Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

janmb

Leste nettopp over wikipedia også, og ja du har åpenbart rett. Den statistikken jeg fikk for meg at gjaldt det amerikanske markedet, ref det som er relevant for den første brannen, er faktisk det totalt solgte antallet i alle markeder tilsammen. Antallet i Canada er bare noen hundre, og Mexico antar jeg er enda mindre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

laumb

Tesla selger ikke til Mexico. ;)
Kun import der nede.

janmb

Mulig det, men det var nå engang der brann nummer 2 skjedde.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

flux

En brann pga. overkjøring av en gjenstand kan ha vært et uheldig tilfelle, men to branner med lignende årsak i løpet av kort tid, på en fersk bilmodell levert i et foreløpig lite antall kan tyde på en svakhet som Tesla bør utbedre.


Kallagtunet

I motsetning til andre biler der typisk bare deler av undersiden er utsatt forde den stikker litt ned så e scateboadret til Tesla helt flatt og dekker hele bilen. Dvs at sannsynligeten for å treffe noe vitalt er nok større hos Tesla enn på andre biler.

janmb

Tviler på om det lar seg utbedre så lett - dersom du ønsker å ha med deg et batteri  ;)

Når det er sagt er dette biler som har vært utsatt for mye juling. Den første fikk en metallarm tredd opp gjennom dørken med en estimert kraft på en haug tonn. Den andre var i all praksis totalvrak. Den tredje kjenner jeg mindre til.

Begge de første er totalt uinteressante for meg, ettersom de tok fyr av åpenbart akseptable grunner. At en bil som er involvert i en kraftig ulykke blir ødelagt er vel knapt overraskende eller problematisk.

Langt viktigere er det at disse brannene, vel begrunnet eller ei, er totalt ufarlige for føreren så fremt det ikke sammenfaller med bevisstløshet eller fastklemming og mangel på noen til å hjelpe deg ut.

Og nettopp fordi det krever så mange uheldige faktorer på en og samme tid er det også svinnende få som stryker med i bilbranner årlig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RoadRunner

Fikk denne på mail fra Tesla, vet ikke om tråden her har fått den?

November 9, 2013
From a Model S owner in Tennessee
By Juris Shibayama, MD
I was driving home from work on the interstate in the right lane at approximately 70 miles per hour, following a truck. In the middle of the lane, there was a rusty three-pronged trailer hitch that was sticking up with the ball up in the air. The truck in front of me cleared the object. I did not have enough time to swerve to avoid the hitch, and it went below my car. I felt a firm "thud" as the hitch struck the bottom of the car, and it felt as though it even lifted the car up in the air. My assistant later found a gouge in the tarmac where the item scraped into the road. Somewhat shaken, I continued to drive.

About 30-45 seconds later, there was a warning on the dashboard display saying, "Car needs service. Car may not restart." I continued to drive, hoping to get home. About one minute later, the message on the dashboard display read, "Please pull over safely. Car is shutting down." I was able to fully control the car the entire time and safely pulled off the left shoulder on the side of the road. I got out of the car, and started to get all my belongings out. About 5-10 seconds after getting out of the car, smoke started to come from the front underbody of the car. I walked away from the vehicle to a distance of about 100 yards. More smoke started to come out of the bottom of the car, and about two minutes after I walked away, the front of the car caught on fire.

I am thankful to God that I was totally uninjured in any way from this impact. Had I not been in a Tesla, that object could have punched through the floor and caused me serious harm. From the time of impact of the object until the time the car caught fire was about five minutes. During this time, the car warned me that it was damaged and instructed me to pull over. I never felt as though I was in any imminent danger. While driving after I hit the object until I pulled over, the car performed perfectly, and it was a totally controlled situation. There was never a point at which I was anywhere even close to any flames.

The firemen arrived promptly and applied water to the flames. They were about to pry open the doors, so I pressed my key button and the handles presented and everything worked even though the front of the car was on fire. No flames ever reached the cabin, and nothing inside was damaged. I was even able to get my papers and pens out of the glove compartment.

This experience does not in any way make me think that the Tesla Model S is an unsafe car. I would buy another one in a heartbeat.

Juris Shibayama, MD
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

janmb

Tror alle som får newsletter fikk denne.

Jeg oppfatter litt som fanmail brukt til å renvaske noe som fortsatt KAN være et problem - dette utsagnet fra en enkelt kunde betyr slik sett fint lite i noen som helst retning for min del.

Når det er sagt ser jeg ikke på brannene som har vært hittil som noe problem i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RSandven

Sitat fra: janmb på tirsdag 12. november 2013, klokken 08:09
Tror alle som får newsletter fikk denne.

Jeg oppfatter litt som fanmail brukt til å renvaske noe som fortsatt KAN være et problem - dette utsagnet fra en enkelt kunde betyr slik sett fint lite i noen som helst retning for min del.

Når det er sagt ser jeg ikke på brannene som har vært hittil som noe problem i det hele tatt.

Men han ene utgjør tross alt 33,3% av de som har fått bilen sin "brent opp" :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

janmb

Jepp, og de to andre var involvert i voldsomme ulykker
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleT

Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

sn0le

@OleT:
Det viste mine 2 linker også. Shit happens, uansett om bilen går på strøm eller bensin.
Dog har vel ikke en TMS tatt fyr enda, sånn helt av seg selv i alle fall.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

flux

Det er gjerne mindre generell brannfare i en Tesla model S enn i en bensinbil, men det kan virke som om brannfare ved kollisjon er høyere i en model S enn for en bensinbil. I følge tall fra USA oppstår det bilbrann i 0,1% av alle kollisjoner med bensin/diesel biler. Da spørs det hvor alvorlig myndighetene (NHTSA) ser på en slik evt. økt fare for brann ved kollisjon.

http://autos.yahoo.com/blogs/motoramic/third-tesla-model-fire-crash-raises-fresh-questions-164339075.html

Bjoris

Det kan vel isoleres enda mer ned til kollisjoner der batteripakken blir fysisk deformert? Er ikke dette avklart i alle sakene?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Dvergen196

Fikk denne hyggelige gaven fra noen kollegaer på jobben i dag ;D Jeg syntes det var morsomt men jeg må si meg "litt" lei av alle som snakker negativt om bilen når jeg forteller at jeg har bestillt. Folk som ikke har peiling plukker kun opp det negative fra media >:(
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA