Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjulstøy

Startet av Samepoint, tirsdag 12. november 2013, klokken 10:37

« forrige - neste »

Samepoint

Er det bare meg eller er den A-stolpen veldig i veien? Vil si jeg er en dyktig sjåfør og aldri kræsjet (Bank i bordet), eid utallige ulike biler.. I løpet av 1 uke så har jeg hatt vanskeligheter med å se fotgjengere (2ganger), de har vært i "blindsonen"(A-stolpen)! Har ikke hatt stor hastighet, så har vært greit å bremse ned (akkurat). Er det noen andre som har samme opplevelsen? Ikke opplevd dette på noen andre biler..
09.13 Leaf Tekna

cra

Jeg har tenkt det samme, men har heldigvis ikke laget noen "nær-døden-opplevelse" for noen fotgjengere enda. Synes den tar mye sikt i en del veikryss; den er liksom akkurat der du kan forvente at det kommer trafikk.  :-\  Det betyr jo at jeg får trimma ryggmusklene litt når jeg bøyer meg hit og dit, så det går jo greit, men det er stor forskjell fra de andre bilene jeg har, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har samme opplevelse selv, har hatt 3 nestenulykker pga blindsonen fra A-stolpen. Har også eid og leid mange ulike biler uten å oppleve noe liknende.

Lynet

Helt enig, har nesten tatt to fotgjengere! Og en gang var faktisk en hel Volvo i blindsonen!!!
Men det er mange nye bilmodeller som har kraftig A-stolpe, skal du ha 5 stjerner i kollisjonstester må det være solid.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

pottle

#4
Tiltredes. Har blitt oppmerksom på dette når jeg er ute og kjører. Har nok dessverre brutt vikeplikten for mer enn en fotgjenger i løpet av høsten.

Vi får bare håpe at ingen, aldri, tar en Carl I. Hagen her.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

emil

Opplever det selv nesten daglig på en av de "faste" kjørerutene som går i en venstresving i lav hastighet. Føler at jeg ikke ser veien i det hele tatt når jeg sitter normalt og lener meg som oftest godt forover og over mot passasjersetet for å få god nok sikt. Hadde også noen mindre episoder i fotgjengerfelt den første tiden jeg hadde bilen.

Men der er ikke Leafen unik, har opplevd det med flere nye små/mellomklasse biler med god sikkerhet da de vel både skal ha en ganske forsterket A-stolpe og noe airbag greier inni der.

På samme måte som sjekk av vanlig blindsone kommer naturlig kommer det etter noen måneder med Leaf en ekstra bevegelse i kroppen mot høyre og venstre for å se forbi begge sider av A-stolpen.

Men det største problemet jeg opplever i bykjøring er ikke A-stolpen, men at folk (gjerne med musikk på øret) rett og slett ikke hører bilen og går ut i veien rett foran meg.

cra

Jeg er mer bekymra for organdonorer^H^H^H^H^H^H^H^H folk som ikke bruker refleks, enn for de som måtte befinne seg akkurat der A-stolpen er. Stolpeproblematikken er som regel et problem som oppstår i relativt lav hastighet. Disse skyggene man plutselig passerer derimot er overalt, også i 80-soner.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

#7
Dette er egentlig et seriøst problem for mange nyere biler som skremmende demonstrert i denne videoen:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10042990

Man kan bli skyggeredd av mindre!

Om Leaf'en er verre enn andre tilsvarende biler vet jeg ikke, men på generelt grunnlag syne jeg det nesten er rart at biler med så redusert sikt blir godkjent...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rio

Jeg har vendt meg til at jeg alltid beveger hodet til høyre og venstre for å sjekke blindsonen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

knnygar

Har også lagt merke til dette.
Og det kikholet dei har laga midt i stolpen er ikkje akkurat til stor nytte.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Balrog

+1 på nestemulykke gr. a-stolpen. Vær ekstra forsiktig i rudkjøringer..
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sven erik

har det samme på i miven min   men har kjørt de fleste fosilbiler uten problemet   men er nokk for vinklingen  da de skal ta hensyn til luft motstand   faktisk virker det som den på imiven er bredere en tesla sin

MrMastodon

Har ikke hatt problemer med A - stolpen før i dag. Det var ruskevær i Bergen (en sjeldenhet sin kjent) og jeg holdt på å overse en bil i rundkjøringen. Ironisk nok var dette på vei til karosseriverkstedet til Sande i Åsane.
Men fytti katta det var ekkelt at det kom en bil foran meg "ut av det blå". Rundkjøring og regn er en farlig kombinasjon med denne A - stolpen.....

Kjell Leaf

Jeg merket det også da jeg hadde demobilen hjemme, en veldig krapp venstresving på landevegen og det var umulig å se om det kom bil mot meg, hele venstre kjørebane var gjemt bak A-stolpen. Jeg syns det var ganske ekkelt og måtte bøye meg både hit og dit. Men håper det blir en vane når jeg får min bil, finner vel en bevegelse for å se håper jeg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

eivisa

Har kjørt 2 år no, og stolpen tar veldig mye av sikten, >:(
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA