Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

Patosan

Sitat fra: rklokk på torsdag 05. desember 2013, klokken 18:18
Hvis jeg har funnet riktig link (noen som kan verifisere?) så beskriver dette dokumentet hvilken motstand som kan benyttes på IC-inngangen til Mainpine controlleren for å justere max ampere.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/44715735/EPC_Resistor_Values.rtf
Perfekt!
Detta kan vara det jag har letat efter :)
Var hittade du detta?
Finns det något mer typ 'design description' på samma plats?
VIN 15026

LinkedIn

rklokk

Sitat fra: Patosan på torsdag 05. desember 2013, klokken 19:07
Sitat fra: rklokk på torsdag 05. desember 2013, klokken 18:18
Hvis jeg har funnet riktig link (noen som kan verifisere?) så beskriver dette dokumentet hvilken motstand som kan benyttes på IC-inngangen til Mainpine controlleren for å justere max ampere.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/44715735/EPC_Resistor_Values.rtf
Perfekt!
Detta kan vara det jag har letat efter :)
Var hittade du detta?
Finns det något mer typ 'design description' på samma plats?

Jeg fant linken på et Leaf forum etter å ha googlet desperat etter info. Finner ikke igjen hvor jeg fant det engang. Uansett merkelig lite info å finne. Selv dette dokumentet er ikke direkte knyttet til Mainpine EPCen så jeg er ikke sikker på om oversikten passer til denne. Forhåpentligvis er alle EPCene bygd opp på samme måte.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Patosan

Jag har provat kontakta Kevin Sharpe på ett forum i UK för att få lite mer info om 'protocol controller'.
Han är vad jag förstått personen bak Mainpine (och Zero Carbon World)och lite av en elbilfantast.
http://www.batteryvehiclesociety.org.uk/forums/viewtopic.php?f=3&t=3628
Inget svar...

Det är intressant att se hur forum där verkar vara lite aktiva jämfört med här.
De enda trådar som har aktivitet verkar vara de med fantaster som modifierar och uppgraderar sina tidigare generationers elbilar.
Gissar det var det samma här för ett antal år sen.
VIN 15026

LinkedIn

Rasmus.B

Jeg har tvitret litt med en fyr som sier at han skal legge ut en beskrivelse om hvordan det gjøres på zerocarbonworld.org nå til helgen. Han ville ikke svare på det nå. Jeg har brukt IC terminalen til å koble til anoden på en lysdiode og koblet katoden til blå terminal for å få lys signal på utsiden av sikrings skapet som kontrolleren er montert inn i. Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på dette, men det fungerer helt fint. Blinker når "ready" og lyser kontinuerlig når den lader, og slukker helt når bilen har ladet ferdig. Mulig at det bare er flaks, og at IC er terminalen som det kan monteres på en motstand for å redusere ladestrømmen.
Til bruk på Tesla så er det ikke noe poeng, men som en portabel ladekabel til feks. Leaf så er det jo helt gull å kunne justere fra f.eks. 32A og ned til under 10A.

Mulig at motstanden skal stå mellom IC og jord, men jeg vet ikke. Får vel vite det til helgen. Er uansett ute på tur noen dager, så jeg får ikke testet før til helgen.

Sent from my iPad using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Patosan

Ok, då var min klar och fungerar perfekt.
Har byggt en 3-fas variant, som jag kommer bruka som semi-portabel (känner inte nog förtroende för UMC när jag sätter ut på längre turer, eller behöver mer krut).
Har bara hunnit testa på min 32A en-fas, men sitter och meckar adapters nu :).
Har inte implementerat styrning av ström som visas i posterna ovanför, men vi får se...
VIN 15026

LinkedIn

Griffel

Sitat fra: testO på mandag 09. desember 2013, klokken 17:40
Da er instruksjonene for å koble opp bryter for å velge ladestrøm lagt ut:
http://www.zerocarbonworld.org/images/technical_drawings/How_to_add_a_current_switch.pdf
Når du bruker en slik boks må du jo selv stille ladestrømmen. Jeg ser da ingen stor forskjell på om du stiller den på boksen, eller via panelet i bilen. Det er uansett en manuell operasjon du selv har ansvaret for at blir riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. desember 2013, klokken 00:42
Når du bruker en slik boks må du jo selv stille ladestrømmen. Jeg ser da ingen stor forskjell på om du stiller den på boksen, eller via panelet i bilen. Det er uansett en manuell operasjon du selv har ansvaret for at blir riktig.

De som har Leaf med 6,6kW lader kan nok ha god bruk for en bryter om de bruker samme boksen på f.eks en 25A eller 16A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Eller vil lade litt saktere uten å sette seg inn i bilen av en eller annen grunn. En annen fordel/ulempe er at man ikke lærer bilen strømstyrken til neste gang. Kjekt om man en gang iblant vil lade litt sakte, men ikke ofte.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på tirsdag 10. desember 2013, klokken 09:14
Eller vil lade litt saktere uten å sette seg inn i bilen av en eller annen grunn. En annen fordel/ulempe er at man ikke lærer bilen strømstyrken til neste gang. Kjekt om man en gang iblant vil lade litt sakte, men ikke ofte.

Det lærer den seg automatisk alikevel. Jeg ladet først i Oslo City med UMC og schuko-adapter, uten å stille inn noe som helst. Når jeg senere ladet der med min egenbygde ladekabel stoppet den fortsatt på 13A. Jeg måtte da manuelt stille opp til 16A, det husket bilen til neste gang.

Griffel

Sitat fra: petersv på tirsdag 10. desember 2013, klokken 09:14
Å tenk så artig når en skøyer kommer forbi og skrur den opp eller ned.
Hyundai Ionic.

Batteritralla

Er det teknisk mulig, med en dedikert overgang a'la shuko for 16A fordelt på 2 ladere der hver trekker 8A hver å overstige 8A?
Spørsmålet trigget av at jeg har 2 stk 16A kurser fra huset til garage.
Klarer jeg på noen måte å få til å trekke mer enn 8A fra hver kurs, feks 10 eller 12A fra hver kurs?
Har 3x230 63A i huset, og skulle gjerne trukket dedikert 32A kurs ut, men trekkerøra er flatkjørt og jeg sliter med å få dette til.
Det er 2x4 mm2 kabling på begge kurser. Kan det være et alternativ å kople disse i parallell, erstatte de to 16A kursene med en 32A sikring og fordele i Garage? Er 8mm2 nok til 32 A sikring? Er dette "lurt"?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Griffel

Du kan få koblet ledningene i parallell i begge ender, og dermed kjøre mer enn 16A på de parallellkoblede kablene. Hvor stor sikring du kan ha på disse paralell koblede kablene må elektrikker vurdere basert på forholdene hos deg.
Hyundai Ionic.

petersv

Sitat fra: Griffel på onsdag 11. desember 2013, klokken 00:36
Du kan få koblet ledningene i parallell i begge ender, og dermed kjøre mer enn 16A på de parallellkoblede kablene. Hvor stor sikring du kan ha på disse paralell koblede kablene må elektrikker vurdere basert på forholdene hos deg.

Det er ikke så lurt, for får du brudd på en leder, vil den andre i parallellparet stå igjen med hele strømmen og faren for varmeutvikling er stor.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:48
Sitat fra: Griffel på onsdag 11. desember 2013, klokken 00:36

Det er ikke så lurt, for får du brudd på en leder, vil den andre i parallellparet stå igjen med hele strømmen og faren for varmeutvikling er stor.

Det er bare å sikre hver leder individuelt, f.eks vil jeg tro en 4-polet sikringsautomat greit kan benyttes? Lasking inn på sikringsautomaten og 4 ledninger ut, som igjen sammenkobles i andre enden. Brudd vil føre til utløsning av sikringen for alle lederne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA