Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S involvert i ulykke!

Startet av Avh, fredag 15. november 2013, klokken 10:19

« forrige - neste »

Avh

Tidligere i år prøvde Moss kommune å få opp hurtigladestasjon hos Esso i Moss. Det viste seg å bli en tung materie.
http://www.moss-avis.no/nyheter/esso-sier-nei-til-ladestasjon-i-moss-1.7977328?localLinksEnabled=false
Esso (og sikkert flere bensinprodusenter) sliter tydeligvis med hvordan de skal forholde seg til El-bilismen. De mangler jo råvaren (strøm) men det er jo merkelig at de ikke prøver ut nye muligheter i et marked som er i stor forandring. I Danmark har Shell valgt å gå inn i lademarkedet. Esso's holdning i Moss får meg til å tenke på Kodaks skjebne da digitalfoto danket ut film.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

getor

Enig. Jeg forundres over at ikke bensinstasjonskjedene ser forretningsmulighetene ved å bli "energipunkter" som betjener ICE såvel som EV og gjerne gassdrevne biler. De hevder jo selv at de omtrent ikke tjener penger på bensin/diesel men at det er kioskvarene som holder de i live. Men andre ord, deres forretningsmodell er å betjene veifarende med energi, mat og ymse. Uansett hva som bunkres så vil det gå i bra salg av overprisede kioskvarer. Og tenk hvilken foretukken gruppe EV-folket er for vi må henge rundt "energipunktet" en times tid og vel så det, mens ICE-folket bruker 5 minutter på å tanke for så å forsvinne som dugg for sol. Gjett hvem som kommer til å legge igjen mest penger (foruten penger til drivstoffet)?
Så våkne opp bensinstasjonskjeder, bygg ut ladestasjoner landet rundt! Her er det penger å tjene!

Electrix

Jeg forstår heller ikke holdningen. Når bensinstasjonenes hovedinntekt ikke er drivstoff så burde vel de ønske hurtigladere velkommen. Elbilistene har vel et mye større inntektspotensiale for stasjonene siden de både bruker lengre tid og i tillegg ikke behøver å stå å holde i pumpa, men går istedet inn i varmen og henger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Tenk hvor populært kaffe og Crosant til 50 kr, og gratis wifi ville vært. Sammen med hurtiglading kunne stasjonen lett tjent 100 kr/elbilkunde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Kodak "oppfant" digitalkameraet i 1975, produserte de første brukbare DSLR-kameraene (DCS) fra 1991 og var  i praksis enerådende frem til Nikon kom med D1 i 1999. De var mao. både innovative og "forstod" den digitale fremtiden.

Oljeselskapene har derimot ikke vist at de forstår en fremtid som ikke er fossil, de minner mer om Nokia som ikke forstod iPhone eller android...

Jeg forventer at andre kommersielle aktører forstår ladebehovet tidligere, f.eks Marche som gjorde det men er for små i Norge.
Hvis ikke mange stasjoner var eid av oljeselskapene -og ikke økonomien var så dårlig hos de andre- ville vi kanskje hatt hurtiglader for PSA på E18 for ti år siden?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ronny

Jeg tror muligens bensinstasjonene tenker at så lenge det er langt mellom hurtigladerene, vil færre kjøpe elbil. De kan enten skyte seg i foten ved å ikke ha lader, eller skyte seg litt mindre i foten ved å ha det. Men mtp at elbiler er "fienden" til hovedleverandøren deres, så lar de være ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

cra

Sitat fra: Ronny på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:55
Jeg tror muligens bensinstasjonene tenker at så lenge det er langt mellom hurtigladerene, vil færre kjøpe elbil. De kan enten skyte seg i foten ved å ikke ha lader, eller skyte seg litt mindre i foten ved å ha det. Men mtp at elbiler er "fienden" til hovedleverandøren deres, så lar de være ;)

Det er jo egentlig like teit som om kiosken på stadion skulle nekte å selge pølser til bortelagets supportere. Det skulle da tvert imot være enda bedre å ta pengene deres enn pengene til egne supportere?  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ronny

Dersom hjemmelaget hadde fått flere supportere av det så er det i nærheten ja ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA