Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla - Miljøaspektet

Startet av elgen, tirsdag 12. november 2013, klokken 19:22

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 23. januar 2014, klokken 16:07
Men finner ikke noe info noe sted?
http://salto.no/hva-skjer/  har nyheter fra 2012  :o
Jeg sendte dem en mail og påpekte det for litt over en uke side.
Fikk kort og konsist svar
"Hei
Vi åpner den 23/1. velkommen.

Med vennlig hilsen
Kristian H. Braathen
Salto Ladestasjoner AS
"


Her er og en artikkel - på mere hjemmelig sider
http://elbil.no/ladestasjoner/1200-i-dag-avdukes-enkel-norsk-hurtiglader
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Var innom Skøyen idag kl 1630. Der var det ingen som lada.

Det som finnes av ladepunkt er dette:
- Stor kombinert CHAdeMO / Type 2 lader med kabel. Denne virka vere aktiv.
- Mindre kombinert CHAdeMO / Type 2 lader med kabel. Tape rundt kabel, med lys.
- Mindre kombinert CHAdeMO ? / Type 2 lader med kabel. Tape rundt kabel, uten lys.
- Dobbel søyle med Schuko/ Type 2 kontakt, samme typen som dei nye Oslo Kommune har satt opp? Her er det ingen kabel, må ha med eigen.
- Type 2 veggmontert boks frå ABL Sursum. Må ha type 2 kabel for og kunne bruke denne.
- Større type 2 veggmontert boks, med to uttak. Må ha type 2 kabel for og kunne bruke denne.

Totalt:
- 2 eller 3 punkt for CHAdeMO
- 7 punkt for Type 2
- 2 punkt for Schuko

Testa ikkje om det var mulig og lade. Stod at SMS eller RFID måtte bli brukt på CHAdeMO / Type 2 lader. Var ingen instruksar om kva for RFID kort som skulle bli brukt. Mulig alle kort av rett type virkar no i starten?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: TB på søndag 26. januar 2014, klokken 19:09
Totalt:
- 3 punkt for CHAdeMO
- 7 punkt for Type 2
- 2 punkt for Schuko

Nei. 2 CHAdeMO og 1 Combo
Den venstre av de to smale hurtigladerene har ikke CHAdeMO.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Sitat fra: Elmo på mandag 27. januar 2014, klokken 21:33
Nei. 2 CHAdeMO og 1 Combo
Den venstre av de to smale hurtigladerene har ikke CHAdeMO.

Hmm, du har mulig rett. Sjekka ikkje denne veldig nærme. Men, som vist på bilde er det to kablar, i ulik farge, så eg antok det var CHAdeMO på begge to.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

JanBrede

Var nedom der i kveld for å sjekke;
Ser ut til at den ene lille hurtigladeren er tatt vekk?

Testet samtidig ut litt av de type 2 punktene som står der.

- Dobbel søyle med Schuko/ Type 2 kontakt, samme som Oslo kommunes
- Type 2 veggmontert boks fra ABL Sursum
- Større type 2 veggmontert boks, med to uttak.

- Den første lyste grønt, men responderte ikke positivt på hverken Ruter kort eller Fortums ladebrikke, bare tenkte seg om litt også tilbake til grønt uten å låse opp.
- Den andre blinket grønt, og ga strøm, men ikke mer enn 16A.
- Den tredje så ut til å være avslått.

Hurtigladerene så ut til å være operative, men testet de ikke.

Har forstått at dette prøveprosjektet skal være åpent for bruk mellom 10 og 15, forstår ikke helt det og elbil-kolleger på jobb har lurt på hva de driver med, kan ikke annet enn å si meg enig.  Ser ikke at det renner over av ladepunkter i Oslo med tilgang på mer enn 16A, så hvorfor man skal stenge ned dette etter arbeidstid når langt de fleste faktisk forflytter seg?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

svingen

hehe,blir jo bare dummere og dummere det her
viser seg att man må ha et ladekort som man minimum må ha 10 klip,altså det prosjektet er skal vare i 6 mnd? og så må man kjøpe 10 klipp? og kan kun bruks mellom 10 og 15,ja kan ikke si jeg er spesielt imponert..... det her tilfrestiller ikke en gang "basis" krav om sporadisk bruk,lurer på hva dem prøver og opnå med den testen her? att minst mulig bruker tjenesten? burde jo vært åpent hele tiden spør du meg....rare greier

http://www.powerpark.salto.no/~saltoxdo/site/powerpark
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: JanBrede på søndag 02. februar 2014, klokken 23:02
Har forstått at dette prøveprosjektet skal være åpent for bruk mellom 10 og 15, forstår ikke helt det og elbil-kolleger på jobb har lurt på hva de driver med, kan ikke annet enn å si meg enig.  Ser ikke at det renner over av ladepunkter i Oslo med tilgang på mer enn 16A, så hvorfor man skal stenge ned dette etter arbeidstid når langt de fleste faktisk forflytter seg?

Om hurtigladerene skal ha åpningstider mellom 10 og 15 blir det litt feil / upraktisk. Praktisk plassering for min del, men om det er stengt etter kl 15, og krever spesielt klyppekort har det neppe nokon praktisk bruk.

Type 2 boksane er truleg montert i reklamesammenheng?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

JanBrede

Sitat fra: TB på søndag 02. februar 2014, klokken 23:16
Sitat fra: JanBrede på søndag 02. februar 2014, klokken 23:02
Har forstått at dette prøveprosjektet skal være åpent for bruk mellom 10 og 15, forstår ikke helt det og elbil-kolleger på jobb har lurt på hva de driver med, kan ikke annet enn å si meg enig.  Ser ikke at det renner over av ladepunkter i Oslo med tilgang på mer enn 16A, så hvorfor man skal stenge ned dette etter arbeidstid når langt de fleste faktisk forflytter seg?

Om hurtigladerene skal ha åpningstider mellom 10 og 15 blir det litt feil / upraktisk. Praktisk plassering for min del, men om det er stengt etter kl 15, og krever spesielt klyppekort har det neppe nokon praktisk bruk.

Type 2 boksane er truleg montert i reklamesammenheng?

Nå har PowerPark kommet godt tilbake på banen og forklart hvordan de har tenkt at dette skal fungere i mail til meg, det meste er oppsummert i innlegget her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12390.0.html

Det skal være døgndrift på lading, men personer for å ta i mot tilbakemelding mellom 10 og 15, samt mulighet for å gi elektronisk tilbakemelding.

Foreslår at de som ønsker å være med på å utforme fremtidens ladeløsninger og betalingsløsninger gir sine tilbakemeldinger i nevnte tråd. Og ikke minst, hvis det passer for dere, tar den lille kosten det faktisk er og tester ut betalingsløsningene deres.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA