Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjulstøy

Startet av Ingez, tirsdag 12. november 2013, klokken 10:19

« forrige - neste »

Ingez

Hei
Jeg har brukt forvarming ca 15 min for jeg kjører ut, når jeg kommer til bilen er den varm med damp / Tåke på alle vinduer, er det noen fler som har dette problemet?
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

kjbu

Normalt problem ved mye fuktighet inni bilen. Typisk høst / vinter problem.
Du må få ut fuktigheten ved å ta en langtur med mye varme og vinduer litt åpne. Parkering under tak / garasje med vinduer åpne vil også lette tørking.
Kjøre med AC+varme+resirkulering vil også tørke luften.

Parkere med luftavfukter i bilen bør også fungere, uten at jeg tar testet det selv.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

Når du bruker forvarming , brukes ikke aircondition systemet. Dermed blir ikke luften tørket opp , og i tillegg vil eventuell kondens som som har samlet seg på aircondition elementet ( og som muligens har frosset til is som nå tines opp) siden forrige kjøretur , nå følge med inn. I tillegg vil eventuell fuktighet som ligger i bilen fra før , på gulvmatter mv , også gå over i dampform.  Løsning :  Kjør bilen med Ac på sammen med varme , til all fuktighet forsvinner, også ved vanlig kjøring.  Luft gjerne et et øyeblikk med åpent vindu når bilen er blitt varm , for å få ut mest mulig fuktighet.Skru deretter av AC. Kjør uten AC element påskrudd ihvertfall de siste 5 minutter før du parkerer bilen , for å unngå is-oppsamling på AC elementet før du skrur av og parkerer.   ;)

BE

Dette er et velkjent problem i alle Leaf.

Husk å skru av AC 10 minutter før en parkerer bilen slik at den kan blåse seg tørr. Hvis ikke vil aktivering av forvarming kaste fukten fra kondenseren inn i bilen og lage dugg (Siden forvarming alltid er resirkulering av luft).

Dersom det er fuktig på gulvet i bilen vil du selvsagt får dugg på rutene uansett hva du gjør før du parkerer siden forvarmingen bare resirkulerer luften. Da må du få tørket ut bilen for å bli kvitt problemet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ingez

Sitat fra: kjbu på tirsdag 05. november 2013, klokken 08:50
Normalt problem ved mye fuktighet inni bilen. Typisk høst / vinter problem.
Du må få ut fuktigheten ved å ta en langtur med mye varme og vinduer litt åpne. Parkering under tak / garasje med vinduer åpne vil også lette tørking.
Kjøre med AC+varme+resirkulering vil også tørke luften.

Parkere med luftavfukter i bilen bør også fungere, uten at jeg tar testet det selv.
Bilen står i garasje. Dampen kommer bare når jeg setter på varmeapparatet
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

teralv

Spurte Nissan forhandler i går om ikke dette med bruk av omluft ikke enkelt kunne endres i firmware - svaret var nei, selv om det er helt ubegripelig.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Daeedor

Sitat fra: Ingez på tirsdag 05. november 2013, klokken 09:12
Sitat fra: kjbu på tirsdag 05. november 2013, klokken 08:50
Normalt problem ved mye fuktighet inni bilen. Typisk høst / vinter problem.
Du må få ut fuktigheten ved å ta en langtur med mye varme og vinduer litt åpne. Parkering under tak / garasje med vinduer åpne vil også lette tørking.
Kjøre med AC+varme+resirkulering vil også tørke luften.

Parkere med luftavfukter i bilen bør også fungere, uten at jeg tar testet det selv.
Bilen står i garasje. Dampen kommer bare når jeg setter på varmeapparatet

Se mitt innlegg ovenfor , der forklarer jeg dette for deg.  Gjelder også Teralv nedenfor : omluft vil ikke fungere bedre , da Airconditon kompressor ikke går når bilen ikke er påskrudd ! ( dvs "tenningen er av") , fuktighet innestengt i bilen vil fortsatt dampe opp inni bilen. Dersom man kun tar luft utenfra vil den dra med seg fuktighet inn , også fra AC kondenser. ( dette er en "kjøleradiator" som sitter foran varmeapparat "radiatoren" , og ligger således først i luftløpet på vei inn i bilen.)  Bare les innlegget mitt og de andre ovenfor mitt , dette forklarer det hele. Dette gjelder forøvrig alle biler med AC !!! 

Bobbulf

Synes også dette er alt for dårlig. Er ikke interessert i å måtte huske på å slå av AC 10min før parkering, dette burde kunne løses på en bedre måte av Nissan.
På min Mercedes med fjernstyrt Webasto har aldri dette vært noe problem i det hele tatt, kan starte forvarming fra fjernkontroll eller på tid, bilen blir varm og det er aldri noe dugg i bilen, selv i høstvær i Bergen med mye regn og svingende temperaturer.
Det burde ihvertfall vært mulig at når man er tilkoplet strøm mens man forvarmer så kunne Leafen sørget for å holdt duggen borte, at man evnt kunne ha et valg om å bruke litt mer strøm for å unngå problemet. Bilen klarer jo fint å holde duggen borte under kjøring, så dette burde ikke vært noe problem overhodet.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Ingez

Men hvorfor slår leafen AC på når det er kaldt på auto? Jeg har AC slått av som regel
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Daeedor

#9
Ved bruk av defrosterknappen , settes AC på pga at den tørker opp luften , dette har jeg skrevet mye om i andre innlegg her.(forklaring nedenfor :)    :P

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 05. november 2013, klokken 09:05
Når du bruker forvarming , brukes ikke aircondition systemet. Dermed blir ikke luften tørket opp , og i tillegg vil eventuell kondens som som har samlet seg på aircondition elementet ( og som muligens har frosset til is som nå tines opp) siden forrige kjøretur , nå følge med inn. I tillegg vil eventuell fuktighet som ligger i bilen fra før , på gulvmatter mv , også gå over i dampform.  Løsning :  Kjør bilen med Ac på sammen med varme , til all fuktighet forsvinner, også ved vanlig kjøring.  Luft gjerne et et øyeblikk med åpent vindu når bilen er blitt varm , for å få ut mest mulig fuktighet.Skru deretter av AC. Kjør uten AC element påskrudd ihvertfall de siste 5 minutter før du parkerer bilen , for å unngå is-oppsamling på AC elementet før du skrur av og parkerer.   ;)
Sitat fra: Ingez på tirsdag 05. november 2013, klokken 11:24
Men hvorfor slår leafen AC på når det er kaldt på auto? Jeg har AC slått av som regel

Se ovenfor , min venn - svaret står jo der - hvis du leser det en gang til.  ;D  -  til andre som er misfornøyde - det kan jeg godt være enig i !  - men på småbiler ( jeg har flere biler med AC , og de større bilene er bedre på dette pga mere luftvolum !) så vil dette alltid være et problem i vinterhalvåret pga liten luftgjennomstrømning og spesielt med mye småkjøring, da bilen ikke rekker å tørke opp skikkelig. Det overrasker meg at folk ikke vet hvordan et aircondition anlegg fungerer , det er jo bare et kjøleskap ! Det er varmt på baksiden av kjøleskapet der varmen hentes ut  , og på en bil sitter denne radiatoren foran vannradiatoren i motorrommet. Kjøleradiatoren , som jo blir kald og får kondens på seg , sitter inni dashbordet.   Alle husker vel at fryseren må avrimes fra tid til annen fordi det hoper seg opp med is inni....det er jo stort sett ikke særlig utlufting på det. I en bil er det jo litt bedre , men samme virkning vil oppstå på kjølelementet , med den virkning at luften blir tørket opp , og elementet fylles opp med kondens/is. (som tiner senere , og renner ut under bilen hvis det ikke er for kaldt !....) :)

kjbu

Sitat fra: Ingez på tirsdag 05. november 2013, klokken 09:12
Sitat fra: kjbu på tirsdag 05. november 2013, klokken 08:50
Normalt problem ved mye fuktighet inni bilen. Typisk høst / vinter problem.
Du må få ut fuktigheten ved å ta en langtur med mye varme og vinduer litt åpne. Parkering under tak / garasje med vinduer åpne vil også lette tørking.
Kjøre med AC+varme+resirkulering vil også tørke luften.

Parkere med luftavfukter i bilen bør også fungere, uten at jeg tar testet det selv.
Bilen står i garasje. Dampen kommer bare når jeg setter på varmeapparatet

Gjør det til en vane å sette et vindu på gløtt når du parkerer i garasjen, så fuktigheten kan sive ut. Da blir du kvitt problemet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Electra

Sitat fra: Ingez på tirsdag 05. november 2013, klokken 08:18
Hei
Jeg har brukt forvarming ca 15 min for jeg kjører ut, når jeg kommer til bilen er den varm med damp / Tåke på alle vinduer, er det noen fler som har dette problemet?

Jepp, opplevde dette selv i dag tidlig. Garasje, ca 2+ grader ute og startet varmen med App fra tlf ca 5-10 min før jeg gikk til bilen.

Må gi Daeedor kredd for alle forklaringene rundt denne problematikken :)

Sjekk også annen tråd som omhandler det samme:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10290.15.html

edan

Om nok kunder klager til Nissan om dette, vil de kanskje måtte endre firmware til f.eks å la ac gå under forvarming med tilkoblet strøm.

Jeg har en følelse av at Nissan ikke leser dette forumet.
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Rio

Klag, klag og klag til forhandleren!

Det er ikke bare vinduene som kondensen setter seg på, men alle kontaktene og elektronikken, som blir korrodert innen 5 år.

Det er helt unødvendlig - en enkel endring i firmware kan gjøre at man får inn frisk luft (ev. varierer).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Om ansatte i Nissan Norge leser forumet aner jeg ikke, men slike ting bestemmes nok i Japan...

Når Nissan klarer å produsere like dårlige vindusspylere år etter år tror jeg ikke noen få personers kondensproblemer teller i det hele tatt -desverre.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor enkelte er så plaget, mens andre (inkludert meg selv) aldri har opplevd problemet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA