Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye batteri åt elscooter

Startet av Boogie, mandag 04. august 2008, klokken 14:32

« forrige - neste »

Boogie

Det burde ikke komme som noen bombe at en god del av våre elbiler begynner å få problemer med batteriene. Både pga kjørelengde, men også pga alder.

Da vi i sin tid fikk til at det ble momsfritak på bilene våre, så ble batteriene glemt.

Kansje på tide å ta tak i dette igjen. Har brukt endel tid på å finne løsninger for å erstatte batteriene våre. Både med nye fra SAFT fabrikken, og andre løsninger.
Det strander som regel på pris, og siden momsen utgjør hele 25% så blir det ganske mange penger.

Jeg begynner å bli redd for at svært mange av våre eksisterende elbiler vil stoppe og bli skrapet som følge av for høye batteripriser.
Riktignok vet vi at prisene er på vei nedover, men antagelig ikke fort nok.

Det er riktigere å beholde miljøvennlige biler som eksisterer enn å produsere nye som gjør samme jobben.
Og svært mange av bilene våre har ikke kjørt mer enn 50-60 000 km. De burde klare 150 000 til.

Espen og Knut, tar dere utfordringen?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PLUTO

Det er vel idag mulig å komme utenom dette med moms på batterier. Hvis bilene kjøpes av et firma og de monterer nye batterier i dem før de selger dem tror jeg det blir momsfrihet slik som på nye elbiler. Hvis jeg ikke tar feil gjør rav4 det og da tror jeg batteriene blir momsfrie.

Dette er ikke for å få norstart til å ikke jobbe med momsfritak på batterier, for det er meget viktig og interessant, men det tar som regel lang tid før en slik endring skjer.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Jeg har hørt om muligheten, men egentlig bare som et rykte.
Dersom det er riktig, så er det rart at ikke flere selskaper har benyttet seg av muligheten.

Noen som kan bekrefte at dette er en mulighet?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

espen

Vi har lenge hatt momsfritak på batteriskift høyt på ønskelisten. Når dette ikke har blitt noe av foreløpig, skyldes det at dette er en regelendring som ikke er så veldig enkel å gjennomføre i praksis.
Jeg vil tro det er et "smutthull" som beskrevet, men kan ikke garantere at det godtas av futen uten videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA