Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla - Miljøaspektet

Startet av Oddvar, mandag 11. november 2013, klokken 21:00

« forrige - neste »

Oddvar

Er det noen som har prøvd seg på denne strekningen ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Electra

Da jeg bor i Kristiansand er dette en høyst aktuell strekning. Har ikke prøv enda, men skal gi lyd når anledningen byr seg.

Det som er veldig viktig er at vi alle videreformidler våre ønsker til Hurtiglader utbyggerene, slik at dette skjer raskest mulig. Grønn kontakt har bla en link hvor vi kan legge til forslag.

Anbefaler at vi bruker denne:

http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge


Oddvar

Jeg bor i Flekkefjord har problemer med og kjøre Kr sand / Stavanger ,men vet at de skal sette opp hurtigladere mot kr sand . Så den veien blir enkel og kjøre ,men Flekkefjord Stavanger der burde det vært en lader på Helleland . "Bens kaffe" så hadde det vært en topp strekning å kjøre . Fikk Mail fra Grønn Kontakt hvor de informerte om Flekkefjord ,Mandal og Lyngdal blir det hurtigladere over nyttår .  Det var utsatt pga de venter på en ny stander på ladestasjonene .hmm . Ellers så er det 16A lader i Mandal og Flekkefjord ,samt Egersund ,så turen er mulig , men en vil bruke lang tid før en er i Stavanger :-(
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Eirikog

Kjørte Bergen-Tvedestrand i sommer. Hadde lyst å kjøre elektrisk, og regnet litt på det, men uten hurtiglading ca. ved Flekkefjord ville det bli overnatting eller en meget lang dag som ikke passet helt inn i planene. Derfor ble det fossilbil - som også hadde plass til mer bagasje. Da dieselmotoren havarerte allerede på Stord var det derimot liten tvil om at Leafen måtte inngå i en improvisert plan B. Takboksen måtte på for å få med all bagasjen, så var spent på rekkevidden. Kom frem utpå formiddagen neste dag, etter hurtiglading på Stord (Heiane) og i Sandnes (Luravika), treglading (16 A) og overnatting i Flekkefjord, hurtiglading i Kristiansand og Arendal (Stoa). Nordover igjen kjørte vi ytre veien Flekkefjord-Egersund-Klepp. Flott tur, men det blir bra med hurtigladere i Flekkefjord, Mandal og Lyngdal.

Se ellers disse trådene:
Mandal-Stord i Leaf: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7157.0.html
Kjøre Nissan Leaf fra stavanger til Oslo: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6815.msg72967.html#msg72967
Hurtiglader i Flekkefjord? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5599.15.html

Dette skjemaet er kjempenyttig til å anslå realistisk rekkevidde, både i planlegging på forhånd, og underveis:
http://dl.dropboxusercontent.com/u/35284720/postfiles/leafcharts/LEAFrangeChartVersion7G100.pdf
I stedet for å ta utgangspunkt i hastighet og regne på alle faktorene i fotnotene, pleier jeg bare å velge kolonne ut fra kWh/km-tallet som står med liten skrift øverst. Har erfart omtrent hvor stort forbruk jeg har under ulike forhold, og følger med på forbruket underveis på langturer.
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

Rapid

Sitat fra: Eirikog på tirsdag 05. november 2013, klokken 11:40
og i Sandnes (Luravika), treglading (16 A) og overnatting i Flekkefjord,

Klarte du Sandnes - Flekkefjord med 80% lading og takboks? 50kmt hele veien da?

Eirikog

Klarte det så vidt – litt nervøs på slutten. Men tror jeg ladet til et sted mellom 80 og 100% i Sandnes, noterte dessverre ikke detaljene. Snittforbruket for hele den dagen var 0,16 kWh/km, ifølge Carwings. Hvis det var forbruket på strekningen Sandnes-Flekkefjord også, og Leaf Range Chart stemmer, så ville 80% lading vært akkurat for lite til de 117 km. Tipper forbruk uten takbøyler og takboks ville vært 0,15 eller 0,14. Om vinteren kan det vel bli knappe marginer om en starter med fullt batteri også. (Hurtigladeren på Bryne er vel noen få km nærmere Flekkefjord, men betyr en omvei på ca. 16 km.)
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

Jærbuen

Mener Dalane Energi bygger ut hurtiglading neste år, så da blir det enkelt å kjøre Stavanger - Kr.sand.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA