Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: laumb på fredag 27. desember 2013, klokken 13:25
Digger at artikkelen påpeker at det for det meste er nyere biler som brenner.
Nå kan argumentene til de som mener at det kun er gamle hauger som brenner legges på bålet. :)
De antok også at årsaken til dette kommer av mye elektronikk i nyere biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kallagtunet

Jeg finner ikke noe tallfakta i artikkelen? Noen som vet mer spesifikt en mange? Ellers så vet jeg ikke hva som er bra for Tesla eiere at andre biler brenner? Men nå har ikke jeg heller vært spesielt bekymre for brannsikkerhee til model s noen gang.

Høgis

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 28. desember 2013, klokken 02:03
Jeg finner ikke noe tallfakta i artikkelen? Noen som vet mer spesifikt en mange? Ellers så vet jeg ikke hva som er bra for Tesla eiere at andre biler brenner? Men nå har ikke jeg heller vært spesielt bekymre for brannsikkerhee til model s noen gang.

Noen tall i denne artikkelen, 3600 biler i 2013 og så mye styr rundt 3 TMS branner i USA?  http://www.dinepenger.no/bruke/ny-rekord-i-erstatnings-utbetalinger-for-bilbranner/22685261
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Kallagtunet

Joda det interesante er vel hvor mange av dem er i nye biler, dvs biler under ett år gamle, nå står det bare at mange av dem er nye dyre biler. Betyr det over 50% (i så fall veldig urovekkende og jeg ville tro at det ville synes i produkt recalls)?

Kallagtunet

Den mest grundige analysen av brannene jeg har sett er laget av MIT universitetet i USA. Anbefales.

http://www.technologyreview.com/view/521916/update-early-data-suggests-collision-caused-fires-are-more-frequent-in-the-tesla-model-s/

Og nei JEG er ikke bekymret for brann i vår Tesla men jeg er bekymret for Tesla og Musk sin lemfeldige omgang med statistikk når de vil bevise fortreffeligheten ved sitt produkt. Fortsetter de slik taper de troverdighet i mine øyne.



janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

JohanH

Vi hadde en veldig bra diskusjon om statistikken rundt dette på TMC med nok så detaljerte analyser:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/24190-Discussion-of-statistical-analysis-of-vehicle-fires-as-it-relates-to-Model-S

Her syns jeg foreliggende data (USA) vært best analysert og gått i dybden på.

Cirion

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 28. desember 2013, klokken 12:49
Den mest grundige analysen av brannene jeg har sett er laget av MIT universitetet i USA. Anbefales.

http://www.technologyreview.com/view/521916/update-early-data-suggests-collision-caused-fires-are-more-frequent-in-the-tesla-model-s/

Og nei JEG er ikke bekymret for brann i vår Tesla men jeg er bekymret for Tesla og Musk sin lemfeldige omgang med statistikk når de vil bevise fortreffeligheten ved sitt produkt. Fortsetter de slik taper de troverdighet i mine øyne.
Jeg syns ikke dette var noen grundig analyse. De har jo gjort en vesentlig feil i sin statistikk...
De sammenligner helt forskjellige ting. Like ensidig som alle andre som skal prakke ned på Tesla.

3 branner med Tesla model S som startet på grunn av kollisjoner, og andelen kollisjoner som fører til brann. Tesla brannene som har oppstått til nå, har riktignok startet på grunn av kollisjoner, men alle 3 har hatt høy fart og truffet harde ting på et utsatt område. Kollisjonen i Mexico var ekstrem høy fart, og ikke bare en murvegg, men en rundkjøring så gjennom en murvegg, så i en annen vegg og til slutt inn i et tre.

Sammenlign andelen kollisjonsbranner i høyytelses sportsbiler med Tesla Model S sine kollisjoner, og det er ikke sikkert at statistikken er god lesing.

Jeg vil heller si det er umulig å si sikkert nå, om Model S er mer utsatt for brann enn andre biler, men det er helt tydelig at punktering eller vesentlig deformering av batterikassen medfører en brann. Det har vært mange andre kraftige kollisjoner i Model S som ikke har ført til brann. Det eneste positive, er at ingen har blitt hardt skadet eller omkommet i en Model S, og samtlige 3 branner har startet så sakte at fører ble informert om å forlate kjøretøyet lenge før det begynte å komme synlige tegn.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kallagtunet

Sitat fra: Cirion på lørdag 28. desember 2013, klokken 16:18

Jeg syns ikke dette var noen grundig analyse. De har jo gjort en vesentlig feil i sin statistikk...
De sammenligner helt forskjellige ting. Like ensidig som alle andre som skal prakke ned på Tesla.

Hvis denne balanserte og veloverveide artikkelen er å prakke ned på Tesla så lurer jeg virkelig hvordan hva som skal til for å ikke rakke ned på bilene. Når du og forfatter har akkurat samme samme konklusjon skjønner jeg mindre, atpåtil vil jeg vil si at hans argumentasjon mot denne konklusjonen er langt mer troverdig en din :-D




Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Synes dette var rart fra eieren :


Shortly after the fire, seven Tesla employees visited the owner of the vehicle. The company also offered to take care of the damages and inconvenience caused by the fire, but the owner declined.

http://business.financialpost.com/2014/02/14/tesla-catches-fire-while-sitting-in-a-toronto-garage/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+FP_TopStories+%28Financial+Post+-+Top+Stories%29
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

DaX

Sitter på flyplassen og hører en fyr med ganske høy stemme og humrende latter: "HAHA, enda en Teslabil som har brent opp i garasjen". Skikkelig kul type, står US army på jakka hans ;)
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA