.

Hvorfor sier dere ikke bare "Min Leaf"? Er det for å skryte på seg 30 tusen og 450 kr mer i månedlig avbetaling?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Kjell Leaf

#4
Sitat fra: pottle på fredag 08. november 2013, klokken 10:09
Hvorfor er det så viktig for "tekna"-eiere å si at det er en Tekna? Når utstyrsnivået ikke er relevant, som ved kjøp av ladekabel, så bør det da være unødvendig?

Min Tekna, bla bla bla.

Hvorfor sier dere ikke bare "Min Leaf"? Er det for å skryte på seg 30 tusen og 450 kr mer i månedlig avbetaling?
Fordi dette ikke BARE er et forum for sure kommunister. Jeg har Tekna Tekna Tekna Tekna Tekna.
I tillegg har jeg en sportsbil også.  Hahahehe.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Man kan jo snu på flisa, og spørre hvorfor folk klager over at andre Leaf'ere sier det er en Tekna de har? Er de misunnelige fordi de ikke hadde råd til de 30.000 ekstra? ;)

Fra spøk til spetakkel: Jeg tipper det er fordi de er usikre på om det har noe å si for funksjonaliteten. Husk at ikke alle Leaf-eiere er like interesserte og opplyste om forskjeller og likheter. Da er det bedre å legge ved litt for mye informasjon enn litt for lite og få svar med en gang, heller enn å måtte få som svar at "hvilken modell har du". Hvis det var spørsmål om f.eks. hvordan man får talegjenkjenning til å virke ville det jo være relevant å vite hvilken modell det er snakk om, siden ikke alle støtter det.

Det kan jo ganske enkelt tenkes at Kevz er usikker på om det er forskjell i hvor mye strøm de ulike modellene kan ta imot; det virker i alle fall slik på måten spørsmålet er stilt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: pottle på fredag 08. november 2013, klokken 10:09
Hvorfor sier dere ikke bare "Min Leaf"? Er det for å skryte på seg 30 tusen og 450 kr mer i månedlig avbetaling?

Jeg synes det er kult og vil heretter omtale min 2012-modell som "solceller, gummimatter og vinterdekk" i mangelene av et fancy navn.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Oddvar

Sitat fra: Trig8 på fredag 08. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: Kevz på torsdag 07. november 2013, klokken 21:44
evt hva kan bilen ta imot?

Har også lest at jeg kan kjøpe en justerbar lader, hvor får jeg evt kjøpt dette?
Bilen tar imot 16A i standardutførelse, så kan man ihht prislisten betale 7500 kr for å få 32A. Dette er noe som installeres på fabrikk og kan ikke ettermonteres.

Jeg har bestilt men ikke mottatt ennå en justerbar 6-10-16A kabel herfra:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#6-10-16A portabel ladekladd

Har kjøp denne og den fungerer utmerket . Det som må sies at sikringen i sikrigskapet blir varm når man lader med 16A . Har målt og min leaf trekker 15,9 A ved lading . Satte inn en 20A og monterte en 32A kontakt ute . Bruker en overgang fra 32A til 16A . Ikke etter boken ,men sikringen er kald og det fastmonterete El utstyret er etter forskriftene . Kun overgangen blir feil .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

el-snorre

Sitat fra: Kevz på torsdag 07. november 2013, klokken 21:44
Har bestilt meg en leaf tekna, og lurer på hva ekstra den ladekabelen som elbilforeningen selger gir meg, evt hva kan bilen ta imot?


Først og fremst gir den deg 16A på de nye Oslo stolpene som kommer. De samme stolpene som Oslo kommune har varslet vil bli strupet til 10A (elektronisk) om problem med svidde kontakter (pga varme) oppstår, slik en rekke av de gamle ble.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

TorC

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 08. november 2013, klokken 10:27
Sitat fra: pottle på fredag 08. november 2013, klokken 10:09
Hvorfor sier dere ikke bare "Min Leaf"? Er det for å skryte på seg 30 tusen og 450 kr mer i månedlig avbetaling?

Jeg synes det er kult og vil heretter omtale min 2012-modell som "solceller, gummimatter og vinterdekk" i mangelene av et fancy navn.

Thomas

Eller SL som modellen egentlig heter...  på 2010-2012 leverte Nissan 3 nivåer akkurat som nå, men med ulike navn og ulikt utrustet selv om det i Norge bare ble solgt SL med CWP.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Knotten

Sitat fra: Oddvar på fredag 08. november 2013, klokken 13:13
Sitat fra: Trig8 på fredag 08. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: Kevz på torsdag 07. november 2013, klokken 21:44
evt hva kan bilen ta imot?

Har også lest at jeg kan kjøpe en justerbar lader, hvor får jeg evt kjøpt dette?
Bilen tar imot 16A i standardutførelse, så kan man ihht prislisten betale 7500 kr for å få 32A. Dette er noe som installeres på fabrikk og kan ikke ettermonteres.

Jeg har bestilt men ikke mottatt ennå en justerbar 6-10-16A kabel herfra:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#6-10-16A portabel ladekladd

Har kjøp denne og den fungerer utmerket . Det som må sies at sikringen i sikrigskapet blir varm når man lader med 16A . Har målt og min leaf trekker 15,9 A ved lading . Satte inn en 20A og monterte en 32A kontakt ute . Bruker en overgang fra 32A til 16A . Ikke etter boken ,men sikringen er kald og det fastmonterete El utstyret er etter forskriftene . Kun overgangen blir feil .

Ikke etter 'boken', nei, men 16A plugg på 20A sikring - ting kan være verre enn det. Har hørt om folk som kjører rundt med overganger fra det aller meste pga rekkeviddeangst.. :P

Flere 'her inne' sier at å trekke 16A fra en 16A kurs er farlig, ting kan ta fyr osv, det er selvsagt tull og tøys så lenge kursen er riktig dimensjonert og i orden - og det må vi ha lov til å regne med, vel? En 16A kurs skal være dimensjonert for mye mer før noe blir varmt, og da mener jeg VARMT og ikke litt smålunkent..

Har tenkt å få lagt en 35A kurs fra sikringsskapet til et nytt utvendig skap, som igjen skal inneholde 2 16A kurser til hver sin enkle stikkontakt. Vi har etterhvert heldigvis såpass mange venner og bekjentskaper at ladekapasiteten hjemme kanskje må utvides så flere kan lade samtidig. Veldig OK.. ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

elektrolux


[/quote]
Først og fremst gir den deg 16A på de nye Oslo stolpene som kommer. De samme stolpene som Oslo kommune har varslet vil bli strupet til 10A (elektronisk) om problem med svidde kontakter (pga varme) oppstår, slik en rekke av de gamle ble.
[/quote]

Hadde vært rart om Oslo kommune satte elektronisk begrensning på et Mennekes skikk til 2,2 kW når det er bygget for 6,6 kW enfase eller 22 kW 3 fase. Disse stikkene er nok bygget for å tåle både elektrisk og fysisk last.

Shuko stikkene blir varme ikke grunnet høy strøm, men grunnet en tung kladd som fysisk drar støpselet sjevt slik at 2 store flate kontaktpunkter blir redusert til 4 bitte små punkter. Det gir varmgang som så ødelegger fjørpresset på kontakten, slik at det blir dårligere kontakt og varmgang som ødelegger fjørvirkningen som gir dårligere kontakt, som ødelegger fjørvirkninegn som gir varmgang som smelter plasten som gir enda dårligere kontakt som gir mer varmgang som tilslutt kan ta fyr...

Der var nesten 0 problemer å lade med 14A fra shuko inntill den nye generasjonen biler med kladd på ledningen kom og ødela shukostikkene våre. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: Oddvar på fredag 08. november 2013, klokken 13:13
Sitat fra: Trig8 på fredag 08. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: Kevz på torsdag 07. november 2013, klokken 21:44
evt hva kan bilen ta imot?

Har også lest at jeg kan kjøpe en justerbar lader, hvor får jeg evt kjøpt dette?
Bilen tar imot 16A i standardutførelse, så kan man ihht prislisten betale 7500 kr for å få 32A. Dette er noe som installeres på fabrikk og kan ikke ettermonteres.

Jeg har bestilt men ikke mottatt ennå en justerbar 6-10-16A kabel herfra:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#6-10-16A portabel ladekladd

Har kjøp denne og den fungerer utmerket . Det som må sies at sikringen i sikrigskapet blir varm når man lader med 16A . Har målt og min leaf trekker 15,9 A ved lading . Satte inn en 20A og monterte en 32A kontakt ute . Bruker en overgang fra 32A til 16A . Ikke etter boken ,men sikringen er kald og det fastmonterete El utstyret er etter forskriftene . Kun overgangen blir feil .
Dere må ikke bekymre dere så mye for at sikringen blir varm. Sikringen inneholder et lite "varmeelement" som blir varmere jo mere strøm det går gjennom den, blirdet varmt nok så løser den ut. Dette er det ingen fare med, verste som kan skje er at om du har flere sikringer ved siden av hverandre som drar mye last så kan man risikere at en løser ut selv om strømmen ikke overskrider grenseverdien på grunn av at den også blir oppvarmet av "naboen".

Det som kan være et problem er om ledningene eller kontaktene blir for varme, det er disse sikringen skal beskytte. Skal man lade med shuko stikk så er det bedre å bruke en 16A sikring og heller velge en ledning/kabel som er et trinn tykkere enn nødvendig enn å montere en 20A kurs og trikse med overganger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA