Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 20:53
Det er ca 250 millioner biler i USA. Av disse brenner 160 k stykker opp per år (så vidt jeg husker). Det vil si at på det jevne er det en bilbrann per ca 1500 biler per år.

Det har gått ca 20 k Model S'er på veien i ca ett år. Da burde 13 MS'er ha brent opp så langt.

Ingen øyeblikkelig grunn til panikk, med andre ord.
Den statistikken kan plukkes fra hverandre enkelt :)
Snittalder på bil i USA? Snittalder på bil som brenner? Snittalder på Tesla som brenner?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

el-fanboy

Sitat fra: Jalla på torsdag 07. november 2013, klokken 21:03
Når du snakker om brannstatistikken for biler må du huske på at de fleste er påsatte branner slik at din utregning  har liten verdi. Ingen av de vi har sett med Tesla S er påsatte.
Har du kilde til at de fleste branner er påsatte? Det du skriver stemmer ikke hvis en skal tro på NFPA i linken som ble postet over: http://www.nfpa.org/safety-information/for-consumers/vehicles
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

eledille

Ok, ok :)

Gi meg noen tall, da vel :)

*edit* Se  der, ja. Takk, fanboy.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 21:11
Ok, ok :)

Gi meg noen tall, da vel :)
Fortell meg hva du vil at statistikken skal vise, så ordner jeg det :)

Spøk til side - jeg får inntrykk av at sannsynligheten for at en Tesla tar fyr er større enn tilsvarende ICE konkurrent. Model S er absolutt ikke farlig (slik som eks Ford Pinto?), men mer brannutsatt bare.

For meg har det ikke noe å si, men det kan være Tesla må gå noen runder til og forbedre designet noe? Kanskje det blir en recall, kanskje ikke. Det er fortsatt den desidert beste bilen jeg noensinne har kjørt, og i overskuelig fremtid er det kun Tesla som vil være interessant for meg å kjøpe :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jalla

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 07. november 2013, klokken 21:10
Sitat fra: Jalla på torsdag 07. november 2013, klokken 21:03
Når du snakker om brannstatistikken for biler må du huske på at de fleste er påsatte branner slik at din utregning  har liten verdi. Ingen av de vi har sett med Tesla S er påsatte.
Har du kilde til at de fleste branner er påsatte? Det du skriver stemmer ikke hvis en skal tro på NFPA i linken som ble postet over: http://www.nfpa.org/safety-information/for-consumers/vehicles

Eneste jeg vet er følgende som jeg skrev i Mexico tråden -  I Sverige har det vært ca 1200 bilbranner/år de siste årene, men nesten alle er påsatt.

Dette har sammenheng med at endel personer synes det er morsomt å tenne på biler, og så har du alle de som driver med forsikringssvindel. At dette skulle være så veldig forskjellig i USA tviler jeg på.

eledille

Men dette inntrykket får du altså etter at 3 MS'er har brent. Den vesle serviettberegningen min tyder på at det burde ha brent omtrent fire ganger så mange før det er grunn til bekymring.

Nå er det selvsagt svære feilkilder, som for eksempel påsatte branner eller gamle vrak, men statistikken som el-fanboy postet tyder på at det ikke er sant at de fleste bilbranner er påsatt, og jeg vet at det ikke er sjelden at nye biler brenner heller.

Så jeg synes dette virker som samme fenomen som gjør at Hvermannsen har flyskrekk og er livredd for kjernekraft. Begge deler er noe av det tryggeste vi kan drive med, men media går amok hver gang det er et uhell, og dermed tror folk at det er farlig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

TRM

Sitat fra: TRM på torsdag 07. november 2013, klokken 20:46
Relevant sammenligning må vel være Nissan Leaf? Hvor mange Leaf er det solgt "worldwide", og hvor mange av dem har tatt fyr - uansett årsak?
Ikke direkte relevant, men dog noen ord om brann i elbiler :
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicle_fire_incidents
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Epleskreller

Er det riktig at battericellene/kjemien i TMS er avvist av andre produsenter pga brannfaren? Tesla har arbeidet seg rundt dette med avansert styring av batteriet. Men dersom batteriet blir skadet kan det begynne å brenne?

Noen som vet?

Er det nesten samme batteriteknologi i Roadster? Har noen av de tatt fyr?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

el-fanboy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 21:19

Spøk til side - jeg får inntrykk av at sannsynligheten for at en Tesla tar fyr er større enn tilsvarende ICE konkurrent.
Det er mange sterke krefter som ønsker at du skal sitte igjen med akkurat det inntrykket - og de lykkes i stor grad. Tesla-branner er "verdensnyheter" til tross for hundrevis av bilbranner hver dag. Ingen andre bilbranner får så mye oppmerksomhet.

Når vi bare får rapportert Tesla-branner, er det jo ikke det spor rart at folk sitter igjen med akkurat det inntrykket.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

eledille

#39
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 07. november 2013, klokken 21:49
Er det riktig at battericellene/kjemien i TMS er avvist av andre produsenter pga brannfaren? Tesla har arbeidet seg rundt dette med avansert styring av batteriet. Men dersom batteriet blir skadet kan det begynne å brenne?

Noen som vet?

Er det nesten samme batteriteknologi i Roadster? Har noen av de tatt fyr?

Batterikjemien som Tesla bruker er brannfarlig, ja. For å unngå at dette blir et problem har de sørget for såpass avstand mellom cellene at det skal mye til for at en brann sprer seg, og delt inn batteriet i blokker som brannen ikke skal kunne spre seg mellom. Videre er det ventilering av eventuelle flammer nedover under bilen så det ikke går inn i kupéen.

Hver celle har også temperaturbasert utkobling og sikkerhetsventiler innebygget. Under hele bilen sitter det en panserplate av 6 mm aluminium som beskytter batteriet mot skade.

På toppen av dette er hele sulamitten nøye overvåket for temperatur og spenning.

Andre produsenter syntes antakelig at det virket vanskelig å få dette til å bli trygt, og så ikke på batterier som kjernekompetanse.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Birger

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 07. november 2013, klokken 21:51
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 21:19

Spøk til side - jeg får inntrykk av at sannsynligheten for at en Tesla tar fyr er større enn tilsvarende ICE konkurrent.
Det er mange sterke krefter som ønsker at du skal sitte igjen med akkurat det inntrykket - og de lykkes i stor grad. Tesla-branner er "verdensnyheter" til tross for hundrevis av bilbranner hver dag. Ingen andre bilbranner får så mye oppmerksomhet.

Når vi bare får rapportert Tesla-branner, er det jo ikke det spor rart at folk sitter igjen med akkurat det inntrykket.

Bra du reklamerer med fanboy i nick'et.

Det er ikke all verdens interessant om en av 5 millioner Golf'er eller Mondeoer osv. brenner. Mye mer spennende at tre av 15-20000 Teslaer brenner på noen uker.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

eledille

Sitat fra: Birger på torsdag 07. november 2013, klokken 22:13
Det er ikke all verdens interessant om en av 5 millioner Golf'er eller Mondeoer osv. brenner.

En per 1500.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

laumb

"3 Tesla-branner på 6 uker" slik VG skriver blir som kona påpekte feil.
Den har jo vært på veien siden Juni i fjor, så hun mener rett skal være rett; "3 Tesla branner på halvannet år.".

Øyvind.h

Og snittalderen på en Model S er hva? 6-7 måneder? De som opplever at disse brannene er viktige bør analysere tallene langt bedre enn hva jeg har sett i denne tråden så langt. Gidder ikke smadre regnestykkene som er presentert, for brannene er ikke viktige for meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#44
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 22:29
Og snittalderen på en Model S er hva? 6-7 måneder? De som opplever at disse brannene er viktige bør analysere tallene langt bedre enn hva jeg har sett i denne tråden så langt. Gidder ikke smadre regnestykkene som er presentert, for brannene er ikke viktige for meg.
Både alder og antall må inn i regnestykket før en kan si noe om bilene er overrepresentert i statistikken. Nå er nok antall branner så lavt (3) at "de store talls lov" ikke gjelder ennå. Med så lave tall er årsak viktigere å analysere, og ikke minst om det er noe i designet som forverrer konsekvensene av en uønsket hendelse (kolisjon med metallgjenstand).

Per år brenner vel i størrelsesorden 1 av 10000 nesten nye biler, så 3 av 20000 er i overkant, men en fra eller til gir ekstreme utslag på så lave tall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA