Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: janmb på tirsdag 19. november 2013, klokken 16:06
Kallag, det har da for lengst vært en rekke kraftige ulykker med TMS. Men som for de fleste andre biler leder jo et ekstremt mindretall av alle kraftige kollisjoner til brann - heldigvis.

Dessverre har jo media allerede klart å tegne et bilde av at "sammenstøt av noe slag" = brann i TMS. Noe som er svært misvisende og ikke minst direkte skader oss som skal forsikre disse bilene.

Dette er jeg selvsagt helt enig i. Hvis mr Musk skal fikse det falske intrykket som har satt seg bør han ikke bruke så lettvint argumentasjon mhp andre bilbranner som han har gjort her.

Kanskje bør de simulere en brann med Musk og familie i bilen mens pakken brenner ut, da overbeviser han media.

Meg trenger han ikke overbevise jeg er ikke redd for at nybilen skal brenne opp :-)

gloom

Jeg er litt usikker på hvordan "hvor mange andre biler har tatt fyr" VS "hvor mange Tesla har tatt fyr" kan ansees som "lettvint argumentasjon"?
Tesla Model S (85 kWh) med "alt" - levert 28. februar 2014.

Kallagtunet

Da anbefaler jeg deg å lese noen sider tilbake i tråden, hvis du ikke tar den så hjelper det nok ikke å gjenta argumentene :D

charliefoxtrot

#153
Sitat fra: Tai på tirsdag 19. november 2013, klokken 12:51
Sitat fra: bb på tirsdag 19. november 2013, klokken 12:34
Enkelte av mine bekjente tror at Model S brenner lettere enn en fossilbil. Og dette må nok media ta skylda for. Neste gang jeg hører om bilbrann og Model S så skal jeg drepe myten:
"Mens det har vært tre branner i Model S var det på samme tid 250 000 bilbranner kun i USA. Vekter man i forhold til antall Model S mot fossilbiler har fossilbiler 4,5 ganger høyere brannfare enn Model S."

For at den sammenligningen skal være realistisk kan man kun se på bilbranner i fossilbiler som er et år eller yngre.  Jeg tror at majoriteten av bilene som har brent er 6 år eller eldre.

Tai

Dette er mest interessant her. Antall ett år gamle BMW 5-serie f.eks. opp i røyk delt på antall produserte biler. Noen som har slikt tallmateriale?


OddB

Mennesker kommer før eller senere til å bli både hardt skadd og drept i denne bilen, som i alle andre biler. . Det er vel det man kaller sannsynlighetsberegning ?
Dette er tross alt bare en bil.....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

charliefoxtrot

Det er vel nettopp det man forsøker å etablere her: den statistiske sannsynligheten for at det skjer i en brann i Tesla Model S versus andre sammenlignbare bilmerker/modeller.

OddB

Da er det vel bare å vente til man har et godt nok grunnlag ? 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

charliefoxtrot

Trenger ikke å vente på det. Tallene finnes.

Kallagtunet

Tallene på frekvens totalt sett på bilbranner generelt er vel på plass men det spørs vel om en har presis nok data til å gi relevante sammenlikninger.  Ei heller kan en dra klare konklusjoner om sannsynlig frekvens på brann på Model S basert på 3 hendelser tror en det så kan en ikke nok om statistikk...

el-fanboy

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:56

Og du det samme igjen med å nevne at mitt forslag at en burde justere for den betydelig andelen av biler som brenner fordi at noen har tent på dem...


Det blir interessant om noen år når vi får litt statistikk på hvordan man best tenner på en Tesla. Tipper det blir med en haug med bulkete li-ion celler, helle dem over panser, dekk og seter, og sette fyrstikken borti.  POFF  ;)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Kallagtunet

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:56

Og du det samme igjen med å nevne at mitt forslag at en burde justere for den betydelig andelen av biler som brenner fordi at noen har tent på dem...


Det blir interessant om noen år når vi får litt statistikk på hvordan man best tenner på en Tesla. Tipper det blir med en haug med bulkete li-ion celler, helle dem over panser, dekk og seter, og sette fyrstikken borti.  POFF  ;)

Eller kanskje det holder med å slå ett spett gjennom batteri pakken, tror ikke det er spesielt lett å få til men vil en ha fyr på noe så vil en...

Nuvel, hvis en vil grille kjøp grill ikke Tesla :D

janmb

Sitat fra: OddB på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:21
Da er det vel bare å vente til man har et godt nok grunnlag ?

Si det til media og forsikringsselskapene...  :(
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

frosken

SitatThere are now substantially more than the 19,000 Model S vehicles on the road that were reported in our Q3 shareholder letter for an average of one fire per at least 6,333 cars, compared to the rate for gasoline vehicles of one fire per 1,350 cars. By this metric, you are more than four and a half times more likely to experience a fire in a gasoline car than a Model S!
Elon Musk melder om at en ICE-bil er 4,5 ganger mer sannsynlig at tar fyr enn en TMS, basert på antall biler/branner - 19.000 TMS på 3 branner versus 1.350 vanlige biler per brann.

Tar dette hensyn til tilbakelagt distanse på samme tid mon tro? Og jeg vil gjette på at snittalderen på ICE-biler som brenner er noe høyere enn TMS :)

Samtidig er det som Musk påpeker null personskade i de tre brannene, de er varslet av bilen og gir fører god mulighet til å komme seg ut av bilen, attpåtil med eiendelene sine! Og brannene har kun oppstått ved skader på batteri som har oppstått i høy hastighet, mens mange ICE-branner oppstår "ut av det blå", både med og uten at motoren jobber.

TL;DR: Er enig i at TMS er tryggere en andre biler, både når det gjelder kollisjon og brannsikkerhet, men for å overbevise ICE-fantastene er det viktig å ikke "justere" statistikken så den ser penest mulig ut for TMS. Det vil svekke troverdigheten.

janmb

Sitat fra: frosken på tirsdag 19. november 2013, klokken 20:23
Tar dette hensyn til tilbakelagt distanse på samme tid mon tro? Og jeg vil gjette på at snittalderen på ICE-biler som brenner er noe høyere enn TMS :)

Distanse: Nei (men TMS kommer enda bedre ut om du regner per distanse isteden for per antall biler)
Alder: Ja.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA