Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

sn0le

@bb:
Bare husk at de 250.000 brannene var i biler av alle aldre.
Hvor gamle bilene er og tilstanden på de har jo en del å si, så man kan vel ikke sammenligne sånn helt direkte.

Hvis rett skulle være rett så måtte man sammenlignet med hvor mange branner det er i USA på fossilbiler som er 1-2 år gamle.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cairnz

Er det så nøye om bilen brenner da?

Så lenge bare bilen brenner, og ikke mennesker og dyr som sitter i bilen tar skade av det, så er det jo bare en forsikringssak (nå garantisak).

Statistikk er så-som-så. Foreløpig kan man si at man har en 100% sannsynliget til å overleve, og komme uskadd fra, en bilbrann i en Tesla ved kollisjon eller annet, basert på de tre rapporterte brannene. Er det like bra statistikk på bensin/diesel-biler? :)
Elbilist

flux

Brannene i Model S gir grunnlag til å anta at model S har høyere sannsynlighet for brann ved kollisjon enn andre ICE biler, der snitt i USA er 0,1 %.  Dvs. at  statistisk kan en forvente 3 branner pr 3.000 kollisjoner.

Så selv om 3 tilfeller er få, er det svært usannsynlig at det skal skje brann ved kollisjon, så da kan det enten være ekstrem uflaks eller det kan være at model S har en vesentlig høyere risiko for brann ved kollisjon.

Brann ved kollisjon er alvorlig, selv om det er mindre risiko for at en opplever det.

Sjøhyene

Sitat fra: flux på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:25
Brannene i Model S gir grunnlag til å anta at model S har høyere sannsynlighet for brann ved kollisjon enn andre ICE biler, der snitt i USA er 0,1 %.  Dvs. at  statistisk kan en forvente 3 branner pr 3.000 kollisjoner.

Har du tall på cirka antall kollisjoner for MS til nå?

Strengt tatt kunne man jo regnet det ut ved å anta at ulykkesfrekvens (ulykker per år per bil) er ca lik en gjennomsnittlig nyere bil og så integrere over hvor lenge en gjennomsnittlig MS har vært på veien.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TS

Elon Musk har sendt oss en epost og blogget om dette i kveld
Les mer :http://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla

De kommer med noen løsninger.
Det jeg liker best, er at garantien nå dekker brann i batteripakken uansett uhell og ny firmware i januar som gjør mer gir oss flere valg på høydejustering med luftfjæringer.  (I siste fw senker den seg ikke til low i 100+)



rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Kallagtunet

#170
Sitat
I also think that the model S is probably the safest car out there, but when it comes to the probability of fire Elon Musk does not give a accurate picture in this blog. He says that the Model S is 4,5 times less likely to catch a fire than that of a ICE car, but he compares 2012/2013 Model S to an average car on the streets. An average car in the US is 11,4 years old and did cost 30k USD new, while a average Model S is 0,5 years old and did cost 90k new.
You cannot compare old cheap cars with expensive new once and suggest that EV's or Tesla is less likely to catch a fire than ICE cars.
You should compare the Model S to similar new luxury cars like the 2013 Benz S, Audi A8, BMW 7. I am sure the results wont' be that great.
Please note that the source Elon Musk quotes in 2012 there were 172,500 HW car fires, while 11 years earlier in 2001 we had 327,000 HW car fires. According to U.S. Department of Transportation data with every year we have on average 3,5 mln cars more in the US (226 mln in 2001, no data for 2012, but the Automotive News article mentions 250 mln). So in 2001 we had 1 fire for every 691 cars, in 2012 we had 1 fire for every 1500 cars. So in the last 11 years car fires become 2,17 times less likely. I cannot find data, how the price of a car impacts the chance of a car catching fire, but it's hard to argue that a 90k car won't be saver than a 30k car.
I do not believe EV's are less likely to catch fire than ICE cars. But it is probably true that a new 90k USD Model S from 2013 is less likely to catch a fire than the average car being used in the US right now: a 11,4 year old car, that did cost 30k USD, when it was bought new.

Jeg synes disse betraktningene knyttet til alder og sannsynlighet hentet fra Tesla sitt eget forum fanget litt av lettvintheten til Musk. Men merk jeg er ikke bekymret for brannfaren hverken med bilen vi forhåpentligvis får levert snart .... Ei heller liker jeg medias sensasjons tendens i alt og alle saker, men vi har nok den pressen vi fortjener...

TS

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:42
Sitat
I also think that the model S is probably the safest car out there, but when it comes to the probability of fire Elon Musk does not give a accurate picture in this blog. He says that the Model S is 4,5 times less likely to catch a fire than that of a ICE car, but he compares 2012/2013 Model S to an average car on the streets. An average car in the US is 11,4 years old and did cost 30k USD new, while a average Model S is 0,5 years old and did cost 90k new.
You cannot compare old cheap cars with expensive new once and suggest that EV's or Tesla is less likely to catch a fire than ICE cars.
You should compare the Model S to similar new luxury cars like the 2013 Benz S, Audi A8, BMW 7. I am sure the results wont' be that great.
Please note that the source Elon Musk quotes in 2012 there were 172,500 HW car fires, while 11 years earlier in 2001 we had 327,000 HW car fires. According to U.S. Department of Transportation data with every year we have on average 3,5 mln cars more in the US (226 mln in 2001, no data for 2012, but the Automotive News article mentions 250 mln). So in 2001 we had 1 fire for every 691 cars, in 2012 we had 1 fire for every 1500 cars. So in the last 11 years car fires become 2,17 times less likely. I cannot find data, how the price of a car impacts the chance of a car catching fire, but it's hard to argue that a 90k car won't be saver than a 30k car.
I do not believe EV's are less likely to catch fire than ICE cars. But it is probably true that a new 90k USD Model S from 2013 is less likely to catch a fire than the average car being used in the US right now: a 11,4 year old car, that did cost 30k USD, when it was bought new.

Jeg synes disse betraktningene knyttet til alder og sannsynlighet hentet fra Tesla sitt eget forum fanget litt av lettvintheten til Musk. Men merk jeg er ikke bekymret for brannfaren hverken med bilen vi forhåpentligvis får levert snart .... Ei heller liker jeg medias sensasjons tendens i alt og alle saker, men vi har nok den pressen vi fortjener...

Enig at det litt svada mellom linjene her, men det meste media skriver om sakene er svada.

HYSTERI inntil det motsatte er bevist statistisk.

Husk at Elon Musk er ekstremt opp av sikkerhet og bilen er designet slik at flammene ikke skal komme inn i kupeen. (Når det er sagt dør man sannsynligvis av røyk dersom man er bevisstløs i en brann.. )

Elon mente også å ha løsningene på problemene med batterier som tok fyr i Dreamlinerflyene ..

Jeg føler meg faktisk tryggere på dette området nå, da enhver Teslabrann har blitt blåst opp i media, så  jeg kan telle de på en hånd.. Samme hånden må sannsynligvis ha hjelp av den andre bare for å telle Mercedes og Volvo branner i Norge på et år..

Det er mye som kan gå galt for en ny bilprodusent, men her snakker vi nok om at media bygger de opp for så å forsøke å rive de ned.   
Kjent refleks hos journalister...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Kallagtunet

Sitat fra: TS på onsdag 20. november 2013, klokken 00:01

Enig at det litt svada mellom linjene her, men det meste media skriver om sakene er svada.


Min forventning til Mr Musk er høy og mye høyere enn jeg har til en sensasjonssøkende journalist. Derfor var var jeg som sagt skuffet over akkurat denne "statistikk" delen av rundskrivet som ble sent ut i dag.

Leaf_entusiast

De tre brannene på Tesla skjedde ved kollisjon elller andre uhell mens man kjørte. I statistikken for andre bilmerker er et inkludert tilfeller hvor eier bevisst satte fyr på bilen og hvor en brann har spredd seg til bilen. Statistikk fra National Fire Protection Association (NFPA) viser at det kun var 4% av bilbrannene som skyldes kollisjoner eller at bilen kjøre av veien. Benytter en disse dataene så er brann 15 ganger så sannsynlig for en Tesla enn for andre biler.

En skal selvsagt være forsiktig med å trekke konklusjoner på en så kort periode og med så få uhell.

el-fanboy

Og siden vi er igang med å leke med statistikk på disse små tallene, de 4% du nevner sto for 60% av alle dødsfall i trafikken, hvis jeg forstår rapporten rett. I en Tesla er har man 0% sjanse for å dø i en brann etter en krasj.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Kjell Leaf

Sitat fra: TS på onsdag 20. november 2013, klokken 00:01
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:42
Sitat
I also think that the model S is probably the safest car out there, but when it comes to the probability of fire Elon Musk does not give a accurate picture in this blog. He says that the Model S is 4,5 times less likely to catch a fire than that of a ICE car, but he compares 2012/2013 Model S to an average car on the streets. An average car in the US is 11,4 years old and did cost 30k USD new, while a average Model S is 0,5 years old and did cost 90k new.
You cannot compare old cheap cars with expensive new once and suggest that EV's or Tesla is less likely to catch a fire than ICE cars.
You should compare the Model S to similar new luxury cars like the 2013 Benz S, Audi A8, BMW 7. I am sure the results wont' be that great.
Please note that the source Elon Musk quotes in 2012 there were 172,500 HW car fires, while 11 years earlier in 2001 we had 327,000 HW car fires. According to U.S. Department of Transportation data with every year we have on average 3,5 mln cars more in the US (226 mln in 2001, no data for 2012, but the Automotive News article mentions 250 mln). So in 2001 we had 1 fire for every 691 cars, in 2012 we had 1 fire for every 1500 cars. So in the last 11 years car fires become 2,17 times less likely. I cannot find data, how the price of a car impacts the chance of a car catching fire, but it's hard to argue that a 90k car won't be saver than a 30k car.
I do not believe EV's are less likely to catch fire than ICE cars. But it is probably true that a new 90k USD Model S from 2013 is less likely to catch a fire than the average car being used in the US right now: a 11,4 year old car, that did cost 30k USD, when it was bought new.

Jeg synes disse betraktningene knyttet til alder og sannsynlighet hentet fra Tesla sitt eget forum fanget litt av lettvintheten til Musk. Men merk jeg er ikke bekymret for brannfaren hverken med bilen vi forhåpentligvis får levert snart .... Ei heller liker jeg medias sensasjons tendens i alt og alle saker, men vi har nok den pressen vi fortjener...

Enig at det litt svada mellom linjene her, men det meste media skriver om sakene er svada.

HYSTERI inntil det motsatte er bevist statistisk.

Husk at Elon Musk er ekstremt opp av sikkerhet og bilen er designet slik at flammene ikke skal komme inn i kupeen. (Når det er sagt dør man sannsynligvis av røyk dersom man er bevisstløs i en brann.. )

Elon mente også å ha løsningene på problemene med batterier som tok fyr i Dreamlinerflyene ..

Jeg føler meg faktisk tryggere på dette området nå, da enhver Teslabrann har blitt blåst opp i media, så  jeg kan telle de på en hånd.. Samme hånden må sannsynligvis ha hjelp av den andre bare for å telle Mercedes og Volvo branner i Norge på et år..

Det er mye som kan gå galt for en ny bilprodusent, men her snakker vi nok om at media bygger de opp for så å forsøke å rive de ned.   
Kjent refleks hos journalister...
Hvor mange Tesla S finnes i Norge ? Hvor mange MB og Volvo ?..Er det branner i Nye Volvo og Mercedes du tenker på?
Noen av Tesla eierne må være de beste drømmekundene en selger kan drømme om... Bilen min virker bare av og til, men det gjør ikke noe, og det er i alle fall ikke Tesla sin feil... sikkert bare en dårlig underleverandør, det kan jo ikke Tesla noe for. Uansett er bilen min best i verden selv om jeg aldri vet om jeg kommer meg hjem fra hytta, det er jo ikke Tesla sin feil at jeg har hytte.......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Leaf_entusiast

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 20. november 2013, klokken 12:57
Og siden vi er igang med å leke med statistikk på disse små tallene, de 4% du nevner sto for 60% av alle dødsfall i trafikken, hvis jeg forstår rapporten rett. I en Tesla er har man 0% sjanse for å dø i en brann etter en krasj.


60% av dødsfall i forbindelse med bilbranner. Det er likevel kun ett dødsfall per 30 branner som skyldes kollisjon og utforkjøring.

el-fanboy

Så de 60 % som dør i bilbranner er fra branner som stort sett skyldes feil i elektrisk anlegg, i varmeutvikling fra motor og drivverk og fra påsatte branner der en stakkar sitter inni bilen?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Leaf_entusiast

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 20. november 2013, klokken 13:26
Så de 60 % som dør i bilbranner er fra branner som stort sett skyldes feil i elektrisk anlegg, i varmeutvikling fra motor og drivverk og fra påsatte branner der en stakkar sitter inni bilen?

Det er 4% av brannene som skjer ved kollisjon og når bilen kjører av veien. Det er disse som utgjør 60% av alle dødsfallene ved bilbranner. Ved de andre brannene står bilen i ro og da er det vel ikke alltid folk i bilen (tilstøtende brann) eller lettere å komme ut.

christian1986

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 20. november 2013, klokken 12:57
Og siden vi er igang med å leke med statistikk på disse små tallene, de 4% du nevner sto for 60% av alle dødsfall i trafikken, hvis jeg forstår rapporten rett. I en Tesla er har man 0% sjanse for å dø i en brann etter en krasj.
+1!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA