Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av thoru, onsdag 13. november 2013, klokken 12:57

« forrige - neste »

thoru


Thomas Parsli

Jeg har bare kommunikasjonsdirektørangst:

Hun legger også til at biler som blir solgt under Nissan Norge, selges med et varmeteppe rundt batteriene. Dette mangler biler som er importert av andre forhandlere. Også dette kan påvirke rekkevidden til Pedersens bil, mener Bakken.

http://www.jurassictest.ch/GR/ mener forøvrig at Trondheim-Stokkøya går med et nødskrik hvis man kjører i 70km/t. I praksis vil det ikke gå kalde dager, dager med regn, dager med vind eller dager med våt snø i vegbanen.

http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html er egentlig på kanten, man skjønner godt hvorfor de ikke har et eksempel på kjøremønster med 80km/t -10 grader og varme på.

199km "fritidskjøring" er riktignok oppnåelig men det skal være flatt, tørt og lite (eller ingen) trafikk.
Jeg påstår fortsatt at Leaf har 90-150km rekkevidde, og tror Nissan kunne solgt like mange biler hvis de sa det samme.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

thoru

#2
enig der. men de som trur bilen klarer en fast teoretisk avstand, må ha fått feil info eller ikke sjekket ting godt nok.
Komisk lesning, der det stod at han tok toget hjem :p

pottle

#3
Uansett så har mannen et poeng! Hvis Nissan og Witro har lovt Frank en bil som kjører 199 km (jfr. all annonsering) så må en som ny elbilkjører og legmann tro på det.

Nissan har gjennom Carwings mange millioner km med forhåndstall i databasen sin. Hvis de ikke ser at gjennomsnittsforbruket, for de mange tusen normale bilene som kjører på vegen hver dag, er 1,5 kWh per mil så blir det å holde tilbake sannheten.

Det kan godt være at de får til en lengde på 20 mil i testøyemed (i vakumtube og maglevdekk), men har de allerede REELLE tall så syns jeg det er uærlig å bruke lab-tallene som salgstriks.

Som dere alle vet: 20 kW (brukbar energi på batteriet) / 1,5 kWh/mil (vårt snittforbruk) = 133 km.

Jeg klarer iallefall ikke trylle fram flere watt fra batteriet og jeg har ALDRI vært under 1,3 på en eneste strekning jeg har kjørt. (Til og med et forbruk ned på 1,3 gir bare 15 mil).

Skulle ønske at mannen hadde lest litt her først for å få litt tips om virkeligheten slik at en slipper å lese triste ting om bil-valget mitt i avisen.

Når alt er sagt så dekker Leafen min 95 % av bruket mitt, de siste 5 % finner jeg alltids ut av.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no


bjorn_2390

"Står det 130 kilometer en morgen, betyr det at du har kjørt hardt dagen før og du har ikke lenger rekkevidde av den grunn."
Okkkkayy.. hm.
Blå Euro-Leaf (2012)

Electra

Sitat fra: thoru på onsdag 06. november 2013, klokken 11:30
http://www.elbil.no/elbiler/1146-gufs-fra-fortida

Flott info thoru  :)

Kjørte selv tur-retur Kristiansand-Grimstad + noe lokalkjøring i dag. Ble noen erfaringer rikere som jeg vil dele med Dere:

Startet med 99% batteri, ca 35 km hver vei, nesten alt i 100 km/t sone. Resten i 60 til 90 sone. Satte som mål å holde fartsgrensen, samt inne temp på ca 18-20 grader. Bruke tidvis setevarmer.

Ved 8% batteri igjen konker "estimert km igjen" ut og det vises kun noen streker. Dette er jeg klar over, kjører på batteriprosent uansett. Noe få hundre meter fra hurtigladeren i Sørlandsparken så konker batteriprosenten ut også! Har ikke sett dette før. Viste 6% igjen, så plutselig viste den også kun streker.

Uansett, ved lade start viste lader 5% igjen på batteriet, hadde startet dagen på 99% og trippen endte på 106km. Ute temp i dag: +2 til -1 grader, tilnærmet tørt føre.

Har altså gått ned nesten 50 km på rekkevidden (1/3 av det jeg har hatt) ved at det:
1. Har blitt 10 grader kaldere (enn september)
2. Kjørt mesteparten i 100km/t på motorvei, isteden for ca 60-70km/t snitt til vanlig

erikf

Sitat fra: pottle på onsdag 06. november 2013, klokken 09:36
Uansett så har mannen et poeng! Hvis Nissan og Witro har lovt Frank en bil som kjører 199 km (jfr. all annonsering) så må en som ny elbilkjører og legmann tro på det.

Nissan har gjennom Carwings mange millioner km med forhåndstall i databasen sin. Hvis de ikke ser at gjennomsnittsforbruket, for de mange tusen normale bilene som kjører på vegen hver dag, er 1,5 kWh per mil så blir det å holde tilbake sannheten.

Det kan godt være at de får til en lengde på 20 mil i testøyemed (i vakumtube og maglevdekk), men har de allerede REELLE tall så syns jeg det er uærlig å bruke lab-tallene som salgstriks.

Som dere alle vet: 20 kW (brukbar energi på batteriet) / 1,5 kWh/mil (vårt snittforbruk) = 133 km.

Jeg klarer iallefall ikke trylle fram flere watt fra batteriet og jeg har ALDRI vært under 1,3 på en eneste strekning jeg har kjørt. (Til og med et forbruk ned på 1,3 gir bare 15 mil).

Før folk kjøper Leaf er det sikkert policy hos leverandørene at de må ha blitt fortalt av selger at tallene ikke stemmer. Ellers blir det rekkeviddeangst så klart. Jeg har bare orddelingsangst derimot.

Er dårlig av nissan å bruke labtall nå når de har så mye data, helt enig.

Mitt gjennomsnitt siste året:

Okt: 0.15
Sept: 0.14
Juni, Juli, Aug: 0.13
Mai: 0.14
April: 0.15
Mars: 0.16
Feb: 0.20
Jan: 0.23
Des: 0.21
Nov: 0.18

Nesten det samme året før.

Du sier du aldri kommer under 0.13, jeg vet ikke hva som er gjengs.. jeg klarer i typisk lettkupert 70-sone å kjøre 7-8 mil med 0.11-0.12. (og følger trafikken).
Klarer du 0.12 kan du rekke 166 km. Det skal godt gjøres.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

RuneW

Sitat fra: pottle på onsdag 06. november 2013, klokken 09:36
Nissan har gjennom Carwings mange millioner km med forhåndstall i databasen sin. Hvis de ikke ser at gjennomsnittsforbruket, for de mange tusen normale bilene som kjører på vegen hver dag, er 1,5 kWh per mil så blir det å holde tilbake sannheten.

For Norge da dette tallet være høyere enn 1.5 i årsgjennomsnitt?

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Daeedor

#9
Sitat fra: RuneW på fredag 08. november 2013, klokken 10:43
Sitat fra: pottle på onsdag 06. november 2013, klokken 09:36
Nissan har gjennom Carwings mange millioner km med forhåndstall i databasen sin. Hvis de ikke ser at gjennomsnittsforbruket, for de mange tusen normale bilene som kjører på vegen hver dag, er 1,5 kWh per mil så blir det å holde tilbake sannheten.

For Norge da dette tallet være høyere enn 1.5 i årsgjennomsnitt?

Var ute og kjørte igår , 61 km distanse , hastighet ca 80km/t ,varme på , gjennomsnitt 17,2 kWh.  Og jeg har en ny Euroleaf med Varmepumpe.   :) -laveste jeg har kjørt på med varme på , er ca 14.....

Balrog

Det er en enkel løsning på rekkeviddeangst og den heter Tesla. 200k (+++) mer, riktignok. Jeg synes det er helt vanvittig av Nissan å påstå 200 km rekkevidde på en Leaf, som er ca det dobbelte av hva man i praksis har hvis man har høyrefot som Knut Arild Hareide ().

Under dårlige forhold er rekkevidden ned mot 50km, som selvsagt avstedkommer problemer for mange. Det er utrolig irrelevant at man kan kjøre 199 km i 15 grader i 41,5km/t på en sykkelvei i Nederland med cruise control uten å bruke brems eller radio.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BE

Tesla er dyrt å holde på veien sammenlignet med en liten fossilbil, de som tror noe annet lurer bare seg selv. (Noe som selvsagt er lov for å forsvare kjøpet). Dersom en trilling eller Leaf ikke er tilstrekkelig, er det useriøst å påstå at Tesla er svaret. Se heller etter en Auris Hybrid, eller noe annet i den størrelsen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

FrodR

Er det virkelig tilfelle at rekkevidde er ned mot 50km ved dårlige forhold? Da er markedsføringen av denne bilen temmelig villedende syns jeg. Har bil i bestilling (kontrakt skrevet), og venter levering om 2-3 uker. Men 5 mil på en lading syns jeg blir snaut altså, og det er ofte -20 grader her jeg bor om vinteren. Hva er "dårlige forhold" som kan få rekkevidde  helt ned til 50 km?
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Kjell Leaf

Sitat fra: FrodR på fredag 08. november 2013, klokken 13:02
Er det virkelig tilfelle at rekkevidde er ned mot 50km ved dårlige forhold? Da er markedsføringen av denne bilen temmelig villedende syns jeg. Har bil i bestilling (kontrakt skrevet), og venter levering om 2-3 uker. Men 5 mil på en lading syns jeg blir snaut altså, og det er ofte -20 grader her jeg bor om vinteren. Hva er "dårlige forhold" som kan få rekkevidde  helt ned til 50 km?
Husk at dette ble fortalt av en Tesla-eier.
Tesla tror jeg blir en fryktelig dyr bil å ha etter at garantien er gått ut.
Om ikke ting har endret seg drastisk det siste året i Amerika er ikke kvaliteten den aller beste heller ?
Jeg tror ikke det er noe sjakktrekk å kjøpe Tesla for å spare bompenger og en skvett bensin/diesel.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Å få rekkevidden ned i 50km på en lading på Leaf'en lar seg sikkert gjøre, men da innebærer selvsagt "dårlige forhold" mer enn bare motvind. Kanskje en like interessant test på egen Leaf kan bli "Hvor kort rekkevidde klarer jeg å få til". Får ta det en dag i vinter når det er riktig kaldt, kjøre rally opp fjellet og ned igjen med minst mulig regen. Max varme og åpne vinduer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA