Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Tesla innovative?

Startet av ElBergen, lørdag 09. november 2013, klokken 13:44

« forrige - neste »

ElBergen

Hei
Jeg har nå vært en lykkelig eier av en 2001 mod 106, som har gått litt over 40.000 i en ukes tid. Overgang til el-bil har kun vært positiv, selv om jeg noen ganger kunne tenkt meg litt mer futt under panseret. Kunder Vestlandsveier var vel kanskje ikke målgruppen da de konstruerte denne bilen.
Etter å ha lest i forumet og på elbilwiki har jeg fortsatt noen ubesvarte spørsmål:

Finnes det en "spenningsmåling for dummies", gjerne med bilder? Har forstått delingen på  3, 6, 11. Men har ikke forstått alt mtp spenningsmåling;  i motorrommet, på batterikasser. Og hva gjør denne shunt``en?
I tillegg: Når man tar ut sikringene vil vel computeren bli nullstilt, slik at overladingstimer evt annen info blir slettet?
Hvor og hvordan måles temperatur på kjølevæske og batteri ifm lading?

Det fulgte med EvLite –Men jeg mangler bruksanvisning. Noen som har eller vet hvor jeg kan finne det?

Finnes det en verkstedmanual – på norsk?

Det er en "klukking i kjølevannsystemet" fremme i motorrommet. Det høres nesten ut som en liten bekk. Skal det være slik?

Lading i garasje: Jeg har en varm og tørr garasje, hvor jeg egentlig ønsker å ha bilen. Da blir nok både jeg og bilen glad ila vinteren. Men; Kan man egentlig lade i en garasje, eller vil det bli en knallgasseksplosjon når jeg starter motoren til garasjeporten?

Robometer: Har forstått det slik at den måler mellom 2 halvdeler. Er det mulig å måle på alle 3 batterikassene?

Til slutt: Braketten til sikringsholderen som er montert på 3-er kassen mangler skruer. Noen som vet hvilke skruer det skal være her?

E-Up!

elektrolux

#1
Sitat fra: Frank E på lørdag 02. november 2013, klokken 11:41
Hei
Jeg har nå vært en lykkelig eier av en 2001 mod 106, som har gått litt over 40.000 i en ukes tid. Overgang til el-bil har kun vært positiv, selv om jeg noen ganger kunne tenkt meg litt mer futt under panseret. Kunder Vestlandsveier var vel kanskje ikke målgruppen da de konstruerte denne bilen.
Etter å ha lest i forumet og på elbilwiki har jeg fortsatt noen ubesvarte spørsmål:

Finnes det en "spenningsmåling for dummies", gjerne med bilder? Har forstått delingen på  3, 6, 11. Men har ikke forstått alt mtp spenningsmåling;  i motorrommet, på batterikasser. Og hva gjør denne shunt``en?

Tanken er at du skal ta ut en sikring og en shunt på hver enkel batterikasse og måle spenning på kassen. Så deles spenningen på antall blokker i kassen, og svaret sammenlignes med de øvrige kassene.

I tillegg: Når man tar ut sikringene vil vel computeren bli nullstilt, slik at overladingstimer evt annen info blir slettet?

Liten fare for det. Denne infoen lagres selv om du fjerner spenningstilførselen til datamaskinen

Hvor og hvordan måles temperatur på kjølevæske og batteri ifm lading?

Der er temperatursensorer i Sagemboksen som estimerer batteritemperaturen og måler temperaturen i Sagemboksen. På Partner/Berlingo er det temperatursensor i en av de 27 batteriblokkene, da batteri og Sagemboks har separate kjølekretser

Det fulgte med EvLite –Men jeg mangler bruksanvisning. Noen som har eller vet hvor jeg kan finne det?

Søk på internett. Må ligge ute der et sted.

Finnes det en verkstedmanual – på norsk?

Nei, i alle fall ikke som jeg vet om

Det er en "klukking i kjølevannsystemet" fremme i motorrommet. Det høres nesten ut som en liten bekk. Skal det være slik?

Nei. Sjekk at du har nok kjøleveske. Kan være lavt nivå

Lading i garasje: Jeg har en varm og tørr garasje, hvor jeg egentlig ønsker å ha bilen. Da blir nok både jeg og bilen glad ila vinteren. Men; Kan man egentlig lade i en garasje, eller vil det bli en knallgasseksplosjon når jeg starter motoren til garasjeporten?

Har tenkt denne tanken selv mange ganger, og starter alltid sirkulasjonsvifte i garasjen ved lading. Det vil danne seg knallgass, og er blandingsforholdet av denne riktig rundt releet til portåpneren vil det smelle

Robometer: Har forstått det slik at den måler mellom 2 halvdeler. Er det mulig å måle på alle 3 batterikassene?

Ja, til og med på hver blokk, men hvorfor vil du det? Robometeret fungerer perfekt slik det er. Flere målepunkter blir bare mer stress med montering, uten reell gevinst i funksjon

Til slutt: Braketten til sikringsholderen som er montert på 3-er kassen mangler skruer. Noen som vet hvilke skruer det skal være her?

Bruker ikke skruer, men spredeplugger. Fås på nærmeste bilforhandler, eller hos oss.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ElBergen

Slenger på en til:
Bilen hadde led-tåkelys montert, men disse har en "midlertidig" patent, da de er koblet direkte på parklysene. Jeg har nå lyst å få en egen bryter på denne, slik at lysene kan slås av når jeg bruker hovedlysene. Er det noen som vet om ledningsnettet i bilen er forberedt på det? Ser at flere 106ér har tåkelys. Hadde vært ok å slippe trekking av ledninger gjennom torpedoveggen.

E-Up!

Elmo

Sitat fra: Frank E på lørdag 02. november 2013, klokken 11:41
Det fulgte med EvLite –Men jeg mangler bruksanvisning. Noen som har eller vet hvor jeg kan finne det?

Jeg kan sende den til deg. Send meg en PM med mailadresse.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Frank E på lørdag 02. november 2013, klokken 15:39
Slenger på en til:
Bilen hadde led-tåkelys montert, men disse har en "midlertidig" patent, da de er koblet direkte på parklysene. Jeg har nå lyst å få en egen bryter på denne, slik at lysene kan slås av når jeg bruker hovedlysene. Er det noen som vet om ledningsnettet i bilen er forberedt på det? Ser at flere 106ér har tåkelys. Hadde vært ok å slippe trekking av ledninger gjennom torpedoveggen.
Jeg har nå i helga fått tak i helt nye tåkelykter veldig billig til vår 106E som ikke har tåkelykter fra før. Jeg har også planlagt å bruke disse til automatisk kjørelys med LED-pærer da bilen ikke har automatikk på hovelysene. Nå er det jo ikke lenger krav til at baklys/parklys skal lyse slik at det holder med kjørelys foran og da jar jeg tenkt å gjøre det slik:
1. Velge en ledning i motorrommet som har 12 V når tenningen er på (0 V med tenningen av) og bruke denne til å styre på et rele som gir spenning til LED-pærene.
2. Så kommer jeg til å velge enten parklys eller hovedlys til å styre kjørelysene av igjen.
   a. At kjørelysene slås av med parklys på er banalt enkelt å fikse
   b. Mer elegant er det at hovedlys slår kjørelysene av, men da må man passe på at både nærlys og fjernlys bør slå av kjørelys.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

ElBergen


Da har jeg funnet en fin plass å tre ledning gjennom torpedoveggen. Der hvor kabelen til panseråpneren går gjennom er det 2 ledige gjennomføringer. Det er relativt trangt, så løsningen jeg fant var å benytte kobbertråd, slik man bruker for å sy armering. Denne fikk jeg tredd gjennom fra innsiden. Når den kom ut var det relativt enkelt å få tak i den med samme type tråd. Laget en løkke hvor jeg festet ledningen, og dro den så inn i bilen.
Jeg benyttet de ledningene som allerede var i bruk og satt et rele mellom. Disse tror jeg henter støm fra parklysene.
Inne planlegger jeg å sette inn en bryter i det ledige hullet. Disse finner man f.eks på http://www.ebay.com/itm/1993-Peugeot-205-Auto-Rear-Fog-Light-Switch/321237874917?_trksid=p2045573.m2042&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D27%26meid%3D2445612923885427419%26pid%3D100033%26prg%3D1011%26rk%3D2%26rkt%3D2%26sd%3D390585263597%26

Ved å hente styrestrøm fra f.eks radio, eller sigarettenner, vil man kun få tåkelysene på når tenningen er på, og (i mitt tilfelle) når parkeringslysene er på.
E-Up!

Helge

Sitat fra: Frank E på søndag 03. november 2013, klokken 18:52
Ved å hente styrestrøm fra f.eks radio, eller sigarettenner, vil man kun få tåkelysene på når tenningen er på, og (i mitt tilfelle) når parkeringslysene er på.
Dette oppfatter jeg dit hen at dine kjørelys skal være på når tenningen er på og du har slått på parklys...?

Jeg tror heller jeg går for 1+2b som jeg nevnte og da vil det virke slik:
- Parklys slått på og tenning av = bare parklys (ikke kjørelys)
- Tenning på og lysbryter helt av = bare kjørelys (ikke parklys)
- Tenning på og lysbryter i parklys = både kjørelys og parklys
- Tenning på og lysbryter på hovedlys = fullt hovedlys uten kjørelys

Jeg mener dette skal la seg gjøre uten å måtte gjennom torpedoveggen med ledninger (kun koblinger i motorrom).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#7
Sitat fra: Frank E på søndag 03. november 2013, klokken 18:52
Da har jeg funnet en fin plass å tre ledning gjennom torpedoveggen. Der hvor kabelen til panseråpneren går gjennom er det 2 ledige gjennomføringer.
Det er ferdig ledig 16-20mm hull i torpedoveggen, blindet med en grå plastpropp. Ulempen er bare at det er midt bak 3'er kassen.
Lett å få tak i når lokket på 3'er kassen er av, så det anbefales å legge inn et flexi-elektriker-rør hvis lokket er av en gang.
Men det er fullt mulig å komme til også uten å ta av lokket, hvis ikke hånd og underarm er alt for svær.
Jeg har tatt bilde en gang, som jeg kan lete opp og legge ut hvis noen ikke finner proppen.

Sitat fra: Helge på søndag 03. november 2013, klokken 20:11
Jeg mener dette skal la seg gjøre uten å måtte gjennom torpedoveggen med ledninger (kun koblinger i motorrom).
Det stemmer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

Sitat fra: Frank E på lørdag 02. november 2013, klokken 11:41
Hei
Jeg har nå vært en lykkelig eier av en 2001 mod 106, som har gått litt over 40.000 i en ukes tid.
Tillykke med din bil!
Sitat
(...)
Etter å ha lest i forumet og på elbilwiki har jeg fortsatt noen ubesvarte spørsmål:
(...)
Finnes det en verkstedmanual – på norsk?
Nej, men de originale manualer for Citroen Saxo findes på dansk. Det er altså næsten samme bil som P106, i hvert fald alt det elektriske 100% det samme:
http://skjelbred.net/saxo.htm
følgende har du sikkert fundet allerede, :
http://elbil.no/wiki/PSA:Instruksjonsbok
på samme side finder du følgende på dansk, som kan anbefales:
Verkstedmanual Citroén AX (veldig lik Saxo) + litt Saxo, Dansk, tot. 326 sider

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: jornheim på mandag 04. november 2013, klokken 19:20
Nej, men de originale manualer for Citroen Saxo findes på dansk. Det er altså næsten samme bil som P106, i hvert fald alt det elektriske 100% det samme:

Helt sikkert det du mener jornheim, men en liten presisering:
Alt som er spesiellt for de elektriske modellen (altså ulikt bensinbilen), er identisk på Saxo og P106
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

Tak, Elmo - jeg glemte det lille ord "er" og mente: alt det elektriske er 100% detsamme.
Heldigvis!
For benzinbilen P106 findes en online-udgave af en reparaturbog, med mange gode illustrationer:
http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/band94/Peugeot-106-.html#!1
men - den er på tysk...
Alternativ: den gode gamle bog om Citroen Saxo fra Haynes, på engelsk. Den kender sikker alle PSA-ejere på dette forum.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: jornheim på tirsdag 05. november 2013, klokken 11:37
Alternativ: den gode gamle bog om Citroen Saxo fra Haynes, på engelsk. Den kender sikker alle PSA-ejere på dette forum.

YES. Jeg har Haynes bøker til både Saxo og P106. Når det gjelder karosseri og interiør ting så er det faktisk en god del forskjeller.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Pera L

Hej! Saxo/P106 have power steering relay on the right side of the engine room battery box, greyone. In the relay there is two thick wire and two thin wire. You get "ignition on" from thin wire which color is NOT green/yellow. g/y goes ground. Also you can put greenyellow wire to rounded thru switch installed to inside of the car if it's feels that you want some extra kilometers out of power steering and using it only with parking car. PS takes 10 to 40A current at 12V and it means 360-1400Wh per 100km if averidge speed is 35km/h.

Regards Pera L

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA