Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering i garasje med 2,5 m bredde

Startet av SondreB, mandag 11. november 2013, klokken 17:18

« forrige - neste »

SondreB

http://www.nettavisen.no/side3/article3608907.ece

Dette er en artikkel fra tidligere i år, men den får meg til å lure på følgende:

Er det mulig å lade Nissan Leaf 2013 med 32A over AC? Det er da vitterlig informert om dette i artikkelen ovenfor, med en ladetid da på 4 timer.

Hadde Leaf hatt mulighet for 32A slik som Model S, hadde den blitt en enda bedre bil enn den allerede er =)

Dessverre eksisterer det ingen offentlige ladestasjoner i Kristiansand, og det vil nok ta enda lengre tid før "2-generasjon" kommer på plass (ref.: http://www.ladestasjoner.no/nyheter/127-elbilforeningen-selger-rimelige-ladekabler).

Merker det er ganske irriterende at Leaf ikke har 32A AC støtte... :-P

reptil

Er jo mulig å bestille med 6,6 kw lader.....?
Svart Leaf Acenta

Daeedor

Sitat fra: reptil på mandag 04. november 2013, klokken 16:34
Er jo mulig å bestille med 6,6 kw lader.....?

Og da tar den 32A og er full ladet fra tomt batteri på ca 4 timer ja. Dessverre kan ikke 6,6kw laderen ettermonteres , men må bestilles før bilen bygges.(kan jo hende at den kan ettermonteres i fremtiden , hvem vet ?) Uansett ; trådstarter bommer nok litt her.  ;)

reptil

Svart Leaf Acenta

SondreB

Dette har jeg ikke fått med meg da jeg bestilte bilen. Kan ikke huske at jeg ble informert om at dette var en mulighet/ekstrautstyr. Men nå har jeg lest meg litt opp på dette og hadde jeg forstått dette da jeg kjøpte, hadde jeg handlet 6.6kw uten å blunke... føler meg lurt på det punktet. Kjøpte topp utstyrt ellers :-/

TB

Sitat fra: SondreB på mandag 04. november 2013, klokken 17:49
Dette har jeg ikke fått med meg da jeg bestilte bilen. Kan ikke huske at jeg ble informert om at dette var en mulighet/ekstrautstyr. Men nå har jeg lest meg litt opp på dette og hadde jeg forstått dette da jeg kjøpte, hadde jeg handlet 6.6kw uten å blunke... føler meg lurt på det punktet. Kjøpte topp utstyrt ellers :-/

Har lest andre tråder der det kan virke som Nissan har "undersolgt" denne muligheit med 6,6 kw lader. Mulig at selgere ikkje har blitt godt nok opplært, eller frykten for kundar som klager over at bilen kun lader på maks 16 A / 3,6 kw over schuko - må ha eigna kontakt for og utnytte laderen - så dei har ikkje gjort så store forsøk på og forklare dette?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

leaf-newbe

jeg gjorde også samme tabbe at jeg ikke bestilte med 6,6kw lader eller Dobbellader (=DL) som det også kalles.
dette pga alt for dårlig info om fordelene me DL.jeg forsøkte å endre bestillingen men det var ikke mulig selv om det var 1 mnd til levering. DL koster 7500 ekstra. skal du utnytte den må du ha 32A kurs hjemme + en hjemmelader. instalasjon + hjemmelader kommer på ca 10000-15000 det er ikke store prisforskjelden mellom 16 og 32 A hjemmelader.
i utgangs punktet så ser jeg ikke det store behovet for 32A lader hjemme. men de nye stolpene skal ha 32A og da kan en lade dbbelt så raskt som 16A ute uten å være avhengig av hurtigladere. og en kan også bruke stolper med menekes plugg.

mitt råd til alle som skal kjøpe leaf er å bestille med DL.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

SondreB

Jeg er langt over middels interessert i teknologi og det gikk rett forbi mitt hode at man kunne kjøpe bilen med to ulike ladere "i bilen". Jeg forstod dette som enten 10A eller 16A lader, tenkte vel på tidspunktet at jeg kunne vente med 16A, men så feil kan man altså ta.

Nå er det ikke utsikter til offentlige 32A stolper i Kristiansand med det første, men det er ikke mange årene det tar før 6.6 laderen blir høyst aktuelt for mange. Følelsen jeg sitter igjen med er at dette ikke er veldig fremtidsretter av Nissan-forhandleren som ikke får kommunisert bedre hva 6.6 muligheten virkelig er for noe.

Må man virkelig kjøpe "hjemmelader" for å få til 32A hjemme? Holder det ikke med vanlig uttak på riktig volt og amper? Er vel styringsenhet som gir beskjed til laderen om å trekke 32A som trengs, eller er den enheten unødvendig hvis laderen skal trekke maks?

Som sagt, nyttig for meg å lære dette da jeg direkte er ansvarlig for å sikre Nissan flere salg av Leaf... gjennom samtalee i lunsj, osv. :-P

leaf-newbe

for det første du egner deg ikke som bilselger.

hvorfor?
det ser ut til å vare en regel i den bransjen at du må være under middels interesert i bil får å vare bilselger.
det eneste som står i hode på de er å selge et produkt slik at de får lønn. om kunden blir fornøyd eller ikke er ikke så viktig ei heller er de opptat av mersalg. og når en kommer med feilinfo som de fleste burde kunne se rett gjennom uten å trekke en mine. og kommer med uttalelser som om at de ikke tjener noe på vinterhjul og ekstra utstyr er bare tull. gikk selv i vinterhjul fella da han påsto at om jeg ikke kjøpte originale felger fra dem måtte jeg ha nye muttrer og bolter noe som er bare tull. en av grunnene til at jeg gikk for original felgene var at jeg ville ha de felgene som ligner litt på original tekna felgene. når jeg fikk bilen så fikk jeg ikke de felgene jeg ønsket men noen Qashqai felger som de sikkert har bestilt inn formange av. hadde fått en pris på felg + dekk fra en dekkforhandler på 8000,- ink mva mens nissan krevde 13000 uten mva da de ble levert med bilen.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Sitter også med et inntrykk at både forhandlere og potensielle kjøpere har en jungel å gjøre seg kjent med når det kommer til lading.
Jeg spurte også om dette med den store laderen da jeg kjøpte av Norsk forhandler. Fikk ganske greit svar, men med en undertone at det var "nesten ingen" som bestilte dette. Skal innrømme at jeg ikke satte meg inn i detaljene, men kun så at for min del holdt det lenge med standard lading (10A) da jeg har muligheten til "Natt-lading" i egen garasje.
Ser man inn i glasskulen hadde det kanskje vært en lur investering?
Det gikk også et rykte om at Tekna skulle komme med den store laderen som standard, noe forhandleren min avkreftet. Dette må bestilles som ekstra utstyr.

Hadde vært fint om forhandlerene tok seg bryet med å lage en enkel informasjonsbrosjyre som omhandlet lading; De forskjellige støpslene, pluggene som går i de forskjellige bilene, de forskjellige typer av ladere og en tabell som viser ladealternativer mot ladetid. Kanskje noe for Elbilforeningen? :) Vi er ganske mange som "surrer rundt" i denne jungelen, og flere blir det :)

Så tilbake til dette med dekk fra Nissan...HA ha ha, for en vits! Dette har jeg nevnt i flere tråder her allerede, men ble tilbudt vinterdekk på felg da jeg kjøpte bilen. Prisen i området 12-10 000kr og skulle da være momsfri.
Ringte 2 telefoner og fikk tilbud på Nokian H. piggfri på 16" til 7600kr inklusiv moms.
Kjøper Du en bil til 260 000+, bør det være god praksis å gi en meget god pris på tilleggsutstyr!
Når sant skal sies, så anbefalte faktisk selger at jeg ordnet vinterhjul selv. Det rådet skal jeg følge ;)

TB

Sitat fra: Electra på mandag 04. november 2013, klokken 20:32
Hadde vært fint om forhandlerene tok seg bryet med å lage en enkel informasjonsbrosjyre som omhandlet lading; De forskjellige støpslene, pluggene som går i de forskjellige bilene, de forskjellige typer av ladere og en tabell som viser ladealternativer mot ladetid. Kanskje noe for Elbilforeningen? :) Vi er ganske mange som "surrer rundt" i denne jungelen, og flere blir det :)

Her er det mykje god info om tema:
http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi
http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Electra

Mange takk for info/Svar :)

Men tenkte mer i rettning av en folder/tabell.

Dette burde være del av en elbilforhandlers opplysningsplikt.
Men det vil jo synliggjøre fordeler/ulemper hos konkurenter. Så da er det vel lettere å argumentere for at en selv har de beste løsningene, og satse på at svakhetene blir kamuflert i mangfoldet/jungelen av varianter. ;)



SondreB

Sitat fra: leaf-newbe på mandag 04. november 2013, klokken 19:58for det første du egner deg ikke som bilselger.
Hehe, takk for det :-D Har ingen umiddelbare planer om å bli bilselger nei.

Jeg forhørte meg med en annen her som jeg overbeviste om å kjøpe Leaf, han hadde på samme måte som meg forstått at 6.6kw tilleggsutstyret var en 16A hjemmelader.

Skal gi denne tilbakemeldingen til selgeren i Kristiansand, ellers så er det nok sannsynlig at bilen blir byttet ut med noe annet innen 32A infrastruktur er bygget ut i Norge, men på det tidspunktet vil kanskje bruktbilverdien være høyere for de som valgte å kjøpe med 6.6kw dobbellader.

Nå vet jeg ihvertfall bedre og hvis noen spør, kan jeg gi bedre råd =)

Thomas Parsli

Jeg har et utrolig enkelt elbilkurs for bilselgere -det varer bare en dag og er ekstremt effektivt:


  • Du får utlevert en Nissan Leaf som bare er ladet til 60% fordi vi "glemte å lade den helt opp".
  • Med i bilen ligger ladekabler for 10, 16 og 32A
  • Om to timer må du være på en oppgitt adresse 15 mil unna for å delta på et viktig salgsmøte.
    Kommer du for sent mister du provisjonen for hele forrige måned.
  • Etter dette møtet (som varer i en time) må du kjøre til en annen kunde 10 mil unna.
  • Du må rekke tilbake til jobb før vi stenger, da en annen kollega skal bruke bilen til en viktig jobbreise.
    Hvis du leverer bilen med mindre enn 30% kapasitet vil din kollega måtte kansellere jobbreisen og dere mister begge provisjonen for hele forrige måned.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA