Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jurassictest - Hvor treffsikker er den for Tesla?

Startet av Lokführer, onsdag 13. november 2013, klokken 23:02

« forrige - neste »

Lokführer

Det er/vil jo bli mange biler som befinner seg langt unna servicesenterene, men hva gjør man når en garantisak skal fikses? Skal man kjøre 20-30mil til nærmeste servicesenter? Eller kommer det da en ranger gratis og fikser dette?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Brede

Sitat Teslas hjemmeside:
"Tesla Rangers kan utføre de fleste garantireparasjoner, men kostnaden for besøket er ikke dekket under nybilsgarantien."

Elkjell

#2
Sitat Elon Musk

"Your time is valuable and should not be spent driving to or waiting at our service centers. Tesla is putting in place a valet service, so that your car is seamlessly picked up and replaced with a loaner and then returned as soon as we are done. There is no additional charge for this."


solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

cra

Etter kjøpsloven har du krav på at feil og mangler innenfor garanti dekkes uten kostnad for forbruker, så det ser jeg ikke på som noe problem. Se avsnitt for Retting: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128875
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Voll1

Er det noen som har erfaringer når det gjelder garantireparasjoner utenfor servicesentrene? Må man ha "ranger service" for å få dette? Og må man betale for besøket (pr km eller prepaid)?  Hva bør man velge av service-pakker?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

krish

Jeg venter en ranger i Vestfold i dag pga. død bil, og jeg går jo ut fra at det ikke koster meg noe at de kommer og vekker den til live... Men det blir spennende å se..! Sier fra her når jeg vet svaret. :)

cra

For dere som ikke har giddet å (?) klikke på linken jeg la ved over ;)

Sitat
Du må først akseptere at selgeren forsøker å rette opp mangelen. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg. Selger kan i hvert fall foreta to forsøk på å rette samme mangel, og enda flere dersom det er særlige grunner som gjør det rimelig. Dette må vurderes konkret i den enkelte sak.

Dersom reparasjonen tar lengre tid enn en uke, vil du som utgangspunkt ha krav på å få låne en bil fra selger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bakskj

Sitat fra: krish på tirsdag 19. november 2013, klokken 12:44
Jeg venter en ranger i Vestfold i dag pga. død bil, og jeg går jo ut fra at det ikke koster meg noe at de kommer og vekker den til live... Men det blir spennende å se..! Sier fra her når jeg vet svaret. :)

Nå er vi jo helt klart spente på hvorfor bilen er død.. 12V problematikken igjen?
TM3 LR AWD

krish

@cra: Takk for at du gir oss det inn med teskje! :)

Da har rangeren fiksa bilen, og det var ladeporten som var gåen. Altså ikke selve kontaktene, men det som er rundt selve kontakten og som den låsepinnen går ned fra. Denne var defekt, så han bare bytta den og da skulle alt være i orden igjen. Rangeren har satt på 5.8-oppdateringen gjennom sin egen PC slik at alt skulle være i orden før han drar igjen, så jeg har ikke fått prøvd bilen selv ennå, men han sa at han hadde prøvd lading og at alt var fint nå. Så da stoler jeg på det. :)

12V-batteriet var jo flatt og jeg fikk feilmeldinga om det, men dette var altså bare en følgefeil av at ladeporten var defekt. 12V-batteiet hadde rett og slett blitt flatt fordi det ikke hadde fått support fra hovedbatteriet pga. feilen i ladeporten - hvis jeg forstod det rett... :)

Voll1

Tesla sier: "Tesla Rangers kan utføre de fleste garantireparasjoner, men kostnaden for besøket er ikke dekket under nybilsgarantien. Rangertjenesten er kanskje ikke umiddelbart tilgjengelig i alle områder. Rangertjenestens prissetting er basert på; per besøk, per kjøretøy. "
ref http://www.teslamotors.com/no_NO/service

Jeg er derfor redd at henvisningen til forbrukerkjøpsloven blir for "enkel". Dette kan raskt bli "advokat-mat".

Hvis man f.eks. bor på Kirkenes, kan man da forvente at Tesla skal komme og fikse garantireparasjoner "uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg"? Ser også at området som Tesla sier er dekket av ranger service, stopper langt sør i Nordland.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Stig O

Kjenner jeg blir rimelig stressa av all ladeproblematikk som postes her daglig. Jeg bor 3-3 1/2 time fra et servicesenter og dette er jo rene bingoen om lading funker eller ikke. Har utsatt leveringen til februar (reserverte nov. 2012), men begynner og misste troen på at problemene løses til den tid.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

ebbrey

Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2013, klokken 17:15
Kjenner jeg blir rimelig stressa av all ladeproblematikk som postes her daglig. Jeg bor 3-3 1/2 time fra et servicesenter og dette er jo rene bingoen om lading funker eller ikke. Har utsatt leveringen til februar (reserverte nov. 2012), men begynner og misste troen på at problemene løses til den tid.

Husk at så fort noe skjer skrives det gjerne her med en gang av aktive brukere.. Alt som ikke skjer derimot.. ;)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

hhartes

Jeg skal ta ut pappapermen på tesla-loffen på den spanske landsbygda til våren. Regner ikke med at service-nettverket har rukket å bli spesielt godt utbygd rundt der innen da. Noen som føler seg kompetente til å si noe om "hva hvis" noe skjærer seg der nede - enten det er en garantisak eller føreren som må få rettet opp noen dumheter? Bør jeg opprette et opprette et redningsfond:-)?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

krish

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:29
Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2013, klokken 17:15
Kjenner jeg blir rimelig stressa av all ladeproblematikk som postes her daglig. Jeg bor 3-3 1/2 time fra et servicesenter og dette er jo rene bingoen om lading funker eller ikke. Har utsatt leveringen til februar (reserverte nov. 2012), men begynner og misste troen på at problemene løses til den tid.

Husk at så fort noe skjer skrives det gjerne her med en gang av aktive brukere.. Alt som ikke skjer derimot.. ;)

Godt innspill, ebbrey. Det vi er strålende fornøyd med skriver vi lite om - og det meste er jo de aller fleste av oss strålende fornøyde med. Rangeren som var her hos meg i dag sa at ladeproblematikken kom til å forsvinne så snart rød og blå adapter var på plass, da det var schuko-lading som skaffa dem problemer. Han sa at det var ingen andre land i verden som sleit med denne problematikken, da det er bare Norge og Belgia som har IT-nett. Så vi får håper han har rett! :)

Jeg lovte tidligere i denne tråden og bekrefte/avkrefte om jeg måtte betale for rangeren som kom til Vestfold for å blåse liv i bilen min, og da kan jeg altså bekrefte at jeg ikke måtte betale noe for dette. Han kikka nesten litt dumt på meg når jeg spurte. :) Da har han altså kjørt 1,5 time fra Oslo og fiksa bilen, satt på oppdatering av 5.8 og ventet de 3-4 timene det tok før han sjekka at alt var i orden og kjørte 1,5 time tilbake til Oslo. Intet annet enn imponerende! :)

Voll1

Spørs om det blir gratis når Tesla Ranger har kjørt i 30 timer (1933 km) til Kirkenes for å fikse noe. Eller om det er gratis når en flak-bil skal frakte Teslaen tilbake til Trondheim og deretter opp igjen.  :o
Model S  2013-2018
Model X  2017-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA