Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladestandarder?

Startet av teralv, lørdag 09. november 2013, klokken 13:36

« forrige - neste »

teralv

Har sett litt på kjørehistorikk på "CARWINGS" sidene.
Mangler fortsatt data for gårsdagen. Mens dagene fra oktober ligger inne. Hvor ofte syncroniseres dette?

Ser ellers at det er stort avvik på tilførte KW på min teller på garasjeveggen montert på ladekabel, og det som LEAFEN oppgir. Har tilført den nesten 50 kw/t siden tirsdag, mens kjøringen utgjør maks 120 km. Siste dagene kun kjørt på ECO og ikke brukt klima, og temp på 19 gr. Virker ikke helt rett det her.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

frankols

Kjørehistorikken kommer typisk opp 2 eller 3 dager senere.
Høres mye ut med 50 kWh på 120 km ja.
Hva sier kjørehistorikken på Carwings for oktober da ?
Jeg har 162 kWh på 902 km kjørelengde.

teralv

Jeg har ikke fått opp noe for november enda.

Må si jeg ble paff i dag, for det viser seg at bilen ble tatt ut på 80% batteri i dag. Den ble kjørt fra Ravnanget til Ikea Åsane - distanse 34,8 km.
Turen ble kjørt 100% i ECO mode, 1 voksen (sjåfør), og to barn på 4 år & 8 år. Det ble ikke brukt klima, og varmen var på 19 gr - vifte nivå 2.
Ikke brukt defroster, eller varme på ruter, og kjørte kun med grøftelys.

Da bilen kom frem i åsane var batt nivå nede på 40%, og når hun kom hjem i retur var den på 9% batteri.
Dagens distanse var altså på ca 70 km - og der gikk hele batteri. Ingen køkjøring eller noe.
Det var virkelig skuff altså.

Hva kan gjøre dette? Hun kjørte fartsgrensene, og er bevisst på stopp og start. Det er ikke voldsomme stigninger på distansen heller.
Lys grå.
5000 km - Bergen

thomita

Jeg kjører fra Frekhaug til Indre Arna ca 30 km hver vei, når eg kjem frem har jeg ca 65-70% igjen da med varme heleturen og a/c og varmetråder. Retur til Frekhaug ca 40% igjen. Med vinterdekkene på og cruise kontroll aktivert, jeg er iallefall fornøyd så langt, men har igjen å teste nåt gradestokken kjem ned under frysepunktet...
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

teralv

Sitat fra: thomita på lørdag 02. november 2013, klokken 15:24
Jeg kjører fra Frekhaug til Indre Arna ca 30 km hver vei, når eg kjem frem har jeg ca 65-70% igjen da med varme heleturen og a/c og varmetråder. Retur til Frekhaug ca 40% igjen. Med vinterdekkene på og cruise kontroll aktivert, jeg er iallefall fornøyd så langt, men har igjen å teste nåt gradestokken kjem ned under frysepunktet...

Takk for info. Hvilket utgangspunkt har du da, 80 eller 100 % fulle batteri?
Er det nye eller gamleversjonen du har av Leaf?
Lys grå.
5000 km - Bergen

reptil

Kjører Davanger-Sandsli hver dag. Via Danmarksplass om morgenen. Varierer mellom 35-40% for tiden med temp og regn og vinterdekk. Merker det går en del strøm første tiden i oppvarming. Med forhåndsvarme reduseres forbruket til ca 30.
Svart Leaf Acenta

Oddvar

Sparer man strøm ved å bare bruke varme ,uten A/C ,klima ?
Kjørte i kveld Flekkefjord Rosfjord Lyngdal og tilbake med klima på 19 gr. Ca 90% batteri ved start og en strek ca 10% når jeg var hjemme .
Totalt er turen 92km . Tempraturen ute var 3 pluss . Kjører versjon 1 leaf
Viker som Max rekkevidde er ca 100KM med A/C i auto og fult batteri ..
Må legge til at jeg kjører med vinterdekk :-)

Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

teralv

Jeg mener å ha lest at en sparer strøm ved å slå av klima?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lys grå.
5000 km - Bergen

Trig8

5 grader i Trondheim i dag: Energioversikten viste at jeg kunne øke kjørelengden med 2 km hvis jeg slo av klimaanlegget (innstilt på 21 grader) på min Acenta. Har observert at den trekker ca 3kW de første minuttene, så synker den fort ned på 0,5kW og lavere.
Varme trekker mer strøm enn A/C, og når du varmer trengs A/C kun for eventuell fjerning av dugg som bruk av vifte og luftstrøm mot vindu ikke tar seg av.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

reptil

Opplever ingen forskjell med ac av så lenge varmen er på
Svart Leaf Acenta

teralv

Manglet fortsatt mye av kjørehistorikken, kontaktet derfor Nissan på chatten. Her er dialogen, sikker matnytting info for andre også:

Sara :  Hei og velkommen til Nissan kundeservice. Du snakker med Sara. Hva kan jeg hjelpe deg med?
Kunde :  Bare lurte på hvorfor det er så stor forsinkelse på opplasting av Kjøredata fra min Leaf? Siste data er fra 30.okt. Hvor ofte synkroniseres dataene?
Sara :  Dataen oppdateres en gang hver dag.
Sara :  Har du brukernavnet for din Carwingskonto så skal jeg sjekke at alt er iorden i mitt system?
Kunde :  *sensurert*
Sara :  Takk, et øyeblikk mens jeg sjekker systemet her.
Kunde :  Flott:-)
Sara :  Når du starter opp bilen din, trykker du da OK til informasjonsmeldingen?
Kunde :  Nei
Kunde :  Pleier ikke det hver gang
Sara :  OK, det er mulig at mangelen på kjørehistorikk ligger der. Denne må aksepteres før hver kjøretur for at informasjonen fra kjøreturen skal lagres og sendes til vårt system. Hvis den ikke aksepteres vil informasjonen for kjøreturen ikke lagres og heller ikke vises i din Carwings. Ofte kan radioen blokkere denne meldingen, det skjer for eksempel om du har radioen på når du slår av bilen.
Sara :  Hvis du har radioen på når bilen slås på må du trykke meny knappen for å få opp informasjonsmeldingen, slik at du kan akseptere denne.
Kunde :  Ok. Så da er mange dagers historikk gone?
Sara :  Hvis du ikke har aksepter informasjonmelding vil informasjonen fra de dagene den ikke er akseptert ikke være lagret i det hele tatt, og vil derfor heller ikke kunne hentes i etterkant. Så ja da vil kjørehistorikken ikke vises for de dagene.
Kunde :  Okai. lærer stadig noe nytt:-)
Lys grå.
5000 km - Bergen

Daeedor

Tips : det er forskjell på Leaf med og uten varmepumpe apparat. Med dagens 0 grader temperatur , drar klima anlegget ca 3 til 3,5 kw rett etter oppstart for så å synke raskt til under 1 kw på de nye leafene. Da går kun varmepumpa omtrent. Blir det kaldere , startes PTC elementet opp for vannvarming og det kjøres på med tilstrekkelig KW til at det blir varmt nok (elementet er plassert inni dashbordet på de nyeste Leaf ). På eldre Leaf er det ikke varmepumpe system , og PTC sitter ute i motorrommet også  - den fyrer dermed litt for kråkene i tillegg til deg - dvs høyt strømforbruk.  ;)

teralv

Men dette som du over skriver kan løses med litt forvarming?
Da vil vel forvarmingen fra KW fra ladekabelen så lenge lading er ferdig? Er det slik ?
Lys grå.
5000 km - Bergen

Leif Leaf

Ang. kjørehistorikk i Carwings skulle jeg ønske at den også logget utetemperaturen.

Jeg har for øvrig sett et relativt stort avvik på kjørte kilometer i Carwings og det som står på triptelleren. Jeg trykker ok i menyen før hver trip, men allikevel ser det ut som den til stadighet underrapporterer kjørelengden (med ca. 10%). I dag står min tripteller på ca. 6000 km og i Carwings står den på ca. 5500 km.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

pottle

Bilen min har registrert 7700 km på telleren, men ca 7100 km er registrert på Carwings. Noe irriterende å se en differanse på ca 10 %.

Tror nok jeg har glemt å trykke "ok" en eller annen gang, men ikke på turer som tilsvarer 600 km.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA