Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noe å gjøre en regnfull Oslo-dag

Startet av Catalyzator, torsdag 31. juli 2008, klokken 12:00

« forrige - neste »

Catalyzator

Jeg er ny på forumet og havnet her i min leting efter informasjon, men det er ikke så lett å lete efter info når en er fersking på El-bil ting og derfor er vel et slikt forum en god start.  ;D 

Jeg er altså rullestolsbruker men har ikke behov for spesialtilpassing av bil. Derimot har jeg behov for innlastingsramper og romslig bagasjerom for å frakte med min elektriske rullestol til bybruk og turbruk og annet sosialt liv.

På sidene hos TH!NK fant jeg bilder og info om TH!NK Ox som ser ut til å ha muligheter for god "bagasjeplass" og stor innlastingsdør bak slik at dette kunne bli min drømmebil. Vil TH!NK få denne på markedet i tide slik at jeg kunne vurdere denne tro ? .... Vel... håper håper håper  ::) men de har ikke besvart min mail angående disse spørsmålene ennå så derfor kan jeg jo i mellomtiden se litt på hva annet som finnes.   

Alle gode råd om El-bil og rullestolbrukers behovsdekninger i slike biler mottas med takk i denne tråden  8)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

HHF

Ox er en ren konseptbil ennå og de har nok ikke engang tatt realistiske hensyn til batteripakkeplassering osv i den modellen som faktisk står utstilt i resepsjonen hos Think på Aurskog. Jeg bemerket nemlig også nettopp den gode plassen og luftigheten og lurte på hvor batteriene skulle være hen, men det kunne de ikke svare på, de jeg spurte.

Til ditt behov, er det vel en av "kassebilene" fra PSA som burde passet best blant dem det ruller en del av på veien allerede. Thinken er ihvertfall liten og P106 og Saxo har heller ikke noen bagasjeplass.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

Ja, jeg tror også at PSA kassebil, dvs Citroen Berlingo, Peugeot Partner eller Renault Kangoo er tingen.
Se feks tråden rett under ditt eget innlegg:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=988.0

Disse bilene får du kjøpt brukt privat på finn.no (se linker til annoser aktive idag):
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13968402&sid=xz1cabKUWKi285656&WT.svl=Bilde
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13968893&sid=xz1cabKUWKi285656&WT.svl=Bilde

eller bruktimportert "ny" hos feks Enviro Elbilsalg
http://elbilsalg.info/kangoo/ 

Citroen Berlingo skal også komme i helt ny versjon nå med nytt batterikonsept og ny motorteknologi (Cleanova II) - men den ble veldig dyr
http://www.worldcarfans.com/9080326.002/citroen-berlingo-with-venturi-electric-motor
Enviro har en stund hevdet de kan levere denne, men ingen har vel sett noen enda
http://elbilsalg.info/images/cleaslides.swf
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#3
Bilen OX få mye omtale i pressen og i industriet og virke spennende.
Det er godt mulig at den blir produsert i et par år men alle venter på den nye Think og Chevvy Volt pluss Mitsubishi Miev.
Den lenken til Chevvy Volt sine blog en eller to dager siden på forumet her var veldig god. Intervju med Lithium batteri selskap Enerdel gir en innsikt i problemmene de har i å forsyne framtids elbiler med batteripakker. Kylling og egg uten massivt satsing av venturkapitalister eller regeringer.

De fleste bilfabrikanter har elbil prosjekter på vei men de alle fleste sitter på gjerdet og skuer utviklinger.

Think er et modigt selskap og jeg håper at de klarer å få til OXen på banen i det nærmeste framtiden. Store bilfabrikker skal byttes mot små lokale assembly haller som er raske å bygge opp og settes i drift. GE i ryggen skal hjelpe å få fart i prosjektet håper jeg.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

#4
På kort sikt er vel kansje de eksisterende PSA bilene (Partner og Berlingo) de som løser problemet for deg nå.
Men det kan være en risk å kjøpe en brukt bil uten å vite tilstanden på den siden endel begynner å få problemer med batteriene.

Den røde Partner som er på nettet er sjekket delvis av Øyvind Lunde (vannservice), og skal være bra.
Men dersom du velger en av dem så kunne jeg tenke meg å få den ned til meg i Tønsberg og sjekke den ut for å være sikker på at de er så gode som de ser ut.

Da kontrollerer jeg batterier, motor, kommutator, børster, vakuumpumpe, kjølevifte for radiator og motor, simmerringer på reduksjonsgear, lader, DCDC konverter, 12V batteri, bremser, kjølevannspumper mm

Ring meg på 95991227 dersom det er noe du lurer på.

Sitat fra: Elmo på lørdag 12. juli 2008, klokken 13:21
Citroen Berlingo skal også komme i helt ny versjon nå med nytt batterikonsept og ny motorteknologi (Cleanova II) - men den ble veldig dyr
http://www.worldcarfans.com/9080326.002/citroen-berlingo-with-venturi-electric-motor

PS Dette er ikke et sammarbeid med Cleanova, men med Venturi i Monaco
Cleanova fikk forøvrig ikke noen kontrakt med Franske Le Poste. Det gjorde PSA gruppen/Venturi og Micro-Vett med sin Fiat Doblo.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Catalyzator

Tusen takk for mange fine innspill så raskt her  ;D  
Jeg foretrekker forøvrig nytt... brukt må isåfall være leverandørsjekket og en viss form for garanti da jeg bor langt unna byer og muligheter for å greie meg uten bil dersom bilen svikter, ingen buss eller slikt heromkring.

Ikke for å virke "flåsete" men jeg har ikke lyst å kjøre "postman pat bil" og heller ikke lyst til å satse på en slik ombygget sak uansett hvor bra de virker å være med garantier fra fabrikk osv.... En fullblods El-bil er nok å foretrekke og da blir det vel å vente... men i mellomtiden er jo studiet av ulike modeller verdifullt og hvem vet... kanske tidens tann tvinger en liten "brødbil" inn på tunet i ventetiden på "The Real TH!NK"  ;D  


Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Boogie

Sitat fra: Catalyzator på lørdag 12. juli 2008, klokken 13:44
Jeg foretrekker forøvrig nytt... brukt må isåfall være leverandørsjekket og en viss form for garanti da jeg bor langt unna byer og muligheter for å greie meg uten bil dersom bilen svikter, ingen buss eller slikt heromkring.

Tja, det viser seg at mye av det leverandørene har prestert i elbil markedet ikke har holdt mål. Våre brukere sitter på mye mer kompetanse enn leverandørene nå. (Les over 10 års bruker erfaring med korrigeringer hele veien).

Sitat fra: Catalyzator på lørdag 12. juli 2008, klokken 13:44
Ikke for å virke "flåsete" men jeg har ikke lyst å kjøre "postman pat bil" og heller ikke lyst til å satse på en slik ombygget sak uansett hvor bra de virker å være med garantier fra fabrikk osv.... En fullblods El-bil er nok å foretrekke og da blir det vel å vente...

Alle bilene som er nevnt her er fullblods elbiler som er originalt laget som elbiler fra fabrikken. Ingen av dem er ombyggde biler.
PSA bilene ble faktisk produsert i et antall på 10000 stk.

Jeg bor såpass nærme deg at vi faktisk når hverandre på en lading pluss en ferge, så du kan absolutt få den hjelpen du trenger....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Catalyzator

Oki...  :)  jeg har mye å lære her Boogie   ;D   

Jeg har akkurat levert inn slik søknad til nav/trygd/hjelpemiddler om bil til rullestolfrakting så jeg skal uansett vente til den søknaden er avgjort før jeg kjøper noe nå men at det blir elektrisk er jeg overbevist om. Et år med elektrisk rullestol, Medema MiniCrosser og nå en ny Permobil X850 har gjort meg overbevist om at elektrisk er fornuftig, behagelig, komfortabelt og ikke minst økonomisk i daglilivet  ;D 

Jeg vil elektrifiseres i dagliglivet  ;D Så enkelt  ;D 

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Boogie

Og du er hjertlig velkommen i vår lille elektriske verden!!!   :D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Catalyzator på lørdag 12. juli 2008, klokken 12:37
På sidene hos TH!NK fant jeg bilder og info om TH!NK Ox som ser ut til å ha muligheter for god "bagasjeplass" og stor innlastingsdør bak slik at dette kunne bli min drømmebil. Vil TH!NK få denne på markedet i tide slik at jeg kunne vurdere denne tro ? .... Vel... håper håper håper  ::) men de har ikke besvart min mail angående disse spørsmålene ennå

Der fikk de noe å tenke på ute på Fornebu! Regner med at du har gitt Th!nk alle opplysninger om ditt behov, men jeg vil tro at de undersøker litt om hva andre rullestolbrukere også har behov for. Regner med at du tipset dem om hvem som monterer innlastingsrampe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Catalyzator

#10
Hei El-Rayo   ;D 
Innlastingsrampe osv beskrev jeg ikke nei... bare nevnte at jeg har dette behovet, men det er jo blandt annet Handi Norge og TrioTek som jeg kjenner til men det leveres også en del innlastingsutstyr direkte fra rullestolleverandørene også slik som disse kjøreramper osv som en også kan bruke hvis en skal frakte stolen i en annens bil eller overkomme en trapp osv... Jeg har selv et par teleskopskinner som jeg bruker for å få rullestolen inn under tak ved inngangsdøren her hjemme på grunn av manglende tilrettelegging her... litt tungvint ja men iallfall en løsning jeg "overlever"  inntil videre ::)  slike kan også brukes inn i en bil osv. 

Jeg har igrunn forelska meg litt i den TH!NK Ox'n altså  ;D 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Boogie

Kom til å tenke på en Berlingo som har gått i Paris.
Den er ombygd fra fabrikken for å kunne frakte rullestolbrukere rundt i byen. Den ekstra takhøyden er for at brukeren skal kunne få god høyde og kunne se ut.
Tror kun det ble bygd en av den. Det er en svenske som eier den nå. Han bor i Frankrike.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

HHF

Ser du kjører Ford F-250 bensin nå. Du vet det finnes en elektrisk Ford Ranger?

Sjekk ut http://www.elbilimport.no/

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Catalyzator

#13
HHF !   
FordRanger er jo Mazda  ::)  og kunne nesten parkert på planet av 250'n Thihihi  ;D  (Der våkna amerikansk bilentusiasten fra dvalen hehehe) Fra revolver til gevær: Hadde nok ikke så mye valg da jeg kjøpte den jeg har nå i forhold til å drasse på noen tonn på kroken og slikt... planen var også å montere snøryddingsutstyr på den men det har gått i "glemmeboka" og nå er det en del planendringer som jeg må ta stilling til som uansett gjør pickup unyttig for mitt vedkommende. Vel... greit med en slik diger sak som ikke bryr seg nevneverdig om at jeg bor langt uti huttiheitaskauen uten snøbrøyting om vintern men samtidig har jeg nå bruk for å få med meg rullestolen i bagasjen å det gjør seg dårlig på et åpent plan i regnvær osv... 1meters lastehøyde er også litt klønete Hehehe  ;D   

Sånn ser'n ut.... nyvaska for anledningen i forrige uke :D

Boggie !  
Jeg har ikke behov for å sitte i rullestolen når jeg kjører... (og drivhus vil jeg helst ha i haven  ;D  ) trenger bare å få lasta den med meg så jeg slipper å bli sittende i bilen på parkeringsplassen å glo på alle butikkene jeg kunne blakka meg i liksom... å tenk på all kaffen jeg kunne drikke på kafé og sitte å preke skiiiit om forbipasserende om jeg fikk med meg rullestolen ut på tur  ::) JegVilJegVilJegVil.... NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Rio

Hei Catalyzator,

Velkommen her!

Kanskje du kan kombinere el-bil og rullestol? Den var en fyr i Tyskland, som ble arrestert av politiet etter å ha modifisert sin elektriske rullestol, slik at den kjørte i 60 km/t!

Det burde jo løse de fleste behov? ;D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA