Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Tesla85, torsdag 14. november 2013, klokken 15:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 22:12
Hvis det finnes Ole Brum-løsninger, så er det selvsagt strålende :)

Salto har noen litt mer avanserte ladestolper som styres av en sentral kontroller. Jeg vil tro de fikser biffen.

http://salto.no/produkter/smart-s-no22-mode-3-soyle-serie/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. november 2013, klokken 22:10
Hva med en dobbel Type 2 stolpe med 3x32A tilførsel til stolpen og intelligent styring slik at om én bil lader får denne 22kW og om to biler lader får de 11kW hver seg?
Ikke et teknisk problem, om det ikke er behov for denne løsningen, er nok to 11kW ladepunkt med lav inteligens rimliger enn to 22kW ladepunkt med inteligent styring. En kartlegging av de ansattes kjøremønster og behov vil nok lønne seg.
Dersom ingen har mer enn 10 mil hver vei til og fra jobben og arbeidstid inkludert spisepause er 8 timer bør en ikke forvente at arbeidgiver spanderer mer enn si 6 kW? Her er det vel snakk om å vurder behovet litt.
For en bedrift kan høye kortvarige uttak gi dumme utslag på strømregningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janlar

11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

fredag

Sitat fra: Tesla85 på torsdag 07. november 2013, klokken 16:52
Det er utendørs, men området er sperret med gjerde og bommer etter arbeidstid.
Jeg vil uten tvil legge opp slik at jeg får max lading til min egen bil...
(Har dobbeltlader og kjører 40-60' i året).
Salto 552 er 400V-32 A, men har kun mulighet tilå lade en bil (min) av gangen.
Dessuten er det vel ikke mange andre biler som kan lade på dette?

Renault Zoe - som kommer til Norge snart - kan lade på opptil 43kW på AC, dvs 64A 400V!!! Dobbelt så raskt som Model S.

Alle andre elbiler kan lade på type2, gitt at de har med riktig kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Tesla85

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. november 2013, klokken 22:10
Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 19:59
400 V 32 A vil fylle opp bilen fra 0 til 100 % på fire timer. Deretter vil bilen bare stå der og blokkere et enormt stort strømuttak.

Hva med å legge opp ett punkt på 32 A for nødstilfeller og begrense parkeringstiden der til fire timer, og ellers basere seg på 16 A 400 V type 2? En sånn vil jo fremdeles lade fra 10 % til 100 % på en arbeidsdag. Så med mindre du har tenkt å ha med et ekstrabatteri på tilhenger trenger du ikke mer...

Hva med en dobbel Type 2 stolpe med 3x32A tilførsel til stolpen og intelligent styring slik at om én bil lader får denne 22kW og om to biler lader får de 11kW hver seg?

Finnes det en slik boks hadde det vært akkurat noe som jeg tenker meg...
En 32A kurs inn på boksen. Lade med 32A om det er en bil der(22kWh) , eller 2x11 kWh om det er to som er plugget til...
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Tesla85

Kanskje løsningen blir å sette opp en  http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ og to vanlige 16A Schuko kontakter. (Da er er det mulig å få strøm på noen av de eldre bilene også..) :)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

jkirkebo

Sitat fra: janlar på torsdag 07. november 2013, klokken 23:36
11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.

? Meg bekjent er det foreløpig ikke noe krav om dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janlar

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. november 2013, klokken 07:43
Sitat fra: janlar på torsdag 07. november 2013, klokken 23:36
11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.

? Meg bekjent er det foreløpig ikke noe krav om dette.
Korrekt, det er ikke krav pr i dag, men er beskrevet i en kommende standard.
I den anledning er det en klar fordel og tilpasse seg dette allerede nå.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

Griffel

Sitat fra: janlar på fredag 08. november 2013, klokken 08:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. november 2013, klokken 07:43
Sitat fra: janlar på torsdag 07. november 2013, klokken 23:36
11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.
? Meg bekjent er det foreløpig ikke noe krav om dette.
Korrekt, det er ikke krav pr i dag, men er beskrevet i en kommende standard.
I den anledning er det en klar fordel og tilpasse seg dette allerede nå.
Nå er det jo en stor trefaslader i bilen som er årsaken til at type B jordfeibryter gir enda litt bedere sikkerhet enn AC type, ikke om stikkontakten er av type 2 eller rød 5 pins.

Betyr den kommende standard at det ikke blir lov til å lade fra en rød 5 pins dersom den ikke har en type B jordfeilbryter?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:41
Betyr den kommende standard at det ikke blir lov til å lade fra en rød 5 pins dersom den ikke har en type B jordfeilbryter?

Evt. må kanskje dette bygges inn i mobile ladekabler. Vi får glede oss til større kladd...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janlar

Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:41
Sitat fra: janlar på fredag 08. november 2013, klokken 08:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. november 2013, klokken 07:43
Sitat fra: janlar på torsdag 07. november 2013, klokken 23:36
11kW på jobb er helt ideelt. Har bare 50km og gå på når jeg kommer på jobb mandager, og er oppe i 425km på ca 6,5 time. Fyller på i ny og ne resten av uka. Har kun enkellader. En Mode3 Type2 lader 3fas 11 eller 22 kW koster en del mer, da disse må sikres med en jordfeilbyter type B. Denne er ikke billig akkurat.
? Meg bekjent er det foreløpig ikke noe krav om dette.
Korrekt, det er ikke krav pr i dag, men er beskrevet i en kommende standard.
I den anledning er det en klar fordel og tilpasse seg dette allerede nå.
Nå er det jo en stor trefaslader i bilen som er årsaken til at type B jordfeibryter gir enda litt bedere sikkerhet enn AC type, ikke om stikkontakten er av type 2 eller rød 5 pins.

Betyr den kommende standard at det ikke blir lov til å lade fra en rød 5 pins dersom den ikke har en type B jordfeilbryter?
Standarden har nok ikke Tesla sin røde 5 pins løsning i tankene, og den nevner kun Mode2 og Mode3.
Uansett vil det være og anbefale og installere type B, for og sikre el installasjonen mot DC feil på bilen.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

Griffel

Sitat fra: janlar på fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:41
Nå er det jo en stor trefaslader i bilen som er årsaken til at type B jordfeibryter gir enda litt bedere sikkerhet enn AC type, ikke om stikkontakten er av type 2 eller rød 5 pins.

Betyr den kommende standard at det ikke blir lov til å lade fra en rød 5 pins dersom den ikke har en type B jordfeilbryter?
Standarden har nok ikke Tesla sin røde 5 pins løsning i tankene, og den nevner kun Mode2 og Mode3.
Uansett vil det være og anbefale og installere type B, for og sikre el installasjonen mot DC feil på bilen.
Type B jordfeilbryter gir størst praktisk mulig sikkerhet mot konsekvenser av jordfeil i forbindelse med bruk av 3 fas likerettere i et TN nett.

Foreløbig har vel prisen på disse og tekknikk og erfaring såpass liten at en ikke har funnet det riktig å stille forskriftsmessige krav.

Det tar jo gjerne litt tid far teknologien finnes til de kommer i forskrifte.
Jordfeilbrytere kom jo på markede på slutten av 60 tallet.
Det var vel først ca. 2000 ble det påbutt i nybygg og i 2006 for alle nye kurser.

En løsning for bedrifter med TN kan jo da være en 32A kurs som mater et antall type 2 punkter, for eksempel 4 som er justert til 8 A (eller variabel), nok til 20 mil etter en arbeids dag sikret med felles B type.
Så noen 16A Blå i tillegg for enfasladere, som ikke har noen fordel av B typen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janlar

Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 10:11
Sitat fra: janlar på fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:41
Nå er det jo en stor trefaslader i bilen som er årsaken til at type B jordfeibryter gir enda litt bedere sikkerhet enn AC type, ikke om stikkontakten er av type 2 eller rød 5 pins.

Betyr den kommende standard at det ikke blir lov til å lade fra en rød 5 pins dersom den ikke har en type B jordfeilbryter?
Standarden har nok ikke Tesla sin røde 5 pins løsning i tankene, og den nevner kun Mode2 og Mode3.
Uansett vil det være og anbefale og installere type B, for og sikre el installasjonen mot DC feil på bilen.
Type B jordfeilbryter gir størst praktisk mulig sikkerhet mot konsekvenser av jordfeil i forbindelse med bruk av 3 fas likerettere i et TN nett.

Foreløbig har vel prisen på disse og tekknikk og erfaring såpass liten at en ikke har funnet det riktig å stille forskriftsmessige krav.

Det tar jo gjerne litt tid far teknologien finnes til de kommer i forskrifte.
Jordfeilbrytere kom jo på markede på slutten av 60 tallet.
Det var vel først ca. 2000 ble det påbutt i nybygg og i 2006 for alle nye kurser.

En løsning for bedrifter med TN kan jo da være en 32A kurs som mater et antall type 2 punkter, for eksempel 4 som er justert til 8 A (eller variabel), nok til 20 mil etter en arbeids dag sikret med felles B type.
Så noen 16A Blå i tillegg for enfasladere, som ikke har noen fordel av B typen
Felles Type B jordfeilbryter i forbindelse med en 32A eller 63A kurs, som igjen forsyner en rekke ladepunkter vil helt klart fungere utmerket.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

fredag

Sitat fra: Tesla85 på fredag 08. november 2013, klokken 05:55
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. november 2013, klokken 22:10
Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 19:59
400 V 32 A vil fylle opp bilen fra 0 til 100 % på fire timer. Deretter vil bilen bare stå der og blokkere et enormt stort strømuttak.

Hva med å legge opp ett punkt på 32 A for nødstilfeller og begrense parkeringstiden der til fire timer, og ellers basere seg på 16 A 400 V type 2? En sånn vil jo fremdeles lade fra 10 % til 100 % på en arbeidsdag. Så med mindre du har tenkt å ha med et ekstrabatteri på tilhenger trenger du ikke mer...

Hva med en dobbel Type 2 stolpe med 3x32A tilførsel til stolpen og intelligent styring slik at om én bil lader får denne 22kW og om to biler lader får de 11kW hver seg?

Finnes det en slik boks hadde det vært akkurat noe som jeg tenker meg...
En 32A kurs inn på boksen. Lade med 32A om det er en bil der(22kWh) , eller 2x11 kWh om det er to som er plugget til...

Mange av de store produsentene har lastbalanseringssystemer.

Keba har feks KeContact M10 - intelligent load management system, som kan fordele ladefarten ettersom hvor mange ladekontakter som er i bruk.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Tesla85 på fredag 08. november 2013, klokken 05:55
Finnes det en slik boks hadde det vært akkurat noe som jeg tenker meg...
En 32A kurs inn på boksen. Lade med 32A om det er en bil der(22kWh) , eller 2x11 kWh om det er to som er plugget til...

Mange av de store produsentene har lastbalanseringssystemer.

Keba har feks KeContact M10 - intelligent load management system, som kan fordele ladefarten jevnt utover avhengig av hvor mange ladekontakter som er i bruk, hvor lenge man skal lade, osv.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA