Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla-psykosen

Startet av Stiania79, mandag 11. november 2013, klokken 16:33

« forrige - neste »

Stiania79

Hei

Er det noen som vet f.eks 80 - 120 kmt aks på Performance & standard 362 hk? Finner ikke noe info... og ser at maks hk ligger mellom 0 - 5 900 rpm på S85 (440 nm) men hvor høy hastighet har man da? Hvor brått detter momentkurven og hvor langt går den???

Hadde vært morsomt å se. Min A4 med 170 hk har 0-100 på 8.6 sek og 80-120 på rundt 7 sek i 3 gir, men hva gjør en Tesla med 362hk?
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

tho

Elmotorer har helt flat momentkurve helt opp til maks rpm. Maks hastighet er vel 200km/t da har vel motoren 5900rpm?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

TorAtle

http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article847649.ece

Performance-utgaven gjør 80-120km/t på 3.1 sekunder, noe jeg ikke tviler et øyeblikk på - har aldri kjørt noe så stort som har flyttet seg så raskt uten motorbrøl...helt unikt.

Handling sto dessverre ikke i forhold til mine forventninger. Selv P85+ på 21" sommerdekk var alt for komfortorientert og man kjente veldig godt vekten i svingene. Ikke en sportsbil mao, noe jeg feilaktig hadde innbilt meg.
2014 BMW i3

Bjoris

En elmotor spinner vel opp mot 15000 o/min så jeg antar at den er langt, langt over 5900 når en passerer 200 km/t.

Såvidt jeg har lest meg til er det i starten Performance har mest å si, dvs at i mellomaks så er S og P ganske like, men det er jo litt rart 160 nm forskjell utgjør jo rimelig mye i andre biler, spes når en kommer opp i fart så luftmotstanden begynner å gjøre seg gjeldende. Nå tipper jeg det vil holde for meg, men gøy å diskutere selvsagt:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Lanber

Direkte feil. Motoren har maks og flatt moment opp til det punktet den elektromotoriske spenningen gjør seg gjeldene, så sant batteriene er istand til å levere effekten det blir bedt om.
Hvorvidt Tesla har modifisert momentet i lavere hastigheter for å bevare drivverket vet jeg ikke.
Observerer at bilen ikke trekker full strøm før ved ca 70kmt, så holder strømtrekket seg på rett under 320kwh til hastigheten er langt over lovlig fart før det daler ned med stigende hastighet.


Sitat fra: tho på mandag 04. november 2013, klokken 15:43
Elmotorer har helt flat momentkurve helt opp til maks rpm. Maks hastighet er vel 200km/t da har vel motoren 5900rpm?

Lanber

Bjoris har rett, en Perfomance har ca 1sek bedre tid til 50kmt

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Stiania79

Ah - takk. Hvis Performance gjør 80-120 kmt på 3.1 sek og moment/hk på P vs S etter 70 kmt (iht den grafen) er 'nesten' det samme så bør jo ikke standard henge veldig langt etter???

Greit at P går 1.2 sek raskere 0-100 men det er jo nesten for mye av det gode og VELDIG vanskelig å ikke få Antispinn koblet inn ved full pådrag...selv på tørr asfalt. Det er nå min erfaring etter å ha testet P85+ to timer her i Oslo. På våt vei og/eller snø blir vel da den praktiske forskjellen mellom S85 og P85 relativ teoretisk...

Vel, hvis så er tilfelle er jeg glad for at jeg bestilte S85 og heller la penger i fete felger :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

TorAtle

Det kommer til å bli mye bedre etterhvert med 4 separate motorer og torque vectoring på elbiler, men det er nok noen år til de kommer. Dvs, Mercedes SLS electric har det allerede, men da til en pris få vil betale. TMS har 1 motor og åpen diff og IMO litt mye motor i forhold til veiegenskapene. Klassisk amerikansk ;)
2014 BMW i3

Stiania79

he he sant

Vel, fant dette på Tesla Motors Forumet som virkelig "says it all" og mtp både norsk veistandard og ikke minst fartsgrenser er jeg nå VELDIG fornøyd jeg ikke brukte 88 000 nok ekstra på Performance - er som å kaste pengene ut av vinduet:

QTE

From Motor Trend Tesla S85 and P85 detailed review:

BMW M5 (dual clutch): 30-90 =6.3 sec, 45-65=1.8 sec @ $104,000
Porsche Panamera GTS: 30-90 =7.6 sec, 45-65=2.3 sec @ $146,000
Tesla Model S85 (std): 30-90 =6.6 sec, 45-65=1.9 sec @ $82,500+/-
Tesla Model S P85(performance): 30-90 =6 sec, 45-65=1.7 sec @ $96,000+/-

UNQTE
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Stiania79

...i km/t betyr det at en standard Model S går fra 45 kmt til 145 kmt på 6 1/2 sek... og 70-105 kmt på under 2 sekunder...

og raskere enn en Porsche Panamera GTS og kun marginalt treigere enn selveste M5'n med 555 hk... og Performance gruser jo hele gjengen, men dog - liten forskjell mot S85
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

eledille

#11
Man merker at standard MS må litt opp i fart før den virkelig begynner å ta i. Med det mener jeg ikke at det går sakte under 50, for det gjør det absolutt ikke. Men folk begynner å rope på styggen når man passerer ca 50 km/t :)

Men i nesten alle andre situasjoner enn på rødt lys triller man jo. På-ramper, for eksempel, du starter jo akselerasjonen ved rundt 30 - 40 km/t. Forbikjøring fra 70 til 100 er helt vilt.

Med godt innkjørte dekk slipper ikke min nå selv om det er litt vått - så lenge det går rett frem. En antydning til sving, så slår tractionkontrollen inn fremdeles.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Torpedo Ted

Sitat fra: Stiania79 på mandag 04. november 2013, klokken 19:08
Vel, fant dette på Tesla Motors Forumet som virkelig "says it all" og mtp både norsk veistandard og ikke minst fartsgrenser er jeg nå VELDIG fornøyd jeg ikke brukte 88 000 nok ekstra på Performance - er som å kaste pengene ut av vinduet:

Jeg valgte performance pga 0-60 og 0-80 aksellerasjonen. Dette gjør jeg jo flere ganger for dagen. Aksellerere 80-120 gjør jeg kanskje en gang i måneden, så det er helt irrelevant for meg.

eledille

#13
Som gammel elbilist prøver jeg å unngå å stoppe på rødt, jeg slakker av i god tid så jeg slipper å stoppe i det hele tatt så ofte som mulig. Men jeg kjører flere på-ramper om dagen, og da starter akselerasjonen ofte på ca 30-40.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Som flere har nevnt før. S85 har et jevnt stigende effektuttak som øker og øker opp til 50-60km/t. Fra 0-50km/t merket jeg forskjell i Performance. Fra 50km/t og oppover klarer jeg ikke skille dem i opplevd akselerasjon.

Dvs. litt tregere i lyskryssdueller (ja rødt lys er morsomt :) ), men liten forskjell der jeg trenger kreftene det meste av tiden.

That said, hadde jeg vært gjeldfri og hatt millioner på bok hadde jeg gått for Performance for moroskyld :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA