Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en brann..

Startet av arnkl, mandag 11. november 2013, klokken 00:13

« forrige - neste »

Daeedor

Jepp , da gikk PTC enheten fløyten etter bare 4500 km.  Heldigvis fungerer varmepumpe systemet , så jeg fryser ikke enda. Det blir trukket ca 900 watt når den går for fullt , så det blir jo levelig etter en 10 minutters tid. Men raskt går det ikke , og du får ikke skikkelig varme. Dog , har jo varme i seter og ratt , så det får gå en uke eller 2. Hvordan merket jeg denne feilen ?  Jo , på forvarming er det kun vannvarmeren og ratt varme som fungerer , varmepumpa går ikke hvis ikke bilen er startet. Og , det var kaldt i bilen selv om den skulle vært varm , vifta blåste bare kald luft. Ble litt bedre da jeg startet , så jeg sjekket energimåler etter å ha satt temp på 30 grader. da burde den ha trukket over 3 kw ihvertfall en liten stund , men neida....under 1 kw. Dro så til forhandler , og javisst ptc feilkode. De hadde akkurat fått inn 1 til med samme feil. Min ble levert i september , den andre omtrent samtidig. Er nok en seriefeil. Så til det positive : Nissan forhandleren (offisiell) gjør absolutt alt de kan for å rette feilen , er visstnok mangel på denne delen i øyeblikket ( glad jeg ikke har en side import bil nå ihvertfall...) - og det er vissnok en stor jobb å bytte den. Ut med deler av dashbord mm..? Nå blir det spennende å høre hvor lang tid dette kan ta. Alle garanti papirer ble signert omgående , jeg fikk nemlig time samme dag jeg ringte.(fredag) Kjempeservice så langt på Hamar , det må jeg si.  Fortsettelse følger ! :-\

leaf-newbe

det er ikke mer en bør kunne forlange om en har kjøpt en bil til nermere 300k.

jeg reagerer negativt på at jeg må vente i nermere 14 dager på i det heletatt få undersøkt bilen.
har ful forståelse for at en reparasjon kan ta tid om det må bestilles deler.
men en forhands undersøkelse burde kune tas på dagen. det gjør i alle fall BoS.
så her har tydelig vis enkelte nissan forhandler noe de bør skjerpe seg på.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Popper

Må ta en tur til Nissan jeg også.
Bilen blir ikke varm på samme måte, selv om jeg først tenkte at det var blitt kaldt ute og at bilen kanskje ikke blir varmere. (ny bil) Men, det er jo ikke blitt kaldt ute.
Enig at 14 dager er for lenge.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Daeedor

Altså , bilen ble undersøkt 4 timer etter at jeg ringte , den!  Så det var ingen ventetid - men de estimerer noen uker for å få tak i delen. (muligens kortere - vi får nå se.)  At man skal måtte vente flere uker for å få undersøkt feilen , høres ikke bra ut - min ble sjekket omgående. :P

MrFinale

Fikk du leiebil mens du venter?
I såfall hvilken bil?

nr7wave

Jeg fikk undersøkt min samme dag som jeg meldte om problemet. Veldig fornøyd med servicen på Buskerud Bilsenter. 

Christian S.

Nissan Leaf Tekna 2013, levert 25. oktober fra Buskerud Bilsenter

Christian S.

Nissan Leaf Tekna 2013 fra Buskerud Bilsenter
Levert 25. Oktober, 2013.

Kamelkongen

Har ventet 14 dager på å få service på BNH på Ski for det sammen, men nå er den levert i dag....

Popper

Ringte i dag, fikk time i morgen.
Men delen, ja det kunne ta tid, noe jeg ikke helt klarer å forstå.
Nissan burde se et mønster her, og være litt foran problemene som kommer.
Jeg tør påstå at det enda er mange som kjører rundt i ny bil og tenker,
søren, er det ikke varmere i en el-bil.
Jeg foreslo for Nissan i Tønsberg at de burde ta kontakt med sine kunder og forhøre seg om alt var i orden.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Electra

Etter å ha lest dette i går, og selv kjøpt en Tekna som ble utlevert i Sept. 2013 (Visst nok produsert Aug.2013), ble jeg skeptisk.

Pleier å kjøre med kartet oppe i skjermen, men stor dele av dagen i dag gikk til å sjekke energistatusbildet :)

3-7 varme grader her i Kristiansand, satte varme apperat på fullt, 30 grader og maks vifte, både Heat og AC. Trakk ikke mere enn maks 3KW, og datt periodevis ned mellom 1-1,5KW, alt etter som jeg manøvrerte varmeapparatet. Følte ikke jeg ble sittende i noe form for badstue, men varme ble det.

Gitt utetemperatur godt på pluss siden antar jeg at mitt varmeapparat fremdeles er inntakt (?)

leaf-newbe

var A/C på?
om A/C er på så vil du ikke få full varmeffekt.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Daeedor

Det er nok helt sikkert i orden ja , dont you worry. Når kun varmepumpe delen virker , blir det fortsatt varmt , men ikke veldig mye , og det går sakte. Dessuten trekker den ikke mere enn ca 0,9kw på fullt og defrost funksjonen på frontruta med AC på blåser bare kaldt - så du merker fort om noe er feil. Har forresten akkurat fått levert Leaf til min kone også , og den fungerer perfekt (som min har gjort noen uker...før varmeelementet røk...altså PTC delen)   For å klargjøre :  Vi er fornøyd med bilene vi , men det er altså åpenbart at denne delen har røket på flere biler levert i høst. Det blir nok rettet opp kjapt og sannsynligvis også forbedret , det er nok en serie med slike som har produksjonsfeil vil jeg tro. Fortsettelse følger.... ;D

Electra

I begynnelsen var AC på, men mener jeg prøve ganske mange forskjellige konfigurasjoner. Skal sjekke i morgen med kun Heater på. Nå har også tempen droppet til 1 pluss grad.

Når en setter på varmeapparatet (Auto) så skrur alltid (?) både Heat og AC seg på. Har ikke helt sett poenget med at AC settes på? Brukes da AC delen kun opp på frontvinduet?

To be continued..

Daeedor

Sitat fra: Electra på mandag 04. november 2013, klokken 21:24
I begynnelsen var AC på, men mener jeg prøve ganske mange forskjellige konfigurasjoner. Skal sjekke i morgen med kun Heater på. Nå har også tempen droppet til 1 pluss grad.

Når en setter på varmeapparatet (Auto) så skrur alltid (?) både Heat og AC seg på. Har ikke helt sett poenget med at AC settes på? Brukes da AC delen kun opp på frontvinduet?

To be continued..

AC settes på pga at det tørker ut luften......fuktighet kondenseres som is på AC elementet , og luft som kommer inn i bilen er tørrere enn utenfor. Dette er jo relativt bra hvis du vil ha vekk is og dugg..... (du har sikkert sett at det drypper kondensvann når en bil med AC parkeres om sommeren , det er isen som tines på registerelementet. Endel støv og skitt følger også med ut - en grei bi effekt. ) -  FYI -

Electra

Sitat fra: Daeedor på mandag 04. november 2013, klokken 21:33
Sitat fra: Electra på mandag 04. november 2013, klokken 21:24
I begynnelsen var AC på, men mener jeg prøve ganske mange forskjellige konfigurasjoner. Skal sjekke i morgen med kun Heater på. Nå har også tempen droppet til 1 pluss grad.

Når en setter på varmeapparatet (Auto) så skrur alltid (?) både Heat og AC seg på. Har ikke helt sett poenget med at AC settes på? Brukes da AC delen kun opp på frontvinduet?

To be continued..

AC settes på pga at det tørker ut luften......fuktighet kondenseres som is på AC elementet , og luft som kommer inn i bilen er tørrere enn utenfor. Dette er jo relativt bra hvis du vil ha vekk is og dugg..... (du har sikkert sett at det drypper kondensvann når en bil med AC parkeres om sommeren , det er isen som tines på registerelementet. Endel støv og skitt følger også med ut - en grei bi effekt. ) -  FYI -

Takk for svar :)

Joda jeg er klar over dette med AC/kondens/tørr luft, men å kjøre både heat og kjøling (AC) samtidig ? (Heat varmer opp luften etter at den er tørket av AC?)

Daeedor

Sitat fra: Electra på mandag 04. november 2013, klokken 21:57
Sitat fra: Daeedor på mandag 04. november 2013, klokken 21:33
Sitat fra: Electra på mandag 04. november 2013, klokken 21:24
I begynnelsen var AC på, men mener jeg prøve ganske mange forskjellige konfigurasjoner. Skal sjekke i morgen med kun Heater på. Nå har også tempen droppet til 1 pluss grad.

Når en setter på varmeapparatet (Auto) så skrur alltid (?) både Heat og AC seg på. Har ikke helt sett poenget med at AC settes på? Brukes da AC delen kun opp på frontvinduet?

To be continued..

AC settes på pga at det tørker ut luften......fuktighet kondenseres som is på AC elementet , og luft som kommer inn i bilen er tørrere enn utenfor. Dette er jo relativt bra hvis du vil ha vekk is og dugg..... (du har sikkert sett at det drypper kondensvann når en bil med AC parkeres om sommeren , det er isen som tines på registerelementet. Endel støv og skitt følger også med ut - en grei bi effekt. ) -  FYI -

Takk for svar :)

Joda jeg er klar over dette med AC/kondens/tørr luft, men å kjøre både heat og kjøling (AC) samtidig ? (Heat varmer opp luften etter at den er tørket av AC?)

Kort kurs i fysikk: oppvarmet og tørr luft , fjerner fuktighet og is i en en helt annen hastighet fra din frontrute (is er frossen fuktighet...) enn kald , tørr luft , for ikke å snakke om kald luft med høy luftfuktighet , som sannsynligvis ikke hjelper i det hele tatt , snarere tvert i mot..... håper dette klargjorde litt. Ingeniører er vanligvis ikke idioter. Du kan trygt gå ut fra at det er en meget god grunn til at varmeapparat funksjonene er konstruert slik de er. Mange biler som har AC skrur faktiskt på AC- pumpen automatisk når du kjører luft kun på frontruten, uten at du vet om det , og uten at noen AC lampe lyser. (dette er f.eks tilfelle på min Lincoln convertible fra 1967, som har - hold deg fast - automatisk AC anlegg med temperaturinstilling.)  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA