Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Capriso, fredag 08. november 2013, klokken 20:34

« forrige - neste »

Capriso

Mulig jeg har et dumt spørsmål, men.

Hva er det en hjemmelader gjør?
Som f.eks Salto sine hjemmeladere.
Hva er det som gjør at denne lader bilen min fortere en bruk av ladekabel.
Strømmen er jo den samme inn i ladekabel som ladestasjon?
Model S. P85, Signal rød.

fredag

Sitat fra: Capriso på fredag 01. november 2013, klokken 20:46
Mulig jeg har et dumt spørsmål, men.

Hva er det en hjemmelader gjør?
Som f.eks Salto sine hjemmeladere.
Hva er det som gjør at denne lader bilen min fortere en bruk av ladekabel.
Strømmen er jo den samme inn i ladekabel som ladestasjon?

Det kalles ikke en lader. Laderen er bygget inn i bilen. Du kan kalle det en ladestasjon.

Og der kalles ikke en hurtiglader når effekten er under 40-50kW.

La meg sitere Veivesenets beskrivelse av hva en ladestasjon gjør: "overvåker ladetilkoblingen og begrenser ladestrømmen avhengig av tilkoblingen. I tillegg overvåkes sikkerhetsfunksjonene i kabel og kontakt (typisk jordforbindelsen) og ved en feil vil ladingen avbrytes eller ikke kunne startes".

UMC-en til Tesla gjør akkurat det samme, men er begrenset til max 3kW nå med schuko-adapteret, og 7-10kW senere når vi får rødt og blått adapter.

En ladestasjon vil være sikrere, fordi den er fastmontert og det svake punktet - kontakten tas bort.

Husk at UMC-en helst ikke skal henge og trekke i stikkontakten.

Den kan også være raskere enn en UMC med schuko-adapter. En ladestasjon kan mate en Model S med opptil 20kW (hvis du har dobbeltlader og 32A 400V tilgjengelig).

Og det er mer praktisk å en ladestasjon med innebygget kabel klar i garasjen enn å rulle opp og ned ledningene på UMC-en daglig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA