Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønskes: Motor m/styring + evt batterier til ELbåt-prosjekt

Startet av joern100, mandag 11. november 2013, klokken 19:48

« forrige - neste »

joern100

Løsningen er Saltoboks!
Har i dag fått oppdatert Saltoboksen av en hyggelig mann i Salto.
Han kom hjem til meg etter 17 og oppdaterte boksen.
Nå har vi 32A, en fase, 240V og fortsatt bare enkeltlader...
Tusen takk til Sønnico og Salto for fantastisk hjelp!

J
Solgt Tesla S60

Zneip

Takk for en MEGET god nyhet  ;D Da er det bare å kontakte Salto i mårra den dag...
Nord Trøndelag | X90D

Moray

Virker som dette blir løsningen for meg, da..

Hva blir faktisk ladehastighet med denne løsningen? Hva var oppgraderingen, og vil en Saltoboks kjøpt i dag og fremover i tid inneha denne oppgraderingen?
S85

ebbrey

Så bra :) Kan noen forklare hvorfor dette også er maks på dobbeltlader? :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

sindrej

Skulle likt å visst løsningen.  Det virker jo sannsynlig at det er PWM signalet som Saltoboksen gir til bilen som er endret.  Har Tesla en spesial der skal tro ?

Dette er maks for dobbellader også, siden 32A er maks for Salto sin boks (kontaktor og kabling)

joern100


Hva blir faktisk ladehastighet med denne løsningen? Hva var oppgraderingen, og vil en Saltoboks kjøpt i dag og fremover i tid inneha denne oppgraderingen?
[/quote]

Den lader på på 7,4 kW eller 42 km/t
Hva oppdatering består i er utenfor min fatteevne, men boksen fikk ny programvare. Han fra Salto skulle ikke ha noe for oppdateringen, så jeg regner med at alle som ønsker kan få oppdateringen og at alle boksen i fremtiden vil ha denne muligheten.

De har vært nøye med å ikke gjøre noe som er spesielt for Tesla, slik at f.eks. en i3 på besøk kan bruke samme boksen uten å bli svidd... Ikke noe hacking med andre ord.

Løp og kjøp
Solgt Tesla S60

Li-Ion

Hva koster denne boksen da? Er det slik at denne kobles på en 32A 1 fase kurs (erstatter den blå adapteren).

Jeg har lagt opp 32A 1-fase klart i garasjen i påvente av bilen inkl. blå adapter...
Be afraid...

torerikb

Sitat fra: joern100 på mandag 04. november 2013, klokken 21:16

Hva blir faktisk ladehastighet med denne løsningen? Hva var oppgraderingen, og vil en Saltoboks kjøpt i dag og fremover i tid inneha denne oppgraderingen?

Den lader på på 7,4 kW eller 42 km/t
Hva oppdatering består i er utenfor min fatteevne, men boksen fikk ny programvare. Han fra Salto skulle ikke ha noe for oppdateringen, så jeg regner med at alle som ønsker kan få oppdateringen og at alle boksen i fremtiden vil ha denne muligheten.

De har vært nøye med å ikke gjøre noe som er spesielt for Tesla, slik at f.eks. en i3 på besøk kan bruke samme boksen uten å bli svidd... Ikke noe hacking med andre ord.

Løp og kjøp
[/quote]

Høres meget lovende ut...
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

sindrej

Sitat fra: joern100 på mandag 04. november 2013, klokken 21:16
De har vært nøye med å ikke gjøre noe som er spesielt for Tesla, slik at f.eks. en i3 på besøk kan bruke samme boksen uten å bli svidd... Ikke noe hacking med andre ord.
Da burde jo boksene funket i utgangspunktet.  Kan jo selvsagt være Salto som har gjort en dårlig jobb og ikke fulgt spec da.  Håper han som skulle teste slimbox på enkeltlader kommer med sin tilbakemelding.

joern100

Sitat fra: Elektriske_Jan på mandag 04. november 2013, klokken 21:19
Hva koster denne boksen da? Er det slik at denne kobles på en 32A 1 fase kurs (erstatter den blå adapteren).

Jeg har lagt opp 32A 1-fase klart i garasjen i påvente av bilen inkl. blå adapter...

den koster 5500 inkl type2-type2 kabel (tror jeg)
erstatter blatt adapter til en litt stivere pris (ikke gratis)

men fint for alle som bekyrerer seg for lang vei til jobben i vinter og ikke kan vente til Q1 2014
Solgt Tesla S60

Li-Ion

Ok. Takk. Synes vel det er litt drøyt at vi må hoste opp 5.500,- fordi Tesla ikke leverer varene som lovet... Skuffet om jeg ikke får med blått adapter når min skal leveres i desember....
Be afraid...

OddB

Dette høres bra ut. Da har man et reelt alternativ..
Var 5500 kr for boks med fast eller løs Type 2 kabel?
Min plan er å ha en UMC med alle adaptre kabel liggende fast i bilen.
Så står da valget mellom å ha en Type2 boks med løs kabel eller en blå kontakt med en ekstra UMC på veggen i garasjen.....
Fordelen med en ekstra UMC i garasjen er at den åpner ladeluka, fungerer som reserve for den i bilen og er muligens litt billigere. Samt at Type 2 kabelen kan ligge fast i bilen.
Fordelen med Type2 boks er at man slipper å ha to UMC (hvis det i det hele tatt vil bli mulig å kjøpe to...) Så tar man med seg Type2 kabelen når man skal på langtur.
Jeg heller fortsatt til at det vil være mest fleksibelt , og muligens billigst, å ha en ekstra UMC kontra fast Type 2 boks...
Nå er jeg så "heldig" at dette trenger jeg ikke ta stilling til før i vårløsninga :D

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Sitat fra: Elektriske_Jan på mandag 04. november 2013, klokken 22:41
Ok. Takk. Synes vel det er litt drøyt at vi må hoste opp 5.500,- fordi Tesla ikke leverer varene som lovet... Skuffet om jeg ikke får med blått adapter når min skal leveres i desember....

Som sagt har du krav på å få igjen pengene.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Li-Ion

Sitat fra: eledille på mandag 04. november 2013, klokken 23:06
Sitat fra: Elektriske_Jan på mandag 04. november 2013, klokken 22:41
Ok. Takk. Synes vel det er litt drøyt at vi må hoste opp 5.500,- fordi Tesla ikke leverer varene som lovet... Skuffet om jeg ikke får med blått adapter når min skal leveres i desember....

Som sagt har du krav på å få igjen pengene.

Å...da så... Problem løst  :o

Til info så er prisen på Salto boksen 5500,- + mva = 6.875,- som er UTEN kabel. Kabel koster vel 2000,- inkl. mva. (4 meter)
Be afraid...

Havebigfun

Mtp hjemmelading er den beste langsiktige løsningen vedvarende en ladeboks med fastmontert kabel. UMC er tenkt som midlertidig og fleksibel løsning. Sats på Salto om dere trenger en god ladeløsning nå- etterhvert kommer det sikkert flere gode alternativ for de som har 230V IT hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA