Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønskes: Motor m/styring + evt batterier til ELbåt-prosjekt

Startet av joern100, mandag 11. november 2013, klokken 19:48

« forrige - neste »

Milzit

Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2013, klokken 23:12
Mtp hjemmelading er den beste langsiktige løsningen vedvarende en ladeboks med fastmontert kabel. UMC er tenkt som midlertidig og fleksibel løsning. Sats på Salto om dere trenger en god ladeløsning nå- etterhvert kommer det sikkert flere gode alternativ for de som har 230V IT hjemme.
UMC er hverken tenkt eller markedsført som en midlertidig løsning. UMC og en blå 32A er ikke noe problem å bruke permanent, enig at det med Schuko ikke er ideelt. (har hengt min i en stropp så den ikke belaster kontakten i påvente av adapter). (og ja, jeg vet at man kun belaster en kurs...)
Jeg tror for mange vil en UMC utmerket fungere som lader hjemme.  Jeg liker også som nevnt ovenfor her veldig godt med UMC'en å kunne låse opp ved å trykke å på kabelen, uten å måtte trykke på nøkkelen for å få ut Type 2 kabelen. Greit å ha nøkkelen i lommen.
Har man behov for stor ladehastighet hjemme skjønner jeg selvfølgelig at man velger en slik boks.

Griffel

Sitat fra: ebbrey på mandag 04. november 2013, klokken 19:42
Så bra :) Kan noen forklare hvorfor dette også er maks på dobbeltlader? :P
Dette var da gode nyheter.
Når de lading over 32 A kreves det uansett en ladestasjon med fastmontert kabel,
og jeg kan vanskelig tro at netteier er begeistret for 64 A enfaskurser. Bortsett fra det burde det være mulig sett fra Teslas side.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Elektriske_Jan på mandag 04. november 2013, klokken 23:11
Sitat fra: eledille på mandag 04. november 2013, klokken 23:06
Som sagt har du krav på å få igjen pengene.

Å...da så... Problem løst  :o

Til info så er prisen på Salto boksen 5500,- + mva = 6.875,- som er UTEN kabel. Kabel koster vel 2000,- inkl. mva. (4 meter)

Man har i hvert fall krav på dette hvis man har et reelt behov for å lade på mer enn 13 A. Det løser selvfølgelig og dessverre ikke hele problemet, fordi man må  legge ut en haug med penger og kanskje krangle for å få dem igjen.

Men jeg håper i hvert fall at det kan stagge folk fra å begynne å tjuvkoble UMC'en sin.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på tirsdag 05. november 2013, klokken 00:01
Man har i hvert fall krav på dette hvis man har et reelt behov for å lade på mer enn 13 A. Det løser selvfølgelig og dessverre ikke hele problemet, fordi man må  legge ut en haug med penger og kanskje krangle for å få dem igjen.

Men jeg håper i hvert fall at det kan stagge folk fra å begynne å tjuvkoble UMC'en sin.
De som har et reelt behov for dette burde uansett uansett ha en Type 2 ladestasjon hjemme, og heller glede seg over at problemet er løst. Jeg synes ikke synd på de som må ha 32 A og som derfor må ut med et beskjedent beløp for infrastruktur til en 700k bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: torerikb på mandag 04. november 2013, klokken 21:47
Den lader på på 7,4 kW eller 42 km/t
Hva oppdatering består i er utenfor min fatteevne, men boksen fikk ny programvare. Han fra Salto skulle ikke ha noe for oppdateringen, så jeg regner med at alle som ønsker kan få oppdateringen og at alle boksen i fremtiden vil ha denne muligheten.

De har vært nøye med å ikke gjøre noe som er spesielt for Tesla, slik at f.eks. en i3 på besøk kan bruke samme boksen uten å bli svidd... Ikke noe hacking med andre ord.

Løp og kjøp
Siden det ikke var noen hardware modifiksjoner tipper jeg at dette ligger i handshake Boks-Tesla.

Altså at Tesla "fortalte" ladestasjon at den er 16 A (via motstands nettverk uten inteligens) ladestasjonen forteller Tesla (intligente) lader at den kan få trekke 16A. En slik kjede-kobling kan fikses i software og vil ikke ha noen praktisk betydning, og forklarer hvorfor dobbeltlader kunne trekke 32A og singel lader 16 fra denne stasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Milzit på mandag 04. november 2013, klokken 23:23
Jeg tror for mange vil en UMC utmerket fungere som lader hjemme.  Jeg liker også som nevnt ovenfor her veldig godt med UMC'en å kunne låse opp ved å trykke å på kabelen, uten å måtte trykke på nøkkelen for å få ut Type 2 kabelen. Greit å ha nøkkelen i lommen.
Låser du opp med nøkkelen så fungerer ikke walk-away lock. I hvert fall ikke på min bil. Da må bilen også låses med nøkkelen, og for meg som nå er vant med å nesten aldri tenke på nøkkel blir det et steg tilbake. Har gått fra bilen ulåst flere ganger fordi jeg hadde en nøkkel med dårlig batteri (hvor jeg måtte ta den opp av lommen og trykke på taket for å få låst opp bilen).

Men får Salto på plass samme luke-signal som ligger i Teslas lader blir det gjerne kjøp :) Alternativet for meg er en ekstra UMC eller en Tesla HPWC, men UMC``ene virker å være upålitelige (har fått min andre nå, og den har vært en katastrofe sammenlignet med nr 1 som var feilfri til den døde) HPWC er vel enda flere "toukere" unna enn adapterne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:01
Men får Salto på plass samme luke-signal som ligger i Teslas lader blir det gjerne kjøp :)

De lager en ladeluke-fjernkontroll på TMC nå. Blir på størrelse med en liten garasjeportåpner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

testO


Sitat fra: fredag på tirsdag 05. november 2013, klokken 10:09
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:01
Men får Salto på plass samme luke-signal som ligger i Teslas lader blir det gjerne kjøp :)

De lager en ladeluke-fjernkontroll på TMC nå. Blir på størrelse med en liten garasjeportåpner.

Har du link til denne?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

larsleik

Sitat fra: Elektriske_Jan på mandag 04. november 2013, klokken 23:11
Sitat fra: eledille på mandag 04. november 2013, klokken 23:06
Sitat fra: Elektriske_Jan på mandag 04. november 2013, klokken 22:41
Ok. Takk. Synes vel det er litt drøyt at vi må hoste opp 5.500,- fordi Tesla ikke leverer varene som lovet... Skuffet om jeg ikke får med blått adapter når min skal leveres i desember....

Som sagt har du krav på å få igjen pengene.

Å...da så... Problem løst  :o

Til info så er prisen på Salto boksen 5500,- + mva = 6.875,- som er UTEN kabel. Kabel koster vel 2000,- inkl. mva. (4 meter)

Og pluss RCCB-B kombivern til 2500 + mva...


P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

ebbrey

#24
Sitat fra: sindrej på mandag 04. november 2013, klokken 19:50
Skulle likt å visst løsningen.  Det virker jo sannsynlig at det er PWM signalet som Saltoboksen gir til bilen som er endret.  Har Tesla en spesial der skal tro ?

Dette er maks for dobbellader også, siden 32A er maks for Salto sin boks (kontaktor og kabling)

Men da tenker jeg som skikkelig EL amatør at.. Hvis en enkeltlader kan ta imot 1 fas 32A og lade på dette og at det ligger en begrensning i utstyret fra salto som gjør at dette er maks på dobbeltlader også.. Kunne man ikke da byttet denne leveringsmodulen til en 3 fas 230v og levert 2x 1 fas 230v til hver sin lader? Hvis det er mulig å hente ut 2x 1 fas fra en 3 fas såklart. Eller det blir vel kanskje bare 133 volt igjen etter å ha hentet ut den ene fasen? Noe må da være mulig!
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Moray


Sitat
Som sagt har du krav på å få igjen pengene.

Noen som har fått dette skriftlig fra Tesla? Jeg er en av de som ikke vil klare meg med 13A lading, med 35-40000 km i året..
S85

Milzit


Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:01
Sitat fra: Milzit på mandag 04. november 2013, klokken 23:23
Jeg tror for mange vil en UMC utmerket fungere som lader hjemme.  Jeg liker også som nevnt ovenfor her veldig godt med UMC'en å kunne låse opp ved å trykke å på kabelen, uten å måtte trykke på nøkkelen for å få ut Type 2 kabelen. Greit å ha nøkkelen i lommen.
Låser du opp med nøkkelen så fungerer ikke walk-away lock. I hvert fall ikke på min bil. Da må bilen også låses med nøkkelen, og for meg som nå er vant med å nesten aldri tenke på nøkkel blir det et steg tilbake. Har gått fra bilen ulåst flere ganger fordi jeg hadde en nøkkel med dårlig batteri (hvor jeg måtte ta den opp av lommen og trykke på taket for å få låst opp bilen).

Men får Salto på plass samme luke-signal som ligger i Teslas lader blir det gjerne kjøp :) Alternativet for meg er en ekstra UMC eller en Tesla HPWC, men UMC``ene virker å være upålitelige (har fått min andre nå, og den har vært en katastrofe sammenlignet med nr 1 som var feilfri til den døde) HPWC er vel enda flere "toukere" unna enn adapterne.
Takk for info, jeg var ikke klar over at man må låse manuelt da også.  Blir nok heller en UMC til  på meg etter en stund, føler ikke alltid helt trykt å kjøre rundt uten lademulighet selv om stort sett er kjøring godt innenfor marginene.
Jeg vil også forsette å ikke tenkte på nøkkelen, fint å bare ha den liggende i lommen.

Griffel

Sitat fra: Moray på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:21
Sitat
Som sagt har du krav på å få igjen pengene.
Noen som har fått dette skriftlig fra Tesla? Jeg er en av de som ikke vil klare meg med 13A lading, med 35-40000 km i året..
I gjennomsnitt trenger du altså å lade snaut 10 timer/dag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

Gjennomsnittlig sikkert greit nok..... Men det er dager man ikke kjører en meter og andre dager man kjører 90 mil.   
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA