Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av III, tirsdag 12. november 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

III

Batteriet er gåent etter ca 80000km, 3,5 år etter at bilen ble kjøpt fra Røhne-Selmer.
Hva gjør man ?
A) Må vi bla opp 70000 for nytt batteri inkl. arbeid eller kan man ta det på delkasko-forsikring ?
B) Har man noe krav i forhold til RS , siden batteriet er en såpass stor del av verdien og batteriet ikke er så gammelt ?
C) Ble fortalt at garantien på batteriet er 3 år , stemmer dette ?

Har behandlet batteriet etter alle kunstens regler , sjelden gått ned under 20% og sjelden presset bilen på effekt.
Like fullt , batteriet må enten sendes til Sveits og repareres , noe som fort kan bli dyrt og ikke så gøy om batteriet ikke lar seg reparere.

Hyggelig om noen har et tips eller to om hva man gjør.

>:(
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Carl Anton Stenling

I en slik situasjon er det vel naturlig å hevde en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Batteriet er jo forventet å ha vesentlig lengre levetid enn 3,5 år/80.000 km slik at her er det nok en produksjonsfeil. Hvis bilen er kjøpt av RS så kan kravet rettes til RS som forhandler.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

III

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:31
I en slik situasjon er det vel naturlig å hevde en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Batteriet er jo forventet å ha vesentlig lengre levetid enn 3,5 år/80.000 km slik at her er det nok en produksjonsfeil. Hvis bilen er kjøpt av RS så kan kravet rettes til RS som forhandler.

Noen andre som har hevdet dette og fått oppfylt kravet ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

TB

Sitat fra: AGD på tirsdag 05. november 2013, klokken 20:14
Noen andre som har hevdet dette og fått oppfylt kravet ?

Her er ein sak som liknar. Står det er litium batteri i denne bilen, men ellers virkar saken lik.

http://www.rb.no/bil/article6948449.ece
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Svesa

Tror jeg kan skaffe deg batteri til ca. 45.000,- pluss evt montering.
Hadde en bil som vi byttet ut et defekt batteri inne hos Røhme i Sandvika nå og de tok litt over 8.000,- inkl. EU kontroll for å bytte og klargjøre og driftsjekke det.

Gi meg et pip hvis du vil jeg skal sjekke.

Mhp

Jeg er i samme båt, med kaputt Zebra batteri. Jeg har fått et tilbud fra Elbilmek på rep av betteriet i Sveits til 40000kr. Men mye av den kosten er transport (ca 15000kr) Hvis man var flere skulle jeg tro at denne ble mye lavere pr batteri.

Tilbudet inkluderer da demontering, transport, rep og montering igjen.
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

hma

Tilbudet til Elbilmek ser greit ut. Du sparer sikkert en del tusenlapper om du demonterer batteriet selv (det er relativt enkelt). Hvor lang tid kan de garantere for?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mhp

Elbilmek tar 5 timer for demontering/montering (5000kr)

Jeg har faktisk ikke undersøkt dette med om jeg får noe garanti, regner med at produsenten i Sveits gir noe.. men jeg må vel uansett betale 15000 i transport..
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

III

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:31
I en slik situasjon er det vel naturlig å hevde en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Batteriet er jo forventet å ha vesentlig lengre levetid enn 3,5 år/80.000 km slik at her er det nok en produksjonsfeil. Hvis bilen er kjøpt av RS så kan kravet rettes til RS som forhandler.

Carl Anton

Takk Carl Anton , tror det går veien med denne metoden.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hma

Det er en litt vanskelig situasjon dette, enn så lenge FzSonic/FIAMM er de eneste som kan reparere Zebra-batteriene sine. Alternativet ved å ikke reparere det er å selge bilen som delebil, noe som er synd og strengt tatt unødvendig. Siden det ikke finnes alternativer mener jeg at tilbudet til Elbilmek er akseptabelt, selv om det er en høy pris å betale.
Om du velger reparasjon bør du kreve en garantitid, f.eks på X antall år eller minimum antall kjørte km.
Du bør også stille krav til leveringstid, slik at det ikke haler ut i det uendelige.

FzSonic har fortsatt en BMI som tilhører meg, den ble sendt inn tvia R&S for et år siden, og jeg har ikke hørt et pip... Har hørt rykter om at de jobber med en ny HW-revisjon, men det er umulig å vite om den er kompatibel med Think sin BMI-sw. Ville vært interessant å høre om Elbilmek (som har vært på besøk hos fabrikken) vet noe mer om dette.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Svesa

Får 6 mnd garanti ved kjøp av nytt batteri....


elektrolux

Hadde samme problemstilling selv for et års tid siden, og problemet var den gang at ( i følge R&S ) at en kunne sende batteriet til Sveits, men svært få lot seg faktisk reparere. Dermed sto jeg ovenfor en kostnad på transport og rep, men ingen garanti på at bilen fungerte etterpå. Jeg valgte derfor løsningen som garanterte suksess, nemlig nytt batteri.

Skal en minimere risikoen for feil, ( og unødvendige utgifter ) ta ned batteriet selv, frakt det selv til Sveits i kombinasjon med en skitur i alpene, og la Elbilmek montere batteriet. De har vært på kurs i Sveits og har nødvendig utstyr for å montere og initiere det på rette måten.

Batteriet er ikke større enn at det passer inn i en vanlig stasjonsvogn, eller på en liten henger. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Kethorp

Din siste kommentar, betyr det at du har fått positiv respons fra R&S?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Thomas Parsli

Det betyr vel heller at han har fått et klart svar i Asker og Bærum tingrett :D

http://elbil.no/elbiler/1149-thnk-eier-seiret-i-retten

Hvis ikke Siemens Financial Services slår seg konkurs, får han 44.544,- og er ute av leasingavtalen.
Hva han gjør nå er minst like spennende!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA