Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

Duzzy

Noen som har testet dette kittet på bil med enkellader?
Fikk bilen min i dag og den lader bare på 13 A.
Har testet på bil med dobbellader tidligere og det fungerer.
Altså det samme problemet som de hadde tidligere på Saltoladere.
Noen som har hatt samme problem, eller har en løsning...
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

jkirkebo

Sitat fra: Duzzy på torsdag 28. november 2013, klokken 19:58
Noen som har testet dette kittet på bil med enkellader?
Fikk bilen min i dag og den lader bare på 13 A.
Har testet på bil med dobbellader tidligere og det fungerer.
Altså det samme problemet som de hadde tidligere på Saltoladere.
Noen som har hatt samme problem, eller har en løsning...

Ikke om du har kjøpt enfase-kittet. Det du antageligvis trenger er trefase-kit med 16A kontrollenhet. Så lasker du sammen L1 og L2 til bilen (etter kontaktor) og lar L3 være ikke tilkoblet. Det vil sannsynligvis virke. Mens 32A enfase kit nok krever dobbeltlader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Duzzy

#137
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 20:13
Sitat fra: Duzzy på torsdag 28. november 2013, klokken 19:58
Noen som har testet dette kittet på bil med enkellader?
Fikk bilen min i dag og den lader bare på 13 A.
Har testet på bil med dobbellader tidligere og det fungerer.
Altså det samme problemet som de hadde tidligere på Saltoladere.
Noen som har hatt samme problem, eller har en løsning...

Ikke om du har kjøpt enfase-kittet. Det du antageligvis trenger er trefase-kit med 16A kontrollenhet. Så lasker du sammen L1 og L2 til bilen (etter kontaktor) og lar L3 være ikke tilkoblet. Det vil sannsynligvis virke. Mens 32A enfase kit nok krever dobbeltlader.
Har enfase kit ja.
Leste litt om det samme på en annen tråd.
Tror jeg skal prøve å laske L1 L2 i selve pluggen siden kabelen kun er en fas.
Det burde fungere..
Tror jeg går ut å tester med det samme.
Resultat kommer snart...

Da fikk jeg testet..
Og det fungerte. 26A. Litt knot å koble i pluggen, men fikk juksa det til.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

jkirkebo

#138
I dag kom kittene mine fra ZCW:)

Jeg hadde allerede laget ferdig mesteparten av min mobile 22kW ladekabel, så montering av Mainpine-kontrolleren og kabelen var fort unnagjort.

Jeg har brukt en 10-modulers kapsling som er IP55. Så den kan fint ligge ute i regn, så lenge den ikke ligger i en dyp vannpytt. Utstyret krever 9 moduler, så jeg kunne benytte et par 1/2 modulers avstandsstykker. Det er bra, siden kontaktoren utvikler varme og helst bør ha luft på siden.
Kablene er dratt inn igjennom M32 pakknipler så der skal det også være tett.
Kabel på tilførselsiden er 3m 5x6mm2 gummikabel. Såpass lengde trengs da det hender at kontaktene står litt høyt på veggen og denne boksen vil man IKKE ha hengende etter kabelen...

Bildene er dessverre litt dårlige (hadde ikke tid til mer i dag) men som man kan se er det ikke all verdens koblingsjobb som skal gjøres. Strøm inn til jordfeilbryter, via kontaktor og ut på Type 2 kabelen. I tillegg kobles styrestrøm til kontaktor samt tilførsel og pilotsignal til kontroller. Og jord skal selvsagt kobles sammen, boksen hadde heldigvis integrert jordskinne som gjorde den biten enkel.

I tillegg har jeg laget to adaptere. En fra 16A 400V og en fra 32A 230V enfase. Den siste gjør at jeg kan bruke denne sammen med adapterkittet og dermed koble meg til hva som helst.

Første test var 100% vellykket. Brukte den blå 230V adapteren og koblet meg til mitt 32A stikk. Bilen ladet, som forventet, med 13A. Bilen min har nemlig ikke dobbeltlader ennå, skal monteres til mandag.

Neste test var å laske L1 og L2 i den røde 400V skjøtepluggen tilhørende 230V adapteren. Bilen ladet da, som igjen forventet, på 26A. Suksess!

Siste test var mer spennende. Jeg lasket L1, L2 og L3 i den røde skjøtepluggen. Og igjen suksess, bilen ladet nå med 32A, som dere kan se i siste bilde :)

Det betyr at teorien med 3x16A ladere i hver hovedlader med svært høy sannsynlighet stemmer. Og bilen skjønner at den får samme fase, den viser nemlig ikke noe (3)-tall i siste bilde men derimot 32A enfase.

Så dermed vet vi at det er mulig å lade med 7,4kW på 230V med enkeltlader nå, men da må alle tre faser laskes sammen. Det betyr også at de som har tilgang på høyere enfase-kurser kan lade med opptil 39A med enkeltlader. Men da må man benytte en 63A Mainpine-kontroller, med min 32A blir begrensningen 32A.

Etter at Tesla oppjusterer til 16/32A igjen holder det å laske L1+L2, men jeg ser egentlig intet negativt med å laske alle tre.

Neste test, som vil foregå i morgen, er å prøve å lade med 18A fra en 3x16A 230V kontakt.

BTW, de som vil bruke dette kittet til å lade med 1x32A hjemme bør bestille 3x32A utgaven. Da kan man enkelt laske etter kontaktoren, istedenfor å måtte åpne Type 2 pluggen og prøve å laske der. Prisforskjellen er ikke all verdens.

Min kostnad for å bygge denne kabelen (eks. de to adapterne) endte på 4138 kroner. Da bestilte jeg 1x32A kit til sikringsskapet mitt i samme slengen, samt bestilte med levering i Strømstad. Dermed endte jeg på kun £37 i frakt delt på to kitt og slapp unna med 20% UK VAT samt intet fortollingsgebyr. Pengene jeg sparte på å hente i Sverige brukte jeg på Systembolaget ;)

Koblingsskjema: https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=105839&c=3562421&h=c39dd2c1c32fd1108ba9&_xt=.pdf&ck=VaXolEy-AUYSIFfp&vid=skg2S12-AZn4BMtF&cktime=114252&addrcountry=GB

Video av tilsvarende bygging:
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Jeg har enkeltlader. Mener Tesla på Skøyen ladet bilen min med 40A enfase da jeg hadde bilen der.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:35
Jeg har enkeltlader. Mener Tesla på Skøyen ladet bilen min med 40A enfase da jeg hadde bilen der.

Egentlig bør det ikke gå med mer enn 39A slik 13A-begrensningen er nå. Mulig at din ikke er begrenset til 13A, eller at Tesla kan overstyre dette midlertidig/permanent via fabrikkmenyen?

Evt. så er begrensningen på 13,3A ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Kjenner at jeg blir litt misunnelig. Ikke spesielt morsomt å sitte med en bil til 700K som ikke kan brukes som tenkt på grunn av manglende adaptere. På den andre siden er det jo ikke riktig at vi kunder skal betale for at Tesla ikke oppfyller sin del av avtalen. Nå kan jo jkirkebo sitt bygg bli en fin-fin vegglader når bilprodusenten får fingeren ut og leverer slik at UMC``en kan brukes som den er tenkt, så dette prosjektet var nok ikke sløsing med hverken tid eller penger.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:47
Kjenner at jeg blir litt misunnelig. Ikke spesielt morsomt å sitte med en bil til 700K som ikke kan brukes som tenkt på grunn av manglende adaptere. På den andre siden er det jo ikke riktig at vi kunder skal betale for at Tesla ikke oppfyller sin del av avtalen. Nå kan jo jkirkebo sitt bygg bli en fin-fin vegglader når bilprodusenten får fingeren ut og leverer slik at UMC``en kan brukes som den er tenkt, så dette prosjektet var nok ikke sløsing med hverken tid eller penger.

UMC vil aldri støtte mer enn 3x16A (11kW) mens min mobile ladekabel støtter 3x32A (22kW). Så den blir nok ikke "gammeldags" med det første nei ;)

Skal teste den på Ishavsveiens 3x32A 400V stikk om et par dager, og på et 3x16A 400V stikk i natt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rklokk

Morsomt jkirkebo. Jeg fikk også ferdigstilt mine to EVSEer i dag. Funker som gull. Bestilte først trefase-kittet med plugg, men skjønte etterhvert at dette ble en stor og tung sak grunnet heftige kabeltverrsnitt. Endte ut med en 12-modul boks da 4-modulers jordfeilautomater koster skjorta (Chint har nemlig en billig 7-moduler).

For å lage en mye mindre 1-fas 16A EVSE etterbestilte jeg en ny EPC 32A fra ZCW og kjøpte en 16A Type2-plugg fra EVConnectors for å ned kabeltverrsnittet. Ble anbefalt av ZCW å kjøpe EPC på 32A og benytte en motstand på IC-inngangen slik at den signalerer 16A tilgjengelig for bilen. Har bestilt en 348 Ohms motstand så får vi se om jeg fant riktig informasjon på nett. Dermed fikk alt plass i en 6-moduls boks som ble installert ved bilen.

Har ikke fått dobbeltladeren ennå så foreløpig lader den fortsatt på 13A men alt virker mye mer stabilt. Ingen problemer med å stoppe/starte lading fra app og absolutt ingen feilmeldinger.

Ble ikke så billig med etterbestilling og kjøp flere steder, men planlegger man godt blir prisen helt grei. Jeg er nok for lat til å dra til Sverige å hente pakker  ;D
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

D.O

Har du mulighet å prøve med 3x230v IT? Altså laske L1-N og L2 og L3 som normalt.  Ps på egen risiko  ;)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: rklokk på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:10
Morsomt jkirkebo. Jeg fikk også ferdigstilt mine to EVSEer i dag. Funker som gull. Bestilte først trefase-kittet med plugg, men skjønte etterhvert at dette ble en stor og tung sak grunnet heftige kabeltverrsnitt. Endte ut med en 12-modul boks da 4-modulers jordfeilautomater koster skjorta (Chint har nemlig en billig 7-modulers jordfeilautomat).

Ble ikke så billig med etterbestilling og kjøp flere steder, men planlegger man godt blir prisen helt grei. Jeg er nok for lat til å dra til Sverige å hente pakker  ;D

Jeg brukte bare en 4-modulers jordfeilbryter, jeg forutsetter at kursen er sikret med riktig sikring før stikket. Kontaktoren er 3 moduler og kontrolleren 2.

Ang. Sverige så er jeg der titt og ofte for å hente pakker og handle både mat og vin. Hentet en pakke med sykkeldeler til ca. 3000,- i samme slengen. Det jeg sparer på å få sendt ting dit betaler stort sett for det jeg handler :)

Bruker bare 35 min. hver vei da. Og TMS er billig å kjøre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:15
Har du mulighet å prøve med 3x230v IT? Altså laske L1-N og L2 og L3 som normalt.  Ps på egen risiko  ;)

Jeg skal prøve å lade med 18A fra en 3x16A 230V i morgen. Må bare hente noen deler først, bl.a en meter med 4x2.5mm2 kabel.

Kobler L1 til L1, L2 til L2 og L3 til N.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jog

om dette går bør da 3 x 32 amp 230v gi 46 amp.   
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jkirkebo

Sitat fra: jog på onsdag 04. desember 2013, klokken 07:12
om dette går bør da 3 x 32 amp 230v gi 46 amp.

Nei. Om alle fasene belastes likt kan du ta ut 32/SQ(3)=18,5A fra hver. Vi kan kun bruke 2 av fasene så resultatet blir i så fall 37A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#149
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:47
Sitat fra: jog på onsdag 04. desember 2013, klokken 07:12
om dette går bør da 3 x 32 amp 230v gi 46 amp.

Nei. Om alle fasene belastes likt kan du ta ut 32/SQ(3)=18,5A fra hver. Vi kan kun bruke 2 av fasene så resultatet blir i så fall 37A.
Nei,nei,nei. Husk at fasene er forskjøvet så du kan ikke summere på den måten. Dersom systemet aksepterer L1-L1, L2-L2 og L3-N. Vil du kunne trekke 32A på hver av fasene og få dine 11 kW om du har dobbeltlader.
Eller 6,3 kW om du har enkelt lader.

Spørsmålet er nok heller om systemet tolker dette som systemfeil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA