Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

Sjøhyene

Er vel bare spørsmål om tid før batteripakka blir punktert under et mer alvorlig krasj der enten passasjerene sitte fastklemt eller er bevisstløse.
For hvis noen omkommer i en MS brann da tror jeg tesla vil få et alvorlig forklarings problemer. Selvfølgelig dør jo folk i bilbranner hver dag, men det tror jeg desverre kommer til å ha lite å si for det media hysteriet som vil oppstå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TS

#61
Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 09. november 2013, klokken 10:19
Er vel bare spørsmål om tid før batteripakka blir punktert under et mer alvorlig krasj der enten passasjerene sitte fastklemt eller er bevisstløse.
For hvis noen omkommer i en MS brann da tror jeg tesla vil få et alvorlig forklarings problemer. Selvfølgelig dør jo folk i bilbranner hver dag, men det tror jeg desverre kommer til å ha lite å si for det media hysteriet som vil oppstå.

Dette er vel noe som dessverre vil forekomme før eller siden, på de fleste biltyper. Nå eller om 10år ..

Det jeg føler meg trygg på, er at bilen og batteripakken er konstruert med dette i fokus. Det første Elon Musk snakket om ved presentasjon av Model S, var sikkerhet. Før skryt av krefter og ny teknologi. Slik skal det også ha vært i utviklingen.

Celler kobles ut og flammer føres bort fra kupeen.
Det ser vi på resultatene fra brannene.

Det som er viktig er at nødetatene lærer om denne teknologien.

Og at Tesla oppretter et samarbeid med en alarmstasjon (Viking? ) som kan få nødmelding med spesifisert i informasjon om hendelsesforløp (hastighet+stopphastighet= energi, Ev. brann ) og koordinater fra bilene ved ulykker, slik at redningspersonell kan formidle dette til nødetaten før de ankommer åstedet.

Dette ligger nok allerede i systemet, så det er bare viljen det står på..,






rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Harlex

#62
Har ikke lest hele tråden for jeg er overbevist om at dette er storm i vannglass. Det kunne faktisk ikke bry meg mindre akkurat nå... Blir konfrontert med dette på jobben og ber da dem "Google" bilbrann. Da foreslår Google at man skiller mellom bydeler for å få mer spesifikke treff... Tar man en by i Norge så har man flere bilbranner om dagen. Langt ifra alle kommer i media og ingen av dem har hittil vært Tesla....
Slik det er nå med 3 (?) branner på VERDENSBASIS gjør meg overhode ikke betenkt.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003


christian1986

Digg... Endelig har jeg noe å vise til når jeg får den siste brannen servert på jobben;-).

ebbrey

3/3 branner fra ulykker. Bra, har noen på jobben som skal få servert denne ja.

Sånn passe lei av "HaRn BrEnT OpP ElLeR?? høhø"
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Meringdal

"følger det med sprinkleranlegg i bilen?"

Hyperstress

Interessant å se hvor mange bilbranner det er i norske lokalaviser om en googler et bilbrannsøk filtrert for siste uke. En snakker en drøss av branner. Så kommer alle som ikke er i media i tillegg.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015


sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

flux

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 08. november 2013, klokken 11:09
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Uansett er tallene for Tesla både branner og antall biler så lavt at statistikk blir litt meningsløs.
Analyse av årsak og konsekvens er mye viktigere.
ENIG
Først når noen hundre tusen S ruller på veiene, begynner statistikken å bli signifikant.
Hmm, jeg synes dette lukter trøbbel for Tesla. 3 branner på 6 uker, på ca. 15.000 biler. Heldigvis ingen personskade til nå, men det spørs når det skjer.

Ford måtte gjøre recall på 89.000 Fusion/Escape 2013- 1.6L  pga 13 motorbranner og en feil som førte til overoppheting.
http://www.autoblog.com/2012/11/30/ford-recalling-89k-2013-fusion-and-escape-models-over-engine-fir/

TS

#71
Sitat fra: flux på søndag 10. november 2013, klokken 00:44
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 08. november 2013, klokken 11:09
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Uansett er tallene for Tesla både branner og antall biler så lavt at statistikk blir litt meningsløs.
Analyse av årsak og konsekvens er mye viktigere.
ENIG
Først når noen hundre tusen S ruller på veiene, begynner statistikken å bli signifikant.
Hmm, jeg synes dette lukter trøbbel for Tesla. 3 branner på 6 uker, på ca. 15.000 biler. Heldigvis ingen personskade til nå, men det spørs når det skjer.

Ford måtte gjøre recall på 89.000 Fusion/Escape 2013- 1.6L  pga 13 motorbranner og en feil som førte til overoppheting.
http://www.autoblog.com/2012/11/30/ford-recalling-89k-2013-fusion-and-escape-models-over-engine-fir/

Hallo ???

Det er sannsynligvis totalt 3 branner som følge av kraftig kollisjon og metallgjenstander som på underlig vis har penetrert armeringsplaten under bilen, og i alle tilfeller har fører klart å komme seg ut med god margin.
Både edru og full ..
Det du henviser til er branntilløp uten ytre påvirkning ..

Og nei, det er ikke på 6 uker. Bilene har vært på veien i 2 år ..


Det har fortsatt ikke vært rapportert om brann i Tesla uten ytre påvirkning slik jeg har forstått det.
Prøv Google og les om andre bilmerker har samme statistikk for nyere biler:
http://ipad.dagbladet.no/2013/04/09/nyheter/bilbrann/innenriks/brann/bil/26578546/
Mistenker elektronikken
NAF, ved kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, bekrefter Lasse Kjus' inntrykk.

- Det har vært en del branner over hele Norge med nyere biler. Årsaken har vi ikke noe svar på. Det er ingen merker som utmerker seg, men et trekk er at det er nye biler hvor det oppstår brann, sier Engebretsen til Dagbladet.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Harlex

Sitat fra: flux på søndag 10. november 2013, klokken 00:44
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 08. november 2013, klokken 11:09
Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Uansett er tallene for Tesla både branner og antall biler så lavt at statistikk blir litt meningsløs.
Analyse av årsak og konsekvens er mye viktigere.
ENIG
Først når noen hundre tusen S ruller på veiene, begynner statistikken å bli signifikant.
Hmm, jeg synes dette lukter trøbbel for Tesla. 3 branner på 6 uker, på ca. 15.000 biler. Heldigvis ingen personskade til nå, men det spørs når det skjer.

Ford måtte gjøre recall på 89.000 Fusion/Escape 2013- 1.6L  pga 13 motorbranner og en feil som førte til overoppheting.
http://www.autoblog.com/2012/11/30/ford-recalling-89k-2013-fusion-and-escape-models-over-engine-fir/
Hvis jeg ikke bommer nå så snakker vi 0,02 % av bilene har tatt fyr og alle har vært ved kollisjon ........ ::) ::) ::) Overdramatisering deluxe.... Sikker på at det i en bydel i Oslo har det vært flere bilbranner siste uken enn teslabranner ever.....På verdensbasis....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

Sitat fra: TS på søndag 10. november 2013, klokken 00:54
Og nei, det er ikke på 6 uker. Bilene har vært på veien i 2 år ..
Å vise til 3 branner på 6 uker (indikerer en brann annenhver uke) er like irrelevant som å påstå at bilen har vært på veien i 2 år.

Produksjonen ble ikke oppskalert skikkelig før desember 2012. Sommeren 2012 var det et markedsføringsstunt hvor en håndfull personer fikk bilen sin, mens de første sig-leveransene vel ikke begynte før september 2012.
Mtp. utviklingen i produksjonstempo er det ganske korrekt å hevde at snittalderen for en Model S er ca 6mnd.

Skal en først tulle med tall blir det 3 branner per 20.000 biler per 6mnd, dvs. 6 branner per 20.000 biler per år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RSandven

Det hørtes mer fornuftig ut ja, Øyvind.

Jeg liker ikke å lese om at en Tesla brenner. Men når jeg ser det har vært ulykker av forskjellig størrelse, så går det ikke så inn på meg.
De kan vel ikke kalle inn biler fordi noen har krasjet og tatt fyr?

Det blir som om folk klager over at telefonen deres er så dårlig når de mister den i bakken og skjermen knuser. Den skal ikke mistes!
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA