Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

Batteritralla


Det er bare å sikre hver leder individuelt, f.eks vil jeg tro en 4-polet sikringsautomat greit kan benyttes? Lasking inn på sikringsautomaten og 4 ledninger ut, som igjen sammenkobles i andre enden. Brudd vil føre til utløsning av sikringen for alle lederne.
[/quote]

Da kan jeg vel for så vidt kople de i sammen i garage med det eksisterende jeg har nå - beholde de to 1 Fas 16A sikringene jeg har i skap inne, og fordele på nytt med dedikerte sikringer i garage?

Da blir det jo dobbelt så bra :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

petersv

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:11

Det er bare å sikre hver leder individuelt, f.eks vil jeg tro en 4-polet sikringsautomat greit kan benyttes? Lasking inn på sikringsautomaten og 4 ledninger ut, som igjen sammenkobles i andre enden. Brudd vil føre til utløsning av sikringen for alle lederne.

Da kan jeg vel for så vidt kople de i sammen i garage med det eksisterende jeg har nå - beholde de to 1 Fas 16A sikringene jeg har i skap inne, og fordele på nytt med dedikerte sikringer i garage?

Da blir det jo dobbelt så bra :-)
[/quote]

Kan hende de er henta fra to forskjellige faser, da vil det kortslutte om det kobles sammen. Men elektrikkeren ser det og sjekker inne hos deg, når/hvis han fikser det. Ikke sikkert elselskapet vil tillate 32A på en fase.

Batteritralla

Uten at jeg har sjekket hvordane det er koplet i skapet, men hva har el selskapet noe med hvor mye jeg trekker på en fase?

Kan jeg risikere å bli ansett som kriminell om jeg dusjer (VV Tank), koker pinnekjøtt på komfyren, og har koplet på en ekstra varmeovn i en stikkontakt fordi det er kaldt og dette TILFELDIGVIS er på samme fase?

Jeg har jo tross alt betalt for å kople med på med 3 x 63A . . .

Og ja, jeg skjønner poenget  - men ser ikke problemet :-)

Klart, om HELE nabolaget er koplet på samme fase, og ALLE kjøper TESLA og lader samtidig, og på samme tid dusjer , koker pinnekjøtt osv - ja da kan det vel bli skjev fordeling. . .

jeg kommer selvfølgelig til å evaluere hvordan de relevante forbrukerene er koplet i skapet mitt før jeg tar høyde for hvor jeg legger 32A forbruket, men jeg kommer IKKE til å spørre avdelingen for støt i min kommune . . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

petersv

Det er litt mer komlisert enn som så. Hør med elektrikeren.

Griffel

#199
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:37
Sitat fra: petersv på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:48
Sitat fra: Griffel på onsdag 11. desember 2013, klokken 00:36
Du kan få koblet ledningene i parallell i begge ender, og dermed kjøre mer enn 16A på de parallellkoblede kablene. Hvor stor sikring du kan ha på disse paralell koblede kablene må elektrikker vurdere basert på forholdene hos deg.

Det er ikke så lurt, for får du brudd på en leder, vil den andre i parallellparet stå igjen med hele strømmen og faren for varmeutvikling er stor.

Det er bare å sikre hver leder individuelt, f.eks vil jeg tro en 4-polet sikringsautomat greit kan benyttes? Lasking inn på sikringsautomaten og 4 ledninger ut, som igjen sammenkobles i andre enden. Brudd vil føre til utløsning av sikringen for alle lederne.
Nå er det så vidt jeg husker ikke noe krav at kablene skal sikres indivduelt (sansynligheten for ledningsbrudd i fast opplagte kabler er så liten at forskriftene ikke tar høyde for det, med mindre det har kommet som krav i løpet av de senere år), Uansett er er individuell sikring en god løsning. Går en for individuell sikring er det best med en 4-polet automat som beskrevet her. Da blir ledningen garantert spenningsløs om en kobler ut sikringen. Har en to adskilte sikringer og slår av den ene er det stadig spenning på kablen så med adskilte sikringer kreves et varselskilt på hver av sikringene, og dessuten har en adskilte sikringer så må disse selvfølgelig ha felles jordfeilbryter.

Det er også andre ting som må tilfredstilles før en parallellkobling. Ledningene må ha samme tversnitt være like lange osv. Det er derfor helt nødvendig at en elektrikker ser på det aktuelle systemet.

Han vet også om problemstillingen med store enfaslaster er relevant der du bor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sånn, da var endelig den faste 1x32 ladestasjonen også ferdig montert i sikringsskapet. Fungerer like bra som den mobile, med unntak av at denne for tiden er begrenset til 26A da jeg kjøpte enfase-typen (den har tynnere og hendigere kabel). Satser på at den begrensningen fjernes etterhvert, de som må ha 32A nå eller har enkeltlader bør kjøpe trefase-kittet.

Legger ved bilde av skapet med og uten front. Det er ganske mye "stæsj" inne i det nå. Kontaktoren til ladestasjonen er øverst til høyre, ved siden av de 4 mindre kontaktorene som styrer lyset i carporten. Mainpine-kontrolleren er montert til høyre på midterste rad, ved siden av de tre målerne (solcelleproduksjon, lading Tesla og lading Leaf).

Jordfeilautomat var i skapet fra før, ladestasjonen henger på samme kurs som den blå 32A CEE-kontakten. Jeg kan derfor bruke begge, men ikke samtidig.

Totalkostnaden for deler endte på ca. 3000 kroner inkl. ZCW-kit og kontaktor (2-polet 40A, 2 moduler bred).

Selve koblingen tar ikke lang tid, tipper en elektriker som ikke har montert disse før bruker maks en halvtime om man har skrevet ut koblingsskjemaet. Det er ikke mange kablene som skal kobles. I hovedsak er det tilførsel fra jordfeilautomat gjennom kontaktor og ut i Type 2 kabelen samt strømforsyning til Mainpine-kontrolleren, styrestrøm til kontaktoren og pilot-signal til Type 2 pluggen.

For dere som uansett skal ha elektriker på besøk for å legge opp ny kurs er dette kittet etter min mening midt i blinken. Langt billigere enn en Salto-boks og ikke noe særlig mer jobb å koble opp. En kapsling skrudd på veggen fungerer fint til å holde innmaten, man er ikke nødt til å bruke innfelt skap slik jeg har i carporten ;) Mainpine-kontrolleren er også 2 moduler bred forøvrig.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

testO

@jkirkebo
Har du skjøtet type2 kabelen utenfor skapet? Hvor lang kabel har du fra skapet til type2 pluggen?

Har noen info hvor lange kabler som tåles mellom EVSE / Controller og type2 pluggen før det blir problemer med pilotsignalet?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

eclipse

For dere som uansett skal ha elektriker på besøk for å legge opp ny kurs er dette kittet etter min mening midt i blinken. Langt billigere enn en Salto-boks og ikke noe særlig mer jobb å koble opp. En kapsling skrudd på veggen fungerer fint til å holde innmaten, man er ikke nødt til å bruke innfelt skap slik jeg har i carporten ;) Mainpine-kontrolleren er også 2 moduler bred forøvrig.
[/quote]

Hvilken type kontaktor brukte du?

Kan denne brukes: http://www.elektroimportoren.no/modulkontaktor-40a-2p-230vac-dc/4124553/Product.html?Event=recenthistory

Eller må jeg opp i denne: http://www.elektroimportoren.no/modulkontaktor-40a-4p-230vac-dc/4124562/Product.html?Event=pathlist




Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: testO på torsdag 12. desember 2013, klokken 08:07
@jkirkebo
Har du skjøtet type2 kabelen utenfor skapet? Hvor lang kabel har du fra skapet til type2 pluggen?

Har noen info hvor lange kabler som tåles mellom EVSE / Controller og type2 pluggen før det blir problemer med pilotsignalet?

Nei, jeg har ikke skjøtet. Kabelen er på 5 meter, noe som holdt lenge for min del.

Vet ikke hvor lang kabel som er mulig, men jeg antar noen kilometer bør gå greit for pilotsignalets del ;)

Personlig hadde jeg heller satset på å montere en kapsling på passende sted og bare føre fram strøm dit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:45
Sitat fra: testO på torsdag 12. desember 2013, klokken 08:07
@jkirkebo
Har du skjøtet type2 kabelen utenfor skapet? Hvor lang kabel har du fra skapet til type2 pluggen?

Har noen info hvor lange kabler som tåles mellom EVSE / Controller og type2 pluggen før det blir problemer med pilotsignalet?

Nei, jeg har ikke skjøtet. Kabelen er på 5 meter, noe som holdt lenge for min del.

Vet ikke hvor lang kabel som er mulig, men jeg antar noen kilometer bør gå greit for pilotsignalets del ;)

Personlig hadde jeg heller satset på å montere en kapsling på passende sted og bare føre fram strøm dit.
Ulempen med et skjøtepunkt er at en enten må ha samme tversnitt på pilotledningen som på effekt ledningen om en vil ha det samme kabel eller ha separat pilotledning. Etter noen km er nok pilotsignalet uleselig og vi beveger oss inn i prosentområdet for motstand i pilotkretsen, men innenfor praktiske distanser i hus og hjem går det nok greit. Tenger en mange m kabel blir nok merprisen for kablen med en ekstra leder for piloten raskt mer enn prisen på en kapsling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#205
Sitat fra: eclipse på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:29
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2013, klokken 23:43
For dere som uansett skal ha elektriker på besøk for å legge opp ny kurs er dette kittet etter min mening midt i blinken. Langt billigere enn en Salto-boks og ikke noe særlig mer jobb å koble opp. En kapsling skrudd på veggen fungerer fint til å holde innmaten, man er ikke nødt til å bruke innfelt skap slik jeg har i carporten ;) Mainpine-kontrolleren er også 2 moduler bred forøvrig.

Hvilken type kontaktor brukte du?

Kan denne brukes: http://www.elektroimportoren.no/modulkontaktor-40a-2p-230vac-dc/4124553/Product.html?Event=recenthistory

Eller må jeg opp i denne: http://www.elektroimportoren.no/mduolkontaktor-40a-4p-230vac-dc/4124562/Product.html?Event=pathlist
Siden du uansett skal ha en elektrikker kan du jo la han levere kontaktor og jorfeilautomat.
(modulkontaktor-40a-4p-230vac-dc har du ingen fordeler med, med mindre du ønsker å slå av f.eks en varmeovn automatisk når du lader)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


P85_Norway

Da har jeg også fått koblet opp mitt ladestasjon-bygg. (32A 1 FAS, 230V)
Godt å kunne lade med litt mer guffe.  ;D
Gir 6 kW med 26 A.
Tesla M3 Performance

Jimpec

Sitat fra: P85_Norway på fredag 27. desember 2013, klokken 15:09
Da har jeg også fått koblet opp mitt ladestasjon-bygg. (32A 1 FAS, 230V)
Godt å kunne lade med litt mer guffe.  ;D
Gir 6 kW med 26 A.

Ser flott ut. Hva ble prisen på dette da?

Jeg teller litt på knappene på å lage en mobil ladestasjon for langtur og hytta.
Har Slimbox i garasjen hjemme.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

P85_Norway

Sitat fra: Jimpec på fredag 27. desember 2013, klokken 20:10
Sitat fra: P85_Norway på fredag 27. desember 2013, klokken 15:09
Da har jeg også fått koblet opp mitt ladestasjon-bygg. (32A 1 FAS, 230V)
Godt å kunne lade med litt mer guffe.  ;D
Gir 6 kW med 26 A.

Ser flott ut. Hva ble prisen på dette da?

Jeg teller litt på knappene på å lage en mobil ladestasjon for langtur og hytta.
Har Slimbox i garasjen hjemme.
Kom vel på rundt Kr. 3.700.-
(Internettshopping)
Tesla M3 Performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA