Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en brann..

Startet av arnkl, mandag 11. november 2013, klokken 00:13

« forrige - neste »

Lynet

Litt usikker på hvordan Leafen er programmert, men det er fysisk umulig at varmepumpen leverer både kulde og varme samtidig!
Men det kan være at den går over på PTC og kjører kjøling når AC-knappen trykkes inn?
Skulle vært en graf for varmepumpe og en for PTC på energimeteret.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Daeedor

Det er korrekt , Lynet.   Derfor blir det kun kulde på min frontrute med defrost knapp nå når PTC er defekt , , men setter jeg den på frontrute og skrur av AC kanppen blir det en liten lunk , da varmepumpa produserer varme igjen.  (men det er ikke mye... brrrr)  Dog - det holder til å kjøre til jobben noen dager , har da varme i seter og ratt , og varmepumpa gir bittelitt varme til bein og til doggfjerning på frontruta i korte øyeblikk -  :P

Lynet

Rart at varmepumpa gir så lite varme, hvis den trekker ca 1kW bør den kunne gi minst 3kW når utetempen er rundt 0.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Sitat fra: Lynet på tirsdag 05. november 2013, klokken 13:32
Rart at varmepumpa gir så lite varme, hvis den trekker ca 1kW bør den kunne gi minst 3kW når utetempen er rundt 0.
Ja, forundrer meg også. Men så er det forskjell på varmepumpe og varmepumpe da, noen som vet hvilke tekniske spesifikasjoner Leaf-pumpa har?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Daeedor

Spec vet jeg ikke , men det kan være at effektiviteten ikke er så bra pga at den er veldig liten , og brukes til både oppvarming og kjøling ?  evnt at den brukes kun til varme og at det er en egen AC pumpe som ikke kjøres samtidig med denne , og at kun PTC elementet benyttes når AC pumpen går.

Uansett , mitt varmeapparat er fortsatt uten PTC som fungerer. Siste jeg hørte i går var at  Det var 12 stk i restordre i systemet i norge , så dette gjelder nok ikke bare min bil. Men :  neste uke får vi tro det skjer noe , og blir det kaldere og tar lenger tid får jeg nok en eller annen lånebil. Er ikke bekymret jeg ; feil kan skje også på nye ting.  :) 

Trig8

Sitat fra: Lynet på tirsdag 05. november 2013, klokken 13:32
Rart at varmepumpa gir så lite varme, hvis den trekker ca 1kW bør den kunne gi minst 3kW når utetempen er rundt 0.
Her gjelder det å holde tunga rett i munnen og vite mer om systemet i Leaf'en enn jeg gjør (så hvorfor svarer jeg ;-) ):
Det vi leser av på energiforbruket er trukket effekt, ikke varme ut av anlegget. Dermed kan godt varmepumpa gi mer varme ut enn den trekker - og det skulle ikke overraske meg om den gir 2,5 ganger mer eller enda mer.
Så legges energiforbruket til varmepumpa sammen med varmeelementet. Og her kommer det jeg ikke vet: Er det ett A/C anlegg for kjøling og et varmepumpeanlegg for å varme - eller er det samme anlegg?
Det jeg ser for meg er at  A/C og varmepumpa er samme anlegget, og så brukes varmeelementet til å varme det som trengs i tillegg - men jeg kan ta helt feil....
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Electra

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:07
Sitat fra: Electra på mandag 04. november 2013, klokken 21:57
Sitat fra: Daeedor på mandag 04. november 2013, klokken 21:33
Sitat fra: Electra på mandag 04. november 2013, klokken 21:24
I begynnelsen var AC på, men mener jeg prøve ganske mange forskjellige konfigurasjoner. Skal sjekke i morgen med kun Heater på. Nå har også tempen droppet til 1 pluss grad.

Når en setter på varmeapparatet (Auto) så skrur alltid (?) både Heat og AC seg på. Har ikke helt sett poenget med at AC settes på? Brukes da AC delen kun opp på frontvinduet?

To be continued..

AC settes på pga at det tørker ut luften......fuktighet kondenseres som is på AC elementet , og luft som kommer inn i bilen er tørrere enn utenfor. Dette er jo relativt bra hvis du vil ha vekk is og dugg..... (du har sikkert sett at det drypper kondensvann når en bil med AC parkeres om sommeren , det er isen som tines på registerelementet. Endel støv og skitt følger også med ut - en grei bi effekt. ) -  FYI -

Takk for svar :)

Joda jeg er klar over dette med AC/kondens/tørr luft, men å kjøre både heat og kjøling (AC) samtidig ? (Heat varmer opp luften etter at den er tørket av AC?)

Kort kurs i fysikk: oppvarmet og tørr luft , fjerner fuktighet og is i en en helt annen hastighet fra din frontrute (is er frossen fuktighet...) enn kald , tørr luft , for ikke å snakke om kald luft med høy luftfuktighet , som sannsynligvis ikke hjelper i det hele tatt , snarere tvert i mot..... håper dette klargjorde litt. Ingeniører er vanligvis ikke idioter. Du kan trygt gå ut fra at det er en meget god grunn til at varmeapparat funksjonene er konstruert slik de er. Mange biler som har AC skrur faktiskt på AC- pumpen automatisk når du kjører luft kun på frontruten, uten at du vet om det , og uten at noen AC lampe lyser. (dette er f.eks tilfelle på min Lincoln convertible fra 1967, som har - hold deg fast - automatisk AC anlegg med temperaturinstilling.)  :P

Takk for kult svar ;)

Jeg er faktisk ingeniør av utdannelse (bla 3 år på Høgskole) :), så jeg forstår basicen ganske bra.
Det jeg lurte på var heller hvordan Nissan kombinerte disse to funksjonene. Og tror det må bli som beskrevet av meg over; Først tørke luften med AC, for så å varme den opp med et varmeelement. Det er også kommet inn en del fine kommentarer på dette mellom mine to innlegg, som legger til grunn samme syn.

Electra

Glemte å si at jeg prøvde å slå av AC, og kun kjørte med maks varme/vifte i dag tidlig. Da trakk varmeapparatet periodevis ca 3kW og hadde en peak på nesten 4,5kW. Og det ble varmt :)

(Ute temp fra +2 til -1 grad C)

Så foreløpig falsk alarm for min del. Håper det forblir slik.

Batteribill

Noen som vet hva i ptc enheten som går i stykker? Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan denne ser ut og er bygd opp. Håper min aldri ryker, for da blir det dyrt...usa bil. Er det for eksempel mulig å reparere enheten? Eller må den skiftes?

Sent from my GT-N8020 using Tapatalk

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013


Daeedor

#25
(takk for cred Electra - og du har nok helt rett i teoretisk virkemåte ) 

Men nå gikk varmepumpa fløyten også. Det er helt stille der framme , og det trekkes null effekt. Bare vifta trekker strøm , men den vises ikke på klimakontrollindikatoren , den står nå på 0.  Ettersom det heller ikke skjer noe når jeg trykker på AC knappen (ingen lyder eller strømtrekk) så må jeg konkludere med at det er en og samme enhet så lenge jeg ikke vet mere.  At vifta bare blåser kun kaldt er NO-GO for min del , så det blir nok en tur til Nissan forhandleren i morgen tidlig , hvor de kan forvente seg en samtale med litt "futt" i. Nå kommer jeg ikke til å være ugrei eller noe slikt , men jeg vil ytre ønske om noe annet å kjøre med frem til min bil er reparert. At det kan komme til å ta tid , vil i så fall ikke være mitt problem - jeg har kjøpt ny bil som ikke kan brukes uten ventilasjon som fungerer i kuldegrader. Bilen er MAO trafikkfarlig i denne tilstand slik som været er nå. (om sommeren hadde det jo gått greit -)  Nå får vi se hva de sier.... ::)

OPPDATERING -  Varmepumpa kom i gang igjen i kveld etter at bilen hadde stått noen timer. Årsak ukjent , men nå fungerer den ihvertfall igjen. Da blir det ihvertfall isfrie ruter på vei til verksted i morgen tidlig , for dit drar jeg uansett. - og forresten  - noen nevner i innlegg at folk som har kjøpt side- import biler har like mye krav på garantirep som andre - ja , det er nok meget mulig at de har - bare å slå regelverket i bordet !!  Men godviljen , den har man ikke noe krav på ! Den får man nok mest av om man kjøper bilen av norsk offisiell importør , det er det ingen vits i å diskutere. Husk , norske forhandlere lever av å selge biler , ikke av å gi mest mulig gratis hjelp. :P

Electra

Kan det være en eller anne sikring, siden det er nesten "helt dødt"?

Mener å ha lest i en eller anne kjøpslov at mangler/defekter som har med sikkerhet å gjøre regnes som "vesentlig mangel" og gir rett til kompensajon/utbedring/ heving av kjøp.

(Du har vel en ny bil kjøpt av Nissan forhandler, så da er det uansett ikke noe tema, da må det gå på garanti?)

Daeedor

Sitat fra: Electra på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:31
Kan det være en eller anne sikring, siden det er nesten "helt dødt"?

Mener å ha lest i en eller anne kjøpslov at mangler/defekter som har med sikkerhet å gjøre regnes som "vesentlig mangel" og gir rett til kompensajon/utbedring/ heving av kjøp.

(Du har vel en ny bil kjøpt av Nissan forhandler, så da er det uansett ikke noe tema, da må det gå på garanti?)

Jepp , det er korrekt. De har allerede konstatert ptc feilkode  og fått godkjent rep av Nissan Norge. Venter bare på deler - men nå er også varmepumpa "død" - kanskje ikke så rart , den har jo "jobbet på overtid" de siste dagene for å skaffe varme i bilen. Mulig det er er sikring , men den skal jo ikke bare ryke sånn uten videre. Verksted neste..... og jeg er glad dette ikke er en side-import bil. Da tror jeg nemlig at man vil slite litt med en sånn feil. (håper selvsagt at dette ikke skjer andre , det er ganske kjipt vil jeg si - )

Electra

Du får "fiske" litt hos Nissan å høre om det er en spesiell serie/ produksjons mnd dette gjelder. Evt om de vil tilbakekalle biler for utbedring, nå som vinteren er på vei inn.

Holds oss gjerne oppdatert med hva Nissan sier offisielt mtp ditt verkstedbesøk.

tomrh

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:41
Verksted neste..... og jeg er glad dette ikke er en side-import bil. Da tror jeg nemlig at man vil slite litt med en sånn feil. (håper selvsagt at dette ikke skjer andre , det er ganske kjipt vil jeg si - )
Har lett litt etter argumenter mot å kjøpe import-Leaf, noe annet enn bare generell frykt for at noe usannsynlig og uoverkommelig en gang skal skje. Og her har du gitt meg ett ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA