Garanti - Sande Auto AS, Drotningsvik

Startet av teralv, onsdag 06. november 2013, klokken 19:29

« forrige - neste »

teralv

Ja det er mye snodig info - nok om det. Vi er vel "OFF TOPIC" så det holder nå:-)

Vi fortsetter tråden med Garanti og opplevelser hos forhandlere. Dette er viktig for mange, og da kan kanskje tråden fortsette med det.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

BE

@teralv:
Poenget med varme i seter og rattet, er at du kan senke kupétemperaturen med 1-2 grader og oppnå samme komfort. Totalt sett bruker du da mindre strøm på turen!

Det er begrenset hvor mange watt en fysisk kan putte direkte i skinka før det blir for meget, derfor trekker faktisk setevarme veldig lite effekt sammenlignet med varmeapparatet.

Edit: Sorry for off topic, men viktig informasjon
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ingebrigt

De som har vinterpakke og bruker varme i sete og ratt (max 300w?) bruker det til å redusere bruk av varmeapparat som trekker betydelig mer strøm, altså får de lengre rekkevidde.
12% av 20kWt er 2,4kWt, du kunne brukt ratt og setevarmer i timesvis på det du hadde igjen på batteriet da du kom hjem. Hovedlysene sparer deg heller ikke for så mange watt-timer som du later til å tro.
Å lade til 100% før bruk er ikke problematisk, å lade til 100% og la bilen stå fulladet er det som sliter på batteriene - spesielt da i høye temperaturer som vi på vestlandet er velsignet med ca 2 dager i året.

teralv

Lykter, strøm i for og baksete, speil, rute bak, batteripakke, AC, og ratt. Kom ikke å si at ikke det bruker strøm. Hver for seg sikkert lite, men samlet går det ut over rekkevidde. Ingen tvil om det.

Det er ei heller ikke mange dager i året her på vestlandet en har brukt for alt det der - for å snu det andre veien.

Avlsutter denne diskusjonen for min del.
Lys grå.

BE

Sitat fra: teralv på torsdag 07. november 2013, klokken 11:27
Lykter, strøm i for og baksete, speil, rute bak, batteripakke, AC, og ratt. Kom ikke å si at ikke det bruker strøm. Hver for seg sikkert lite, men samlet går det ut over rekkevidde. Ingen tvil om det.
Er det noen som har antydet at det ikke bruker strøm?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ronny

Sitat fra: teralv på torsdag 07. november 2013, klokken 11:18
Da tar jeg Passaten.

Står andre steder i forumet at det bare er å bruke timer og lade batteri før en skal hente ut bilen, da varmes de av lader. Mens en kjører vil de lage nok varme - stemmer ikke det?

Hvilket strømtrekk har varmeteppet pr time??

Du misforstår, batteriet kan ta skade av å bli kaldere enn 20 minus, dvs at dersom du ikke har varmeteppe, må du finne en garasje å parkere bilen i dersom det blir kaldere over tid.Eventuelt bruke bilen hele tiden ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Thomas Parsli

Det er ei heller ikke mange dager i året her på vestlandet en har brukt for alt det der - for å snu det andre veien.

Alt annet enn varme (antar det er det du mener med AC) bruker marginalt med strøm;
Det blir sikkert noen hundre meter mindre rekkevidde, men det kan ihvertfall jeg leve med.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ingebrigt

Det ser ut som at du kunne hatt mer nytte av å lære deg å bruke Leafen din enn av å selge den (med tap?), men du får uansett ha lykke til med salget.

Kjell Leaf

Du er faktisk på bærtur nå, setevarme/rattvarme trekker svært lite strøm og påvirker omtrent ikke kjørelengden i det hele tatt, og siden man da kan senke kupetemperaturen et par grader så sparer man faktisk strøm. Sete og rattvarmen slår seg også av og på fordi den er termostatstyrt, så de trekker svært lite strøm. Dersom dette bruker 240W i snitt pr. time vil det gå 100 timer å tømme batteriet for strøm.
Siden du bare kan kjøre i underkant av 3 timer i 60-70 km/t før driften har tømt batteriet sier det seg selv at strømforbruket er mye mindre enn du tror.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

teralv

Ja, ja - poenget et oppfattet nå.

Da kan vi fortsette tråden om garantier.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lys grå.

Leaf_entusiast

Sitat fra: Ronny på torsdag 07. november 2013, klokken 11:33
Sitat fra: teralv på torsdag 07. november 2013, klokken 11:18
Da tar jeg Passaten.

Står andre steder i forumet at det bare er å bruke timer og lade batteri før en skal hente ut bilen, da varmes de av lader. Mens en kjører vil de lage nok varme - stemmer ikke det?

Hvilket strømtrekk har varmeteppet pr time??

Du misforstår, batteriet kan ta skade av å bli kaldere enn 20 minus, dvs at dersom du ikke har varmeteppe, må du finne en garasje å parkere bilen i dersom det blir kaldere over tid.Eventuelt bruke bilen hele tiden ;)

Batteriet tar ikke skade av temperaturer ned mot -20 grader. NASA har gjort mange tester med Li-ion batterier og temperaturen må ned i -50 -80 grader før det tar skade. Jeg hadde samme diskusjonen med Nissan og de hevdet først at det var skadelig. De kom så tilbake med en uttalelse fra teknisk direktør hvor de bekreftet at det ikke var skadelig, men de tilføyde at en for rask temperaturøkning ikke var bra. Dersom det var skadelig så kunne jo ingen Leaf oppbevares i kaldere strøk over lengre tid. I og med at batterivarmen trekker strøm og må stoppe når det kun er 30% igjen så vil det kun være midlertidig at den har noen effekt. Hvis en Leaf er parkert på gardermoen under den kaldeste vinterperidoen så vil jo en uten varmeteppe kunne hente bilen sin med opp mot 100% kapasitet mens en med "varmeteppe" kun har 30% igjen.

teralv

Svar fra Nissan Norge:

Takk for at du har kontaktet Nissan LEAF Kundeservice 07/11/2013

Ditt referansenummer er: 1-4LKNDI

I forbindelse med din henvendelse vedrørende garantien på Nissan LEAF som er importert fra et EU land, kan jeg informere om at denne vil ha Nissan PAN-europeisk garanti på 3 år/100.000km (avhengi av hva som inntreffer først) på selve bilen, og 5 år/100.000km (avhengi av hva som inntreffer først) på det elektriske systemer.

Utover den generelle Nissan PAN europeisk garanti har Nissan LEAF importert fra et EU land ingen form for rettigheter etter norsk Forbrukerkjøpslov mot verken norske forhandlere eller Nissan Nordic.

Vi håper at dette er til hjelp. Hvis du har flere spørsmål, ønsker en e-brosjyre eller å arrangere en prøvekjøring kan du gjerne ta kontakt med oss ved Nissan LEAF Kundeservice på 800 800 98. Du kan også finne mer informasjon om Nissan LEAF og andre elektriske kjøretøy på nettsiden vår www.nissan.no. Vi er også tilgjenglig på Click-to-Call og Click-to-Chat på www.nissan.no/leaf.

Du kan gjerne også kontakte en av våre dedikerte Nissan LEAF eksperter i vårt nettverk av autoriserte forhandlere. For en oversikt over Nissan LEAF forhandlere i Norge, vennligst gå inn på http://www.nissan.no/#tools/find-it

Med vennlig hilsen,

Antonette Tamarra

Nissan LEAF Kundeservice Norge

Åpningstider: Man- Fre: 09.00-17.00

Tlf: 800 800 98

E-mail: evnorway@nissan-services.eu

Web adresse: www.nissan.no/leaf
Lys grå.

pottle

Sitat fra: Ronny på torsdag 07. november 2013, klokken 11:33

Slik jeg forstår det sliter batteriene mer i på steder hvor gjennomsnittstemperaturen er langt høyere enn vi i Norge. Høy temperatur er verre for batteriet enn det 0-føret vi vanligvis har.

SitatAll LEAFs reported to have battery capacity loss have been in hotter climates ( mainly Arizona, Texas and California).

www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

teralv

Jeg har ikke vert på service enda med min Leaf, men skal i januar.
Da antar jeg at Nissan bl.a sjekker batterienes status.

Hvordan blir den dokumentert ovenfor bileier?
Får en noen form for utskrift som bekrefter at alt er ok, og innenfor gitte marginer?

Kanskje litt paranoid tenkt, men jeg ville ikke blitt særlig overasket over om Nissan tilbakeholdt slik informasjon (særlig på importbiler) for å spare den kostnaden. Men jeg som kunde ønsker selvsagt å se Nissan i kortene slik at jeg vet at mine rettigheter er ivaretatt.

Hvordan praktiseres dette anyone?
Lys grå.

Ingebrigt

Det jeg har sett på nett er et ark med en til fem stjerner i fire(?) kategorier.  Hvis du leter litt på forumet ligger der sikkert et eksemplar. Mener å ha lest at en av de som mistet kapasitet i statene fikk rapport med full pott kort tid før første streken forsvant.  Jeg tror man får mer relevant informasjon fra Leaf Spy appen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA