Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

Lille Lance

Hører stadig vekk om bilbranner i Groruddalen ,,,,,
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Jalla

I Norge er det nå registrert litt over 3 millioner biler, og det brenner noe over 3.600 biler i året. Det har ligget ganske stabilt rundt 3000 i mange år, men økte til ca 3.600 i 2011.

Helt enig i at 3 branner for Tesla ikke er noe å snakke om. Bare tiden fremover vil kunne gi grunn til bekymmering hvis det fortsetter.

At det er oppmerksomhet rundt dette er ikke så rart ettersom det har vært veldig stor oppmerksomhet rundt Tesla generelt det siste året.

Tesla S er for mange fortsatt en spesiell bil, og havner derfor i media i større grad enn mange andre. Det skrives og om det på bil nettsteder hvis en Ferrari brenner i Kina.

MinTesla

Hvilke kilde har du på at det brenne 10 biler per dag i norge?
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

Griffel

Sitat fra: MinTesla på fredag 08. november 2013, klokken 00:39
Hvilke kilde har du på at det brenne 10 biler per dag i norge?
Jeg vet ikke om det stemmer men det kan hende, dette tallet innbefatter sikkert også garasjebranner, biler som er påtent, og ikke minst biler i alle årsklasser. I følge en avisartikkel er minst hver 4 bilbrann påtent.

Uansett er tallene for Tesla både branner og antall biler så lavt at statistikk blir litt meningsløs.
Analyse av årsak og konsekvens er mye viktigere.

Men skulle en først sammenligne bør en nok heller velge for eksempel Toyota Prius antall branner i % av antall biler solgt enn å sammenligne med en norsk 10år i gjennomsnitt gammel bilpark.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på fredag 08. november 2013, klokken 09:52
Uansett er tallene for Tesla både branner og antall biler så lavt at statistikk blir litt meningsløs.
Analyse av årsak og konsekvens er mye viktigere.
ENIG
Først når noen hundre tusen S ruller på veiene, begynner statistikken å bli signifikant.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

janmb

Disse nyhetssakene avdekker hvor dårlig det står til med folk flests kompetanse på statistikk, og dessverre gjelder det også forsikringsselskapene.

3 tilfeller gir intet grunnlag for noe som helst. Det er uansett feil å utlede noen konklusjoner eller trender fra det i det hele tatt, men OM man skulle gjøre det er jo trenden at TMS brenner ca 5 ganger så sjelden som gjennomsnittet av alle bilmodeller (basert på USA)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

#51
Sitat fra: janmb på fredag 08. november 2013, klokken 11:13
Disse nyhetssakene avdekker hvor dårlig det står til med folk flests kompetanse på statistikk
Ja det er helt utvilsomt!

Sitat fra: janmb på fredag 08. november 2013, klokken 11:13
3 tilfeller gir intet grunnlag for noe som helst. Det er uansett feil å utlede noen konklusjoner eller trender fra det i det hele tatt, men OM man skulle gjøre det er jo trenden at TMS brenner ca 5 ganger så sjelden som gjennomsnittet av alle bilmodeller (basert på USA)
Så du sitter på statistikk for gjennomsnittlig antall branner blant biler med snittalder 6 måneder? Evt kjørte miles/km kan også være en indikator.

Ellers helt enig i at grunnlaget er for lite, men det er mange rare påstander i denne tråden  ::)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Statistikken er enda mer i favør Tesla om du regner per kjørt strekning.

Orker ikke grave frem dette enda en gang, men så god statistikk på dette i en tilsvarende diskusjon rett etter den første brannen. Det eneste som uansett er for tynt statistisk sett er at antall brente Teslaer er for lite.

Vi får se om et par tre år.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Jalla

Sitat fra: MinTesla på fredag 08. november 2013, klokken 00:39
Hvilke kilde har du på at det brenne 10 biler per dag i norge?

Har ikke du internett? ;-)

Kilden er Finansnæringens Fellesorganisasjon.

2001:3163 bilbranner (113 millioner kr. utbetalt av forsikringsselskapene)
2002: 3119 branner (130 mill. kr.)
2003: 3113 branner (150 mill. kr.)
2004:2673 branner (116 mill. kr.)
2005:2601 branner (131 mill. kr.)
2006:3012 branner (154 mill. kr.)
2007: 2967 branner (154 mill. kr.)
2008: 3256 branner (192 mill. kr.)
2009:3476 branner (201 mill. kr.)
2010:3564 branner (208 mill. kr.)
2011: 3600 branner (prognose)

Dette er ALLE biler som av en eller annen grunn brenner i Norge, og kun et fåtall av disse er branner som oppstår av seg selv langs veiene. De fleste er garasjebranner, parkeringsbranner og svindel. Alle disse siste er selvsagt påtent.

Kjell Leaf

De fleste bilbranner kommer av dårlig vedlikehold/ettersyn som sprukne drivstoffslanger/rør, ledninger som får kontakt med jord grunnet gamle sprø ledninger, hjemmekoblede ledninger osv. og en god del er forsikringssvindel.
En Tesla er så ny at den ikke har rukket å bli forsømt enda, derfor er det tankevekkende med brannene. Ikke noen grunn til forsikringssvindel heller da den blir solgt til overpris.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

timingbeltkiller

Sitat fra: janmb på fredag 08. november 2013, klokken 11:13
Disse nyhetssakene avdekker hvor dårlig det står til med folk flests kompetanse på statistikk, og dessverre gjelder det også forsikringsselskapene.
Hva kan du vente i landet som har verdensrekorden i realfagfobi og -analfabetisme?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 08. november 2013, klokken 16:55
De fleste bilbranner kommer av dårlig vedlikehold/ettersyn som sprukne drivstoffslanger/rør, ledninger som får kontakt med jord grunnet gamle sprø ledninger, hjemmekoblede ledninger osv. og en god del er forsikringssvindel.
En Tesla er så ny at den ikke har rukket å bli forsømt enda, derfor er det tankevekkende med brannene. Ikke noen grunn til forsikringssvindel heller da den blir solgt til overpris.
Den dagen en Tesla selvantenner, enten under normal bruk elker parkert blir jeg bekymret,  ikke før..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjoris

Er det noen som vet mer om hvordan disse tre brannene har utartet seg. Inntrykket mitt utfra det jeg har lest er at det skjer i rolig tempo, den første kunne kjøre etterpå, hvor lenge vet jeg ikke. Den andre ble smadret, men føreren kom seg ut og stakk pga drunk driving. Den siste vet jeg ikke, men så det stod at også vedkommende her mente Teslaen hadde reddet livet hans/hennes. MEN den var jo ikke særlig smadret?

Det eneste som er ett mareritt er jo om det oppstår en kollisjon og en blir fastklemt. Jeg vil jo tro at Tesla må ha smadret ganske mange batteripakker for å se hva som skjer så dette kan jo ikke være særlig overrraskende?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Jalla

Sitat fra: bjoris på fredag 08. november 2013, klokken 21:49
Er det noen som vet mer om hvordan disse tre brannene har utartet seg. Inntrykket mitt utfra det jeg har lest er at det skjer i rolig tempo, den første kunne kjøre etterpå, hvor lenge vet jeg ikke. Den andre ble smadret, men føreren kom seg ut og stakk pga drunk driving. Den siste vet jeg ikke, men så det stod at også vedkommende her mente Teslaen hadde reddet livet hans/hennes. MEN den var jo ikke særlig smadret?

Det eneste som er ett mareritt er jo om det oppstår en kollisjon og en blir fastklemt. Jeg vil jo tro at Tesla må ha smadret ganske mange batteripakker for å se hva som skjer så dette kan jo ikke være særlig overrraskende?

Det som står om den siste ulykken er følgende: The Tennessee Highway Patrol said the 2013 model sedan ran over a tow hitch that hit the undercarriage of the vehicle, causing an electrical fire on Interstate 24 on Wednesday.

Altså noe av det samme som den første ulykken, og dette ligner jo litt på det som gjorde at nesten alle Chevrolet Volt måtte inn for sikring av batteripakken mot slutten av 2012 i USA.

Så kan alle som kjører Tesla S spørre som om hvor mange Nissan Leaf som har gått opp i flammer, og de passerte vel 50.000 solgte biler i februar 2013.

Lokführer

I mine 16 år som billist så har jeg aldri kjørt over verken kjørt over hengerfester eller andre store metallgjenstander som kunne penetrert batteripakka på Tesla.
Og det at krisen blir varslet i skjermen og man blir rådet til å kjøre inn til siden, samt at brannen ikke er av eksplosiv art, gjør meg sikker på at Teslaen er 100% trygg for de to mest dyrebare tingene i min verden, ungen og dama. Ja, Teslaen kommer på 3. plass.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA