Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE

Startet av stranger1891, søndag 10. november 2013, klokken 16:27

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,

Jeg lurer på en ting angå. rekkevidde til Nissan LEAF mod 2012, i dag byttet jeg til piggfrie vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta R2/ 195-60-R16) og da merket jeg en dramatisk nedgang i rekkevidde (tilgjengelige km) med en gang i forhold til sommerdekkene (etter bare 1 km med en vanlig ECO kjøring)!

Dekkene ble kjøpt fra (Interdekk) ferdig montert og balansert på felgene. Vet ikke om denne situasjon er normal med den typen dekk eller finnes det noe feil synes dere? :(

Mr.Zero

Dette er nok ikke unormalt - dog varierer det fra merke, type dekk og føreforhold. At du vil få en reduksjon av rekkevidde på mellom 10 og 20%, er nok dessverre normalt. Et tips er å øke lufttrykket. Øk f.eks fra 2,0 til 2,5. Noe fyller opp til 3,0. Dette vil i varierende grad påvirke dekkslitasje og kjøreegenskapene, så prøv deg litt frem. Våt vei med vintersko på suger km.. :-[ Med snø blir det værre :-\ :'( Men det går mot vår, gjør det ikke..!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Trig8

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 03. november 2013, klokken 14:58
Øk f.eks fra 2,0 til 2,5. Noe fyller opp til 3,0.
Leaf'en skal ha 2,5 ihht instruksjonsboka, og en kan godt fylle noe mer.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Thomas Parsli

Du har helt sikkert litt for lite luft i dekkene, men hovedproblemet er nok at vinterdekk har ekstremt mye friksjon når de er nye -slik at de skal gjøre det bra i tester... Slik juks har blitt helt vanlig, all den tid tester gjøres på nye dekk. Hvis man kjørte ned dekkene mange hundre km under kontrollerte forhold før man testet de ville nok resultatet vært anderledes, men dette er dyrt og tidkrevende.

Hva bilen oppgir etter 1km kjøring er heller ikke representativt, se heller på snittforbruket etter 100km -eller en lang strekning du kjører ofte (f.eks til jobb).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Popper

Jeg har Hakka R2, og merket ingen forskjell.
Luft er nok svaret.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

streken

Jeg har også Nokian R2 og merket umiddelbart en bedring i rekkevidde da jeg skiftet til vinterdekk. Har lufttrykk på 2,5bar, slik det står i dørkarmen.
Jeg kjører nok penere på vinterdekk enn sommerdekk i utgangspunktet, men å kjøre Fornebu-Hvervenbukta (20km) i Oslotrafikken og fortsatt ha 90% igjen på batteriet vitner om at Nokian R2 for min del har en herlig lav rullemotstand.

På våt asfalt opplever jeg noe kortere rekkevidde, det føles som om dekkene suger seg mer fast. Vil tro dette betyr godt grep til vinteren.

Samme tendens ser jeg for øvrig også på fossilbilen som har samme type dekk, lavere bensinforbruk på tørr asfalt, noe høyere på våt.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

valvolainen

I naf sin vinterdekktest er det vel også R2 som har lavest rullemotstand av alle testede dekk, så det er uansett et godt valg, om rekkevidde går opp eller ned:=)
Som en bonus er det jo også et fantastisk godt friksjonsdekk.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Electra

Nyttig link til NAF sin vinterdekk test 2013:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2013/?gclid=CPmy97uXzroCFYZ6cAod9h4A5w

For detaljer/karakterkort:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2013/resultater-dekktest-2013/

Skal selv avgårde å kjøpe Michelin X-Ice XI13 (16") i morgen. Vinneren av de piggfrie dekkene, og de som ser ut til å passe best for det skiftende været på sørlandskysten. Skårer 9 av 10 på rullemotstand. (Nokian er eneste som skårer 10 på rullemotstand)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA