Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: King of the road

Startet av Elmo, torsdag 31. juli 2008, klokken 09:30

« forrige - neste »

Elmo

Det er jo ikke vegavgift på elbil, og jeg trodde at og omregistrering også er gratis, men dengang ei.
Vår første elbil kjøpte jeg hos forhandler og da ser man jo ikke noe til reg.avgiften, men da vi nettopp kjøpte vår andre elbil privat dumpet regning på 4547,- fra tollvesenet ned i postkassen. Avgiften er den samme som for fossilbiler.

Kanskje det er noe Norstart burde ta opp med myndighetene? 
§2 pkt. 6 i rundskriv gjeldende for 2008 (linken under) gir fritak for kjennemerker med gule bokstaver på blå bunn (CD). 
Her burde det vel være mulig å få inkludert EL også.

http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2008omregistreringsavgift.pdf
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Laura

Jeg er egentlig enig med Elmo. Jeg mener at Norstart burde ta opp saken med myndighetene.
Sitat fra: Elmo på lørdag 12. juli 2008, klokken 12:36
Det er jo ikke vegavgift på elbil, og jeg trodde at og omregistrering også er gratis, men dengang ei.
Vår første elbil kjøpte jeg hos forhandler og da ser man jo ikke noe til reg.avgiften, men da vi nettopp kjøpte vår andre elbil privat dumpet regning på 4547,- fra tollvesenet ned i postkassen. Avgiften er den samme som for fossilbiler.

Kanskje det er noe Norstart burde ta opp med myndighetene? 
§2 pkt. 6 i rundskriv gjeldende for 2008 (linken under) gir fritak for kjennemerker med gule bokstaver på blå bunn (CD). 
Her burde det vel være mulig å få inkludert EL også.

http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2008omregistreringsavgift.pdf
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

El rayo

Enig jeg også, dette er en viktig sak som Norstart må ta tak i. Alle som har betalt inn omregistreringsavgift for brukte elbiler må få refundert dette.

Kan myndighetene påby fartssperre på biler over 3500 kg som ble solgt i 2002 kan de også refundere omregistreringsavgiften!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Catalyzator

Jeg signerer    8) 

Dette er jeg fullstendig enig i !
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

På fossilbiler kan bilen fritt omregistreres innen en måned dersom den viser seg uegnet.
En elbil bør kunne prøves noe lengre for å finne ut om den egner seg til formålet.
I hvertfall bør den grupperes uten batterivekt.  Det vil gjøre det billigere å prøve.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

espen

Godt poeng Elmo!
Vi må velge våre saker og prioriteringer fornuftig, og når vi har effektfulle forslag som er lette å implementere i byråkratiet er det et pluss. Denne saken bykser oppover på vår prioriteringsliste som følge av ditt innspill.
Den ligner forøvrig litt på vårt ønske om å gjøre leasing og leie av elbiler billigere for bedrifter og kommuner. Dette kan løses ved å legge EL-skilt i samme kategori som grønne skilt i denne sammenhengen. Altså enkelt å implementere og lettere å vinne gjennom med!

El rayo

På FBI i går ble det igjen bekreftet at omregistreringsavgiften erstatter moms ved bruktbilsalg. Elbiler er fritatt for moms, derfor burde det heller ikke være omregistreringsavgift på elbil. Norstart bør presse på i den saken.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#7
Kopierer et par innlegg som kom litt off-topic i en annen tråd

Sitat fra: Ken på fredag 26. juni 2009, klokken 10:56
... Hvis bare vi kunne fjerne omreg. avgiften (for  EL-biler)  ...
Sitat fra: cra på fredag 26. juni 2009, klokken 11:24
Det hadde vært et bra incentiv, ja. Det vil jo ikke medføre færre el-biler på noe vis, og jeg kan tenke meg at det ofte vil være en "frelst" el-bilist som kjøper en ny el-bil, og en kommende el-bilist som kjøper en "billig brukt". For øvrig synes jeg det er hårreisende at man skal ta så ulik pris på samme jobb basert på hvor gammelt/hva slags type kjøretøy som skifter eier.
Sitat fra: Elmo på fredag 26. juni 2009, klokken 11:48
Omregistreringsavgiften er i utgangspunktet ment å erstatte moms ved bruktbilsalg. (Ref. Merverdiavgiftsloven §16 nr.11 her). Derfor differensiert pris ut fra alder.
MEN ... hadde de fulgt den tankegangen helt ut så skulle elbiler vært fritatt for omregistreringsavgift, siden er er fritatt for moms. Den ene hånden vet ikke hva den andre gjør >:(
Det bilsakkyndige gjemmer seg bak nå er at elbiler ikke er nevnt i §2 her
Kanskje en klage til Tull og Avgiftsdirektoratet kunne fått dem på bedre tanker uten noen forskriftsendring ;D
Nå har jeg selv gjort som jeg foreslo over.
Sendte idag klage til Toll- og Avgiftsdirektoratet på kravet om omregisteringsavgift på min siste bruktinnkjøpte elbil.  ;D

Men det skjer vel ingenting >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Tror ikke det skjer noe nei.

Men.... Mange av bilene våre nærmer seg 12 år, og da detter de uansett ned i laveste sats.

Selv prøvte jeg i forbindelse med omregistreringsavgiften på AX'en å søke om redusert avgift, med henvisning til en setning som sier: "om avgiften har utilsikted virkning kan en be om helt eller delvis fritak" Jeg argumenterte at jeg kunne kjøpe 300 liter diesel for merkostnaden ved å ikke vente 8 måneder til bilen var 12 år, og at jeg uansett ikke kom til å betale full sats. Søknaden ble blankt avvist.

Ulempen med å vente med å betale omregistrering er faren for avskiltning, og ekstra kostnaden som ligger i det, mens gevinsten er nærmere 3000 kr spart i avgift.

Det er som det sies: "dumt å betale for mye"

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#9
Kravet lyder på 4449,-  >:(

Ekstrautgiften har jeg forsikret meg mot ved å levere skiltene og be om forlenget oppbevaring hos lokal trafikkstasjon.  

Men .... jeg er redd det tar så lang tid å få svar at jeg må krype til korset uansett
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#10
Sitat fra: Elmo på søndag 02. august 2009, klokken 23:28
Nå har jeg selv gjort som jeg foreslo over.
Sendte idag klage til Toll- og Avgiftsdirektoratet på kravet om omregisteringsavgift på min siste bruktinnkjøpte elbil.  Men det skjer vel ingenting
Igår, etter nøyaktig 2mnd fikk jeg svarbrev - but don't hold your breath ....
Standardisert brev "Foreløpig melding i forvaltningssak" med avkryssing i følgende rute
"Vi har for stor arbeidsbyrde, slik at videre saksgang må vente en tid"  
og tilleggsopplysning: "Saken blir trolig behandlet om 3 ca. måneder"

Er det uthalingstaktikk tro ???   Men må vel kanskje ta det positivt at de ikke klarte å svare nei på stående fot ;)  

Jeg sendte forresten nesten likelydende epost til både Samferdselsministeren og Finansminsiteren.
Fikk svar i brev fra "Liv-Signe" etter bare én uke. Din henvendelse hører inn under Finansdepartementet, så saken er oversendt dit.  Da har Kristin to henvendelser i bunken sin  ;D

:o Fylj med i neste bolken  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det er sikkert fordi skiltene dine er inleverte at myndighetene har så god tid.

Da jeg søkte om redusert avgift på AX'en håpet jeg på treg saksgang og trygg kjøring i mellomtiden.

Avslaget var i hende på rekordtid. Tror det gikk ca. en uke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA