Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av thoru, onsdag 13. november 2013, klokken 12:57

« forrige - neste »

Daeedor

#15
Tror ikke man komme lavere enn ca 80 km rekkevidde i minus 25 med den nye Euroleaf , kan hende ned mot 60 km  i den gamle , men likevel tror jeg det mest realistiske er ca 100km  rekkevidde på den nye ved normal , forsiktig kjøring.   :)

FrodR

Hehe, det er noen ulike oppfatninger rundt omkring ja, takk for svar til dere. Tesla er uaktuell for meg uansett, det har jeg for det første ikke råd til, og jeg har ikke blitt overbevist heller, men det er nå en annen historie. Det er en barnefrakter / jobb / på butikken-bil jeg er ute etter. Nå skal jeg snart slutte og lese forumer inntil jeg har fått bilen, så kan jeg heller gjøre mine egne erfaringer:-)
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

BE

Men! Hvis det er 25 minusgrader, og du kjører 70 km, og GLEMMER å sette bilen til lading. Da er det jo bare 5 km gjenværende rekkevidde på Leaf. Altså MÅ løsningen være en Tesla  ::)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

FrodR

2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Kjell Leaf

Sitat fra: BE på fredag 08. november 2013, klokken 14:28
Men! Hvis det er 25 minusgrader, og du kjører 70 km, og GLEMMER å sette bilen til lading. Da er det jo bare 5 km gjenværende rekkevidde på Leaf. Altså MÅ løsningen være en Tesla  ::)
Bruker man en del av de rå kreftene som er i Tesla vil man nok oppdage at man ikke kommer lengre enn med en Leaf.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TB

Sitat fra: BE på fredag 08. november 2013, klokken 14:28
Men! Hvis det er 25 minusgrader, og du kjører 70 km, og GLEMMER å sette bilen til lading. Da er det jo bare 5 km gjenværende rekkevidde på Leaf. Altså MÅ løsningen være en Tesla  ::)

Står stadig fossilbiler langs vegen der fører har "glemt" og fylle drivstoff, spesielt i Festningstunnelen er dette ein populær "sport".  :)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

streken

#21
Jeg ble litt oppgitt over utgangspunktet for denne artikkelen. Enhver som har forsøkt å stikke en finger i jorda må vite at forbruksdata oppgitt av bilprodusenter så å si aldri stemmer med virkeligheten.

Inspirert av dette bestemte jeg meg for å være litt analytisk på vei til jobb sist onsdag, nettopp for å se hvor mye strøm Leafen trekker ved "pen, normal kjøring".
Temperaturen var +1 grad, det var midt på dagen og for det meste tørr asfalt. Batteritemp var fire streker hele tiden. Kupevarmeren stod på 23 grader og varmesetet stod på fullt hele tiden (det skal være behagelig å kjøre bil). Jeg startet med 100% lading og kjørte 47,3km. Ved ankomst hadde jeg 70% resterende batterikapasitet. Snittforbruket havnet på ca 12,7kwh/100km.
Det interessante er hvor og hvordan jeg kjørte: Drøbak-Fornebu, på svingete vei med gode høydevariasjoner, på motorvei, gjennom Operatunnelen og E18 Drammensveien i venstrefilen. Jeg laget aldri kø på noe tidspunkt og lå ikke under fartsgrensene, men brukte heller ikke bremsepedalen mer enn nødvendig og droppet de heftigste akselerasjonene. Kjørte i vanlig D, ikke Eco, og brukte cruise der det var hensiktsmessig. 

Bilen er en fransk 2013 Acenta med (velfungerende) varmepumpe, som siden den var ny 10.sept har gått 5300km. Den står på Nokian Hakka R2 vinterdekk.

Når Leaf oppgis til 199km (under optimale forhold) og jeg med kjøreturen beskrevet over lå an til en rekkevidde på godt over 150km gjennom hovedstaden under typiske novemberforhold, synes jeg faktisk dette er bra.
Jeg kan selvsagt lett ankomme jobb med langt høyere strømforbruk, men da må jeg bryte alt av fartsgrenser med god klaring og være først ut av alle lyskryss. Enda lavere strømforbruk er selvsagt også mulig dersom jeg ønsker det, det er et spørsmål om prioritering og bevissthet.
Det blir spennende å se hvordan vinteren blir!

Poenget mitt? At rekkevidden har vel så mye å gjøre med hvem som sitter bak rattet.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

knnygar

Sitat fra: streken på lørdag 09. november 2013, klokken 13:54
Snittforbruket havnet på ca 12,7kwh/100km.

Poenget mitt? At rekkevidden har vel så mye å gjøre med hvem som sitter bak rattet.
På ECO B i sommar hadde eg eit snitt på ca. 13,5 kwh/100km, og syntest det var bra :-(
No i haust er eg komen opp i 15-16.

Trur eg må teste litt med D og litt meir "egg på gasspedalen" køyring.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

ctr46

Jeg har kjøpt Leaf for noen uker siden og idag fikk jeg kjenne litt på rekkevidde angsten. Jeg har som sagt en 2013 Euroleaf Tekna. Planen idag var å kjøre til Nordby senteret i Sverige fra Oslo for å handle litt.

Jeg hadde planlagt å lade på hurtiglader ved Sarpsborg på vei til Sverige - en strekning på rett over 90 km. Jeg lå i fartsgrensen hele veien og hadde cruise på 100km/t på motorveien.

Det var våt asfalt og hadde satt klima på 22 grader i bilen. Det var ca -4 grader ute. Jeg har piggrie vinterdekk med anbefalt dekktrykk som står i døra. Jeg hadde ladet batteriet fullt og forvarmet ca 30 minutter før jeg startet turen. Det var 98% på batteriet da jeg kjørte hjemmefra. Ved ankomst hurtiglader i Sarpsborg hadde jeg fått tre streker ved "gjettometeret" samt at batteriprosenten hadde blitt borte (indikerte under 6% batteri igjen).

Da jeg begynte å lade hadde jeg 5% igjen. Dette var en strekning på ca 9,5 mil. Jeg trodde at den nye Leafen skulle ha vesentlig bedre rekkevidde enn dette  typisk 12-15 mil. Ladet til 80% og kjørte til Nordby senteret. Der hadde de fått 8 nye plasser i P1 i det nye parkeringshuset. Veldig bra! 16A uttak.

Gjorde det samme på vei tilbake, ladet i Sarpsborg til 80%. Det visste jeg jo ikke ville holde helt hjem så måtte stoppe i Ski for å lade igjen. Det holdt også ganske akkurat. Fra Sarpsborg til Ski var det litt over 70 km. Ankom Ski med 6% batteri igjen.

Jeg ligger stort sett på rundt 0,2 kw i snitt forbruk.

Er dette unormalt?? Syns jeg burde ha bedre rekkevidde enn dette. Bilen har forresten nå gått 2000 km siden den var ny.

Takk for innspill :)
85D

Mr.Zero

Sitat fra: ctr46 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:09
Jeg har kjøpt Leaf for noen uker siden og idag fikk jeg kjenne litt på rekkevidde angsten. Jeg har som sagt en 2013 Euroleaf Tekna. Planen idag var å kjøre til Nordby senteret i Sverige fra Oslo for å handle litt.

Jeg hadde planlagt å lade på hurtiglader ved Sarpsborg på vei til Sverige - en strekning på rett over 90 km. Jeg lå i fartsgrensen hele veien og hadde cruise på 100km/t på motorveien.

Det var våt asfalt og hadde satt klima på 22 grader i bilen. Det var ca -4 grader ute. Jeg har piggrie vinterdekk med anbefalt dekktrykk som står i døra. Jeg hadde ladet batteriet fullt og forvarmet ca 30 minutter før jeg startet turen. Det var 98% på batteriet da jeg kjørte hjemmefra. Ved ankomst hurtiglader i Sarpsborg hadde jeg fått tre streker ved "gjettometeret" samt at batteriprosenten hadde blitt borte (indikerte under 6% batteri igjen).

Da jeg begynte å lade hadde jeg 5% igjen. Dette var en strekning på ca 9,5 mil. Jeg trodde at den nye Leafen skulle ha vesentlig bedre rekkevidde enn dette  typisk 12-15 mil. Ladet til 80% og kjørte til Nordby senteret. Der hadde de fått 8 nye plasser i P1 i det nye parkeringshuset. Veldig bra! 16A uttak.

Gjorde det samme på vei tilbake, ladet i Sarpsborg til 80%. Det visste jeg jo ikke ville holde helt hjem så måtte stoppe i Ski for å lade igjen. Det holdt også ganske akkurat. Fra Sarpsborg til Ski var det litt over 70 km. Ankom Ski med 6% batteri igjen.

Jeg ligger stort sett på rundt 0,2 kw i snitt forbruk.

Er dette unormalt?? Syns jeg burde ha bedre rekkevidde enn dette. Bilen har forresten nå gått 2000 km siden den var ny.

Takk for innspill :)

Litt høyere lufttrykk i dekkene, temp i kupé ned til 18 og fart ned til 80. Dette ville gjort underverker..!  :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

ctr46

Hvor mye mer luft bør jeg ta i dekkene ca? Du tenker det vil være en del å spare på å sette ned temp i kupeen også? Hmm det kan jeg teste. Regnet med at det å kjøre i 100km/t ville gjøre at jeg fikk noe mindre rekkevidde men ikke at det ville ha så mye å si. Men skjønner at alle de tre tingene totalt sett har gjort at jeg har fått redusert rekkevidden med 20-30% kanskje?

Takk for svar :)

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 23. november 2013, klokken 23:13
Sitat fra: ctr46 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:09
Jeg har kjøpt Leaf for noen uker siden og idag fikk jeg kjenne litt på rekkevidde angsten. Jeg har som sagt en 2013 Euroleaf Tekna. Planen idag var å kjøre til Nordby senteret i Sverige fra Oslo for å handle litt.

Jeg hadde planlagt å lade på hurtiglader ved Sarpsborg på vei til Sverige - en strekning på rett over 90 km. Jeg lå i fartsgrensen hele veien og hadde cruise på 100km/t på motorveien.

Det var våt asfalt og hadde satt klima på 22 grader i bilen. Det var ca -4 grader ute. Jeg har piggrie vinterdekk med anbefalt dekktrykk som står i døra. Jeg hadde ladet batteriet fullt og forvarmet ca 30 minutter før jeg startet turen. Det var 98% på batteriet da jeg kjørte hjemmefra. Ved ankomst hurtiglader i Sarpsborg hadde jeg fått tre streker ved "gjettometeret" samt at batteriprosenten hadde blitt borte (indikerte under 6% batteri igjen).

Da jeg begynte å lade hadde jeg 5% igjen. Dette var en strekning på ca 9,5 mil. Jeg trodde at den nye Leafen skulle ha vesentlig bedre rekkevidde enn dette  typisk 12-15 mil. Ladet til 80% og kjørte til Nordby senteret. Der hadde de fått 8 nye plasser i P1 i det nye parkeringshuset. Veldig bra! 16A uttak.

Gjorde det samme på vei tilbake, ladet i Sarpsborg til 80%. Det visste jeg jo ikke ville holde helt hjem så måtte stoppe i Ski for å lade igjen. Det holdt også ganske akkurat. Fra Sarpsborg til Ski var det litt over 70 km. Ankom Ski med 6% batteri igjen.

Jeg ligger stort sett på rundt 0,2 kw i snitt forbruk.

Er dette unormalt?? Syns jeg burde ha bedre rekkevidde enn dette. Bilen har forresten nå gått 2000 km siden den var ny.

Takk for innspill :)

Litt høyere lufttrykk i dekkene, temp i kupé ned til 18 og fart ned til 80. Dette ville gjort underverker..!  :D
85D

Rio

Sitat fra: ctr46 på søndag 24. november 2013, klokken 00:13
Hvor mye mer luft bør jeg ta i dekkene ca? Du tenker det vil være en del å spare på å sette ned temp i kupeen også? Hmm det kan jeg teste. Regnet med at det å kjøre i 100km/t ville gjøre at jeg fikk noe mindre rekkevidde men ikke at det ville ha så mye å si. Men skjønner at alle de tre tingene totalt sett har gjort at jeg har fått redusert rekkevidden med 20-30% kanskje?

Takk for svar :)


Effektforbruket går opp eksponentielt med hastigheten på grunn av luftmotstanden.  Det betyr faktisk at det er forskjell på å kjøre i motvind: 90 km/t + 30 km/t blir 120 km/t, mens 90 km/t - 30 km/t (halevind) gir 60 km/t. (Det er selvsagt det samme for fossilbiler også.)

Mange går opp ca 10% i lufttrykk, men sjekk at du ikke mister veigrep.

Setevarme/rattvarme bruker nesten ingen effekt, så det er "gode valg" den dagen du trenger litt ekstra rekkevidde, men selvsagt er bilen der for å brukes. Det er ikke meningen man skal fryse.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ctr46

Sitat fra: Rio på søndag 24. november 2013, klokken 01:15
Sitat fra: ctr46 på søndag 24. november 2013, klokken 00:13
Hvor mye mer luft bør jeg ta i dekkene ca? Du tenker det vil være en del å spare på å sette ned temp i kupeen også? Hmm det kan jeg teste. Regnet med at det å kjøre i 100km/t ville gjøre at jeg fikk noe mindre rekkevidde men ikke at det ville ha så mye å si. Men skjønner at alle de tre tingene totalt sett har gjort at jeg har fått redusert rekkevidden med 20-30% kanskje?

Takk for svar :)


Effektforbruket går opp eksponentielt med hastigheten på grunn av luftmotstanden.  Det betyr faktisk at det er forskjell på å kjøre i motvind: 90 km/t + 30 km/t blir 120 km/t, mens 90 km/t - 30 km/t (halevind) gir 60 km/t. (Det er selvsagt det samme for fossilbiler også.)

Mange går opp ca 10% i lufttrykk, men sjekk at du ikke mister veigrep.

Setevarme/rattvarme bruker nesten ingen effekt, så det er "gode valg" den dagen du trenger litt ekstra rekkevidde, men selvsagt er bilen der for å brukes. Det er ikke meningen man skal fryse.

Ble bare litt forundret over at det ville gi så store utslag. Litt usikker på hvilke vinterdekk jeg har, men har skjønt at Nokian R2 er best i forhold til rullemotstand. Får kanskje prøve å gå litt ned på tempen, men vil helt klart ikke sitte og fryse :)

Takk for svar!
85D

Mr.Zero

Sitat fra: ctr46 på søndag 24. november 2013, klokken 01:50
Sitat fra: Rio på søndag 24. november 2013, klokken 01:15
Sitat fra: ctr46 på søndag 24. november 2013, klokken 00:13
Hvor mye mer luft bør jeg ta i dekkene ca? Du tenker det vil være en del å spare på å sette ned temp i kupeen også? Hmm det kan jeg teste. Regnet med at det å kjøre i 100km/t ville gjøre at jeg fikk noe mindre rekkevidde men ikke at det ville ha så mye å si. Men skjønner at alle de tre tingene totalt sett har gjort at jeg har fått redusert rekkevidden med 20-30% kanskje?

Takk for svar :)


Effektforbruket går opp eksponentielt med hastigheten på grunn av luftmotstanden.  Det betyr faktisk at det er forskjell på å kjøre i motvind: 90 km/t + 30 km/t blir 120 km/t, mens 90 km/t - 30 km/t (halevind) gir 60 km/t. (Det er selvsagt det samme for fossilbiler også.)

Mange går opp ca 10% i lufttrykk, men sjekk at du ikke mister veigrep.

Setevarme/rattvarme bruker nesten ingen effekt, så det er "gode valg" den dagen du trenger litt ekstra rekkevidde, men selvsagt er bilen der for å brukes. Det er ikke meningen man skal fryse.

Ble bare litt forundret over at det ville gi så store utslag. Litt usikker på hvilke vinterdekk jeg har, men har skjønt at Nokian R2 er best i forhold til rullemotstand. Får kanskje prøve å gå litt ned på tempen, men vil helt klart ikke sitte og fryse :)

Takk for svar!

I en rekke instruksjonsbøker står der at en skal øke lufttrykket i vinterdekk med 0,2 bar - altså fra f.eks 2,5 til 2,7. Jeg med en en rekke andre elbilister øker trykket med 0,5 eller mer. Husk å se på rett skala på luftfylleren.. Jeg har ikke merket nevneverdig dårligere grep. Rullemotstanden derimot, ja den reduseres.  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA