Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Tesla85, torsdag 14. november 2013, klokken 15:22

« forrige - neste »

Tesla85

Jeg er så heldig at vi har 400V på jobben. Jeg tenkte å legge opp en Salto 552 (Type 2), men så har jeg tenkt litt...
Vi må jo forutsette at fremtiden er elektrisk, og at det kommer flere elbiler i fremtiden. Kanskje vi skal legge opp slik at det blir uttak for mer enn en bil når vi først er i gang. Er det noen som har en god ide til en fornuftig løsning som gjør at man kan lade minst to bile til samme tid? Jeg vet ikke helt hva som er vanlig mot andre elbiler, men vi har tilgang på mye strøm, og kan legge opp en stor kurs mot en stolpe eller helst en vegg boks. Gode råd mottas med takk!  ::)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

frekri

Det rimligste er å sette opp 400v rød kontakt, kanskje med 16A sikring på hvert punkt? Men om det fungerer for andre elbiler enn Tesla vet jeg ikke.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

frekri

Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

fredag

Sitat fra: Tesla85 på torsdag 07. november 2013, klokken 06:03
Jeg er så heldig at vi har 400V på jobben. Jeg tenkte å legge opp en Salto 552 (Type 2), men så har jeg tenkt litt...
Vi må jo forutsette at fremtiden er elektrisk, og at det kommer flere elbiler i fremtiden. Kanskje vi skal legge opp slik at det blir uttak for mer enn en bil når vi først er i gang. Er det noen som har en god ide til en fornuftig løsning som gjør at man kan lade minst to bile til samme tid? Jeg vet ikke helt hva som er vanlig mot andre elbiler, men vi har tilgang på mye strøm, og kan legge opp en stor kurs mot en stolpe eller helst en vegg boks. Gode råd mottas med takk!  ::)

Er det utendørs eller innendørs?

Har du behov for tilgangskontroll, slik at ikke hvem som helst får tilgang til å lade?

Jeg vil tro at det beste er en kurs til hver kontakt.

Tesla, Zoe, BMW liker godt å lade på Type2-kontakt. Hvis du har strøm til det så legg opp 32A 400V til en 22kW type2-kontakt.

Leaf (ekstrautstyr) og Ford Focus kan lade på 32A 1-fas. Enten fra en Type2-kontakt (samme som over) eller J1772-kabel.

De fleste Leafer og i-Miever lader fra vanlig schuko, dvs 16A jordet stikkontakt. Rimelig å installere, men ikke veldig fremtidsrettet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Tesla85

Det er utendørs, men området er sperret med gjerde og bommer etter arbeidstid.
Jeg vil uten tvil legge opp slik at jeg får max lading til min egen bil...
(Har dobbeltlader og kjører 40-60' i året).
Salto 552 er 400V-32 A, men har kun mulighet tilå lade en bil (min) av gangen.
Dessuten er det vel ikke mange andre biler som kan lade på dette?

Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

shb

Elbilhjelpen selger slimbox for 7500. Så 400 16A 3 fase er jo mye rimeligere.  Da kan jo Leaf og de som ikke kan bruke 400V direkte putte inn overgangen fra Clahsohlson til kr159 og lade på 230V
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tesla85

Men 400V 32A gir 22kWh... Må jo være bedre å dra til når vi først legger opp noe?  ;)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

eledille

#8
400 V 32 A vil fylle opp bilen fra 0 til 100 % på fire timer. Deretter vil bilen bare stå der og blokkere et enormt stort strømuttak.

Hva med å legge opp ett punkt på 32 A for nødstilfeller og begrense parkeringstiden der til fire timer, og ellers basere seg på 16 A 400 V type 2? En sånn vil jo fremdeles lade fra 10 % til 100 % på en arbeidsdag. Så med mindre du har tenkt å ha med et ekstrabatteri på tilhenger trenger du ikke mer...

Legg for all del opp type 2, det er dette som er standard, flere biler kan bruke det allerede, og det vil neppe komme nye biler i EU som ikke kan bruke det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

frekri

Med 400V 16A fyller du bilen på 8 timer, men det er vel lite sannsynlig at batteriet vil være helt tømt. Du skal kjøre rimelig mye for at 400V 16A ikke skal være nok, men det kan du jo regne på.

Batteriet holder lenger når du lader på lavere strømstyrke, så det kan være lurt å stille ned strømstyrken når du ikke har behov for rask lading.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

frekri

Men hvis du har mulighet for 32A så er jeg veldig positiv til det. Hvis det blir mange elbiler, så vil det være mulig å fordele strømmen på flere biler. Men hvis du har uendelig med strøm, så er det jo ikke noe problem.

Du trenger litt trykkere kabel med 32A enn 16A, ellers er det vel likt.

Hvis dere kan kjøpe inn ladere, så er jeg enig i at type 2 er riktig. Det ser ut som dette blir standarden i EU hvis jeg har lest meg opp riktig.

Salto sin koster ca. 5000,-
http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

eledille

Det kommer til å bli flere og flere elbiler. Det er garantert ikke nok strøm til et eget 22 kW punkt til hver om noen år, og ikke er det noen vits i heller.

Jeg ville heller hatt flere 11 kW punkter.

Hvis begrensningen er antall parkeringsplasser som kan reserveres for elbil, og ikke strømtilgang, så blir regnestykket annerledes. Da er det bedre med kraftigere punkter og begrenset P-tid.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 21:00
Det kommer til å bli flere og flere elbiler. Det er garantert ikke nok strøm til et eget 22 kW punkt til hver om noen år, og ikke er det noen vits i heller.

Jeg ville heller hatt flere 11 kW punkter.

Hvis begrensningen er antall parkeringsplasser som kan reserveres for elbil, og ikke strømtilgang, så blir regnestykket annerledes. Da er det bedre med kraftigere punkter og begrenset P-tid.
Enig med eledille med 11 kW, siden det gir enklere opplegg og laver og jevnere belastning over dagen. Med 22kW punkter blir belastningen høy noen få timer etter at dere kommer på jobb, med 11kW lavere dobbelt så lenge men selv de med tom tank får fullading på 8 timer. Firmatariffer har ofte makslast tariff av et eller annet slag, og med type 2 boks kan en redusere ladingen via boksen for optimalisering om en skaffer boks med slik funksjon.

Dersom firmat har Tesla som servicebiler er det kanskje en annen sak.

Jeg er også enig i dette med type 2, men velg type 2 med kontakt, og ikke en med fast kabel.
Fra typet 2 kontakt kan alle lade bare de har riktig ladekabel.

Type 2 med fastkoblet kabel lager problemer fra alle med Leaf, Trillig, Think, PSA klasisk og de fleste plug-in hybrider.

For Type 2 med kontakt er det en overkommelig kabel ( som f.eks elbilhjelpen selger) som skal til.

Desom jobben krever at de ansatte skal ha en Tesla kan en gjerne ha ladepunkt med fast kabel.
(Tok med dette siden en er i Tesla tråden)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 19:59
400 V 32 A vil fylle opp bilen fra 0 til 100 % på fire timer. Deretter vil bilen bare stå der og blokkere et enormt stort strømuttak.

Hva med å legge opp ett punkt på 32 A for nødstilfeller og begrense parkeringstiden der til fire timer, og ellers basere seg på 16 A 400 V type 2? En sånn vil jo fremdeles lade fra 10 % til 100 % på en arbeidsdag. Så med mindre du har tenkt å ha med et ekstrabatteri på tilhenger trenger du ikke mer...

Hva med en dobbel Type 2 stolpe med 3x32A tilførsel til stolpen og intelligent styring slik at om én bil lader får denne 22kW og om to biler lader får de 11kW hver seg?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Hvis det finnes Ole Brum-løsninger, så er det selvsagt strålende :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA