Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

Larobeaa

Mulig en telefon ikke skal mistes, men som biloppretter så har jeg sett at biler konstrueres for sammenstøt :P

janmb

Sitat fra: Larobeaa på søndag 10. november 2013, klokken 09:32
Mulig en telefon ikke skal mistes, men som biloppretter så har jeg sett at biler konstrueres for sammenstøt :P

Det er de da også - til de grader.

Det har vært totalvraket langt flere TMS som IKKE har tatt fyr... Akkurat som for alle andre biler så er brann sjeldent.

Når det er sagt er sikkerheten ved krasj i en TMS helt i toppliga så da lever jeg godt med at en og annen vraket Tesla tar fyr. Sjansen for at det noensinne er farlig for mennesker er ekstremt liten.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Leif1

Her er en stygg sak. Riktig nok ikke for han som satt i Teslaen, men viser med all tydelighet at de har konstruert en veldig sikker bil:


En ting er hva krasjtester kommer frem til, en annen er den knusende vekten en Tesla utgjør om den treffer en "vanlig" bil. Kjør pent folkens.  :)
Konvertitt fra S til X

janmb

Jepp, dette er jo standard konsekvens av å ha en stort og tung bil - treffer man noen i en eldre, lettere bil med dertil dårligere sikkerhet går det som regel galt.

Holdt selv på å miste onkel og tante for noen år siden - de satt i en gammel Pajero og frontet med en XC90... Fastklemt, luftambulanse og full pakke, mot et par blåmerker for de som satt i Volvoen...

På den annen side - man skal ikke føle seg ille fordi man har en stor og sikker bil heller.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

arnkl

#79
To fossilbilar i brann i løpet av 28 minutt i Bergensområdet. Ein elbil kan heldigvis ikkje få varmgang i turbo  ;)

http://www.ba.no/nyheter/article6974438.ece

EDIT: Det står rett nok ikkje at bil nr. 2 var ein fossil, men eg reknar med at det hadde blitt grundig understreka dersom det var ein elbil.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Griffel

TU:
http://www.tu.no/industri/motor/2013/10/11/her-setter-ingeniorstudentene-fyr-pa-en-peugeot-ion
Norges første fullskalaforsøk med brann i elbil.
Sitat
Ifølge de to studentene er dette det første fullskala brannforsøket med elektrisk bil i Norge. De to studentene forteller at de egentlig ble ganske beroliget av forsøket.

– Det virket ikke så farlig som vi kanskje hadde sett for oss, for vi visste jo ikke hva som kom til å skje før forsøket, forteller Siril Hegén Agerup til Teknisk Ukeblad.

«Observasjoner gjort under brannforsøket ga inntrykk av at brannen ikke utgjorde noen større fare for omgivelsene enn en brann i en vanlig bensin- eller dieselbil», skriver de i oppgaven.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lokführer

Sitat fra: Leif1 på søndag 10. november 2013, klokken 13:03
Her er en stygg sak. Riktig nok ikke for han som satt i Teslaen, men viser med all tydelighet at de har konstruert en veldig sikker bil:


En ting er hva krasjtester kommer frem til, en annen er den knusende vekten en Tesla utgjør om den treffer en "vanlig" bil. Kjør pent folkens.  :)
Bmw x5 veier mer. Bmw 520 xDrive veier 1940kg pluss diesel. Da veier bilene ca det samme. Det er egentlig ikke noe spesielt unikt med Tesla Model S sin vekt. Den er tung, men ingenting å heve brynene for.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

janmb

Sitat fra: flux på søndag 10. november 2013, klokken 00:44
Hmm, jeg synes dette lukter trøbbel for Tesla. 3 branner på 6 uker, på ca. 15.000 biler. Heldigvis ingen personskade til nå, men det spørs når det skjer.

Det reelle antallet er ca 30.000, ikke``15.000.

Det ruller over 20.000 i USA alene.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Finnøy (Arne Johan Larsen)


i_expect

Sitat fra: Finnøy på mandag 11. november 2013, klokken 08:38
Fossilbil i brann etter utforkjøring sør for Stavanger.
http://www.aftenbladet.no/trafikk/Trafikkulykke-pa-E39--3291189.html

Hva???? En bil i brann??? Da må d jo ha kommet en tulling i en elbil forbi med et gigantisk batteri som på et eller annet vis har smittet energi over på bilen slik at den har tatt fyr. Vi vet jo at biler ikke tar fyr. Sannsynligvis var d slik elektromagnetisk stråling som koker hjernen din som elbilene jo er fulle av.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

janmb

Merk også at vedkommende ble fraktet bort i ambulanse med nettopp brannskader... Noe som til dags dato ikke har skjedd med en Tesla og forhåpentligvis ikke kommer til å gjøre det heller.

Alvorlige personskader og dødsfall ved bilbrann er heldigvis uansett bil svært sjelden. Da handler det stort sett om fastklemming/bevisstløshet etter ulykke og da er det jo heller ulykken som er hovedsaken og ikke den påfølgende brannen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

#86
Sitat fra: janmb på mandag 11. november 2013, klokken 08:26
Det reelle antallet er ca 30.000, ikke``15.000.
Kilde? Produksjonen ble ikke rampet skikkelig opp før desember 2012, og Tesla sikter mot drøyt 20.000 produserte biler i 2013. Hvor kommer de siste 10.000 bilene fra? De leverte drøyt 2500 biler i 2012, så jeg tipper ca 20.000 biler per dags dato er ganske korrekt. Så kommer det noen tusen biler til ila november og desember.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


janmb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 10:17
Sitat fra: janmb på mandag 11. november 2013, klokken 08:26
Det reelle antallet er ca 30.000, ikke``15.000.
Kilde? Produksjonen ble ikke rampet skikkelig opp før desember 2012, og Tesla sikter mot drøyt 20.000 produserte biler i 2013. Hvor kommer de siste 10.000 bilene fra? De leverte drøyt 2500 biler i 2012, så jeg tipper ca 20.000 biler per dags dato er ganske korrekt. Så kommer det noen tusen biler til ila november og desember.

Jeg sa 20.000 i USA, basert på en statistikk for omkring en måned siden. Husker ikke kilden til den, det var fremme i forbindelse med den første brannepisoden.

30.000 er mitt anslag for TMS på veien i hele verden samlet. Det går noen få tusen i Canada, drøyt tusen her, og tydeligvis noen i Mexico. Mulig fasiten er nærmere 25 enn 30K, men langt over 15K som ble lagt til grunn her.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på mandag 11. november 2013, klokken 12:14
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 10:17
Sitat fra: janmb på mandag 11. november 2013, klokken 08:26
Det reelle antallet er ca 30.000, ikke``15.000.
Kilde? Produksjonen ble ikke rampet skikkelig opp før desember 2012, og Tesla sikter mot drøyt 20.000 produserte biler i 2013. Hvor kommer de siste 10.000 bilene fra? De leverte drøyt 2500 biler i 2012, så jeg tipper ca 20.000 biler per dags dato er ganske korrekt. Så kommer det noen tusen biler til ila november og desember.

Jeg sa 20.000 i USA, basert på en statistikk for omkring en måned siden. Husker ikke kilden til den, det var fremme i forbindelse med den første brannepisoden.

30.000 er mitt anslag for TMS på veien i hele verden samlet. Det går noen få tusen i Canada, drøyt tusen her, og tydeligvis noen i Mexico. Mulig fasiten er nærmere 25 enn 30K, men langt over 15K som ble lagt til grunn her.
Og så justerer du ned 5.000 til, så treffer du ganske bra. Beklager, men flux er nok flinkere enn deg til å anslå. Han bommet med 5000, du bommet med 10.000.
Les shareholders letter fra starten av november (som det for øvrig linkes til i innlegget over ditt). Det var 19.000 Model S i verden i starten av november, så de er straks på nøyaktig 20.000 produserte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA