Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

i_expect

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 20. november 2013, klokken 12:58
Sitat fra: TS på onsdag 20. november 2013, klokken 00:01
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:42
Sitat
I also think that the model S is probably the safest car out there, but when it comes to the probability of fire Elon Musk does not give a accurate picture in this blog. He says that the Model S is 4,5 times less likely to catch a fire than that of a ICE car, but he compares 2012/2013 Model S to an average car on the streets. An average car in the US is 11,4 years old and did cost 30k USD new, while a average Model S is 0,5 years old and did cost 90k new.
You cannot compare old cheap cars with expensive new once and suggest that EV's or Tesla is less likely to catch a fire than ICE cars.
You should compare the Model S to similar new luxury cars like the 2013 Benz S, Audi A8, BMW 7. I am sure the results wont' be that great.
Please note that the source Elon Musk quotes in 2012 there were 172,500 HW car fires, while 11 years earlier in 2001 we had 327,000 HW car fires. According to U.S. Department of Transportation data with every year we have on average 3,5 mln cars more in the US (226 mln in 2001, no data for 2012, but the Automotive News article mentions 250 mln). So in 2001 we had 1 fire for every 691 cars, in 2012 we had 1 fire for every 1500 cars. So in the last 11 years car fires become 2,17 times less likely. I cannot find data, how the price of a car impacts the chance of a car catching fire, but it's hard to argue that a 90k car won't be saver than a 30k car.
I do not believe EV's are less likely to catch fire than ICE cars. But it is probably true that a new 90k USD Model S from 2013 is less likely to catch a fire than the average car being used in the US right now: a 11,4 year old car, that did cost 30k USD, when it was bought new.

Jeg synes disse betraktningene knyttet til alder og sannsynlighet hentet fra Tesla sitt eget forum fanget litt av lettvintheten til Musk. Men merk jeg er ikke bekymret for brannfaren hverken med bilen vi forhåpentligvis får levert snart .... Ei heller liker jeg medias sensasjons tendens i alt og alle saker, men vi har nok den pressen vi fortjener...

Enig at det litt svada mellom linjene her, men det meste media skriver om sakene er svada.

HYSTERI inntil det motsatte er bevist statistisk.

Husk at Elon Musk er ekstremt opp av sikkerhet og bilen er designet slik at flammene ikke skal komme inn i kupeen. (Når det er sagt dør man sannsynligvis av røyk dersom man er bevisstløs i en brann.. )

Elon mente også å ha løsningene på problemene med batterier som tok fyr i Dreamlinerflyene ..

Jeg føler meg faktisk tryggere på dette området nå, da enhver Teslabrann har blitt blåst opp i media, så  jeg kan telle de på en hånd.. Samme hånden må sannsynligvis ha hjelp av den andre bare for å telle Mercedes og Volvo branner i Norge på et år..

Det er mye som kan gå galt for en ny bilprodusent, men her snakker vi nok om at media bygger de opp for så å forsøke å rive de ned.   
Kjent refleks hos journalister...
Hvor mange Tesla S finnes i Norge ? Hvor mange MB og Volvo ?..Er det branner i Nye Volvo og Mercedes du tenker på?
Noen av Tesla eierne må være de beste drømmekundene en selger kan drømme om... Bilen min virker bare av og til, men det gjør ikke noe, og det er i alle fall ikke Tesla sin feil... sikkert bare en dårlig underleverandør, det kan jo ikke Tesla noe for. Uansett er bilen min best i verden selv om jeg aldri vet om jeg kommer meg hjem fra hytta, det er jo ikke Tesla sin feil at jeg har hytte.......

Beklager, men jeg kjører både Leaf og Model S og har feks. hatt flere ladeproblemer med Leafen enn S-en  ;) (dvs kanskje 1-2 ganger med leafen siden september og 0 med S-en i samme periode). Har heller ikke hatt andre problemer med Teslaen, men imieven jeg hadde måtte raskt fikses pga problemer med bremsene og leafen hadde trøbbel med laderen. Men jeg er visst tydeligvis bare veldig heldig med amerikaneren jeg  :D

Spøk  til alvor: akkurat det eksempelet mitt over viser vel med all tydelighet at det statistisk sett ikke er mulig å konkludere noe på det nåværende stadiet. Det blir som å si at statistisk sett så er en Koenigsegg svært brannfarlig fordi en bil tok fyr (var det i sommer?). Når det bare er produsert til sammen noen hundre(?) av den bilen. Ingen vil vel ut ifra det kunne generalisere og si at den bilen da er brannfarlig?

Nok forsvar for denne gangen: som seriøs bilprodusent skulle det bare mangle at Tesla uansett undersøker hva som har skjedd og sørger for forbedringer for å gjøre bilen sikrere mot brann.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

jkirkebo

Sitat fra: Leaf_entusiast på onsdag 20. november 2013, klokken 13:32
Det er 4% av brannene som skjer ved kollisjon og når bilen kjører av veien. Det er disse som utgjør 60% av alle dødsfallene ved bilbranner. Ved de andre brannene står bilen i ro og da er det vel ikke alltid folk i bilen (tilstøtende brann) eller lettere å komme ut.

Øh, etter hva jeg skjønner oppstår de fleste branner hverken etter kollisjon eller mens bilen står i ro, men derimot mens man kjører normalt langs veien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

#182
for info leste jeg nettop om en mercedes i full fyr like ved der jeg bor tidligere i dag:

-----------------------
– Det begynte å brenne mens han kjørte. Både sjåføren og vitner forteller at brannen startet på utsiden, under bilen.
-----------------------
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Leaf_entusiast

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. november 2013, klokken 15:00
Sitat fra: Leaf_entusiast på onsdag 20. november 2013, klokken 13:32
Det er 4% av brannene som skjer ved kollisjon og når bilen kjører av veien. Det er disse som utgjør 60% av alle dødsfallene ved bilbranner. Ved de andre brannene står bilen i ro og da er det vel ikke alltid folk i bilen (tilstøtende brann) eller lettere å komme ut.

Øh, etter hva jeg skjønner oppstår de fleste branner hverken etter kollisjon eller mens bilen står i ro, men derimot mens man kjører normalt langs veien.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. november 2013, klokken 15:00
Sitat fra: Leaf_entusiast på onsdag 20. november 2013, klokken 13:32
Det er 4% av brannene som skjer ved kollisjon og når bilen kjører av veien. Det er disse som utgjør 60% av alle dødsfallene ved bilbranner. Ved de andre brannene står bilen i ro og da er det vel ikke alltid folk i bilen (tilstøtende brann) eller lettere å komme ut.

Øh, etter hva jeg skjønner oppstår de fleste branner hverken etter kollisjon eller mens bilen står i ro, men derimot mens man kjører normalt langs veien.

Det er kun 4% av bilbrannene som skyldes kollisjon eller at bilen kjører ut av veien. Det er naturlig nok de mest dramatiske hendelsene.

Kjell Leaf

Et godt eksempel på hvor villedende statistikk er om grunnlaget/antallet er lite er at Concorde gikk fra å være verdens sikreste passasjerfly til verdens farligste på bare en enkelt ulykke,
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

M@Do

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 20. november 2013, klokken 15:11
for info leste jeg nettop om en mercedes i full fyr like ved der jeg bor tidligere i dag:

-----------------------
– Det begynte å brenne mens han kjørte. Både sjåføren og vitner forteller at brannen startet på utsiden, under bilen.
-----------------------
Slik så bilen ut etter at brannvesenet hadde slukket:


TS

#186
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 20. november 2013, klokken 12:58
Sitat fra: TS på onsdag 20. november 2013, klokken 00:01
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:42
Sitat
I also think that the model S is probably the safest car out there, but when it comes to the probability of fire Elon Musk does not give a accurate picture in this blog. He says that the Model S is 4,5 times less likely to catch a fire than that of a ICE car, but he compares 2012/2013 Model S to an average car on the streets. An average car in the US is 11,4 years old and did cost 30k USD new, while a average Model S is 0,5 years old and did cost 90k new.
You cannot compare old cheap cars with expensive new once and suggest that EV's or Tesla is less likely to catch a fire than ICE cars.
You should compare the Model S to similar new luxury cars like the 2013 Benz S, Audi A8, BMW 7. I am sure the results wont' be that great.
Please note that the source Elon Musk quotes in 2012 there were 172,500 HW car fires, while 11 years earlier in 2001 we had 327,000 HW car fires. According to U.S. Department of Transportation data with every year we have on average 3,5 mln cars more in the US (226 mln in 2001, no data for 2012, but the Automotive News article mentions 250 mln). So in 2001 we had 1 fire for every 691 cars, in 2012 we had 1 fire for every 1500 cars. So in the last 11 years car fires become 2,17 times less likely. I cannot find data, how the price of a car impacts the chance of a car catching fire, but it's hard to argue that a 90k car won't be saver than a 30k car.
I do not believe EV's are less likely to catch fire than ICE cars. But it is probably true that a new 90k USD Model S from 2013 is less likely to catch a fire than the average car being used in the US right now: a 11,4 year old car, that did cost 30k USD, when it was bought new.

Jeg synes disse betraktningene knyttet til alder og sannsynlighet hentet fra Tesla sitt eget forum fanget litt av lettvintheten til Musk. Men merk jeg er ikke bekymret for brannfaren hverken med bilen vi forhåpentligvis får levert snart .... Ei heller liker jeg medias sensasjons tendens i alt og alle saker, men vi har nok den pressen vi fortjener...

Enig at det litt svada mellom linjene her, men det meste media skriver om sakene er svada.

HYSTERI inntil det motsatte er bevist statistisk.

Husk at Elon Musk er ekstremt opp av sikkerhet og bilen er designet slik at flammene ikke skal komme inn i kupeen. (Når det er sagt dør man sannsynligvis av røyk dersom man er bevisstløs i en brann.. )

Elon mente også å ha løsningene på problemene med batterier som tok fyr i Dreamlinerflyene ..

Jeg føler meg faktisk tryggere på dette området nå, da enhver Teslabrann har blitt blåst opp i media, så  jeg kan telle de på en hånd.. Samme hånden må sannsynligvis ha hjelp av den andre bare for å telle Mercedes og Volvo branner i Norge på et år..

Det er mye som kan gå galt for en ny bilprodusent, men her snakker vi nok om at media bygger de opp for så å forsøke å rive de ned.   
Kjent refleks hos journalister...
Hvor mange Tesla S finnes i Norge ? Hvor mange MB og Volvo ?..Er det branner i Nye Volvo og Mercedes du tenker på?
Noen av Tesla eierne må være de beste drømmekundene en selger kan drømme om... Bilen min virker bare av og til, men det gjør ikke noe, og det er i alle fall ikke Tesla sin feil... sikkert bare en dårlig underleverandør, det kan jo ikke Tesla noe for. Uansett er bilen min best i verden selv om jeg aldri vet om jeg kommer meg hjem fra hytta, det er jo ikke Tesla sin feil at jeg har hytte.......

Jeg kan jo gjøre som deg, tro på overskrifter og journalister :
Tre Mercedes-SUVer har tatt fyr,

NAF/Dagbladet
Mistenker elektronikken
NAF, ved kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, bekrefter Lasse Kjus' inntrykk.

- Det har vært en del branner over hele Norge med nyere biler. Årsaken har vi ikke noe svar på. Det er ingen merker som utmerker seg, men et trekk er at det er nye biler hvor det oppstår brann, sier Engebretsen til Dagbladet.

Det er mye elektronikk i nyere biler, og ledningsnettene er mye smalere. Det kan være overoppheting på ledningsnett som er årsak. Isolasjonen på ledningsnettet utvikler gasser, men det må være en gnist eller flamme som starter brannen, sier Engebretsen.

http://ipad.dagbladet.no/2013/04/09/nyheter/bilbrann/innenriks/brann/bil/26578546/

Jeg tror faktisk Model S sitt ledningsnett er bedre rustet og overvåket enn tradisjonelle biler
Har snakket med en som har kjørt den hardt på bane og den varsler etter en stund. Du lar du den hvile, så kan du fortsette ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

sn0le

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 20. november 2013, klokken 12:57
I en Tesla er har man 0% sjanse for å dø i en brann etter en krasj.
Hvordan kan man være sikker på det?
Det har vært 3 branner, så jeg synes det er litt tidlig å konkludere med det.
Jeg har stor tro på at TMS er en veldig sikker bil, men klarer ikke å utelukke at det kan skje at noen dessverre kommer til å stryke med.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Sitat fra: sn0le på torsdag 21. november 2013, klokken 18:41
Sitat fra: el-fanboy på onsdag 20. november 2013, klokken 12:57
I en Tesla er har man 0% sjanse for å dø i en brann etter en krasj.
Hvordan kan man være sikker på det?
Det har vært 3 branner, så jeg synes det er litt tidlig å konkludere med det.

Helt korrekt, men samtidig setter du jo fingeren på det egentlig poenget her: 3 tilfeller utgjør intet statistisk grunnlag for noe som helst. Allikevel har jo dessverre ikke kritikerne, hverken aviser eller andre, det MINSTE spor problemer mer å bruke dette som empiri.

Kan man ikke bruke det syltynne statistiske grunnlaget FOR bilen kan det heller ikke brukes IMOT.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleJA

Tror faktisk jeg foretrekker et batteri som ligger under bilen, og muligens tar fyr, fremfor denne:

http://www.youtube.com/watch?v=nJUWXRWK4xs&sns=em

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Havebigfun

Sitat fra: OleJA på torsdag 28. november 2013, klokken 08:48
Tror faktisk jeg foretrekker et batteri som ligger under bilen, og muligens tar fyr, fremfor denne:

http://www.youtube.com/watch?v=nJUWXRWK4xs&sns=em
overbevisende- hvordan formidles det til shareholders?  8)

Chlangum

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-is-this-the-sort-of-trailer-hitch-he-hit.html

Jaja, hvis det var en av disse han traff så bør han egentlig prise seg lykklig at han satt i en TMS som bare tok litt fyr etter sammenstøtet.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

atledreier

Mener å huske at ca 35% av bilbranner i usa er påsatte, av 185000 totalt i 2011, om vi da sier at 35% av de 13 teslabrannene vi "burde" er påsatt  hatt så er vi fremdeles godt innenfor....

Cato76

Det skal også sies at Tesla har lovet at alle biler skal utbedres etter anbefalinger fra Amerikanske Myndigheter - Dersom det kommer noen etter etterforskningen fra de tre brannene.
"No Cost" for kundene!  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA