Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har noen kjøpt Euro-Leaf 2013? I så fall, hvilken pris?

Startet av Harlex, torsdag 14. november 2013, klokken 12:29

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: Sole på onsdag 01. mars 2017, klokken 08:55
Første ripe på nåværende bil (85D levert mars -16) ble ganske brutal. Parkerte bil i toppen av en snødekt oppkjørsel på ca 50 meter, gikk inn i huset med førerdøra åpen i noen minutter, og fant bilen seilende baklengs på vei ned bakken da jeg kom tilbake. Skader hele veien rundt etter kontakt med garasjevegg, carport-stolpe og søppelkassestativ. Døra vrengt framover, og bilen dermed ukjørbar.

100% egen feil selvfølgelig, men illustrerer hvordan man kan bli lurt av at 4hjulstrekken gir feste for alle 4 hjul under drift, men når bilen settes i Park er det kun bakre hjulpar som låser. Forhjulene ruller fritt, dette må man være oppmerksom på!!

Eller kanskje var det en straff ovenfra til Tide, som økte årspremien min med 80% et par uker før hendelsen...?
Ajaja, ser för mig den känslan när du ser bilen seila nedför backen....
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Sole

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:11
Tesla skulle lagt inn noe automatikk i sw at hvis bilen står i park men forhjulene begynner å trille skulle den satt på bremsene og sendt push varsel til mobilen ;)

Det var et godt forslag! Skal beskrive hendelsen og sende inn til Tesla, kanskje blir det fanget opp i systemet og vurdert.

Spinner

Sitat fra: Sole på onsdag 01. mars 2017, klokken 08:55men når bilen settes i Park er det kun bakre hjulpar som låser. Forhjulene ruller fritt, dette må man være oppmerksom på!!
Neida, de låser seg de. Etter noen timer... :P

Må ha vært utrolig kjipt å se bilen seile nedover :(

cra

Sitat fra: alda på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:18
Ajaja, ser för mig den känslan när du ser bilen seila nedför backen....

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sole

Sitat fra: alda på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:18
Ajaja, ser för mig den känslan när du ser bilen seila nedför backen....

Vel.....det knøt seg godt i magen med det samme ja  :'(

petersv


Sole

Sitat fra: petersv på onsdag 01. mars 2017, klokken 17:26
Pics, or it didn't happen  ;)

Neivel?

Ok, bilde av førerdøra, så lukket som det for øyeblikket gikk an å få den.

MyMuffin

Sitat fra: rmr på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:17
Sitat fra: Sole på onsdag 01. mars 2017, klokken 08:55
Første ripe på nåværende bil (85D levert mars -16) ble ganske brutal. Parkerte bil i toppen av en snødekt oppkjørsel på ca 50 meter, gikk inn i huset med førerdøra åpen i noen minutter, og fant bilen seilende baklengs på vei ned bakken da jeg kom tilbake. Skader hele veien rundt etter kontakt med garasjevegg, carport-stolpe og søppelkassestativ. Døra vrengt framover, og bilen dermed ukjørbar.

100% egen feil selvfølgelig, men illustrerer hvordan man kan bli lurt av at 4hjulstrekken gir feste for alle 4 hjul under drift, men når bilen settes i Park er det kun bakre hjulpar som låser. Forhjulene ruller fritt, dette må man være oppmerksom på!!

Eller kanskje var det en straff ovenfra til Tide, som økte årspremien min med 80% et par uker før hendelsen...?

huff , føler med deg :(

Hadde en lignende opplevelse. Hadde kjørt 20 mil , varme dekk , parkerte på frosset underlag , begynte å pakke ut av bilen. Så begynte bilen å skli , da dekkene hadde varmet opp "isen" , så frøs det igjen og all friksjon var borte....da forsvant bilen ned en bakke , stoppet i en snøfonn - min lykke var at det ikke ble en ripe.

Har ikke alltid hatt slik flaks dog

Det var slikt underlag som førte til min første ripe. Stod ironisk nok parkert foran en annen tesla, på en parkeringsplass med en svært liten helling. Teslaen bak mistet friksjonen etter å ha parkert og den seilet inn i min i løpet av dagen. Ble stor snakkis på bedriften jeg var hos da dette var de eneste teslaene på hele plassen (stor plass! ).
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

petersv

Sitat fra: Sole på onsdag 01. mars 2017, klokken 20:21
Sitat fra: petersv på onsdag 01. mars 2017, klokken 17:26
Pics, or it didn't happen  ;)

Neivel?

Ok, bilde av førerdøra, så lukket som det for øyeblikket gikk an å få den.

Litt polish, så er den så god som ny! Kondolerer...

Knut Røe

4wd er farlig, man blir blind for vei og føreforhold i mange sammenhenger.
Ser det ofte langs veiene også, som regel de som kjører av veien er store, tunge og høye SUV-er. Tror man er uovervinnelig på alt føre, men det er bare fremdriftsmessig. Det svinger og bremser ikke bedre, heller tvert om da 4wd betyr mer vekt i omløp også.

Øyvind.h

http://www.dinside.no/motor/dinside-kontrollerer-suv-myten/61520237

Har hatt mitt første år med 4wd. Helt fantastisk. Skal aldri tilbake til 2wd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

#476
Klart man svinger bedre med 4wd. Må bare vite hvordan man skal bruke det. Får øve på isbane hvis du ikke får det til ;)
Er også stor forskjell på forskjellige 4wd systemer på feks Vw med 4 motion og leke suv som Rav4, Honda crv osv som ikke er ordentlig 4wd men bare fwd som kobler inn bakhjula ved behov noe de nesten heller ikke får til.

Prøv en skikkelig Subaru eller Audi på isbane og så en bil med rwd på samme dekk. Kommer til å bli overrasket over hvor mye fortere og lettere 4wd er å kontrollere igjennom svingene.


4wd på Tesla legger på bare litt mer vekt enn panotaket, ca samme vekt som en voksen passasjer. Bare at det ligger lavt i bilen. Motoren foran gjør også at vektfordelingen blir bedre (nærmere 50/50/)

2015 P85D

Sole

Siste 2 biler for min del fram til første Tesla i -14 har vært Audi med Quattro. Dual Drive og Quattro er oppleves rimelig likt under kjøring, veldig effektivt. Forskjellen i mitt uheldige tilfelle ligger i park-funksjonen, hvor forhjulene på en fossilbil som står i gear har så mye rotasjonstreghet at de bidrar godt til å bremse bilen på glatt underlag, mens Tesla sine bidrar null.
Jeg var den første noensinne som hadde rutsjet slik ned den bakken, iflg. huseier.

Dnn .

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 03. mars 2017, klokken 09:11
Klart man svinger bedre med 4wd. Må bare vite hvordan man skal bruke det. Får øve på isbane hvis du ikke får det til ;)
Er også stor forskjell på forskjellige 4wd systemer på feks Vw med 4 motion og leke suv som Rav4, Honda crv osv som ikke er ordentlig 4wd men bare fwd som kobler inn bakhjula ved behov noe de nesten heller ikke får til.

Prøv en skikkelig Subaru eller Audi på isbane og så en bil med rwd på samme dekk. Kommer til å bli overrasket over hvor mye fortere og lettere 4wd er å kontrollere igjennom svingene.


4wd på Tesla legger på bare litt mer vekt enn panotaket, ca samme vekt som en voksen passasjer. Bare at det ligger lavt i bilen. Motoren foran gjør også at vektfordelingen blir bedre (nærmere 50/50/)
Korrigering: utenom touareg og kanskje amarok så har alle nyere vw haldex  (fwd til noe sklir så kommer bakhjula med) må tilbake til passat 3b/3bg (97-05) for å få permanent 4x4 :)
Sånn er det med audi a3 og. Har haldex systemet :)
Generelt: alle vag som har rettstilt motor= permanent 4x4. Er den tverrstilt=haldex :)

Cookie Monster

Ser det kom litt feil fram der. Men mente å plassere 4 motion/Haldex sammen med de andre 4wd systemene som ikke er så bra ;)
2015 P85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA