Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en bra parkering..

Startet av Lokführer, torsdag 14. november 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

janmb

Kunne ikke vært mer avslappet i forhold til dette. Teslaer tar IKKE fyr av seg selv - det har hvertfall ikke skjedd hittil. ICE biler derimot brenner jo titt og ofte og har et langt bedre potensiale for å selvantenne enn en Tesla har.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Henning76

Sitat fra: Lokführer på torsdag 07. november 2013, klokken 01:43
Nå blir jeg betenkt.


http://www.nfpa.org/safety-information/for-consumers/vehicles

Det er 152.300 bilbranner i ÅRET i USA alene. Det skjer. Tesla er på ingen måte noen versting i denne sammenhengen.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

bosse

Elbil som konkurrerer med vanligbil er et forholdsvis nytt konsept, og Tesla har det største batteriet av dem alle. Når det oppstår en brann vil folk gjerne vite hvorfor det skjedde og om elbil er trygt for dem og familien. Det er en forståelig interesse, men genererer jo også en del gratis ammunisjon for innbitte motstandere.

Dersom Tesla greier å ha en rask, klar og åpen kommunikasjon rundt disse ulykkene, som får satt dem i perspektiv og belyst sikkerhetsfunksjonene, så tror jeg den ammunisjonen blir mer rødfis enn noe annet.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Bjoris

Det skal godt gjøres at dette blir 100,00% brannsikkert, men jeg har ikke lest om Leaf og I-MIEV som har brent, men det skjer sikkert?

Nå er det vel slik at enkelte har hevdet at batteripakken til Tesla er lovlig langt ut mot sidene av bilen og slik sett er mer utsatt enn i f.eks Leaf?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sindrej

Gode nyheter for potensiell aksjekjøpere, kanskje jeg skulle line opp noen penger i tilfelle ... hmm

Bjoris

Er det tenkelig at problemet hadde blitt løst om det var enklere å slå av batteripakkene? Jeg så i denne sikkerhetsvideoen at kablene må klippes av i frunken, burde det ikke heller vært en skikkelig bryter inn i bilen på et sted den normalt ikke blir deformert?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

vrom

I love the smell of Tesla in the morning

Lokführer

Sitat fra: bjoris på torsdag 07. november 2013, klokken 10:57
Er det tenkelig at problemet hadde blitt løst om det var enklere å slå av batteripakkene? Jeg så i denne sikkerhetsvideoen at kablene må klippes av i frunken, burde det ikke heller vært en skikkelig bryter inn i bilen på et sted den normalt ikke blir deformert?
Det er nok ikke problemet. Blir nesten som å klippe av bensinslangen på en lekk bensintank.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Leif1

Hvis en kortslutter et sånn batteripakke internt er det ingen hjelp i å klippe kabelen som går ut.
Det freser og brenner til det er fritt for energi. (Og det kan ta en hel stund.)
Konvertitt fra S til X

MinTesla

Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

getor

Klart det er leit å se film og bilder av brennende Tesla'er og nyhetsverdien er formidabel for "lame media" som med skadefryd ser at suksesshistorien Tesla får riper i lakken.

Men ærlig talt, for de av oss som har fått bilen og erfart den, betyr dette noe som helst? Bilen er formidabel, den sikreste bilen på veien, komfortable som bare det, med et sinnsykt fint design og kjøreegenskaper av en annen verden. Det er da det som teller?

Trehus brenner hele tiden, hver dag men jeg flytter ikke fra heimen av den grunn.
Dumt for aksjenkursen javel, men ellers? Tror ikke det. Tesla vil fortsatt ha en efterspørsel som langt overgår tilbudet ennå i lang tid.

frkh

Vi kan selvsagt løpe Tesla sitt ærend med å bortforklare hendelsene etter alle kunstens regler. Men en viss grunn til bekymring er der... Kom borti hengerfeste på en bil- deretter brann - hallo? Jeg mener jeg og har lest at Tesla sin batteriteknologi har andre leverandører gått bortifra, pga brannfare...

TRM

Relevant sammenligning må vel være Nissan Leaf? Hvor mange Leaf er det solgt "worldwide", og hvor mange av dem har tatt fyr - uansett årsak?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

eledille

Det er ca 250 millioner biler i USA. Av disse brenner 160 k stykker opp per år (så vidt jeg husker). Det vil si at på det jevne er det en bilbrann per ca 1500 biler per år.

Det har gått ca 20 k Model S'er på veien i ca ett år. Da burde 13 MS'er ha brent opp så langt.

Ingen øyeblikkelig grunn til panikk, med andre ord.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jalla

Når du snakker om brannstatistikken for biler må du huske på at de fleste er påsatte branner slik at din utregning  har liten verdi. Ingen av de vi har sett med Tesla S er påsatte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA